Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#175804
Mijn honden hebben al een paar keer lamsnekken gehad en tot nu toe haalde ik altijd hun waterbakken een uurtje weg, vanwege het bot in de lamsnekken. Maar ik heb eens goed gekeken naar zo'n lamsnek en eigenlijk is het meer vlees (ca 70%) dan bot (ca 30%). Is het dan eigenlijk wel nodig om de waterbakken weg te halen?

Ze krijgen hier geen hele lamsnekken, maar stukken van tussen de 300 en 400 gram.
Door Lizzy
#176247
Marion schreef: Ik haal alleen het water weg als hij echt erg veel bot gehad heeft (bv een recreatiebot waar hij veel van opgegeten heeft). Dus eigenlijk zelden haha.
Haha, hier eigenlijk hetzelfde! Honden hebben vooral dorst na grote en/of kale botten. De zogenaamde recreatiebotten dus. Want het is mij ook opgevallen dat mijn honden alleen dorst hebben/water willen lebberen na een groot/kaal bot. Als ze een gewoon vleesbot krijgen, dan talen ze niet naar water. Dan hebben ze blijkbaar genoeg vocht binnen gekregen.
Door Audrina
#176333
Ze hebben vanmiddag alle 3 een stuk lamsnek gehad en ik heb de waterbakken gewoon laten staan. Ze hebben alle 3 aardig staan tanken na het eten, maar dat doen ze ook altijd na een bak CB of ander vlees. ;) Tot nu toe gaat ie goed.
Laatst gewijzigd door Audrina op di 28 sep 2004, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#176335
Persoonlijk zou ik mijn honden niet de gelegenheid geven om te gaan tanken (dus erg veel drinken), direct na het eten. Uberhaubt niet trouwens. Ze mogen een slokkie maar dan vind ik het wel welletjes. Als ze dus veel drinken na het eten van een bot, dan zou ik voortaan de bakken toch weer even weghalen... Normaal gesproken hebben honden niet echt behoefte aan (veel) water na het eten van vlees of een vlezig bot, maar blijkbaar vormen die van jou een uitzondering! Mijn Brutus moet ik trouwens ook wel eens in de gaten houden. Die drinkt ook om aandacht te krijgen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 sep 2004, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#176510
Het drinken voor of na het eten wordt volledig afgeraden i.v.m. het krijgen van een maagtorsie.
Als mijn honden drinken voor hun eten, dan wacht 1 uur met ze te voeren idem dito na het eten. Bovendien schijnt het met botten zo te zijn dat ze door kunnen spoelen naar de darmen als de hond na het eten van het bot veel drinkt en de botten dus niet goed of helemaal niet verteren.
Door Marion
#176720
Marion schreef: Ik haal alleen het water weg als hij echt erg veel bot gehad heeft (bv een recreatiebot waar hij veel van opgegeten heeft). Dus eigenlijk zelden haha.
Ik bedoelde hiermee dus ook dat Tommie nooit drinkt na het eten, alleen evt na een kaal bot en dan haal ik het dus wel eventjes weg. Maar ik geef niet zo vaak een kaal groot bot.
Door casangio
#177383
Timmy schreef: Een maagtorsie heeft weinig met voeding o.i.d. te maken; de meeste torsies ontstaan op een lege maag.

Gr.
Linda

In tegenstelling tot wat hierboven staat kan ik melden dat ik er een artikel over heb gelezen en dat het wel degelijk ook met een te volle maag heeft te maken.
Sterker nog ik heb zelf een hond gehad die het kreeg net na het eten van zijn voedsel. Dus............. Bovendien heeft het ook te maken met het teveel lucht naar binnen krijgen, die combinaties met elkaar.

Zie : http://www.kyno-kennis.nl/hotspot8.htm

Hieronder nog een stukje van een duitse doggen eigenaar die weliswaar brokken geeft maar zo kun je zien dat het meestal met voer te maken heeft in kombinatie met lucht dus een te VOLLE maag. Wat inhoudt dat drinken een tijdje voor of na de maaltijd uit den boze is.

Een veelal gevreesd probleem bij Duitse Doggen en andere grote hondenrassen is de zogenaamde Maagkanteling (maagtorsie).

Maagtorsie komt veelal voor als de dog te veel voer ineens heeft gegeten en daarna niet voldoende rust krijgt.

Bij mij staan altijd twee bakken met brokken klaar, zodat de honden kunnen eten wanneer ze dat willen. Zo hebben ze nooit dat hongergevoel en hoeven ze nooit te schrokken wanneer er nieuwe brokken aan toegevoegd worden. Plaats de bakken voor zowel water als voer, op een voor de dog geschikte hoogte, dus niet op de grond. Eet de dog vanaf de grond, dan kan er bij het "schrokken"te veel lucht in de maag komen waardoor deze nog sneller kan kantelen. Het hoeft niet, maar kan wel. Er zijn in de handel verschillende types in hoogte verstelbare voeder-standaards te koop. En zoals met alles; voorkomen is beter dan genezen.
Laatst gewijzigd door casangio op do 30 sep 2004, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door