Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Monique Barte
#185927
Mijn kitten is nu 11 weken oud en ik krijg hem maar niet zindelijk.
Ik hou hem nu bijna de hele dag in de gaten en zet hem regelmatig op een schone kattenbak.
Ook heb ik geprobeerd om hem in een kattenbak te krijgen waar al een luchtje inzit.
Maar dit kleine ventje wil dus echt niet op de kattenbak iets doen.
Hij zoekt dus stiekem plekjes in huis. En elke keer een ander en schoon plekje. Zijn mandjes plast ie vol en zijn knuffeltjes plast ie onder.
Mijn andere katten snappen er niks van. Zij presteren het nu dus ook om over diezelfde plek te gaan plassen.

Ik word er stapel gek van!!!!!!!!!!! Mijn hele huis stinkt naar kattenpis en krijg het bijna niet uit mijn vloerbedekking. Ik durf geen mensen meer uit te nodigen, omdat ik bang ben dat ze gillend wegrennen van de lucht in huis. Moet bijna elke dag een mandje wassen, terwijl mijn andere 6 katten er ook heel graag inliggen.

En waarom krijg ik mijn kleine kitten niet zo ver dat hij iets in de kattenbak doe?
Heb dat ding nu al midden in de kamer staan, zonder klep of deksel met opstapje enz. enz. enz.
Ik snap er helemaal niks meer van!!!!!!!!!!

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
#185928
Oh ja, ben vergeten te vertellen dat ik al tig verschillende kattenbakkorrels heb gebruikt. Maar met heel veel korrels waren mijn andere katten het ook niet eens.
Het kitten is bij mij thuis geboren en is dus ook niet zindelijk geweest bij andere mensen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#185949
Haal eens een flesje valeriaan druppels en doe een paar druppels (niet teveel hooer probeer eerst twee of drie) in de katten bak. Desnoods sluit je dit kitten een paar dagen op met een kitten bakje in een bench (misschien heeft je vader een draadkooi staan die je mag lenen
Gebruikersavatar
Door Sonja
#185963
Ik sluit me aan bij het advies van Sylvia. Soms helpt het ook om de kattenbak schoon te maken met bleekwater.
En heb je die plekken in de vloerbedekking al met azijn behandeld? Dat neutraliseert kattenpisluchtjes nog het beste, vind ik.
Door An
#186097
een extra kattenbak kan ook helpen. De katten vroeger bij mijn ouders willen elk hun eigen bak ::)

Hier waren ze ook beide niet zindelijk toen ze in huis kwamen. Ik heb het zo opgelost. Toen ik zag dat ze ergens een drolletje lieten vallen nam ik dat op en ging eik er ostentatief mee naar de kattenbak, kitten mee de kattenbak in en dan gingen we het samen begraven ;) Dat heb ik bij elke kitten 1 keer gedaan en ze hebben nooit meer ergens anders geweest dan in hun bakje (met dank aan mijn lieve mama voor deze tip ;D)

Oh en maak de bak niet TE proper in het begin. Anders herkennen ze het miss niet. Laat altijd 1 drolletje liggen tot je zeker weetd at ze het doorhebben.
#186098
Azijn??? :o Nee, niet geprobeerd. Dat ga ik dan straks als eerste doen!!!!! Ik spring een gat in de lucht als de lucht wat minder wordt hier.
Waar kan ik valeriaandruppeltjes krijgen??? Bij apotheek, drogist, dierenarts??
En hoe lang moet ie in die bench blijven zitten dan?
Ik hoop echt dat het gaat werken!!!
Bedankt alvast voor jullie hulp!
#186102
An schreef: een extra kattenbak kan ook helpen. De katten vroeger bij mijn ouders willen elk hun eigen bak ::)

Hier waren ze ook beide niet zindelijk toen ze in huis kwamen. Ik heb het zo opgelost. Toen ik zag dat ze ergens een drolletje lieten vallen nam ik dat op en ging eik er ostentatief mee naar de kattenbak, kitten mee de kattenbak in en dan gingen we het samen begraven ;) Dat heb ik bij elke kitten 1 keer gedaan en ze hebben nooit meer ergens anders geweest dan in hun bakje (met dank aan mijn lieve mama voor deze tip ;D)

