Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#119044
Ik begrijp dat het geadviseerd word om zo veel mogelijk variatie te hebben in botten.Eigenlijk begrijp ik niet waarom dit zo is,Als je 5 van de 7 dagen Rodi,CB of Bibi geeft dan krijgt hij toch ook geen bot variatie van 6 of zo?
Ik weet dat er ook in het hoge noorden wolven leven, hier zijn de prooidiren ook gelimiteerd, vraag mij uberhaubt af of de wolven zo verschijdenheid aan botten krijgen per week.
Het is niet lullig bedoeld of zo, maar wie heeft het bedacht dat het zo moet zijn?
Als je gewoon zorgt dat dat gene wat je geeft zo veel mogelijk het hele prooi dier benaderd, dan zou dit toch ook goed moeten zijn?
Ik ben niet zo kudde dier, wil daarom altijd gewoon
weten hoe dit zit?


Had het misschien ook wel op een discussie side kunnen zetten bedenk ik mij nu, maar misschien ook wel niet
Laatst gewijzigd door karray op do 01 jul 2004, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#119054
Ik denk dat je niet moet kijken naar versvleesvoeding. Dat is toch een andere manier van voeren. De meeste versvleesvoedingen bevatten ook vitamine en mineralen preparaten en de meeste zelfsamenstellers gebruiken deze niet. Het is een ander principe en niet 1, 2, 3 te vergelijken, mede omdat je met versvleesvoeding iedere dag compleet voert.

Gaan we kijken naar de wolf: Ik denk dat je niet moet proberen om te voeren zoals de wolf eet, maar moet proberen om beter te voeren dan de wolf eet. De maaltijden van de gemiddelde wolf zijn misschien inderdaad niet ideaal te noemen. En de meeste van ons willen wel ideaal of richting ideaal met zelf samenstellen.

Overigens valt nog te betwijfelen of de wolf werkelijk weinig afwisselende botten eet. Kijk, een konijn en haas lijken op elkaar maar als je de botten en het vlees van beide dieren gaat analyseren, kom je tot grote verschillen in "samenstelling". Dat geldt ook voor een sneeuwhoen en een ander soort gevogelte. De analyse van grotere prooidieren tot kleinere prooidieren zijn helemaal met geen pen te beschrijven!

Ga je dus 1 soort bot geven, dan is het voor de hond (en voor jou) te hopen dat dit bot de goede verhouding calcium/fosfor bevat (en andere vitamines en mineralen). Want, dag in dag uit kippenvleugels en geen andere botsoorten (ik noem maar wat) betekent wel dat je je hond dag in dag uit de exact zelfde hoeveelheid calcium/fosfor + vitamines en mineralen geeft. En dan is het maar te hopen dat deze verhouding aan mineralen ook werkelijk de juiste is voor de hond, anders loopt hij geheid tekorten op! (overigens is de samenstelling tussen kippennekken en kippenvleugels al anders).

Je kunt natuurlijk best een tijdje alleen kippenvleugels geven (en volgens Ian Billinghurst mag 50% van je rauwe vleesbotten sowieso uit kippenbotten bestaan), maar omdat dit vrij eenzijdig is, zou je met andere voedingsmiddelen meer af moeten wisselen (ik denk aan spiervlees, orgaanvlees en groentes).

Ik denk dat hierom de meeste schrijvers aanraden om zoveel mogelijk af te wisselen zodat de hond geen tekorten oploopt.

En ik vind dat een hond ook vele malen meer te verduren heeft als een wolf in het wild. Denk maar aan de luchtverontreiniging die de hond elke dag moet inademen. Want, met zijn snuit loopt hij "lekker" precies op auto-uitlaat-hoogte. En, veel honden mogen de hele dag meeroken met hun baasje. Veel honden hebben ook veeeel meer stress dan de wolf. Baasje gaat vaak van huis weg, hondje moet alleen achterblijven en ligt 23 uur per dag in zijn mand of op de bank "bankaardappel" te wezen. Persoonlijk denk ik dat dat ook erg veel vergt van het lichaam van de hond.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 01 jul 2004, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#119157
Lizzy schreef: Ik denk dat je niet moet kijken naar versvleesvoeding. Dat is toch een andere manier van voeren. De meeste versvleesvoedingen bevatten ook vitamine en mineralen preparaten en de meeste zelfsamenstellers gebruiken deze niet. Het is een ander principe en niet 1, 2, 3 te vergelijken, mede omdat je met versvleesvoeding iedere dag compleet voert.
Het bot datat ze hier gebruiken of beender meel zou volgens mij ook maar van 1 samenstelling zijn.Volgens mij gaan ze ze geen beenderen van meer dan 3 soorten gebruiken
Gaan we kijken naar de wolf: Ik denk dat je niet moet proberen om te voeren zoals de wolf eet, maar moet proberen om beter te voeren dan de wolf eet. De maaltijden van de gemiddelde wolf zijn misschien inderdaad niet ideaal te noemen. En de meeste van ons willen wel ideaal of richting ideaal met zelf samenstellen.

