Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Xada
#1707024
Ik ben met mijn groentetuin iets te overactief geweest en daardoor kwam er achter dat ik voederbieten gezaaid heb. Mogen honden hier iets van hebben? En hoe zit het met geiten of paarden (als iemand daar iets van afweet). Ik moet ze eigenlijk gaan verplanten, maar als ik er niets aan heb, rooi ik ze liever.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#1707082
Wij gaven ze vroeger ook aan de geiten. Waren ze helemaal gek op! Dus het lijkt me dat dat geen kwaad kan.
Voor paarden weet ik het niet, maar ik denk wel dat paarden ook wel voederbieten mogen.
Alleen voor honden: geen idee..
Door Mevroi Kruim
#1707089
Onze paarden lusten ze niet, sowieso maar in kleine hoeveelheden voeren want ze zijn nogal gasvormend.
Ik zou ze niet zo gauw aan de honden voeren, volgens mij is het heel zwaar te verteren.
Door Mevroi Kruim
#1707536
De bietenpulp in brokken komt van de suikerbiet, het is het spul dat overblijft nadat de suiker eruit gehaald is. Prima paardenvoer maar idd niet geschikt voor honden. En dus een andere biet  ;)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1707537
pallas schreef: In hondenbrokken zit ook wel eens bietenpulp verwerkt :-X
Bietenpulp wordt in brokken gebruikt als ruwe vezel. Dus als je ruwe vezel tekort hebt in je menu... ;)
Door tieneke
#1707635
Voederbieten bevatten ook veel suiker,niet gezond voor een paard laat staan voor een hond.
Door flin
#1707648
wij noemen dat mangels;  ;D
bevatten idd nog flink suiker, de perspulp bevat dat nauwelijks:


Voederbieten bevatten veel suiker (500-650 g per kg drogestof (DS)),
terwijl er in perspulp zeer weinig suiker achterblijft (30 g per kg)
Door pallas
#1707752
Meike en Daisy schreef: Bietenpulp wordt in brokken gebruikt als ruwe vezel. Dus als je ruwe vezel tekort hebt in je menu... ;)

....geef je een portie gezonde groentemix erbij met veel vitamine en weinig suikers ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1710331
niets mee doen weghalen die hap of laten groeien en aanbieden op een forum voor paarden of koeien ;) op Bokt wordt er wel over gesproken dat ze het voeren aan de paarden die permanent op stal staan.
Laatst gewijzigd door Aquillo op ma 09 aug 2010, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Xada
#1712946
Al heb ik drie paarden en een geit, zal ik ze toch gaan rooien. Mijn paarden krijgen suikerbietenpulp omdat daar weinig suiker in zit. Eén paard mag alleen dit omdat hij last heeft van staart en maneneczeem. Door weinig suiker te voeren heeft hij er minder last van.
In ieder geval bedankt voor de informatie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door