Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Dacelo
#1841593
Hallo,
Even een vraagje,
Er lopen hier 6 honden op het terrein, waarvan 4 vleeseters. Nu heeft mijn pup van 6 maanden (ook een kvv eter) waarschijnlijk wormen. Een kennis van me is student da en het beslist niet eens met het eten wat mijn honden krijgen. RC is toch echt het beste wat er is....  >:(
Zij beweerd dat als de pup wormen heeft, ik alle honden op het terrein moet ontwormen anders heeft het geen enkele zin. En ZEKER omdat ik vers voer moet ik mijn honden minimaal elke 6 weken ontwormen.
Ik weet even niet wat ik hier nu mee moet..  :o
Inmiddels heeft de pup een wormkuur gehad, maar zou ik dit nu met de andere honden ook moeten doen?
Wie kan me hierbij helpen?
vast bedankt!
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1843722
Dat iedere 6 weken ontwormen zou ik dus zeker niet doen! Dat slaat echt nergens op.
Kjell krijgt nu bijna 3½ jaar vers en is al die tijd nooit ontwormt, wel 2x ontlasting laten onderzoeken en heeft geen wormen.

Je zou ervoor kunnen kiezen om een ontlastingsonderzoek te laten doen bij de andere honden.
Of nu voor 1x inderdaad alles ontwormen.

Maar misschien is dat wel helemaal niet nodig want ik weet helaas niet hoe besmettelijk wormen zijn voor honden die met elkaar samen leven.
Hopelijk reageert er nog iemand die daar meer vanaf weet.
Door Lizzy
#1843873
Dacelo schreef: Hallo,
Even een vraagje,
Er lopen hier 6 honden op het terrein, waarvan 4 vleeseters. Nu heeft mijn pup van 6 maanden (ook een kvv eter) waarschijnlijk wormen. Een kennis van me is student da en het beslist niet eens met het eten wat mijn honden krijgen. RC is toch echt het beste wat er is.... >:(
Zij beweerd dat als de pup wormen heeft, ik alle honden op het terrein moet ontwormen anders heeft het geen enkele zin. En ZEKER omdat ik vers voer moet ik mijn honden minimaal elke 6 weken ontwormen.
Ik weet even niet wat ik hier nu mee moet.. :o
Inmiddels heeft de pup een wormkuur gehad, maar zou ik dit nu met de andere honden ook moeten doen?
Wie kan me hierbij helpen?
vast bedankt!
Die kennis van je heeft dan weinig verstand van zaken >:(. Honden krijgen geen wormen van vlees. Sterker nog, de kans dat je honden wormen krijgen is juist KLEINER wanneer je ze de juiste voeding geeft: vers/rauw. En waarom? Omdat de darmflora van een vers/rauw etende hond veel sterker is. En wormen houden niet van sterke darmflora's en van sterke gezonde honden. Dus sorry, maar die kennis van jou kletst uit d'r nek. Overigens is een milde wormbesmetting waarschijnlijk nog niet eens zo ongezond hoor, voor de hond (en mens), maar dat ter zijde. Hoewel? Zoek maar eens op Crohn en wormen. Laat haar voor de gein deze site maar eens zien: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/4091881.stm.

In ieder geval is er geen enkele reden om je honden iedere zes weken te ontwormen. Sterker nog, als je daar aan gaat beginnen, help je eigenhandig je honden om zeep. Zoveel gif............. :o.

Wat voor wormen heeft je pup? En waarom zeg je "waarschijnlijk"? Of je pup wormen heeft of niet: dat moet je dus zeker weten. En je moet ook weten wat voor wormen je pup heeft. En dan kun je het beste ontwormen met een middel dat effectief is tegen alleen DIE worm. Want hoe groter het spectrum waarmee je ontwormt, hoe heftiger het gif is. Wormen zijn hele sterke gezonde dieren en daar moet nogal wat gif aan te pas komen, willen ze sterven. En elke worm reageert weer op een ander gif. Dus kun je nagaan hoeveel gifstoffen ze in een ontwormingskuur stoppen dat alle wormen doodt!