Overigens valt nog te betwijfelen of de wolf werkelijk weinig afwisselende botten eet. Kijk, een konijn en haas lijken op elkaar maar als je de botten en het vlees van beide dieren gaat analyseren, kom je tot grote verschillen in "samenstelling". Dat geldt ook voor een sneeuwhoen en een ander soort gevogelte. De analyse van grotere prooidieren tot kleinere prooidieren zijn helemaal met geen pen te beschrijven!

Ga je dus 1 soort bot geven, dan is het voor de hond (en voor jou) te hopen dat dit bot de goede verhouding calcium/fosfor bevat (en andere vitamines en mineralen). Want, dag in dag uit kippenvleugels en geen andere botsoorten (ik noem maar wat) betekent wel dat je je hond dag in dag uit de exact zelfde hoeveelheid calcium/fosfor + vitamines en mineralen geeft. En dan is het maar te hopen dat deze verhouding aan mineralen ook werkelijk de juiste is voor de hond, anders loopt hij geheid tekorten op! (overigens is de samenstelling tussen kippennekken en kippenvleugels al anders).

Je kunt natuurlijk best een tijdje alleen kippenvleugels geven (en volgens Ian Billinghurst mag 50% van je rauwe vleesbotten sowieso uit kippenbotten bestaan), maar omdat dit vrij eenzijdig is, zou je met andere voedingsmiddelen meer af moeten wisselen (ik denk aan spiervlees, orgaanvlees en groentes).
Ik denk dat hierom de meeste schrijvers aanraden om zoveel mogelijk af te wisselen zodat de hond geen tekorten oploopt. !
Ik geloof wel dat ik je motivatie nu begrijp van het geven van variatie in botten, maar ik den dat complete voeders dat ook niet doen, hoewel zij natuurlijk de verhouding wel beter kunnen afstellen.
en inderdaad dat wat de wolf eet hoef nu niet het ideale te zijn qua samenstelling, toch moeilijk hoor ??? :-\
En ik vind dat een hond ook vele malen meer te verduren heeft als een wolf in het wild. Denk maar aan de luchtverontreiniging die de hond elke dag moet inademen. Want, met zijn snuit loopt hij "lekker" precies op auto-uitlaat-hoogte. En, veel honden mogen de hele dag meeroken met hun baasje. Veel honden hebben ook veeeel meer stress dan de wolf. Baasje gaat vaak van huis weg, hondje moet alleen achterblijven en ligt 23 uur per dag in zijn mand of op de bank "bankaardappel" te wezen. Persoonlijk denk ik dat dat ook erg veel vergt van het lichaam van de hond.

HIER BEN IK HET NIET MET JE EENS, MISSCHIEN KENT DE WOLF DAN NIET ZO VEEL MILIEU PROBLEMEN, MAAR WAT DENK JE VAN DE STRESS OM ETEN TE HEBBEN, DE STRESS BIJ HET OPVOEDEN VAN EEN NEST. De stress dat mischieb een ander groter roedel jouw roedel komt verjagen? De stress bij het vinden van een omgeving waar je nog vrij kan leven zonder gevaar om doodgeschoten te worden etc, etcStress kent de wolf dus zat ;D
Laatst gewijzigd door karray op di 06 jul 2004, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#119159
ik heb ook tussen jouw tekst gereageerd .Ik weet niet hoe ik apart moet qouten over dat gene wat je gezegd heb, help :-\ :-\ ???
Laatst gewijzigd door karray op do 01 jul 2004, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#119252
karray schreef: ik heb ook tussen jouw tekst gereageerd .Ik weet niet hoe ik apart moet qouten over dat gene wat je gezegd heb, help :-\ :-\ ???
Je had mijn tekst niet tussen [ quote ] en [ /quote ] (en dan zonder spaties tussen hekje en woord) gezet.
Door karray
#122289
Lizzy schreef:

Hoe bedoel je Karray?

zag het niet meer bij discussie staan,zat weer te slapen volgens mij :) ;)
Door Nelly
#184714
karray schreef:

Het bot datat ze hier gebruiken of beender meel zou volgens mij ook maar van 1 samenstelling zijn.Volgens mij gaan ze ze geen beenderen van meer dan 3 soorten gebruiken



