Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gotan
#176646
Onze jonge hond van 1 jaar oud heeft een gat van 3cm in zijn hart.
Wij voeren de honden Cavom en 1 keer per week vuile pens. Toch lijkt het erop dat de jonge hond het hier niet goed op doet. Hij is erg mager. Daarbij is het een hele energique hond ondanks zijn hart. Gisteren bij de dierenarts kreeg ik het advies het speciale voer van Royal Canin te voeren voor hart patienten. Maar ik wil even verder orienteren en dit forum staat mij wat meer aan wat betreft natuurlijke voeding.
Ik heb net kippennekken en orgaan vlees besteld en wil dit zowiezo erbij gaan geven maar wellicht is het een idee de jonge hond grotendeels op het barf dieet te zetten ? Wie kan mij hierin adviseren ?
De hond krijgt geen medicijnen, artsen zijn bang dat dit het hart niet ten goede komt aangezien het een eigen manier heeft gekregen van overleven.
Laatst gewijzigd door Gotan op wo 29 sep 2004, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#176686
Ik heb even op Internet gezocht naar die Royal Canin brokken bij hart problemen om te kijken wat er nou in deze brokken zit dat ze zo "speciaal" maakt.

Helaas kan ik alleen sites vinden waar de ingredienten van dit voer vermeld staan in het Deens, Noors en Zweeds. En mijn Deens (Noors en Zweeds) is niet wat het nooit geweest is...

Maar goed, hier zijn de ingredienten van de Royal Canin hartbrokjes (deze brokjes heten: EARLY CARDIAC EC 26)

Fjerkræmel, majsmel, ris, animalsk fedt, fjerkrælever, roetrævler, mineralske salte, frugto-oligosakkarider (FOS), fiskeolie, ølgær, renset vegetabilsk olie, kaliumcitrat, polyphenoler fra grøn te, spormineraler (inkl. kelaterede spormineraler), taurin, L-carnitin, DL-methionin, morgenfrueekstrakt (med højt luteinindhold), vitaminer.

Wat ik kan vertalen is dat er rijst, maismeel, dierlijk vet, visolie, plantaardige olie, taurine, kaliumcitraat, mineralen, vitamines, etc. in zit en de rest kan ik niet vertalen. Maar er zit niet veel in waarvan ik denk "Ja, een hond met hartproblemen kan niet zonder brokjes". In tegendeel zelfs....

Het enige waarvan ik direct zeg "ja, dat is goed om te geven" is de visolie. En de taurine, maar dat zit sowieso in voldoende mate in een goed samengestelde verse/rauwe voeding. En ook in kant-en-klaar versvlees. De rest van de ingredienten ziet er (in mijn ogen) uit als droge-meuk-brokken als ieder ander merk. Maar misschien zijn er op Barfplaats zelfs nog wel mensen die een woordje Deens kunnen lezen!

Goed, ik weet niet hoeveel jij weet over het zelf samenstellen van voeding. Maar ik ben van mening dat je niet zomaar even met kippennekken en orgaanvlees aan de gang moet gaan. Er zit meer aan vast. Nogmaals, ik weet niet hoeveel je weet, maar je moet jezelf wel eerst op de hoogte stellen van wat jouw hond allemaal nodig heeft, alvorens je kunt beginnen.

Het lijkt me trouwens helemaal geen slecht idee om zelf te gaan samenstellen! Ik ben geen dierenarts en ik weet niet wat de toekomstperfectieven voor jouw hond zijn, maar rauwe/verse voeding lijkt me alleen maar heel goed voor hem.

Je kunt eigenlijk 2 kanten op, denk ik: je begint met een versvleesvoeding te geven (dit is vers/rauw en kant-en-klaar en compleet en gezond) en tegelijkertijd begin je je te verdiepen in het zelf samenstellen van voeding.

Of

Je begint met het zelf samenstellen van voeding voor je hond. En dan is het wel handig voor ons om te weten (om je verder te helpen) hoever je bent qua kennis over het zelf samenstellen. We kunnen je dan natuurlijk advies geven hoe je moet oveschakelen en wat je moet voeren.

