Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#182974
Eindelijk heb ik het boek van Donath uit. Toen ik eenmaal langs de voedingsstoffen was, was het heel lekker leesbaar en had ik het in één treinreis uit!

Toch blijft er wat knagen. Is hij achterhaald in sommige dingen, of zijn de meningen daarover verschillend?

Melk. Hij heeft het bij elke hond (drachtige teef, pups, volwassenen), over melk. Ik geef dat mijn hond nooit. Kan een hond lactose verwerken (in tegenstelling tot een kat)? Waarom raadt hij melk aan maar zie ik niemand hier melk geven? Hij raadt vooral rauwe melk aan, maar daar kun je tegenwoordig nauwelijks aankomen. Ik weet nog wel dat mijn tante vroeger met een kannetje naar de buurman-melkboer ging, dan was het koken en drinken die melk (echt superheerlijk, net slagroom).

Uit: Lexicon van hardnekkige misverstanden, door W. Krämer en G. Trenkler, 1997 (er zijn meerdere vervolgen op dit boek) blz. 46

"...rauwe melk van bio-boeren is daarentegen een ideale broedplaats voor bacteriën die de infectieziekte listeriose overdragen, voornamelijk op de kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap zo gezond mogelijk proberen te leven. Hun zuigelingen 'leden aan sterkte ademhalingsmoeilijkheden. De longen hadden zwaar te lijden en het vruchtwater van de moeder was merkwaardig groen', meldden de artsen van een ziekenhuis in Schleswijk-Holstein over een plaatselijke listeriose-epidemie die was veroorzaakt door het biologisch-dynamische voedsel van de ouders. Rond de helft van alle met listeriose geboren kinderen stierven en bij de overigen moet men rekening houden met gevolgen die later kunnen optreden, zoals hersenbeschadigingen. Om deze reden is het in Zwitserland helemaal verboden om rechtstreeks melk bij de boer te kopen. In Nederland mag dat wel, al moet de verkoopruimte dan wel aan bepaalde hygiënische eisen voldoen en moet er instructie voor het geruik van de melk worden bijgeleverd (zoals: eerst koken)".

http://www.ouders.nl/mzwa2003-infectieziekten.htm (blader naar listeriose). Ik meen uit zoeken op google te kunnen begrijpen dat het bij konijnen voorkomt, maar ik heb niet kunnen ontdekken of het ook bij honden kan voorkomen.

Uiers. Pag. 123 "Melkslib uit de centrifuge. Ook al hebben de daarin voorkomende bestanddelen nog wel voedingswaarde, toch is dit slib een uiterst gevaarlijk voedsel. Niet alleen, dat het vuil van de koeien, als aarde, huidschilfers, faeces en haren erin terecht komen, ook worden er coccen, etter en bloed uit ontstoken uierkwartieren, bacteriën en bacillen, ook de gevaarlijke tbc-bacillen, ingeslingerd. Niet alleen, dat het dus voor de honden gevaarlijk is, ook de mens, die ermee omgaat, kan het gemakkelijk infecteren. Tijdens de wereldoorlog zijn er tal van honden en nesten mee te gronde gegaan. Ook koeienspenen en uiers voedere men om dezelfde redenen nimmer rauw.

Om dit stukje ging mij het. Niet dat de uiers hier nou bij de slager voor het oprapen liggen, maar toch wil ik het graag weten.

Verder zweert hij bij gist of biergist, terwijl ik dat een keer hier heb opgezocht, en me levendig een opmerking van Paul herinner: "Biergist is een afvalproduct en wordt eveneens gegeven voor een bloedzuiverende werking en voor de vitamine B. Voor de vitamine B kun je beter gebruik maken van een vitamine B-complex".

Als ik Donath moet geloven, is gist onontbeerlijk! blz. 139. Hij geeft de voorkeur ook aan biergist, dus dat is makkelijk te krijgen (Kruidvat!). Maar is het goed of nodig?