Ik geloof wel dat ik je motivatie nu begrijp van het geven van variatie in botten, maar ik den dat complete voeders dat ook niet doen, hoewel zij natuurlijk de verhouding wel beter kunnen afstellen.
en inderdaad dat wat de wolf eet hoef nu niet het ideale te zijn qua samenstelling, toch moeilijk hoor ??? :-\




HIER BEN IK HET NIET MET JE EENS, MISSCHIEN KENT DE WOLF DAN NIET ZO VEEL MILIEU PROBLEMEN, MAAR WAT DENK JE VAN DE STRESS OM ETEN TE HEBBEN, DE STRESS BIJ HET OPVOEDEN VAN EEN NEST. De stress dat mischieb een ander groter roedel jouw roedel komt verjagen? De stress bij het vinden van een omgeving waar je nog vrij kan leven zonder gevaar om doodgeschoten te worden etc, etcStress kent de wolf dus zat ;D
En hier ben ik het weer niet helemaal met jou eens. Het zoeken naar en jagen op en vangen van eten , evenals het grootbrengen van een nest pups hoort bij het leefpatroon van een wolf; onder normale omstandigheden zal hij daar weinig of geen stress bij ondervinden dunkt me. Als er conflicten ontstaan met een ander roedel òf met de mens, ja dan zal er stress optreden, maar ik denk dat die heel wat minder zal zijn dan de stress waaraan sommige honden tegenwoordig zijn blootgesteld. Daar moet ik Lizzy zonder meer gelijk in geven.
Door karray
#184818
Nelly schreef: En hier ben ik het weer niet helemaal met jou eens. Het zoeken naar en jagen op en vangen van eten , evenals het grootbrengen van een nest pups hoort bij het leefpatroon van een wolf; onder normale omstandigheden zal hij daar weinig of geen stress bij ondervinden dunkt me. Als er conflicten ontstaan met een ander roedel òf met de mens, ja dan zal er stress optreden, maar ik denk dat die heel wat minder zal zijn dan de stress waaraan sommige honden tegenwoordig zijn blootgesteld. Daar moet ik Lizzy zonder meer gelijk in geven.

Ik denk dat de honden juist te weinig stress hebben en dus een te passief leven lijden. Een beetje meer stress zou een hond juist goed doen. Volgens mij zijn er heel wat honden die door een te passief leven depressief of anderen neurotische symtomen gan vertonen.

Wel ben ik van mening dat onze honden te veel gebukt gaan onder lichamelijke stress.
Een hond die zijn leven het moet doen op een dieet gebasseerd op ruim 50% granen,leeft lichamelijk onder stress.

Een gezondere voeding met meer geestelijke belasting zou een hond te goede komen ;)
Door Lizzy
#184823
Je hebt positieve en negatieve stress. En een hond die dus een passief leven lijdt en als bankaardappel wordt beschouwd, die heeft dus veel negatieve stress. Veel meer negatieve stress dan een wolf in het wild ooit zal hebben.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 11 okt 2004, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karray
#184830
Lizzy schreef: Je hebt positieve en negatieve stress. En een hond die dus een passief leven lijdt en als bankaardappel wordt beschouwd, die heeft dus veel negatieve stress. Veel meer negatieve stress dan een wolf in het wild ooit zal hebben.....

Ja je heb gelijk passiviteit zal je ook als negatieve stress kunnen zien.Waarschijnlijk bedoelen wij het zelfde :)




Laatst gewijzigd door karray op ma 11 okt 2004, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#185113
Ik kan mijn bron echt niet meer bedenken maar ik las overlaatst een stuk omtrent deze kwestie. Ergens in het noorden zitten wolven en om de een of andere reden is daar een overpopulatie van een bepaalde diersoort, ik weet niet meer juist wat, maar laten we ff herten zeggen. Heaven voor die wolven zou je denken, geen eten te kort, want de herten springen rond hun oren voor het zeggens. Hun menu is dan ook voor 99 procent op hertenvlees gebaseerd. Maar wat blijkt, die wolven zijn hartstikke ongezond. Ze komen vanalles en nog wat te kort en velen hebben te kampen met overgewicht omdat het jagen te makkelijk is geworden.

Dus variatie is wel degelijk essentieel!
Door Nelly
#185131
Nou ja, wat dat betreft denk ik dat die van mij het zo slecht nog niet hebben :D Ze krijgen kvv, met af en toe wat zelf geprutst, we wonen ver weg van wegen met uitlaatgassen ed. - nl aan de bosrand - er valt hier regelmatig nog wel eens wat te beleven, bijv. fazanten,eenden, eekhoorns ed. in de tuin, waar je lekker op kunt jagen (stiekum, want mag niet van vrouwtje) en dan een bos naast de deur waar je heerlijk los kunt wandelen. Met de stress valt het dus wel mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door