Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#1736570
Omdat er met enige regelmaat vragen zijn over de droogmachine hierbij een bundeling, is nog niet helemaal kompleet maar daar wordt aan gewerkt ;)

Waar gebruik je hem voor?
Je kunt met de droogmachine zelf gezonde snacks voor hond of kat maken. Sommige mensen drogen ook vlees voor de hond om mee te nemen op vakantie als ze b.v. ver van de bewoonde wereld gaan kamperen.
Daarnaast kun je er ook fruit en/of kruiden voor jezelf in drogen.

Hoe werkt een droogmachine?
De droger heeft een klein motortje dat lucht blaast door de diverse schalen die eronder, en bij sommige modellen er boven, zitten.
Sommige drogers hebben een tijdschakelaar en kun je de temperatuur zelf instellen, de goedkopere modellen hebben 1 aan- en uitknop maar dat kun je simpel oplossen met een tijdschakelaar.
Het vocht in het vlees/fruit/kruiden verdampt hierdoor en het wordt lang(er) houdbaar.
Afhankelijk van wat je droogt is de droogtijd ongeveer 3 (kruiden) tot 8 a 10 uur (kippennekken) uitgaande van een apparaat van 250 watt.
Omdat de temperatuur niet boven de 50 graden komt, verandert de structuur van het bot niet en kun je ook kippennekken veilig drogen.
Als je af en toe de schalen wisselt, droogt het gelijkmatiger.

Maakt een droger veel geluid?
Ik weet het alleen van de Bohmann: die maakt een geluid ter vergelijking van een haarfohn.

Wat kost een droger ?
Er zijn veel verschillende drogers, de goedkoopste is de Bomann, ( rond de 25 euro) deze heeft 5 plastic schalen en het apparaat is ongeveer zo groot als een broodbakmachine. Er zijn extra schalen bij te bestellen maar die kosten 5,95 per stuk dus als je er meer wilt kun je beter een extra drogertje aanschaffen. Er zijn ook duurdere apparaten, ( rond de 90 euro) deze hebben vaak metalen schalen, zijn dus groter en hebben meer roosters. Tieneke, hier op dit forum, verkoopt ook drogers. Alle drogers hebben een beveiliging zodat je ook 's nachts kunt drogen. Andere merken: Stokli en Orava. Je kunt ook op Marktplaats kijken: trefwoorden "fruitdroger" "voedseldroger"
Wat verbruik betreft zijn ze niet duur: het kost ongeveer 0,60 cent om 3 kilo kippennekken te drogen. Magere vleessoorten zijn sneller klaar en dat verbruikt dus nog minder stroom.
Een voorbeeld:
10 kilo, niet biologische, kippennekken van de poelier kost 11 euro, ik droog ze in 3 droogbeurten= 3x 0,60 cent: totaal 11 euro + 1,80 = 12,80
Er blijft ongeveer 2,5 kilo van over.
Gedroogde kippennekken van de DSZ kosten 3,25 per 130 gram= omgerekend naar 2,5 kilo dus ongeveer 65 euro (!) euro……
Wel logisch trouwens omdat hier ook arbeidsloon en verpakkingskosten bijkomen en er ook op moet worden verdiend.

Hoe maak ik hem schoon?
De plastic roosters schijnen op lage temperatuur in de vaatwasser te kunnen,zelf doe ik dat niet omdat er een risico op krom trekken is.
De metalen roosters kunnen wel in de vaatwasser maar kunnen na verloop van tijd breken.
Tip hier van BP: Smeer de roosters( alleen de metalen variant) , in met groene zeep en doe ze in een vuilniszak. Zet er een potje ammonia naast, knoop dicht en laat 24 uur staan. Hierna is alle vet simpel te verwijderen.

Kan ik ook in een gewone oven drogen?
Ja, dat kan als je een oven hebt die je iets open kan laten staan door b.v. een pollepel tussen de deur te klemmen EN hij in te stellen is op 50 graden.
Er kan wel minder in dan in een droogmachine,kost meer wat betreft stroomverbruik en je moet er geen pens in drogen...

Welke vleessoorten zijn geschikt?
In principe alle, niet te vette vlees- en vissoorten: kip( hart, maag, vleugeltipjes, lever, nek ), paard, struis, hert, rundvlees, runderlong, schapenlong, koolvis etc., maar ook KVV waarvan kleine bolletjes zijn gemaakt. Lam en geit zijn vettere vleessoorten, ook na het drogen( wat lang duurt) blijft het vettig aanvoelen. Je kunt het deppen met keukenpapier, maar je kunt het na het drogen het beste in de vriezer bewaren.
Long wordt vaak gedroogd als beloning bij de training omdat het weinig voedingsstoffen bevat.
Pens kun je ook zelf drogen, maar het is niet aan te raden om dat binnenshuis te doen….
Waar veel honden ook dol op zijn: gedroogde luchtpijp!
Vet vel van gevogelte wordt ook wel gedroogd,maar het duurt dan wel heel erg lang , blijft vettig aanvoelen en is dus niet echt een aanrader.
Je kunt er voor kiezen om het vlees niet door en door te drogen, je kunt in dat geval je voorraadje in de vriezer bewaren.

