Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door karray
#170259
Hoe weet je, als je (b)arft of je goed zit met je ph/cal verhouding?
En of je dit procentueel gezien wel de juiste hoeveel heden geeft. Dit vraag ik omdat er zo vele visies zijn wat betreft wat geef je aan botten en hoeveel?
Door An
#170274
Als ik het goed heb kan je daar niet echt wat fout mee doen. de PH/CA verhouding binnen botten is van zichzelf uitgebalanceerd.
Door Paul_Barte
#170800
Een teveel aan natuurlijke calcium (bot) wordt gewoon weer uitgepoept....dus geen probleem ;)
Door Lizzy
#170956
Als je barft weet je niet hoe het zit met de calcium/fosfor verhouding. Want in deze details bereken je niet. Maar dat is ook niet nodig. Want je kunt er vanuit gaan dat een wolf ook geen berekening maakt van het calcium/fosfor in zijn maaltijden. En dat hoeft hij en dat hoeven wij om dezelfde redenen niet te doen: we geven niet iedere dag hetzelfde. We voeren niet iedere dag compleet. De een bootst een prooidier na (denkbeeldig) en de ander voert gewoon de ene dag dit en de andere dag dat. Je voert volgens een bepaald principe en daarmee ga je er dus vanuit dat de botten en het vlees dat je geeft wel de juiste verhoudingen ca/p hebben. Zo ongeveer. En een teveel: dat poepen en piesen ze weer uit. Omdat het calcium uit botten van een natuurlijke (de enige echte!) oorsprong is, kan zelfs een pup een teveel aan calcium uitscheiden. En een tekort van calcium en fosfor zullen ze niet gauw lopen. Tenminste, niet als je zo'n 15% tot 30% rauwe vleesbotten geeft.
Door karray
#170963
[quote="Lizzy"]
Als je barft weet je niet hoe het zit met de calcium/fosfor verhouding. Want in deze details bereken je niet. Maar dat is ook niet nodig. Want je kunt er vanuit gaan dat een wolf ook geen berekening maakt van het calcium/fosfor in zijn maaltijden. En dat hoeft hij en dat hoeven wij om dezelfde redenen niet te doen: we geven niet iedere dag hetzelfde. We voeren niet iedere dag compleet. De een bootst een prooidier na (denkbeeldig) en de ander voert gewoon de ene dag dit en de andere dag dat. Je voert volgens een bepaald principe en daarmee ga je er dus vanuit dat de botten en het vlees dat je geeft wel de juiste verhoudingen ca/p hebben. Zo ongeveer. En een teveel: dat poepen en piesen ze weer uit. Omdat het calcium uit botten van een natuurlijke (de enige echte!) oorsprong is, kan zelfs een pup een teveel aan calcium uitscheiden. En een tekort van calcium en fosfor zullen ze niet gauw lopen. Tenminste, niet als je zo'n 15% tot 30% rauwe vleesbotten geeft.


[/quote]


Zijn er onderzoeken van dat de honden ten minste 15 tot 30% rauwe vlees botten moeten hebben?
Mijn vriendin kwam met deze opmerking van hoe zit het als je barft met het calcium phosfor gehalte want deze is wel heel belangrijk. Ik wist hier voor mij zelf geen bevredigend anwoord op te geven, dus ik dacht ik vraag het wel op het forum.
Voor mij zelf wil ik het ook uiteraard wel weten
Door Lizzy
#171014
Ja, daar zijn wel onderzoeken naar gedaan. Want kijk maar heel eenvoudig naar de wolf. Een wolf eet een heel prooidier op. In dit hele prooidier zit ongeveer 10% bot en de rest is vlees, orgaanvlees, huid en haar. We weten dat in botten van kleine dieren niet al te veel fosfor zit. We weten ook dat in vlees, orgaanvlees meer fosfor zit. Maar blijkbaar is dit kleine prooidier goed in verhouding!

Soms eet de wolf ook een groot prooidier. Dan hangt het er maar net van af welk stuk hij op kan/mag eten. De ene wolf doet zich vooral tegoed aan de beste stukken vlees, zeg maar de biefstukken. Dit bevat veel fosfor en weinig calcium. Oh jee...... is de calcium/fosfor verhouding nu werkelijk zo belangrijk? Nou, ja en nee....

Ja, wanneer je een onnatuurlijke calciumbron gebruikt die de hond niet uit kan scheiden.

Nee, wanneer je een natuurlijke calciumbron gebruikt die de hond wel uit kan scheiden.

Overigens, vraag eens aan jouw vriendin of de calcium/fosfor verhouding in haar eigen voedsel in orde is ;D. Nee echt, serieus: van mensenvoer kun je net zo'n ingewikkelde studie maken. En berekeningen. Maar dat doen we niet omdat we niet iedere dag hetzelfde en afwisselend eten. Bij hondenvoer denken we dat het wel nodig is om er allerlei ingewikkelde berekeningen op los te laten, maar dat is helemaal niet nodig, als je hem gewoon maar natuurlijk en afwisselend voert.

