Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door millyckk
#1714313
Onderstaande info kreeg ik via een andere groep.


Bijwerkingen Promeris hond
Wanneer er bijwerkingen optreden na het toedienen van PROMERIS, kan de dierenarts het middel ANTISEDAN toedienen en zijn de problemen snel minder!

Hierbij wat info over PROMERIS DUO:
Houder van de vergunning het in de handel brengen van
Fort Dodge Animal Health C.J van houtenlaan 36
1381 CP WEESP Fabrikant Wyeth Lederle italia S.p.A
18,Via Franco Gorgone
95030, Italie

Dit middel  wordt door dierenartsen gegeven tegen vlooien en teken.  

Een door mij gefokte reu van nu bijna 7 jaar kreeg dit middel en na een paar uur viel hij om, kon niet meer op z'n poten staan en was zijn controle kwijt over alles. Het ademhalen ging snel en hij was apatisch. Ze'n hartslag was onregelmatig en nog veel meer klachten.Dit is de tweede keer dat hij zo reageerden en de vorige keer kon de dierenarts niets vinden en dacht dat het misschien iets met zijn hart was. Vervolgens heeft de eigenaar daarna voorzichtig met hem gedaan en minder inspanning gegeven. Hij is daardoor wat dikker geworden, wat dus een verkeerde diagnose is geweest.
In de bijsluiter staat dat als dit bij de hond als bijwerking is er een tegengif nodig is. Hij wist niet dat dit nodig was en had dit tegengif niet eens in huis.
Pas na een dag of 4 ging het beter met hem.
Het was hem niet bekend dat dit middel deze reaktie gaf. Volgens hem gaf de fabrikant aan dat elke hond dit mocht hebben.
Vandaag belt ook een pupeigenaar op van een door mij gefokte collie van 10 maanden met hetzelfde probleem. Ze dacht gisteren dat hij er tussenuit zou piepen. Deze dierenarts gaf wel onmiddelijk tegengif en wist ook niet dat dit middel slecht is voor sommige honden.
Deze info is volgens mij zeker de moeite waard om aan jullie te mailen.
Temeer omdat dit een nieuwe middel is.

Reactie van de dierenarts:
Bedankt voor het doorzenden van deze e-mail. Alle bevindingen van eigenaren bij gebruik van nieuw geintroduceerde middelen zijn zeer nuttig. Even een korte uitleg:
Een van de bestanddelen van promeris duo spot-on is amitraz. Dit is een stof die al heel lang bestaat en sec gebruikt wordt bij de behandeling van demodex (jonge honden schurft). Het is bekend dat chihuahua's niet met amitraz behandeld mogen worden. Ik zou dan ook denken dat er in de bijsluiter hier tegen gewaarschuwd zou moeten worden. De verschijnselen genoemd in de e-mail zijn neurologische verschijnselen die een enkele maal gezien kunnen worden na toediening van promeris duo en vaak snel spontaan verdwijnen. Als tegengif wordt antisedan gebruikt wat elke dierenarts eigenlijk in huis heeft omdat voor anaesthesie heel veel gebruik gemaakt wordt van domitor. Antisedan heft de werking van domitor op, zodat je een te lange werking van domitor kunt verkorten, resultaat: honden zijn eerder wakker.
Ook is bekend dat collie-achtigen gevoeliger zijn voor ivermectine, het werkzame bestanddeel van stronghold. Het zou zo kunnen zijn dat deze groep honden misschien ook gevoeliger is voor amitraz.
Laatst gewijzigd door millyckk op wo 11 aug 2010, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door millyckk
#1714357
Klopt, het MDR-1 gen defect komt ook bij witte herders voor en ik dacht ook bij shelties? Ik wist wel dat je daar rekening mee moest houden bij bepaalde narcose middelen, maar dat je ook bij Promeris op moet passen, wist ik niet.
Gelukkig komt Milik uit 2 MDR-1 defectvrije ouder dieren :)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1714360
Heeft denk ik niks met MDR-1 effect te maken, als je even googlet op promeris dan kun je heel veel van dit soort ervaringen lezen bij verschillende rassen.
Door millyckk
#1714385
*Dorothea* schreef: Heeft denk ik niks met MDR-1 effect te maken, als je even googlet op promeris dan kun je heel veel van dit soort ervaringen lezen bij verschillende rassen.
Ik zie het...toch wel raar dat het dan gewoon in de handel blijft :o
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1714390
*milik* schreef: Ik zie het...toch wel raar dat het dan gewoon in de handel blijft :o
ja dat is zeker raar, de meeste dierenartsen verkopen het ook niet meer.
Het werkt wel goed tegen demodex, dat is voor mij eigenlijk de enige indicatie.
Door K&D
#1714537
Oh, wat grappig....daar heb ik ook gereageerd. Ik wordt wel erg voorspelbaar.... ::)
Ik meende ook al dat ik het herkende. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1714550
*milik* schreef: Ik haal "nieuw" wel effe weg :biggrin2:
en dan owrdt ik verder voor gek verklaard, want dan was ik de enige die "nieuw" zag staan :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door