Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#170441
Om niet de andere topic te veranderen,hier maar 'n nieuwe gemaakt....
k9-nero schreef: maar klopt het wel wat er gezegt werd over varkensoren, dat deze eigenlijk niet zo geweldig zijn als men zegt en dat ze mogelijk jeuk kunnen veroorzaken
(4) R A W H I D E S, C O W H O O V E S, & P I G S ' E A R S

These well-liked dog treats are purchased in large numbers, especially around holidays, by well-meaning dog owners hoping to give their pets something special. These toys are favorites for many dogs and are popular with owners because they keep their pets occupied and supposedly out of trouble during holiday activities. There are definite risks associated with these treats, however. All three types are supposedly made of digestible animal products. However, they are digested quite slowly and, if consumed rapidly, can cause either vomiting or diarrhea from the many pieces still sitting undigested in the GI tract. If the treats are swallowed whole or in large chunks, there are additional dangers. Rawhide chews can lodge in the throat and cause choking, or a large piece may be swallowed, scraping and irritating the throat and esophagus on the way down. Once in the stomach or intestinal tract, a large piece of rawhide can also create a physical obstruction. An additional danger that is less widely known is the practice, in some countries, of using an arsenic-based preservative in the processing of rawhide toys. We recommend that, if you do purchase these products, stick to brands processed in the U.S. There has also been a recent FDA alert about the risk of Salmonella accociated with dog chew products made from pork or beef-derived materials: refer to the FDA advisory or call 1-888-INFO-FDA. See below (discussion on pigs' ears) for more details.

Cow hooves are even more dangerous than rawhides. They are hard enough that a dog can actually break a tooth on one. They can also be chewed up into sharp fragments which may cause a partial intestinal obstruction. Partial obstructions are often difficult to diagnose until the point at which the fragment is ready to perforate the wall of the bowel from pressure against the sharp edges. If perforation has occured, the infection that ensues from leakage of intestinal contents can be fatal.

Pigs' ears can cause GI upset if overeaten, similar to the situation with rawhides, although obstructions are less common because the ears are not usually shaped into solid chunks. There is, whowever, a less widely known danger associated with pig ears: A recent FDA advisory published by the U.S. Dept. of Health and Human services on Oct.1, 1999, stated that there is "a nationwide public health warning alerting consumers about a number of recent cases in Canada of human illnesses apparently related to contact with dog chew products made from pork or beef-derived materials (e.g., pigs ears, beef jerky treats, smoked hooves, pigs skins, etc.)... FDA is urging pet owners... to handle them carefully. Anyone who comes in contact with these treats should wash their hands with hot water and soap. Initial reports of illnesses came from Canada and involved Canadian products, but subsequent examination of similar products produced in the U.S. indicate that all pet chew products of this type may pose a risk...."

meer op: http://www.doglogic.com/rawhide.htm
Door Timmy
#170449
Pfoeh, wij hadden herhaaldelijk in de praktijk oren die vastgeplakt zaten aan de maagwand. Ze kloven die dingen tot een klein stukje af en slikte het laatste stuk heel door met alle gevolgen van dien. Ik raad zltijd iedereen die dingen af om te geven, net zoals die buffelhuiden...

Gr.
Linda
Door Helen
#170457
Ik geef nog af en toe rawhides van FF. Gaat vooralsog goed. Het is het enige wat ik kan geven wat niet binnen een kwartier op gaat. Dus ik zal het nog af en toe ook blijven geven.
Door 202spots
#170476
Helen schreef: Ik geef nog af en toe rawhides van FF. Gaat vooralsog goed. Het is het enige wat ik kan geven wat niet binnen een kwartier op gaat. Dus ik zal het nog af en toe ook blijven geven.
Tja...d'r zijn ook veel mensen die brokken geven omdat ze denken dat 't goed is.. :-\
Door Ysa
#170525
Ik geef mijn honden geen varkensoren meer , omdat er huid problemen van komen ...
Veel beter is lams oortjes ; kleiner en minder calorieeen

Yvonne ;D
Door margreet
#170551
Ik ben me ook in het verleden regelmatig te barsten geschrokken als een half oor naar binnen ging.
Moest dan ook altijd diep in de keel grijpen om het eruit te krijgen.
Bij mij geen varkensoren meer dus.
Door Helen
#170868
202spots schreef: \

