Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#182381
Ik ben een absolute voorstander van versvlees voeren (ik geef nu nog alleen compleet versvlees van Bibi, maar wil ook enkele dagen zelf samen gaan stellen), maar ik vraag me of hoe dat zit bij een pup. Ik zou als de dood zijn dat je bij zelf samenstellen veel te veel calcium bijvoorbeeld geeft en teveel calcium kan orthopedische problemen e.d. veroorzaken. Iedereen heeft het bij het voeren van brokken er ook altijd over dat de calcium/fosforverhouding ook zo belangrijk is (max. 1.2 heb ik begrepen), maar bij zelf samenstellen weet je dus echt niet wat die verhouding is. Ik hoor graag jullie meningen/ ideeen hierover, ben benieuwd! ;)
Door arnold
#182411
Hallo

Mijn honden zijn groot geworden, ééntje is nog in de groei nu 14 maanden, op 50 % gemalen kip / karkas en 50 % pens en bruinbrood.
Inmiddels ben ik wat wijzer geworden dankzij deze site en voer nu nog steeds 50 % kip en de rest spiervlees met geregeld pens / hart / lever e.d. er bij of in plaats van het spiervlees en i.p.v. bruinbrood geef ik nu wat zemelen.
Groente krijgen ze wat er van tafel over blijft en een paar keer per week vis olie capsules.
Dit dieet werkt voor mij ( kwa werk / tijd / kosten ) en mijn honden prima, ze groeien mooi gelijk matig op zonder scheefstand , groeipijn e.d.
Maar je zal aan de reactie's wel merken dat iedereen het anders doet.

In ieder geval veel succes en je zal merken dat het loont om zelf het e.e.a. in elkaar te brouwen.

Arnold
Door Lizzy
#182793
Yari schreef: Ik ben een absolute voorstander van versvlees voeren (ik geef nu nog alleen compleet versvlees van Bibi, maar wil ook enkele dagen zelf samen gaan stellen), maar ik vraag me of hoe dat zit bij een pup. Ik zou als de dood zijn dat je bij zelf samenstellen veel te veel calcium bijvoorbeeld geeft en teveel calcium kan orthopedische problemen e.d. veroorzaken. Iedereen heeft het bij het voeren van brokken er ook altijd over dat de calcium/fosforverhouding ook zo belangrijk is (max. 1.2 heb ik begrepen), maar bij zelf samenstellen weet je dus echt niet wat die verhouding is. Ik hoor graag jullie meningen/ ideeen hierover, ben benieuwd! ;)
Bij het zelf samenstellen is het natuurlijk de bedoeling dat je weet wat je doet. Da's 1. Maar het is wel zo dat als een hond bij het zelf samenstellen bijv. teveel bot binnen krijgt, dit wordt uitgescheiden via de urine. Ook bij een pup. En dit geldt dus eigenlijk alleen voor de enige echte natuurlijk calciumbron hoor: rauwe/geschikt bot!

Maar goed, wanneer je dus zelf gaat samenstellen voor de hond of de pup, dan houdt je je bij voorkeur aan een van de methodes. Bijvoorbeeld die van Ian Billinghurst of Mogens Eliasen of Tom Lonsdale of Kymythy Schultze. Al deze methodes hebben zichzelf ruim bewezen. Ga je bijv. de methode van Ian B. volgen, dan geef je je pup ongeveer:

60% rauwe vleesbotten (die voor 50% bestaan uit vlees en 50% uit bot)
15% tot 20% groentemix
10% tot 15% orgaanvlees
5% tot 10% gezonde tafelrestjes en/of supplementen

Wanneer je nu een combinatie gaat voeren van kant-en-klaar en zelf samengesteld, dan kun je ook best zo ongeveer de percentages uitrekenen voor de dagen dat je zelf samenstelt. Ik zou alleen wel in de gaten houden dat kant-en-klaar versvlees al veel orgaanvlees bevat. En daarom zou ik in mijn zelf samengestelde maaltijden dus geen orgaanvlees verwerken. En ik zelf zou proberen vooral voor die voedingsmiddelen te kiezen die niet/nauwelijks aanwezig zijn in het versvlees dat je geeft. Dus in jou geval: Bibi bevat geen groente dus ik zou wat groentemix geven. En rauwe/vette vis (niet vaker dan 1 maal per week) zoals sardientjes en makreel. En af en toe een rauw eitje (2 per week ofzo). En spiervlees. En die bot/vleessoorten die niet in Bibi zitten zoals wat lamsbot, konijn, eend, parelhoen, etc. etc. Dan wissel je namelijk ultiem af!

Meer over het zelf samenstellen met pups:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4489

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4488

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4487

en meer over het uitrekenen van percentages:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door