Aan de ene kant heb ik uit het boek begrepen dat er bepaalde eiwitten in hoge hoeveelheden voorkomen in mais (zeïne), bonen en erwten (legumine). (blz. 48) Later in het boek zegt hij dat dit voedingstoffen zijn die een hond niet goed verteert bz. 135, blz. 137. Ik zie hier op het forum regelmatig mensen die erwten geven bijvoorbeeld. Ik geef alle groenten, behalve die van de lijst met verboden voedingsmiddelen (Donath gaf vrolijk ui tegen parasieten en gekookte prei!).

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken!
#183597
Ikzelf geef geen melk , ik geef geen melk aan drachtige teven en niet aan zogende teven en mijn puppen hebben ook nog nooit pap te eten gekregen van melk.
De enige melk die ze krijgen is die van hun moeder (m.u.v. kunstmelk als er iets mis is met de melkgift)
Ik vind het een zeer onnatuurlijk iets voor een hond om melk te drinken buiten de zoogtijd.
#183632
cattystyle schreef: Eindelijk heb ik het boek van Donath uit. Toen ik eenmaal langs de voedingsstoffen was, was het heel lekker leesbaar en had ik het in één treinreis uit!

Toch blijft er wat knagen. Is hij achterhaald in sommige dingen, of zijn de meningen daarover verschillend?

Melk. Hij heeft het bij elke hond (drachtige teef, pups, volwassenen), over melk. Ik geef dat mijn hond nooit. Kan een hond lactose verwerken (in tegenstelling tot een kat)? Waarom raadt hij melk aan maar zie ik niemand hier melk geven? Hij raadt vooral rauwe melk aan, maar daar kun je tegenwoordig nauwelijks aankomen. Ik weet nog wel dat mijn tante vroeger met een kannetje naar de buurman-melkboer ging, dan was het koken en drinken die melk (echt superheerlijk, net slagroom).
Volgens mij geeft Donath melk als vorm van calciumbron en dierlijk eiwit. En waarschijnlijk was melk (net als nu) niet zo heel erg duur. In ieder geval niet zo duur als vlees. Rauwe geitenmelk is nog redelijk aan te komen trouwens! JdBL geeft ook regelmatig melk aan haar jonge en zieke honden. Ook rauw, wel te verstaan. Kijk je naar Kymythy Shultze, die is hartstikke anti. Ik zelf vind rauwe melk niet gekker om te geven als yoghurt ofzo. Het is en blijft een zuivelproduct. Ik geef mijn honden zuivel, omdat het Dalmaten zijn (vanwege purine). Maar eigenlijk vind ik melk (en zuivel) iets geks. Wij zijn het enige wezen op aarde die op volwassen leeftijd nog melk drinken (en dat van de borst van een ander wezen ???). Ik drink dus geen melk. Maar goed, Donath gaf ook veel bruin brood. En bruin brood is arm aan lysine en melk is rijk aan lysine. Dat compenseert elkaar en daarom moeten ze samen gegeven worden.
Uit: Lexicon van hardnekkige misverstanden, door W. Krämer en G. Trenkler, 1997 (er zijn meerdere vervolgen op dit boek) blz. 46