Ook die hele Calcium/Fosfor-balans discussie is ontstaan door de brokken industrie. Voor hen is het wel belangrijk. En omdat zij niet willen dat jij zelf je voer voor je hond maakt, willen ze je zand in je ogen strooien en je doen laten geloven alsof je te dom bent om voor je hond zelf voer klaar te maken. En dat doen ze door ingewikkelde kretologieen op je los te laten zoals Ca/F verhoudingen.... Zo werkt dat.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 21 sep 2004, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#171653
[quote="Lizzy"]
Ook die hele Calcium/Fosfor-balans discussie is ontstaan door de brokken industrie. Voor hen is het wel belangrijk. En omdat zij niet willen dat jij zelf je voer voor je hond maakt, willen ze je zand in je ogen strooien en je doen laten geloven alsof je te dom bent om voor je hond zelf voer klaar te maken. En dat doen ze door ingewikkelde kretologieen op je los te laten zoals Ca/F verhoudingen.... Zo werkt dat.....
[/quote]

Ja absoluut, net als de theorie dat eiwitten hartstikke slecht zijn voor je hond ???
Door Lizzy
#171907
An schreef:

Ja absoluut, net als de theorie dat eiwitten hartstikke slecht zijn voor je hond ???
Juist! Dat is er ook zo een.....

Jij moet als baas geloven dat jij absoluut niet in staat bent om je hond compleet te voeren. Maar heeft een hond eigenlijk wel een complete voeding (elke dag compleet) nodig? Aha!
Door An
#171992
Dat kan volgens mij uberhaupt niet. Je moet maar is kijken naar de ADH bij mensen van alle spullen, dan moet je serieus wat vreten om dat op een dag binnen t krijgen. Dat krijg je dus ook nooit allemaal in een brok geduwt voor een hond.
Door karray
#172027
Ja zij wordt natuurlijk geindoctrineerd door wat brokken fabrikanten haar doen geleven.Boven dien heeft zij een nest gezien van Akita's welke op de "barf" methoden zijn groot gebracht.Ik zet het bewust tussen haakjes omdat naar mij mening dat wat zij haar pupkopers aanbeveelt , niets met barf te maken heeft, het is helemaal uit z'n verband getrokken.
Ik begrijp haar wantrouwen wel nu, ze geeft gelukkig ook wel KVV met soms wat vis enz, ik vind het wel jammer dat ze nu Barf op deze manier heeft moeten meemaken
Door Lizzy
#172036
karray schreef: Ja zij wordt natuurlijk geindoctrineerd door wat brokken fabrikanten haar doen geleven.Boven dien heeft zij een nest gezien van Akita's welke op de "barf" methoden zijn groot gebracht.Ik zet het bewust tussen haakjes omdat naar mij mening dat wat zij haar pupkopers aanbeveelt , niets met barf te maken heeft, het is helemaal uit z'n verband getrokken.
Ik begrijp haar wantrouwen wel nu, ze geeft gelukkig ook wel KVV met soms wat vis enz, ik vind het wel jammer dat ze nu Barf op deze manier heeft moeten meemaken
Wat was er dan mis met dit nest? En wat waren dan de aanbevelingen van deze fokker?
Groetjes, Lizzy
Door karray
#172052
Lizzy schreef:

Wat was er dan mis met dit nest? En wat waren dan de aanbevelingen van deze fokker?
Groetjes, Lizzy

De pups waren allen veel te iel, weinig bone
Een kippe nekje hier een sardiente daar vitamine tabletten 2 of 3 maal per week.Ik weet het niet meer precies wat ik mij hiervan kan herhinneren dat er wel heel weinig bot inzat en dat het eigenlijk een mixmax was van alles en nog wat was.
Ik vind het zelf niet verstandig om een puppykoper te laten experimenteren,Adviseer hun KVV stuur ze naar barfplaats ( de beste optie natuurlijk ;D) en laat ze eerst onderzoeken wat barf is wat kvv is wat het geven van een goede voeding inhoud enz
Laatst gewijzigd door karray op wo 22 sep 2004, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#172061
Ja, het is heel jammer dat dit soort dingen gebeuren... en het geeft het zelf samenstellen van voeding onnodig een slechte naam. Ja, je moet inderdaad wel weten wat je doet. Dat lijkt me ook opgaan voor wanneer je een kindje krijgt. Die ga je ook geen stokbrood met kruidenboter en een sate-tje voeren bij 2 maanden....

Maar goed, ik vind jou advies prima. Zelf samenstellen is makkelijk te leren dus als ze willen, kunnen ze hun pup voeren met zelf samengestelde voeding. Maar ze moeten inderdaad niet gaan experimenteren. Ze moeten inderdaad gewoon weten wat ze doen en waarom. En anders moeten ze gewoon KVV geven ja!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door