En, voor voedingssupplementen zijn er vast mensen die daar ook veel zinnigs over kunnen zeggen. Mij lijkt het dus inderdaad sowieso een goed idee om iedere dag visolie aan je hond te geven (naast zijn rauwe/verse voeding).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 sep 2004, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#176689
Jippie! Ik heb ook een Italiaanse site gevonden van Royal Canin met meer info over de brok:

http://www.royalcanin.it/prodotti/cane/v-diet/early/

En we hebben een Italiaans Barfplaats-lid die ons vast even wil helpen met te vertellen wat er zo bijzonder is aan deze brok. Kijk, als zij er hart-ondersteunende supplementen in stoppen, dan weerhoud jou er niets van om deze supplementen ook te geven maar dan in combinatie met een echte gezonde en natuurlijke voeding!

Ik zie trouwens dat het sodium gehalte laag is. Nou, da's ook geen probleem wanneer je vers geeft.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 sep 2004, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#176717
OK, wat is er zo "bijzonder " aan deze brok? En kan een hartpatient zonder deze brok? Daar gaan we:

**Arginine, Carnitine, Taurine are essential nutrients for optimal cardiovascular function = dit zijn essentiele voedingsstoffen voor een optimale hartfunctie. Dit zijn trouwens aminozuren. Je hebt 2 categorieen: essentiele en niet-essentiele aminozuren. Er zijn 9 essentiele aminozuren die we uit voedsel halen. De andere worden door ons lichaam gemaakt. Dierlijke eiwitten bevatten al deze 9 essentiele aminozuren. Het zit in vlees, gevogelte, eieren, zuivel en dus krijgt jouw hond met een rauwe/verse voeding voldoende van dze 9 essentiele aminozuren binnen. Daar heb je deze brok niet voor nodig.

**Eicosapentaenoic and docosahexaenoic acids are long chain omega-3 fatty acids that modulate inflammatory reactions = Dit zijn vetzuren en wel actieve omega 3 vetzuren oftewel EPA en DHA. Dit is goed voor het hart . Goed, dat zit in visolie en dat kun je elke dag supplementeren door gewoon visolie aan je hond te geven. Daar heb je deze brok niet voor nodig.

**Moderate, rather than severe, sodium restriction to reduce the work load on the heart = in deze brok zit niet teveel sodium. Nou, met verse/rauwe voeding zou ik me hier niet druk om maken!

**Naturally preserved with mixed tocopherols, rosemary extract, and citric acid. = natuurlijke antioxydanten in de vorm van vitamine E en rozemarijn en citroenzuur. Kijk, dit is om de brok goed te houden. En die troep heeft een hond niet nodig. En met verse voeding hoef je niet te conserveren of anti-oxydanten te verstrekken want je geeft het vers.

In het kort: deze brokken geven de hond niets dat je niet met zelf samenstellen kunt bereiken. En, volgens mij is het alleen maar beter om hem geen brokken meer te geven. Dat is voor iedere hond beter, zo ook voor die van jou.
Door Peet
#176733
Zo te zien is het enige "bijzondere" aan deze brok de toevoeging van taurine (een vergelijkbare stimulant als cafeine en cocaine). Het zit oa in Red Bull drankjes. Het is ook te koop bij diverse webwinkels, oa sportwinkel.com

En wat staat er als je taurine googelt?
"Taurine komt veel voor bij roofdieren."

Jawel..... 8)...dus kvv en/of Barf is prima voor deze hond.
#176735
Ik heb het boekje hier liggen met de nederlandse tekst !

Alleen staan daar de voedingsdingen niet in.
Wel het volgende :

Verrijkt met Flavanolen
Flavanolen uit groene thee verbeteren de doorbloeding van de weefsels en ofganen en vertragen de celveroudering.

Verlaagd fosforgehalte
Omdat bij hartaandoeningen een verhoogd risico van chronische niersufficientie bestaat, is het fosforgehalte verlaagd. Een verlaagd fosforgehalte draagt bij aan de behoud van de nierfunctie.

Beperkt natrium gehalte
Een beperking van het natriumgehalte vermindert de werkbelasting van het hart. Daarnaast zijn ook het kalium en magnesiumgehalte aangepast.

Verrijkt met L-carinitine en taurine
L-carnitine en taurine zijn onmisbaar voor de spiercellen van het hart. Deze voedingsstoffen bevorderen de pompfunctie van het hart.


