Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door koos070
#175248
hallo,sinds 4 dagen hebben we een hond aangeschaft van een oud dametje,een kruising tussen een border collie en en maltezer leewtje(vraag me niet hoe dat zit)hij is ongeveer 20 kilo,en 1 jaar oud,hoe vaak geef ik hem nou te eten?nu krijgt hij alleen om 18.oo voer en 's ochtens een plakje bruinbrood met water.Ook zit ik met de vraag hoe vaak moet ik met hem wandelen,nu doe ik dat om 8.00 uur en rond 18.00 maar hij poept te pas en te onpas in huis zonder dat aan te geven,dat heeft hij nooit geleerd denk ik,heeft iemand wat info?bvd,koos.
(we wonen op een 1e etage,maar wel met en park voor de deur)
Door Ollie
#175254
Bruinbrood met water ??? Ach die stakker.

Ik zou gewoon 2 keer daags een kant en klaar versvoer geven, bijv Energique of carnibest, bibi of rodi.

En wat dat uitlaten betreft, dat zou ik toch een 3 a 4 keer per dag doen.
Door koos070
#175260
nu krijgt hij purina dog chow droogvoer,aangelengt met water, maar dat vindt hij nou niet echt smakelijk,is mischien blikvoer beter?
Door geer
#175261
Ha die Koos!
Wat goed dat jij je over deze hond hebt ontfermd! 'T zal wel even duren voordat ze haar ritme te pakken heeft, mijn hondjes waren de eerste dagen ook even van slag.
Wat betreft de voeding, ik zou haar lekker versvlees geven, zo'n twee a drie keer per dag. Bruinbood met water lijkt me niet zo geslaagd, daar zitten niet genoeg voedingsstoffen in en bovendien kunnen veel honden niet zo goed tegen bruinbrood. Versvlees is rauw diepvriesvlees (een compleet voer, je hoeft er dus niets bij te geven) en je hebt verschillende merken. Rodi, Energique, Carnibest, Bibi, Duck, AHV... Ik zou eens een dierenwinkel binnenstappen en vragen wat ze daar hebben... Als je dat nou 's ochtends, eventueel 's middags en 's avonds geeft, zal je zien dat ze zienderogen opknapt. Ook poepen honden veel minder op versvlees dan op brokken, dus de kans is groot dat ze minder vaak in huis poept. Bovendien vinden ze het eeeeerg lekker!
Ik zou haar zeker vaker uitlaten dan je nu doet. In het begin is het helemaal geen slecht idee om haar om de paar uur uit te laten en als ze 'iets' buiten doet, helemaal de hemel in prijzen. Je zal zien dat ze op een gegeven moment doorheeft dat ze het bUIten moet doen, en niet in jouw woonkamer ;). Als ze eenmaal haar ritme te pakken heeft zou ik haar 3 a 4 keer per dag uitlaten. Ze is nog jong, dus heeft haar beweging nodig!

Heel veel succes met je nieuwe aanwinst!
Door Francisca
#175264
Wat voeding betreft sluit ik me helemaal bij Ollie en geer aan. Dit is natuurlijk niet voor niets een versvlees forum. ;)
Als je hond niet zindelijk is zou ik net als bij een pup hem vaak even uitlaten en als hij wat doet hem de hemel inprijzen natuurlijk. :D Heeft je hond door wat de bedoeling is kun je terug gaan naar 3 of 4 keer per dag.
Suc6. 8)
Door koos070
#175267
nou,daar kan ik wel wat mee;nu neem ik de hond meestal overal mee naar toe,als ik weg ga,(in de auto)maar dan krijgt hij eerst allemaal slijm om z,n mond,dan begint hij enorm water te druppelen uit z,n mond en daarna kotst hij wel tot 3 keer toe op de achterbank,nou heb ik dat wel allemaal afgedekt en ververs elke dag het kleed op de achterbank,maar het is beter voor hem dat hij niet meer wagenziek wordt,zijn daar ook remedies voor?
Door Ollie
#175268
koos070 schreef: nu krijgt hij purina dog chow droogvoer,aangelengt met water, maar dat vindt hij nou niet echt smakelijk,is mischien blikvoer beter?
Nee geen blikvoer geven hoor, dat is verhit, en niet gezond. Probeer maar eens wat versvlees, dat is rauw en ingevroren. Ik denk dat je hond dan aardig wat minder ontlasting produceert.
Gebruikersavatar
Door Binno
#175272
koos070 schreef: maar het is beter voor hem dat hij niet meer wagenziek wordt,zijn daar ook remedies voor?
Je zou Cocculus D6 kunnen geven (homeopathie), gaven we aan onze vorige rottie. Gember schijnt ook weleens te helpen.
En verder kun je hem langzaam laten wennen aan autorijden. Dus in het begin alleen maar eventjes in de auto laten zonder dat je gaat rijden, en belonen of eventjes mee spelen zodat hij de auto als iets prettigs ziet, dan een heel klein stukje rijden, en zo steeds langer in de auto. Sukses! ;)
Door Helen
#175287
Een hond is een carnivoor en dient dan ook voeding te krijgen die bij zijn oorsprong past. Brokken en blikvoeding zijn geen geschikte voeding voor een hond. Complete rauwe voeding kan je ingevroren kopen of zelf samenstellen. In het begin is het het makkelijkst om complete diepvriesvoeding te kopen en je eventueel verder te verdiepen in hondenvoeding zodat je de voeding van je hond zelf samen kan stellen net zoals je je eigen eten maakt. Het is niet moeilijk, als je enkele basisprincipes onder de knie hebt.

Verder zou ik je hond vaker uitlaten. Minimaal vier keer per dag. Zelf laat ik mijn hond vier keer per dag uit om zo nodig te poepen en te plassen en daarnaast vind ik het een must om haar minimaal 1 uur per dag los beweging te geven. Dat houdt in naar het bos/ park etc. 1 uur zie ik echt als minimaal. Het komt er door de weeks op neer dat ze anderhalf uur los loopt per dag en 's weekends nog veel langer. Een hond hoort er uit te zien als een atleet. Schraal, strak en gespierd.


Succes met je nieuwe aanwinst!!
groetjes Helen
Door koos070
#175446
nou ben ik naar de dierenwinkel geweest en heb daar een volledige diepvriesvoeding gehaald van runner + pens & kip 2 maal 100 gram.a 1.10 Euro.Is dat wat er bedoeld wordt met vers diepvriesvlees?en heeft een hond daar genoeg aan,qua samenstelling?nou vermeng ik het nog met 2 sneetjes bruinbrood en water.
Door Jolly
#175454
Op zich zou het kunnen.
Maar aan brood heeft een hond niet veel hoor.
Kijk anders eens op deze pagina's

www.ahv-breda.nl
www.banditvoeding.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.energique.nl
www.prinspetfood.nl
www.rodipetfood.nl

de betere "merken" zijn,: bandit, bibi, carnibest, duck en energique.
Elke hond doet het anders op een bepaald merk.
Heel veel succes met je hondje.
Door Lupa
#175462
dat wordt bedoeld met versvoer, nou ken ik de merk runner niet9wel van horen zeggen) maar het moet de complete versie zijn.
je hoeft het niet te mengen met bruinbrood, eigenlijk is brood overbodig.
wat de wagenziekte betreft als het hondje nooit in een auto geweest is of sporadisch moet die zich nog aan wennen, dus nog even wachten met middeltjes geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door