Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mayka
#181486
Komend weekend (en voortaan elk weekend) wil ik voor Mayka de maaltijden zelf gaan samenstellen. Nu heb ik hier gelezen dat het dan niet persé kompleet hoeft te zijn omdat ze de rest van de week Cb krijgt. Ik wil haar dan één keer spiervlees of pens geven met als toetje bot en één keer vis.

Nu de vragen:
- welke hoeveelheden hou ik dan aan voor spiervlees of pens en wat voor soort? (ze krijgt per dag ongeveer 650 gram Cb)
- welk bot kan ik na de maaltijd geven? (ze kreeg normaal in het weekend na de Cb een lamsrib)
- kan ik een hele maaltijd uit vis laten bestaan en kan dat één soort zijn?
- moeten sardines, haring en kabeljauw ook eerst ingevroren zijn geweest?
- is het verstandig/nodig om aan de maaltijden nog groente en/of hutenkase aan toe te voegen?
Laatst gewijzigd door Mayka op wo 06 okt 2004, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#181553
Phhhooooeeee, wat een boel moeilijke vragen ;), ik probeer je een antwoord te geven, maar ik begin ook nog maar net, dus ik hoop dat de meer ervaren Barfers ook reageren, want ik maak nog weleens fouten :'(.
Mayka schreef: Komend weekend (en voortaan elk weekend) wil ik voor Mayka de maaltijden zelf gaan samenstellen. Nu heb ik hier gelezen dat het dan niet persé kompleet hoeft te zijn omdat ze de rest van de week Cb krijgt. Ik wil haar dan één keer spiervlees of pens geven met als toetje bot en één keer vis.

Nu de vragen:
- welke hoeveelheden hou ik dan aan voor spiervlees of pens en wat voor soort? (ze krijgt per dag ongeveer 650 gram Cb)
Ik zou die dag dan ook in totaal ongeveer 650 gr. geven. Dus incl. groentemix, evt. een eitje en botten, de hoeveelheid vlees is niet zo heel erg belangrijk, zolang die maar minimaal gelijk is aan de hoeveelheid bot, dit ivm kans op verstopping.
Zelf denk ik erover om eens in de paar weken alleen maar een hele lap pens van ongeveer een kilo tegeven, met dan 's morgens een groentemix met ei. Dus op zo'n dag kan Gitte zich een keertje klem vreten ;D. (normaal krijgt ze 550 gr. CB per dag)
- welk bot kan ik na de maaltijd geven? (ze kreeg normaal in het weekend na de Cb een lamsrib)
Je kunt die lamsrib blijven geven, als je maar een beetje rekening houd met de totale hoeveelheid bot, dat die niet al te groot word. Maar je kunt ook kippenvleugels geven, of kalsribben.
- kan ik een hele maaltijd uit vis laten bestaan en kan dat één soort zijn?
Daar zat ik een tijdje geleden ook mee, ik heb dat opgelost (met dank aan Lizzy) door de ochtendmaaltijd te vervangen door groentemix met ei en hüttekase, en de avondmaaltijd alleen maar vis, volgens mij mag je verschillende soorten door elkaar doen hoor.
- moeten sardines, haring en kabeljauw ook eerst ingevroren zijn geweest?
Zeevis hoeft volgens mij niet ingevroren te worden, alleen zoetwatervis dacht ik.
- is het verstandig/nodig om aan de maaltijden nog groente en/of hutenkase aan toe te voegen?
Dat kan, maar hoeft niet. Ik vind het anders zo saai worden, maar heb het niet aan Gitte gevraagd ;), denk dat het voor je hond niet veel uitmaakt.
Veel plezier met knutselen ;) ;D
Laatst gewijzigd door Nitus op wo 06 okt 2004, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#181569
Ik sluit me graag aan bij Anne Marie!

Overigens zul je wel rauwe zalm uit de pacific in moeten vriezen. Drie weken, minimaal. En zelfs (of vooral) gekweekte zalm. Vooral gekweekte zalm wordt namelijk geplaagd door parasieten....

Ik geef zelf groentemix omdat ik denk dat het gezond is. En alleen spiervlees vind ik inderdaad ook erg saai en kaal. Maar je zou in het weekend ook bijv. een half konijn of halve parelhoen of halve eend kunnen geven en verder niks. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je zelf leuk vindt.
Door Marion
#181941
Mayka schreef:

- is het verstandig/nodig om aan de maaltijden nog groente en/of hutenkase aan toe te voegen?

Tommie is niet zo dol op groentemix maar ik geef het voor de vitamines. Maar als je door de week al cb geeft is het niet echt noodzakelijk. Zowiezo zijn er mensen die helemaal geen groente geven. Dus ik zou gewoon kijken of hij het erg lekker vind en het daarvan af laten hangen ;)
Hutenkase vinden de meeste erg lekker dus dat kan altijd.
Verder zou ik idd een lekkere grote lap pens geven, kan hij lekker zijn tanden poetsen :P
En een bv een keer een hele of halve kip ofzo.
Ik vind persoonlijk alleen een lap vlees niet saai, Tommie geniet daar echt van, dat heeft hij liever dan groentemix erbij ofzo. Maar ook dat zal voor iedere hond anders zijn.
Succes en vooral: veel plezier ;D
Door Marion
#181943
wat betreft de vis; je kunt gerust een hele maaltijd vis geven, maar je kan het ook mengen met iets anders. Net wat je in huis hebt of waar je de hond een plezier mee denkt te doen ;D Want je hoeft niet zo op te letten dat alles compleet is omdat je door de week cb geeft. Ik denk trouwens dat het wel heel goed is om vis te geven, want volgens mij zit dit niet in cb verwerkt of wel?
Ik heb bv zo´n zak ingevroren sardientjes van de visboer, ook te koop bij de makro. DIe vindt Tommie erg lekker.
Door Mayka
#182086
Bedankt voor de reactie's.

Ik kijk er nog meer naar uit dan voor mezelf eten maken ;) en hoop dat Mayka het kan waarderen.

Idd, juist omdat er geen vis in Cb zit wil ik dit dan ook geven. Ben benieuwd of ze het lust. Weet wel dat ze niet echt gek op groente en fruit is helaas.

Aan mij zal het niet liggen, ik heb er zin in! ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door