Ik kan zeggen dat ik een absolute leek ben op het gebied van natuurlijke voeding ! Vandaar dat ik ook op deze site beland ben. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken.
De kippen nek en organen wilde ik eigenlijk halen om af en toe door zijn bestaande voer te doen hij eet namelijk ook nog eens slecht. Ik las dat dit het beginners vlees is, voor de duidelijkheid voer ik gewoon dagelijks zijn brokken. Ik stap namelijk niet over voordat ik 100% op de hoogte ben hoe of wat.

De toekomst voor hem is slecht ze hopen op hoogstens nog 1 jaar !

Het gaat om een beauceron reu van 1 jaar oud.
Laatst gewijzigd door Gotan op wo 29 sep 2004, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#176739
Gotan schreef: Ik heb het boekje hier liggen met de nederlandse tekst !

Alleen staan daar de voedingsdingen niet in.
Wel het volgende :

Verrijkt met Flavanolen
Flavanolen uit groene thee verbeteren de doorbloeding van de weefsels en ofganen en vertragen de celveroudering.

Verlaagd fosforgehalte
Omdat bij hartaandoeningen een verhoogd risico van chronische niersufficientie bestaat, is het fosforgehalte verlaagd. Een verlaagd fosforgehalte draagt bij aan de behoud van de nierfunctie.

Beperkt natrium gehalte
Een beperking van het natriumgehalte vermindert de werkbelasting van het hart. Daarnaast zijn ook het kalium en magnesiumgehalte aangepast.

Verrijkt met L-carinitine en taurine
L-carnitine en taurine zijn onmisbaar voor de spiercellen van het hart. Deze voedingsstoffen bevorderen de pompfunctie van het hart.


Ik kan zeggen dat ik een absolute leek ben op het gebied van natuurlijke voeding ! Vandaar dat ik ook op deze site beland ben. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken.
De kippen nek en organen wilde ik eigenlijk halen om af en toe door zijn bestaande voer te doen hij eet namelijk ook nog eens slecht. Ik las dat dit het beginners vlees is, voor de duidelijkheid voer ik gewoon dagelijks zijn brokken. Ik stap namelijk niet over voordat ik 100% op de hoogte ben hoe of wat.

De toekomst voor hem is slecht ze hopen op hoogstens nog 1 jaar !
Ik zou je af willen raden om kippennekken en orgaanvlees te mengen met brokken. Deze twee verteren beide op een andere manier.

Kippennekken zijn inderdaad beginnersbottten. Je kunt hier je hond inderdaad mee laten wennen aan botten. Maar orgaanvlees is geen beginnersvlees ofzo. Orgaanvlees kan gewoon een onderdeel uitmaken (zeg ongeveer 15% van het totaal) van het voer.

Eerst op versvlees overzetten, is dat een optie voor je?
Door Peet
#176741
Timmy schreef:

Ehm, ik snap eigenlijk niet wat je met dit bedoelt? Taurine is een aminozuur en zit in vlees...

Gr.
Linda
Het is een beetje uit de context getrokken, maar roofdieren produceren meer taurine galzuren dan grazers of de mens. Dit omdat ze de stimulant nodig hebben om succesvol te jagen. Dus je kan concluderen dat een versvlees maaltijd (met natuurlijke taurine) uitstekend is voor een hond met hartproblemen. Te meer omdat de brokken-maker het nog eens (chemisch?) toevoegt in zijn brok.
Door Timmy
#176742
Peet schreef:Het is een beetje uit de context getrokken, maar roofdieren produceren meer taurine galzuren dan grazers of de mens. Dit omdat ze de stimulant nodig hebben om succesvol te jagen. Dus je kan concluderen dat een versvlees maaltijd (met natuurlijke taurine) uitstekend is voor een hond met hartproblemen. Te meer omdat de brokken-maker het nog eens (chemisch?) toevoegt in zijn brok.
Aha, nou snap ik 'm. Zoals ik het las, leek het net of taurine de een of andere aandoening was ;D

Gr.
Linda
#176747
Ik vrees dat ik je niet echt veel advies kan geven hierover. Alleen weet ik dat onze DA het voor onze vorige maltezer met hartfalen (was wel een ouder hondje) het een prima idee vond om KOMPLEET VERSVOER te geven :D, oa. ook omdat hij heel weinig natrium en fosfor mocht hebben.
En ik mocht hem ook niet behandelen met Frontline en geen ontwormingskuur geven... :-\
Hoop dat je hier toch iets aan hebt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door