Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Kefraya
#175867
Hoi allemaal,

deze beginnende BARF-ster wordt steeds ongeruster en ik heb dringend advies nodig ???
Poes Kefraya is sinds twee weken vol enthosusiasme aan de verse kip, maar verder lust ze nog niks anders (zaterdag wat lamsvlees bij de islamitische slager gehaald, maar niks hoor). Botten wil ze ook (nog) niet, en mijn vleesmolen is niet krachtig genoeg om botten te malen. CB en zo vind ze ook maar niks.
Op dit moment bestaat een van haar (drie) maaltijden uit kip (vlees en vel dat ik van boutjes afsnij), maar ik begin mij zorgen te maken dat ze nu misschien tekort gaat komen (haar andere maaltijden zijn brok of blik) ???
Ik lees in andere berichten dat jullie gemalen slachtafval voeren, maar waar haal je dat? Mijn poelier hier viel al uit de lucht toen ik om kippennekjes vroeg, en het enige wat hij kan leveren is gemalen botten, per pond ingevroren.
Maar daar gooi ik dan toch weer het meeste van weg als het eenmaal ontdooid is? Zoveel bot hoef ik toch niet toe te voegen aan haar maaltijden?
Dit zijn misschien domme vragen, maar ik wil haar graag meer rauw voeren, maar zo lang het geen complete maaltijd blijkt te zijn durf ik dat niet....

Groetjes,
Liesbeth
Gebruikersavatar
Door sylvia
#175875
Alleen stukjes kip is niet goed nee, kijk eens bij zelf samenstellen daar staat zo'n beetje wat je precies zou kunnen doen, in iedergeval is het wel belangrijk als je helemaal gaat barfen dat hij gevarieerd eet, en botten en vlees. De meeste bbotten kiun je niet zelf malen, kippenbot is het makkelijkst.
Heb je al eens bij de dsz gekeken voor ééndagskuikens?
Door Lizzy
#175886
Ik geef zelf nooit iets anders als gemalen kippenbotten aan mijn kat. En deze zijn goed te malen in de meeste vleesmolens (niet teveel in 1 keer tegelijk malen want daar kan de motor van doorbranden - wanneer deze niet beveiligd is). Andere botten vertikt ze om te eten. Gaat ze ook niet eten ook.

Maar inderdaad, alleen kip is niet goed. Heb je al geprobeerd om bijv. rundvlees (lamsvlees vindt mijn kat niet te vreten) + bijv. runderhart + kippenlever + een blikje sardien fijn te malen en dit te mengen met kip + kippenbot? Mijn kat vindt dat heerlijk! Maar, het moet wel allemaal fijngemalen zijn bij haar. Als het vlees in te grote stukjes is, dan moet ze het al niet meer. Ik gooi daarom letterlijk alles door de vleesmolen....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 28 sep 2004, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kefraya
#175959
sylvia schreef: Alleen stukjes kip is niet goed nee, kijk eens bij zelf samenstellen daar staat zo'n beetje wat je precies zou kunnen doen, in iedergeval is het wel belangrijk als je helemaal gaat barfen dat hij gevarieerd eet, en botten en vlees. De meeste bbotten kiun je niet zelf malen, kippenbot is het makkelijkst.
Heb je al eens bij de dsz gekeken voor ééndagskuikens?
Ja, eendagskuikens vindt ze geweeeldig om mee te spelen, maar als ze een beetje uit elkaar vallen, doet ze er niks meer mee >:(
Door Kefraya
#175963
Lizzy schreef: Ik geef zelf nooit iets anders als gemalen kippenbotten aan mijn kat. En deze zijn goed te malen in de meeste vleesmolens (niet teveel in 1 keer tegelijk malen want daar kan de motor van doorbranden - wanneer deze niet beveiligd is). Andere botten vertikt ze om te eten. Gaat ze ook niet eten ook.

Maar inderdaad, alleen kip is niet goed. Heb je al geprobeerd om bijv. rundvlees (lamsvlees vindt mijn kat niet te vreten) + bijv. runderhart + kippenlever + een blikje sardien fijn te malen en dit te mengen met kip + kippenbot? Mijn kat vindt dat heerlijk! Maar, het moet wel allemaal fijngemalen zijn bij haar. Als het vlees in te grote stukjes is, dan moet ze het al niet meer. Ik gooi daarom letterlijk alles door de vleesmolen....
Ik heb waarschijnlijk een verschrikkelijk lastige poes ('t is wel een ontzettend lieve knuffel hoor!), maar runderhart wil ze niet en vis lust ze ook niet. Ze is wel gek op kippenlever, maar dat durf ik niet te veel te geven. Ik kan wel eens proberen om een klein beetje rundvlees met kippenlever te malen. Kippenhartjes - en maagjes eet ze ook, krijgt ze een portie per week van.

Probleem is ook dat ik al zo veel dingen geprobeerd heb, en dat steeds weer weg moet gooien waaronder twee pakken CB, Dat is zo verschrikkelijk zonde... Ik geef het nu aan de poes van overburen, met als gevolg dat die nu permanent bij de achterdeur kampeert ;D

Maar serieus: ik heb de recepten doorgelezen, maar dat zijn allemaal van die megaporties en Kefraya is maar 4 kg!! Ik wil niet nog veel meer weggooien..
Door An
#176002
Heb je geen vriezetje? Ik maal ook alles, dan kom ik per variant zo op een 3-4 kg uit. Lekker in kleine porties invriezen. En dan hoef je er weken, (zelfs maanden) niet meer naar om te zien, gewoon elke keer uitleggen dan.