Oh en maak de bak niet TE proper in het begin. Anders herkennen ze het miss niet. Laat altijd 1 drolletje liggen tot je zeker weetd at ze het doorhebben.
Ik heb zoiets geprobeerd. Maar dat kleintje zit mij aan te kijken of ik onozel ben of zoiets. Daarna gaat hij op het plekje in de kamer kijken waar zijn poepjes gebleven zijn. Dat ik ze in de bak heb gelegd, vind hij heel raar. Mijn katten hebben allemaal een eigen bak. Ieder een ander kleurtje ;D en ze weten precies welke van wie is. Maar dit kleintje wil het niet op zijn eigen bakje doen en ook niet op die van 1 van de anderen. Zelfs moeders heeft het voorgedaan. Maar ook zijn eigen moeder krijgt het niet voor elkaar. Terwijl zijn zusje dus wel alles netjes op de bak doet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#186147
Valeriaan kun je bij de drogist halen, en hoelang je em in de bench moet houden ik zou beginnen met een paar dagen dat hij in iedergeval laat zien daar wel op de bak te gaan.
Door lekker kort
#186426
Azijn neutraliseert inderdaad de pislucht voor ons, de katten ruiken het helaas door de azijn heen, ik heb er één gehad die plaste altijd op de mat, daar sprenkelde ik dan ruim (minstens 1 flesje) kamferspiritus op, de eerste dag meur je je huis uit na twee á drie dagen ruiken wij het niet meer maar de katten wel en komen zeker niet meer terug naar de plek des onheils de komende maanden.

Als het een teddymandje is krijg je de lucht er niet meer uit, zodra het schoon is plassen ze er net zo hard weer in, ik heb hier in het pension kleine plastic mandjes staan met handdoeken erin, dat is wel goed schoon te krijgen
Door Kefraya
#186525
Monique Barte schreef: Azijn??? :o Nee, niet geprobeerd. Dat ga ik dan straks als eerste doen!!!!! Ik spring een gat in de lucht als de lucht wat minder wordt hier.
Bedankt alvast voor jullie hulp!
Van het dierenasiel kreeg ik de tip om vooral geen azijn te gebruiken. Dat is ook zuur, en maskeert de geur niet zo goed.
Zij raden huishoudsoda aan (lepeltje oplossen in lauw of warm water) en dat werkt bij mij thuis uitstekend.
Ik had ook een kitten dat niet zindelijk wilde worden, en heb dat opgelost door tuinaarde in de kattenbak te doen.
Daar dook ze meteen op af en begon enthousiast te graven. Na een dag ben ik beetje bij beetje gewoon grind gaan toevoegen en na drie dagen was ze 'om'. Het is de eerste twee dagen wel een beetje vies, want de tuinaarde stoft wel, maar ja, al die plas is ook niks. Mijn kitten plaste in de schoenen van mijn lief ;)
Door zurca
#186970
Fritz schreef:
Als het een teddymandje is krijg je de lucht er niet meer uit, zodra het schoon is plassen ze er net zo hard weer in,
Nou dit klopt als een bus!! Noa was hier voor haar castratie begonnen met plassen in huis..Vooral haar eigen slaapmand was favoriet ::) Na de castratie is ze gestopt met in huis plassen behalve dan in die mand...Ik was 'm telkens met azijn, en ind. ik ruik niets meer maar zij dus blijkbaar nog wel...We gaan de huishoudsoda is proberen ;)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#187026
zurca schreef:

Nou dit klopt als een bus!! Noa was hier voor haar castratie begonnen met plassen in huis..Vooral haar eigen slaapmand was favoriet ::) Na de castratie is ze gestopt met in huis plassen behalve dan in die mand...Ik was 'm telkens met azijn, en ind. ik ruik niets meer maar zij dus blijkbaar nog wel...We gaan de huishoudsoda is proberen ;)
misschien gewoon een nieuw mandje kopen? Dan weet je zeker dat de pisluchtjes weg zijn ;D
Door zurca
#187103
Ivonne schreef:

misschien gewoon een nieuw mandje kopen? Dan weet je zeker dat de pisluchtjes weg zijn ;D
Ben eigenwijs...ik ga het eerst nogeens poberen met die soda..Ben eigenlijk ook een beetje bang dat ze een nieuw mandje zo weer onder piest..Nu slapen ze nl in hun vervoersbox, leg ik daar een handdoek in dan piest ze er op :-\ Mn vriend opperde al of ze aan last heeft van bedplassen, zoja dan moesten we er 'snachts gewoon effe uit om dr op de kattebak te zetten ;D ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door