Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#186036
Zoals jullie (denk ik) wel weten heeft yindra nu twee keer blaasontsteking gehad en twee AB-kuren. Tijdens de tweede AB-kuur had ze eigenlijk geent moeten worden. Dit heb ik niet gedaan omdat ze die AB-kuur had.

Nu wilde ik eind deze week gaan voor de enting, een week na het einde de AB-kuur, ze heeft dan ook een week probiotica gehad, dus ik dacht dat ze de enting dan wel aankon. Nu zag ik gisteren dat ze aan het wisselen is. De twee voorste bovenste tandjes zijn eruit. Volgens mij kunnen honden hier toch ook wel eens een beetje ziek van zijn (of niet?). Ik merk niets aan haar hoor, maar ik vroeg me af of ik nu wel kan laten enten... Aangezien ze ook al twee keer een AB-kuur heeft gehad, wil ik haar lichaam niet te veel belasten. Misschien een beetje een rare/overdreven vraag hoor, maar ik vroeg me het toch af.
Door Peet
#186044
Oei, meis, ik zou het niet weten, of wisselen invloed heeft op de weerstand of niet. Het is in ieder geval verstandig om een paar dagen voor de enting te beginnen met een kuurtje Thuja. (zie ook eerder topic Enten: Thuja!).

Peet
Door Lizzy
#186068
Tja, moeilijk. Een hond die wisselt kan daar heel veel last van hebben. Mijn hond was er echt ziekies van.... En in die gevallen zou ik zelf niet enten.
Door Eef+Stippels
#186101
Ze lijkt er geen last van te hebben, maar ja dat weet je natuurlijk nooit zeker...

Ik had sowieso besloten om de enting voor weil te laten wachten tot maart volgend jaar. Dat heeft denk ik nu niet zoveel zin meer.

Maar dan zou ze nog parvo, hcc en hondenziekte krijgen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#186108
heb je dat ook al met de da besproken? Anders heb je straks kans dat hij zegt dat hij die entingen niet los heeft oid. Ik denk dat je haar gewoon goed in de gaten moet houden en kijken of ze 'anders' is dan anders, of zich enigzins ziek gedraagt, en dat de thuja een zeer goed idee is.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#186114
Ik zou ze gewoon laten enten. De meeste honden die aan het wisselen zijn gaan meer bijten op dingen,en er is er bij mij nog nooit 1 ziek geweest van het wisselen.
En dan praat ik over minimaal 15 pups.Maar die waren al voor het wisselen allemaal geent.
Laatst gewijzigd door *Lia* op wo 13 okt 2004, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#186153
Ik heb de link nog niet gelezen, dat ga ik nog doen wanneer ik iets meer tijd heb, goed? Het engels lezen kost me nogal wat tijd een concentratie :P.

Na behoorlijk wat stukken gelezen te hebben, heb ik besloten Yindra wel de pupentingen te geven, dus die van 6, 9 en 12 weken en dan met een jaar. Daarna laat ik haar titers testen, zo ook die van Wandor, hij is nu 2 jaar en heeft naast de pupentingen 1 keer een " booster" gehad. Naar aanleiding daarvan ga ik kijken hoe en of ik parvo en hondenziekte nog ga enten. Ik wil eigenlijk wel hcc en weil blijven enten omdat dit dodelijk is (of kan zijn), en ik zou het mezelf niet vergeven dat ik ze niet geent heb, als ze dit zouden krijgen. Misschien is het wel een misplaatst gevoel van veiligheid hoor, mij het is voor mijn gevoel. Ik ent dan wel om het jaar en niet elk jaar (behalve weil).
Door Ordell
#186206
Evelyn schreef: Ik heb de link nog niet gelezen, dat ga ik nog doen wanneer ik iets meer tijd heb, goed? Het engels lezen kost me nogal wat tijd een concentratie :P.

Na behoorlijk wat stukken gelezen te hebben, heb ik besloten Yindra wel de pupentingen te geven, dus die van 6, 9 en 12 weken en dan met een jaar. Daarna laat ik haar titers testen, zo ook die van Wandor, hij is nu 2 jaar en heeft naast de pupentingen 1 keer een " booster" gehad. Naar aanleiding daarvan ga ik kijken hoe en of ik parvo en hondenziekte nog ga enten. Ik wil eigenlijk wel hcc en weil blijven enten omdat dit dodelijk is (of kan zijn), en ik zou het mezelf niet vergeven dat ik ze niet geent heb, als ze dit zouden krijgen. Misschien is het wel een misplaatst gevoel van veiligheid hoor, mij het is voor mijn gevoel. Ik ent dan wel om het jaar en niet elk jaar (behalve weil).
Die van 9 weken kun je gerust overslaan... ;)
Door Eef+Stippels
#186509
quote
Die van 9 weken kun je gerust overslaan...
quote

hihi, helaas heeft ze die van 9 weken al gehad, ze "moet" nu nog die van 12 weken.

quote
heb je dat ook al met de da besproken? Anders heb je straks kans dat hij zegt dat hij die entingen niet los heeft oid.
quote

Ik bel vandaag de da of we alleen hcc, hondenziekte en parvo kunnen laten enten. Ik dacht dat dat wel zou kunnen want weil kun je toch ook apart laten enten?
Door Eef+Stippels
#186539
Als Yindra morgen nog steeds goed te pas is, laat ik haar wel enten. Mocht ze anders doen dan normaal en/of iets ziekig zijn, dan stel ik het nog uit.