Ik heb een vleesmolentje op de kop getikt voor 16 euro met verzendkosten bij dus dat is zeker de kost niet. Ik draaie en zelfs de kleinste kalfsribben door! Morgen gaat er een eend door ;)

(bij de slager ligt trouwens vaak kippe- of kalkoengehakt? Dat zijn meestal gemalen kippenekjes enzo, miss is dat wat?)
Door Kefraya
#176031
An schreef: Heb je geen vriezetje? Ik maal ook alles, dan kom ik per variant zo op een 3-4 kg uit. Lekker in kleine porties invriezen. En dan hoef je er weken, (zelfs maanden) niet meer naar om te zien, gewoon elke keer uitleggen dan.

(bij de slager ligt trouwens vaak kippe- of kalkoengehakt? Dat zijn meestal gemalen kippenekjes enzo, miss is dat wat?)
Hoi An,

Ik heb nog geen idee wat mijn poezebeest gaat eten. Op dit moment is ze nog niet echt avontuurlijk, en zo lang ik nog niet weet wat ze echt lust schrik ik er heel erg voor terug om drie of vier kilo voer te maken, wat ik misschien toch weer weg moet gooien. En één kamperende kat bij de achterdeur is toch echt wel genoeg!

Dat kippengehakt is een heel slim idee. Ik dacht dat dat alleen gemalen vlees was, dus zonder bot. Ga ik ook zeker proberen. Bedankt voor het meedenken, het valt niet mee in de beginfase ;)
Door An
#176039
Je moet is horen, ik heb een slager gehad die bekende dat daar de kippenekken ingingen ;)

Tja ik heb makkelijk praten. Ik heb 2 (ja 2!!) kittens en die vreten alles wat ik ze geef! Tot kefir toe!
Door Kefraya
#176145
An schreef: Je moet is horen, ik heb een slager gehad die bekende dat daar de kippenekken ingingen ;)

Tja ik heb makkelijk praten. Ik heb 2 (ja 2!!) kittens en die vreten alles wat ik ze geef! Tot kefir toe!
Soms wil je ook gewoon niet weten wat er allemaal inzit !!

Ik denk met weemoed terug aan mijn oude poes, die at echt alles: rauw vlees, groente, vis, en ook gewoon blik en brok. Hij is 22 geworden, had al zijn tanden nog en is overleden aan hart- en nierfalen. Voor mij het beste bewijs dat afwisseling heel goed is voor een poes!!
Ik ben al blij dat Kefraya al voorzichtig aan het rauw begint, mijn andere kat loopt er voorlopig nog om heen (en het zijn nog wel resp. een boerderij- en een asielkat!)
Gelukkig eet Cleo wel al vis, maar alleen sardines en... jawel.... zeeduivel.

Liesbeth
Door ~Joke~
#196558
Lizzy schreef: Ik geef zelf nooit iets anders als gemalen kippenbotten aan mijn kat. En deze zijn goed te malen in de meeste vleesmolens (niet teveel in 1 keer tegelijk malen want daar kan de motor van doorbranden - wanneer deze niet beveiligd is). Andere botten vertikt ze om te eten. Gaat ze ook niet eten ook.

Maar inderdaad, alleen kip is niet goed. Heb je al geprobeerd om bijv. rundvlees (lamsvlees vindt mijn kat niet te vreten) + bijv. runderhart + kippenlever + een blikje sardien fijn te malen en dit te mengen met kip + kippenbot? Mijn kat vindt dat heerlijk! Maar, het moet wel allemaal fijngemalen zijn bij haar. Als het vlees in te grote stukjes is, dan moet ze het al niet meer. Ik gooi daarom letterlijk alles door de vleesmolen....
Poeh Lizzy, ik had mezelf net aangepraat dat elke dag kip beter is dan elke dag dezelfde brok...Ik heb ze hier van alles aangeboden naast kip en ze weigeren. Ik heb zelfs wat runderhart en lever door de kip gemengd maar ze ruiken eraan trekken de neuzen op en weigeren het te eten...Nu wissel ik de kip af en toe af met duif dat lusten ze nl wel en 1 keer per week koolvisfilet uit de diepvries. Andere soorten vis weigeren ze ook. Ze hebben maandenlang carnibest natuurvoer [toch ook kip?] gegeten maar dat hoeven ze sinds ze uit logeren zijn geweest ook niet meer..Ik moet zelfs opbiechten dat ze sinds hun logeerpartij tegenwoordig's morgens een piepklein handje Felinae brokjes krijgen [van mij die gezworen had dat er nooooit weer een brok mijn huis in zou komen..] Ze stonden nl op hun logeeradres tijdelijk weer op brokken. Thuisgekomen weigerden ze hun rauwe vlees te eten. Bandit was zelfs in de kast gekropen en had de zak Felinae brokjes opengemaakt en zich er rond aan gegeten....Door het kleine beetje brokken als ontbijt eten ze de beide andere BARFmaaltijden met smaak. Ik kan er zelfs tegenwoordig spirulina, vit E en visolie doormengen. Vandaag zelfs een rauw ei. Ik vind het heel jammer. Kwartel lusten ze ook niet het is dus kip kip en nog eens kip....
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op za 30 okt 2004, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door