Tja...d'r zijn ook veel mensen die brokken geven omdat ze denken dat 't goed is.. :-\
Ik denk niet dat het goed is. Ik denk dat een snoepje tussendoor best af en toe kan. Een a twee rawhides de maand zullen geen afbreuk doen aan Balou's gezondheid, vind ik.
De vergelijking met brokken vind ik niet juist.

groetjes Helen
Door 202spots
#170877
Helen schreef: Ik denk niet dat het goed is. Ik denk dat een snoepje tussendoor best af en toe kan. Een a twee rawhides de maand zullen geen afbreuk doen aan Balou's gezondheid, vind ik.
De vergelijking met brokken vind ik niet juist.
groetjes Helen
Helen, Je zegd "Ik denk niet dat 't goed is"
m.a.w... dan denk je dat 't slecht is ???
Maar je blijft 't geven ???
Brokken is niet gezond en persoonlijk vind ik de gerookte oren,bullepezen en rawhides dus ook ongezond.
Ik geef ze liever 'n Kong, gevuld met lekkere gezonde knabbeltjes erin,daar zijn ze ook wel 'n kwartiertje zoet mee.
Laatst gewijzigd door mahuni op di 21 sep 2004, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#170939
202spots schreef:

Helen, Je zegd "Ik denk niet dat 't goed is"
m.a.w... dan denk je dat 't slecht is ???
Maar je blijft 't geven ???
Brokken is niet gezond en persoonlijk vind ik de gerookte oren,bullepezen en rawhides dus ook ongezond.
Ik geef ze liever 'n Kong, gevuld met lekkere gezonde knabbeltjes erin,daar zijn ze ook wel 'n kwartiertje zoet mee.
Oh ok, ik was niet duidelijk. Ik bedoel te zeggen dat ik ook niet denk dat het heel gezond is. Maar iedereen snoept wel eens en dat is ook vaak niet gezond en toch doen we het. Verder is de vergelijking met het voeren van brokken geen goede vind ik. Brokken krijgen de honden die zo gevoerd worden als hun voeding. Rawhides oid enkel als extraatje. Dat is het verschil. Met een kong is Balou wat je er ook in stopt nooit langer dan een kwartiertje mee zoet en met een rawhide soms wel een uurtje of twee. Daarom geef ik ze nog heel af en toe.


groetjes Helen
Door Peet
#170946
Ik gaf ze ook altijd, hoewel geen varkensoren, maar wel runderoren, bullepezen, kauwstaafjes etc etc...Tja, ik wist niet beter, toch? :P

Tegenwoordig geef ik eigenlijk alleen nog echte botten - als ik ze kan krijgen - en pensstaafjes. Hoewel een grote herder zo'n pensstaafje in nog geen 2 sec op heeft, dus echt kauwen doet hij er niet op.... Het echte kauwwerk doen ze dan maar op penslappen, dat kan ik gelukkig wel zonder problemen krijgen.
Laatst gewijzigd door Peet op di 21 sep 2004, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#170952
Ik vind rawhides toch echt gevaarlijke tussendoortjes... Een aantal jaren geleden ben ik Whoofer op een haar na verloren door een rawhide..... Gelukkig waren we binnen 5 minuten bij de DA (waar we normaal 15 minuten over doen) en kon hij haar redden.
Door Helen
#171159
Lizzy schreef: Ik vind rawhides toch echt gevaarlijke tussendoortjes... Een aantal jaren geleden ben ik Whoofer op een haar na verloren door een rawhide..... Gelukkig waren we binnen 5 minuten bij de DA (waar we normaal 15 minuten over doen) en kon hij haar redden.
Jeetje, wat is er precies gebeurd dan??
Door Lizzy
#171167
Helen schreef:

Jeetje, wat is er precies gebeurd dan??
Ze werd misselijk omdat ze een lap zacht gekluifde rawhide had doorgeslikt (waarschijnlijk is deze lap ook ergens vastgelopen). Ze werd zo misselijk dat ze lucht naar binnen ging happen. En binnen enkele ogenblikken kreeg ze een maagtorsie...... Ze hebben haar ternauwenood kunnen redden, maar het is heel spannend geweest....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 sep 2004, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door