Om te weten of en welke wormen je pup heeft, kun je je dierenarts een mestonderzoek laten doen. Je verzamelt van 3 dagen ontlasting en laat hem/haar bepalen. Of je stuurt het op naar Het Woud. http://www.wormbestrijding.nl/. En voor de zekerheid kun je ook wat ontlasting van je andere honden op sturen. Je hoort dan vanzelf welke wormen je honden hebben, hoe erg de besmetting is en aan de hand daarvan kun je verdere stappen ondernemen. Het is overigens helemaal niet gezegd dat als 1 hond wormen heeft, de rest ook wormen heeft. Dat hangt maar net af van hoe gevoelig je andere honden zijn voor besmetting. Hebben zij een sterk immuunsysteem en een krek werkende darmflora, hebben ze geen wormen.

Goed, stel ze hebben wel wormen: ontwormen en daarna moet je zorgen dat je de darmflora van je ontwormde honden weer fatsoeneert. Door hen probiotica te geven, door hen kruiden/zaden te geven die de darm onaantrekkelijk maken en door propolis tinctuur te geven, in een kuurtje. Dat kun je bijv. 2 keer per jaar doen maar dat zou ik ook na een eventuele ontwormkuur doen (als die al nodig is).

De moedertinctuur van Propolis wordt met water vermengd (1 ml op 500 ml water). Het mengsel koel en donker bewaren en dan zes dagen lang iedere dag ongeveer 2 theelepels door het voer mengen (1 x per dag).

Goed, propolis oer-tinctuur is verkrijgbaar bij imkers, via Internet en in natuurvoedingswinkels. Let er dus wel op dat je tinctuur hebt.
Door Dacelo
#1844603
Tja, het elke 6 weken ontwormen vond ik idd ook al flinke onzin. Maar omdat dit bij een pup toch even net iets anders is dacht ik er toch het beste aan het doen om de pup even een pilletje te geven. Ik heb haar Milbemax gegeven. Ze was ook even niet zo lekker, ze sleepte met haar kont over de grond en deed geregeld 's nachts braken. Vandaar dat ik ook echt het gevoel had gelijk wat te moeten gaan doen...  ???

Het braken doet ze inmiddels niet meer. Ik ben haar later op de avond nog een maaltijd gaan geven. Waarschijnlijk was haar maag te leeg 's nachts. Tussen 18.00 en de volgende ochtend kreeg ze namelijk niks meer. En dan tussen 05.00 en 07.00 elke keer braken... Dus dat is gelukkig opgelost.

Ik ga morgen gelijk op zoek naar die Propolis tinctuur. In de buurt zitten verschillende natuurwinkels, dat gaat vast wel lukken. Ik begrijp dat je dit dus ook prefentief kunt gebruiken om het maag / darm stelsel te versterken?
Bedankt voor de tip van die wormenbestrijding. Dat ga ik de volgende keer zeker eerst proberen, het lijkt me handig om zo'n setje gewoon in huis te hebben liggen. De pup sleept niet meer dus ik denk dat ze nu dan toch wel wormen is kwijtgeraakt.

En wat betreft mijn kennis.... ik ga ermee ophouden om naar haar te luisteren.. Ze zit nog in opleiding en gaat volledig op in haar aankomende vak. Echt een prima meid hoor!! , maar op proffesioneel gebied moet ze 'de boeken' nog een beetje leren loslaten denk ik. Als ik zou luisteren naar wat ze adviseert dan moet ik bijna maandelijks mijn honden laten opereren aan 'alles' wat ze mankeren en ZEKER overgaan op het voeren van Royal Canin....
Ha ha, als de gelegenheid zich voor doet zal ik haar dat artikel over Crohn eens laten lezen, maar ik hoor haar al zeggen dat dit ECHT niet waar is en ik dat niet moet geloven.......  ::)