Ik heb mijn da gebeld. Ik heb de assistente gesproken en haar mijn vragen voorgelegd. Zij vaccineren normaliter het ene jaar een cocktail van parvo, hondenziekte, weil, leverziekte en parainfluenza en het andere jaar weil en parainfluenza. Wat ik niet helemaal snap is waarom ze elk jaar parainfluenza vaccineren, dit werkt volgens nobivac toch twee jaar?

Maar goed ze wist niet precies wat er apart geent kon worden maar ze vond het wel verstandig om een cocktail te doen... :P Ik had ook niet anders verwacht, dan zo'n antwoord. Maar ik ga morgen dus naar de da en dan overleg ik het even met haarzelf.

Ik heb ook om copieen van de bijsluiters gevraagd van de vaccinaties, en waarschijnlijk was dit geen probleem, die kan ik dan morgen ook meenemen, leek me wel interessant.
Door Eef+Stippels
#186555
Maar 1 jaar? In een tekstdocument wat ik hier van de site heb gehaald stond twee jaar, ik zal dat stuk hier even plakken:

quote
*Kennelhoest: is niet dodelijk. Reden 1 om niet te vaccineren. Het vaccin beschermt slecht (een hond kan dus inderdaad nog kennelhoest krijgen). Reden 2 om niet te vaccineren. Het vaccin heeft lelijke bijwerkingen. Reden 3 om niet te vaccineren.

*Leptospirosis: kan dodelijk zijn. Reden om te vaccineren. Het vaccin beschermt niet 100%. Er zijn meerdere bacterie-soorten (Lepto's) en de hond wordt er maar tegen twee ingeent. Die andere kan de hond nog "gewoon" krijgen. Reden 1 om niet te vaccineren. Het vaccin heeft heel lelijke bijwerkingen. Reden 2 om niet te vaccineren. Gezonde honden krijgen geen lepto, maar, als jouw hond in veel risico gebieden zwemt/leeft, doe je er misschien goed aan de risico's voor lief te nemen en toch te vaccineren. Het vaccin beschermt 1 jaar.

*Parvo: eigenlijk een puppie ziekte. Voor pups dodelijk, voor volwassen honden vaak niet dodelijk. Het vaccin beschermt goed, zegt men. Het vaccin heeft wel lelijke bijwerkingen. Zo krijgen honden regelmatig juist Parvo na een enting. Veel artsen vermoeden dat 1 of 2 parvo entingen de hond levensjang beschermt is. Na het 7de of 8ste levensjaar zou je sowieso met Parvo entingen kunnen stoppen, tenzij je een Black & Tan hond hebt. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 jaar, volgens de fabrikant (volgens mij dus langer).

*Hondenziekte: eigenlijk een puppie ziekte. Voor pups dodelijk, voor volwassen honden ook. Het vaccin beschermt goed. Bijwerkingen van het vaccin: weet ik niet. Veel artsen vermoeden dat 1 of 2 Distemper entingen de hond levensjang beschermt is. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 volgens de fabrikant, maar vele wetenschappers vermoeden dat het vaccin minimaal 5 tot 7 jaar bescherming biedt.

*HCC of leverziekte: een vaak dodelijke ziekte. Het vaccin beschermt goed. Bijwerkingen van dit vaccin: weet ik niet. Veel artsen vermoeden dat 1 of 2 HCC entingen de hond levenslang bescherming biedt. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 jaar volgens de fabrikant, maar het vermoeden bestaat dat het 3 jaar beschermt. Deze ziekte komt niet vaak voor.

*Para-infuenza: deze ziekte is niet dodelijk en mijns inziens is er dan geen reden tot vaccinatie. Bijwerkingen van het vaccin zijn lelijk. De Nobivac vaccinatie beschermt 2 jaar volgens de fabrikant.

*Corona: dit is een vaccin die op een ziekte zit te wachten.. Met andere woorden: komt niet vaak voor, is niet dodelijk en er dus geen reden om hiertegen te vaccineren. Het vaccin van Nobivac beschermt 2 jaar.

*Bordetella: vorm van kennelhoest, daarvoor geldt hetzelfde als eerder boven beschreven bij kennelhoest.

*Rabies: Dodelijk. Komt in Nederland niet voor. Rabies enting wordt er van verdacht agressieve honden te veroorzaken.

Dus, wanneer je toch zou willen blijven vaccineren, dan zou je er (volgens mij) goed aan doen om:

1 maal per jaar Lepto
1 maal per twee jaar Parvo tot 7 jaar
1 maal per 5 jaar Hondenziekte tot 7 jaar
1 maal per 3 jaar HCC tot 7 jaar.
Rabies alleen bij reis naar buitenland.

De rest niet tegen laten enten.

quote

Ik weet eerlijk gezegd niet (meer) wie dit heeft geschreven.. Wat is parainfluenza eigenlijk voor een ziekte?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door