Hoe bereid ik het vlees voor ?
Vlees ( eerst vet eraf snijden) en long kan het beste in halfbevroren toestand in plakken worden gesneden, hoe dunner de plakken,hoe korter de droogtijd. Hou er rekening mee dat je ze ook niet TE dun snijdt anders blijven er na het droger alleen maar flintertjes over. Zelf maak ik plakken van 2 cm, maar dat kan dus varieren.
Na een uurtje of 5 kun je de plakken met de snoeischaar of vleesschaar in stukjes knippen en verder laten drogen.
Kippennekken: vel en vet verwijderen, dit vergt enige oefening, maar hoe minder vet er aan blijft zitten, hoe sneller het droogproces gaat.
Zelf doe ik ze er in hun geheel op,maar er zijn ook mensen die er met de snoeischaar stukjes van knippen of in de lengte doorsnijden zodat ze sneller droog zijn.
Pens knip of snijdt je in repen.

Wat blijft er na het drogen van over?
Dat wisselt , afhankelijk van wat je droogt, maar hou er rekening mee dat 60 tot 80 procent van het vlees uit vocht bestaat. Volgende keer dat ik ga drogen zal ik het eens na wegen.

Foto’s:
Afbeelding

in plakken gesneden long voor het drogen

Dory, jij hebt hele mooie foto's van wat je hebt gedroogd, wil je die hier misschien ook plaatsen?
Laatst gewijzigd door millyckk op zo 29 aug 2010, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#1736958
Leuke topic!
Mag ik wat aanvullen  :)

De prijzen die je noemt in de vergelijking kloppen niet helemaal omdat je verse nekken met gedroogde nekken vergelijkt.
Nu blijft het natuurlijk alsnog wel goedkoper, maar niet zo goedkoop als jij noemt  ;)
Hier blijft van eendenpootjes ongeveer 2/3 van het verse gewicht over. surimistick, blijft ongeveer 1/3 over. kleine mini-visjes (sprot) blijft 1/2 over.
Long blijft 1/3 over aan gewicht.
Kippennekjes iets minder dan 2/3 van het verse gewicht.
Om even wat dingen te noemen.

Wij hebben een stokli, die maakt heel weinig geluid, hoor je niet ongeveer. Je kunt de tempratuur instellen van 30-70graden.
Je kunt er max. 9 schalen opzetten, standaard zitten er 5 bij volgens mij.
De schalen zijn ook een stuk groter en dikker dan van de bomann.
Ze kunnen ook net als de bomann prima in de vaatwasser.
Droog je kleine hoeveelheden zou ik kiezen voor de bomann, heb je wat meer te besteden en droog je veel vindt ik de stokli heel geschikt.
De bomann droogt op meer dan 50graden volgens mij, want de lucht die eruit komt voelt altijd veel warmer aan dan de 50graden bij de stokli en het vlees is daarin ook een stuk sneller droog. Maar dat laatste komt ws ook omdat hij wat kleiner en lager is.

Miss heb je wat aan deze info.
#1736971
May Linn schreef:
Mag ik wat aanvullen :)

De prijzen die je noemt in de vergelijking kloppen niet helemaal omdat je verse nekken met gedroogde nekken vergelijkt.
Tuurlijk, graag zelfs!
Wat die prijzen betreft: je hebt helemaal gelijk, ik verander het even! Ik roep altijd dat ik niet kan rekenen en dat blijkt maar weer eens ;)
Heb destijds de nekken NA het drogen gewogen en kwam toen uit op 65 euro verschil t.o.v. de kant en klare nekken, dat is denk ik reeeler ::)
Laatst gewijzigd door millyckk op zo 29 aug 2010, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1737006
*milik* schreef: Tuurlijk, graag zelfs!
Wat die prijzen betreft: je hebt helemaal gelijk, ik verander het even! Ik roep altijd dat ik niet kan rekenen en dat blijkt maar weer eens ;)
Heb destijds de nekken NA het drogen gewogen en kwam toen uit op 65 euro verschil t.o.v. de kant en klare nekken, dat is denk ik reeeler ::)
65 euro is ook een flink bedrag, wel leuk om te weten!
Zie je kan toch rekenen :biggrin2:
#1739249
Goed topic!  :thumbup:
Ik heb een Sencor van Tieneke en die is echt fluisterstil, een aanrader dus, het was alleen toen ik hem bestelde de laatste, maar men kan Tieneke er natuurlijk altijd een pb er over sturen.
Nog 1 tip, een electrische vleessnijmachine. Die zijn ook heel handig bij het drogen (en leuk om mee te spelen ;)).
#1739820
Oh wat jammer. dat ik dit niet eerder heb gezien..
ik heb net 2 dagen geleden kip en kalkoen filet gedroogd dat had ik kunnen wegen en voor en na foto's van maken.
Ik heb nu alleen deze van de eerste keer dat ik had gedroogd..
de stukjes kippenborst liggen voor de foto van 2 bladen op elkaar,maar wanneer het ligt te grogen dan ligt alles natuurlijk 1 laag
Zal proberen om er aan te denken wanneer ik weer ga drogen.

Afbeelding
#1755655
Om ideetjes op te doen:

Afbeelding
gedroogd rundvlees

Afbeelding
gedroogde vleesmix (rund, pens, kip)

Afbeelding
gedroogde Duck (kvv)

Afbeelding
gedroogde Rodiworst (ook een aanrader op erg zonnige dagen, ipv ongedroogde Rodiworst als beloning)

Afbeelding
gedroogd konijnenvlees

Afbeelding
gedroogde makreel

Afbeelding
gedroogde kalkoen

Afbeelding
gedroogde lever

Afbeelding
gedroogd hert

Afbeelding
gedroogde long

Allemaal gedroogd door Cindy de Wolf, dus de eer voor de ideetjes gaat naar haar! Hier is het slechts verorberd :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 15 sep 2010, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door