"...rauwe melk van bio-boeren is daarentegen een ideale broedplaats voor bacteriën die de infectieziekte listeriose overdragen, voornamelijk op de kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap zo gezond mogelijk proberen te leven. Hun zuigelingen 'leden aan sterkte ademhalingsmoeilijkheden. De longen hadden zwaar te lijden en het vruchtwater van de moeder was merkwaardig groen', meldden de artsen van een ziekenhuis in Schleswijk-Holstein over een plaatselijke listeriose-epidemie die was veroorzaakt door het biologisch-dynamische voedsel van de ouders. Rond de helft van alle met listeriose geboren kinderen stierven en bij de overigen moet men rekening houden met gevolgen die later kunnen optreden, zoals hersenbeschadigingen. Om deze reden is het in Zwitserland helemaal verboden om rechtstreeks melk bij de boer te kopen. In Nederland mag dat wel, al moet de verkoopruimte dan wel aan bepaalde hygiënische eisen voldoen en moet er instructie voor het geruik van de melk worden bijgeleverd (zoals: eerst koken)".
Een hond is geen kind/mens. Het maagzuur van een hond heeft een pH waarde van 1 (als ie rauw/vers gevoerd wordt). De mens heeft een maagzuur met een pH waarde die hoger ligt. Met als gevolg dat de mens minder in staat is bacterieen te doden (in het zure maagzuur) als de hond.
http://www.ouders.nl/mzwa2003-infectieziekten.htm (blader naar listeriose). Ik meen uit zoeken op google te kunnen begrijpen dat het bij konijnen voorkomt, maar ik heb niet kunnen ontdekken of het ook bij honden kan voorkomen.
Zoals ik boven al zeg: geen zorgen over maken.
Uiers. Pag. 123 "Melkslib uit de centrifuge. Ook al hebben de daarin voorkomende bestanddelen nog wel voedingswaarde, toch is dit slib een uiterst gevaarlijk voedsel. Niet alleen, dat het vuil van de koeien, als aarde, huidschilfers, faeces en haren erin terecht komen, ook worden er coccen, etter en bloed uit ontstoken uierkwartieren, bacteriën en bacillen, ook de gevaarlijke tbc-bacillen, ingeslingerd. Niet alleen, dat het dus voor de honden gevaarlijk is, ook de mens, die ermee omgaat, kan het gemakkelijk infecteren. Tijdens de wereldoorlog zijn er tal van honden en nesten mee te gronde gegaan. Ook koeienspenen en uiers voedere men om dezelfde redenen nimmer rauw.

Om dit stukje ging mij het. Niet dat de uiers hier nou bij de slager voor het oprapen liggen, maar toch wil ik het graag weten.
Dat geloof ik direct. Niemand zegt toch dat je je hond rauw melkslib moet geven? Ik zou het tenminste niet doen! YUK! Ik voer trouwens ook geen koeienspenen rauw. Volgens mij kun je daar niet eens aankomen en gaat dat naar Rendac. Dit wordt eerst grondig gekookt en gaat daarna de Whiskas in.
Verder zweert hij bij gist of biergist, terwijl ik dat een keer hier heb opgezocht, en me levendig een opmerking van Paul herinner: "Biergist is een afvalproduct en wordt eveneens gegeven voor een bloedzuiverende werking en voor de vitamine B. Voor de vitamine B kun je beter gebruik maken van een vitamine B-complex".
Nou, ik vrees dat ik nog een grotere tegenstander van biergist ben als Paul. Ik heb een keer een heel stuk uit Diamond overgetikt waar hij uitlegt dat biergist afval van de bierindustrie is. Deze is dus niet van Paul maar van mij ;D
Als ik Donath moet geloven, is gist onontbeerlijk! blz. 139. Hij geeft de voorkeur ook aan biergist, dus dat is makkelijk te krijgen (Kruidvat!). Maar is het goed of nodig?
Ik denk niet dat er in die tijd vitamine B complex te krijgen was. Ik denk dat er sowieso niet zoveel te krijgen was. Donath heeft een boek geschreven hoe je honden kunt voeden met dat vlees dat voor de mens nog NET te betalen was. Hij had natuurlijk veel wijsheid, maar sommige dingen zijn zeker achterhaalt. Hoewel veel mensen vandaag de dag nog steeds geloven dat biergist gezond is....
Aan de ene kant heb ik uit het boek begrepen dat er bepaalde eiwitten in hoge hoeveelheden voorkomen in mais (zeïne), bonen en erwten (legumine). (blz. 48) Later in het boek zegt hij dat dit voedingstoffen zijn die een hond niet goed verteert bz. 135, blz. 137.
Dit is inderdaad de reden waarom biologische waarde een belangrijk begrip is. Dierlijke eiwitten hebben een hogere biologische waarde als plantaardige.
Ik zie hier op het forum regelmatig mensen die erwten geven bijvoorbeeld. Ik geef alle groenten, behalve die van de lijst met verboden voedingsmiddelen (Donath gaf vrolijk ui tegen parasieten en gekookte prei!).

