Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door massam
#177411
even een vraagje...

mijn honden krijgen AHV 7 dagen per week.

nu hebben wij nog weleens haas en/of konijn.

kan ik dat geven?? en zo ja hoe?
moet dat eerst ingevroren worden?

mijn honden zijn geen botten gewent dus ik neem aan dat ik niet zomaar kan geven...

alvast bedankt
Door Lizzy
#177428
Wild moet eerst 10 dagen ingevroren worden.

Op zich kan een hond erg goed konijn/haas eten. Maar omdat jouw honden nog niet gewend zijn om bot te eten, raad ik je aan eerst eens een stuk konijn/haas te proberen om te kijken hoe ze er mee om gaan (of ze het in 1 keer in willen slikken of dat ze beschaaft eraan gaan liggen rukken, sleuren en trekken en de botten kapot bijten). Ik zou dan even geen poten geven. Die botten zijn toch altijd wat harder. Als het met huid/haar is, dan mag je ook gewoon huid/haar geven.

Geef een niet te groot en niet te klein stuk. Niet te klein want anders loop je risico dat ze het in 1 keer naar binnen werken. En niet te groot omdat ze nog niet aan bot gewend zijn.

Eigenlijk is het niet echt "beginnersvoer" hoor... Beter geef je eerst eens wat kippennekken. Gewoon, om te kijken wat ze daarmee doen. Lees dit anders ook: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Door willieD
#177440
waarom moet een haas 10 dagen ingevroren worden :o?? ???
die van mij vreet hem ter plekke op :D
Door casangio
#177804
willieD schreef: waarom moet een haas 10 dagen ingevroren worden :o?? ???
die van mij vreet hem ter plekke op :D
Als ik het niet goed heb zullen anderen het wel corrigeren, maar ik meen voor wormen en parasiten.
Ik vries ook altijd wild en trouwens ook pens een aantal weken in voor ik het voer.
Door massam
#178144
Lizzy schreef: Wild moet eerst 10 dagen ingevroren worden.

Op zich kan een hond erg goed konijn/haas eten. Maar omdat jouw honden nog niet gewend zijn om bot te eten, raad ik je aan eerst eens een stuk konijn/haas te proberen om te kijken hoe ze er mee om gaan (of ze het in 1 keer in willen slikken of dat ze beschaaft eraan gaan liggen rukken, sleuren en trekken en de botten kapot bijten). Ik zou dan even geen poten geven. Die botten zijn toch altijd wat harder. Als het met huid/haar is, dan mag je ook gewoon huid/haar geven.

Geef een niet te groot en niet te klein stuk. Niet te klein want anders loop je risico dat ze het in 1 keer naar binnen werken. En niet te groot omdat ze nog niet aan bot gewend zijn.

Eigenlijk is het niet echt "beginnersvoer" hoor... Beter geef je eerst eens wat kippennekken. Gewoon, om te kijken wat ze daarmee doen. Lees dit anders ook: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
dat wil ik ook geven, maar we krijgen hier uit de buurt vaak dit soort beesten van de jagers daarom
Gebruikersavatar
Door sylvia
#178149
Inderdaad invriezen is voor wormen en andere parasieten.
Door arnold
#178458
moet je pens ook eerst invriezen ?
Bij mij krijgen ze het af en toe zelfs vers ook spiervlees.
Als ik bij het slachthuis ben geweest snij ik ook altijd voor die avond.
Soms is het zelfs nog niet helemaal afgekoeld. ;D
Door Lizzy
#178694
arnold schreef: moet je pens ook eerst invriezen ?
Bij mij krijgen ze het af en toe zelfs vers ook spiervlees.
Als ik bij het slachthuis ben geweest snij ik ook altijd voor die avond.
Soms is het zelfs nog niet helemaal afgekoeld. ;D
Schapenpens doe je goed aan om eerst in te vriezen vanwege leverbot. Hoewel mij nog steeds niet helemaal duidelijk is hoe het zit met die leverbotjes hoor... Maar men zegt dus dat schapenpens 3 weken ingevroren moet worden.
Door arnold
#179742
schapevlees heb ik nog niet gevonden.
Wel allerlei rund onderdelen
zo bij het slachthuis vandaan.
Door Jolly
#182786
konijn e.d dat in de winkel ligt dat hoef je niet meer verder zoveel dagen in te vriezen hoor
Door Wil
#183279
Hoi,
Waarom zijn onze honden dan gevoelig voor die parasieten en / of wormen? En zitten die er altijd in? Wanneer een vos een konijn vangt vriest hij hem toch ook niet eerst in?
Door Nelly
#183287
Dat vind ik een goeie Wil; en als onze honden de kans krijgen, dan vreten ze een haas/konijn ook direct op. En met "onze honden" bedoel ik niet alleen die van jou en mij, maar alle honden van ons allemaal. Ik denk ook dat het wel mee zal vallen met die wormen en evt. besmetting. Volgens mij heb ik hier bij andere topics al vaker gelezen dat het maagzuur van honden die vers eten en/of barfen zó sterk is, dat geen parasiet dat overleeft :-\, dus waarom dan zo supervoorzichtig? Of zijn er nog andere dingen in het spel? Bepaalde bacterieën of zo? Ben heel benieuwd naar jullie reacties :)
Door Truus
#183331
Ik laat ze geen konijnen ,uit het wild, opeten vanwegen de zieke konijnen die er zijn. Je weet maar nooit en dat lijkt me niet goed voor de hond.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#183370
Truus schreef: Ik laat ze geen konijnen ,uit het wild, opeten vanwegen de zieke konijnen die er zijn. Je weet maar nooit en dat lijkt me niet goed voor de hond.
Ja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar later bedacht ik dat alle jagende dieren (daar is een woord voor maar ben het even kwijt :-[) zoals wolven, vossen, leeuwen vaak voor de zwaksten gaan, en dat zijn vaak zieke (of oude) dieren, dus dan gaat dat verhaal ook niet op :-\.
Behalve dan dat we tegenwoordig bang moeten zijn voor vergiftigde dieren >:(.

Wat het invriezen betreft, als je een mogelijke wormbesmetting simpel kunt voorkomen door het vlees een tijdje in te vriezen, tja, dan wist ik het wel. ;)
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 08 okt 2004, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door