Bedankt voor de goede tips!
Door vagebond
#1859611
Kun je propolis dan ook inzetten bij puppies die voor de 1ste keer ontwormd moeten worden? Dus met 10 dagen toch? Zelfde concentratie? Ingrid
Door Hanny
#1859684
Nog een vraagje.
Zijn er proeven gedaan met het gebruik van propolis? Is er voor en na het gebruik getest op wormen?
Ik lees elders, dat propolis niet oplost in water en dat is ook mijn ervaring. (net nog even geprobeerd)
Wat is moedertinctuur? Ik meen te weten de niet verdunde vorm, dat is dan dus de brokjes propolis oplossen in ethanol en hoeveel procent moet het dan zijn?
Ik heb hier een flesje propolis tindtuur staan 30%. Hoeveel is moedertinctuur dan?
Zou je dan niet een drupje propoplis tinctuur over het voer kunnen doen, wat al een bepaalde verdunning heeft?
Allemaal vragen, die zo opkomen.

Hanny
Door vagebond
#1860278
Hier heb ik propolis eenvoudige kruidentinctuur staan, van Sanura, denk ook niet dat dat de moedertinctuur is.
Gebruik deze overal voor dat wel, maar niet verdund. Dus dit is niet de goede, staat wel tinctuur op.
Walnootinctuur heb ik wel eens gebruikt bij de paarden voor aarsmaden te bestrijden.
Supergiftig, voor een shet is het 1 drup per keer. Gr. Ingrid
Door Pedro98
#1880658
@Lizzy

Even een vraagje over Het Woud, we hebben hier ook een pup van nu 5maanden oud en zou dus volgens onze dierenarts tot een half jaar elke maand moeten worden ontwormt zelf vond ik dat al erg veel maar kon me er wel iets bij voorstellen. Maar nu na het lezen hier op het forum beetje aan het twijfelen, en zit ik er aan te denken een onderzoekje te laten doen bij Het Woud. Maar ik lees in het stukje dat  je schrijft dat je de ontlasting van 3 dagen moet verzamelen of is dat alleen als je het naar de DA brengt en ik dus bij Het Woud maar een wormkit voor een hond hoef te bestellen of heb ik dat fout?

Alvast bedankt,
Door Lizzy
#1881192
Pedro98 schreef: @Lizzy

Even een vraagje over Het Woud, we hebben hier ook een pup van nu 5maanden oud en zou dus volgens onze dierenarts tot een half jaar elke maand moeten worden ontwormt zelf vond ik dat al erg veel maar kon me er wel iets bij voorstellen. Maar nu na het lezen hier op het forum beetje aan het twijfelen, en zit ik er aan te denken een onderzoekje te laten doen bij Het Woud. Maar ik lees in het stukje dat je schrijft dat je de ontlasting van 3 dagen moet verzamelen of is dat alleen als je het naar de DA brengt en ik dus bij Het Woud maar een wormkit voor een hond hoef te bestellen of heb ik dat fout?

Alvast bedankt,
Wanneer je een kit bij in het Woud besteld, word je gevraagd ontlasting van 1 dag op te sturen. Blijkbaar kunnen zij daar genoeg in zien.
Door Deesje
#1881210
dat vind ik ook nog steeds 'vreemd' ik heb ze er nog niet naar gevraagd maar 3 dagen is speciaal voor alle stadia, zouden ze bij het Woud niet iets kunnen missen op basis van 1 dag? je kunt natuurlijk ook in die testkit ontlasting van 2-3 dagen 'wrijven'.. misschien dat omdat je het opstuurt alles 'gevangen' wordt omdat je sowieso 1 dag extra kwijt bent met verzenden...
Door inni
#1884092
Lizzy schreef: Wanneer je een kit bij in het Woud besteld, word je gevraagd ontlasting van 1 dag op te sturen. Blijkbaar kunnen zij daar genoeg in zien.
Ik vroeg enkele maanden geleden bij 't woud nog hoe 't zat om naast de gewone ook op Giardia te testen en toen kreeg ik als antwoord om van drie dagen ontlasting te verzamelen en dat op te sturen. Binnen de week had ik ook de resultaten terwijl ik toch vanuit Belgie verstuur.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door