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken!
Ik zie eigenlijk niet vaak mensen die erwten aan hun hond even...? Maar een handje erwtjes door de groentemix kan geen kwaad hoor. Je geeft het immers niet als eiwitleverancier maar gewoon als groente. En ik weet inderdaad ook dat ui en prei gegeven werd (knoflook kende ze in die tijd ook nog niet zo). Weet je, ui mag dan misschien ongezond wezen (we weten nu dat veel ui niet goed is omdat de hond er bloedarmoede van kAn krijgen - honden kunnen overigens beter tegen knoflook en slechter tegen ui en katten net andersom), maar wat dacht je van wormenkuren?! Ik zou mijn hond liever een gekookte ui geven als een wormenkuur.....

Donath is geweldig, maar natuurlijk niet helemaal 100% van deze tijd. De reden dat ik het echt helemaal geweldig vind is dat je hier goed kunt lezen hoe mensen hun hond rond 1940 voerde. Niks doodgekookte brokken, gewoon rauw vlees. En we zijn dus in zeer korte tijd zo gehersenspoeld dat je moet geloven dat een mens niet zelf de prak van zijn hond kan bereiden. En dat terwijl dat 50 jaar geleden doodnormaal was en DE enige manier. Veel van de dingen die hij schrijft gelden (in mijn ogen) nog steeds. Andere dingen zijn achterhaalt en sommige dingen (zoals het geven van melk/zuivel): daar zijn de meningen nog steeds over verdeeld.
Door cattystyle
#183713
Liz, hartstikke bedankt voor je uitgebreide reactie!!!

Van Frida, een vriendin van mij die ook hier op het forum komt (Friday55/Geisha) hoorde ik dat als je een zoogdier gewent aan melk (na de kitten/baby/puppentijd), dat ze een bepaald enzym hebben in de darmen om melk te kunnen verteren zonder diarree te krijgen bijvoorbeeld. Zoals Sylvia al zegt is de mens de enige diersoort die op volwassen leeftijd melk drinkt. In een van mijn Lexicons van hardnekkige misverstanden staat zelfs een hele tirade tegen het drinken van melk (voor mensen) omdat het heel ongezond kan zijn! Als er interesse is, typ ik het wel even over.
Door Timmy
#183726
Ik ben gek op melk en drink het dus ook dagelijks, en veel. Ook Timmy is er stapeldol op en die lebbert dus ook rustig een bakje leeg. Geen problemen met zijn darmen, heeft hij ook nooit van melk gehad.
Ik geef het niet omdat het "in zijn dieet" past, want ik voer volgens Lonsdale, maar gewoon omdat meneer het lekker vindt.

Gr.
Linda (die nog steeds niet snapt waarom mensen geen melk (willen) drinken... zelfs in de tijd van de bijbel dronk men al melk...)
Door cattystyle
#183737
die nog steeds niet snapt waarom mensen geen melk (willen) drinken... zelfs in de tijd van de bijbel dronk men al melk...)

Gaat mij niet zozeer om willen...het is eigenlijk gewoon onnatuurlijk. Neemt niet weg dat ik het lekker vind en mijn thee zonder melk gewoon niet te zuipen vind.
#183760
Ik vind melk gewoon heel goor. En ik houd er een bizar vieze nasmaak in mijn mond aan over. En ik vind het raar dat een mens aan de borst van een koe hangt. Bijbel of geen bijbel.

Maar dat terzijde. Als ik het lekker zou vinden en er niet kotsmisselijk van zou worden, dan zou ik het gewoon drinken (als het van een biologsch dynamisch gehouden koe is dan he).
#184987
Die van mij slurpen ook vaak genoeg melk mee.
De melk die wij ook drinken, oftewel, melk van de koe.
Biologisch en gewoon uit de tank (oftewel, rauw).

Niks koken, is ook helemaal niet nodig, niet voor de honden, niet voor de mens.
Alleen koken als je het warm wilt geven.

Gizmo is het van pups af aan gewend (kreeg dan melk plus brinta, eventueel een beetje verdund met water), Max vanaf het moment dat hij hier is.
Nu is het in totaal niet zo veel, maar ze hebben er nog nooit last van gehad.
Wij evenmin.

Melk uit de winkel is ook geen echte melk ;D , daar is zoveel bij ingegooid en uitgehaald, dat is gewoon geen echte melk meer.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door