Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Femke
#168031
Hoihoi

Gisteren met Olivier naar de DA geweest, hij heeft een hele rare ronde bult onder zijn buik, ten hoogte van zijn navel. Duidelijk niet in de huid maar echt vanuit zijn buikholte. Ik vond hem ook behoorlijk traag...
Volgens de DA kon het een navelbreuk zijn en dat is ook wat mij als eerste door het hoofd schoot (maarja ik heb er geen verstand van). Maar het kon ook een anderssoortig gezwel zijn :-\

Olivier braakt veel haarballen de laatste tijd en toen ik dat vertelde ging hij aan zijn keel voelen en daarop kuchte olivier wat. Hij had geen koorts.

Tóch krijg ik een ABkuur mee, omdat die keel "misschien wel ontstoken is" of anders die bult onder zijn buik "misschien wel een ontsteking is". Giswerk eerste klas dus, voor volgende week een afspraak voor een biopt maar ik moet eerst ff denken of ik dat wil laten doorgaan, misschien wil ik eerst ff wachten hoe het zich ontwikkelt. Want, meteen na een abkuur lijkt een narcose me niet echt prettig als ik eerlijk mag zijn :-\. Volgend de DA viel dit wel mee en als de uitslag van de biopt toch was dat het een ontsteking is kon hij meteen door met de volgende (zwaardere) ABkuur.

Maar is het niet zo dat als er iets ontstoken is dat de kat dan ook koorts moet hebben?
En kan die irritatie van de keel niet iets te maken hebben met dat haarballen braken?

Is het verstandig om hem meteen al probiotica te geven? En hoeveel moet hij daarvan hebben?

Gr een toch wel een beetje bezorgde Femke
Gebruikersavatar
Door Sonja
#168056
Kan me voorstellen dat je bezorgd bent. Ik kan er zo ook weinig over zeggen. Maar ik vind wel dat je da inderdaad nogal zit te gissen.
Laatst gewijzigd door Sonja op vr 17 sep 2004, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#168062
Ik vind het ook knap giswerk en persoonlijk? Ik geef geen antibiotica meer wanneer dat niet strikt noodzakelijk is. Ik heb geen idee of het altijd gepaard gaat met koorts, ontstekingen. Vaak wel. Maar ik heb ook wel onstekingen gehad (zelf) zonder koorts.

Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom er wordt gedacht aan een navelbreuk of gezwel (kan eenvoudig vetgezwel zijn natuurlijk) en vervolgens wordt gesuggereerd dat het misschien wel ontstoken is. Is de bobbel warm? Voelt het aan als een ontsteking? Mijn kat heeft trouwens een gezwel op haar borst en dat hebben ze gebiopteerd zonder narcose/verdoving.

En ik vind het helemaal drie keer niks dat je nu maar met wat AB moet beginnen en als de bobbel dan ook een ontsteking is, NOG maar een zwaardere AB erover heen....

Als je mij op mijn strot duwt moet ik ook kuchel trouwens. Ik weet niet of de keel door de haarballen geirriteerd kan zijn. Alleen vind ik dat een kat eigenlijk niet zoveel haar zou moeten verliezen dat tie steeds haarballen kotst. Heb je enig idee waarom hij zoveel haar verliest? Snuf is ook wel weer wat in de rui en ik borstel haar nu van tijd tot tijd. Dat helpt wel.

Nee, mij zou je niet blij hebben gemaakt met zo'n consult... Ben je over het algemeen wel tevreden met deze DA?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#168079
M de P heeft ook een hele tijd heel verschrikkelijk lopen ruien, en ze likte zich helemaal kaal, ik snapte er ook niets van, ze kreeg nu goed voer enzo, en toen ze aan het zwerven was en van de hapjes blikvoer van vakantiegangers afhankel;ijk was zat za dik in het haar en viel er bijna niets uit aan haar.
Nu weet ik dat het gewoon ook de stress van het verhuizen is geweest, M de P is twee keer weggegaan en pas toen ze zelf besloot terug te keren was het erge ruien over en ook het likken van kale plekken, en het haarbal spugen dus ook.

Ik zou die AB kuur dus ook niet geven, als hij ook nog niet eens kan zien of het een navelbreuk betreft :-\
Hij had dan opzijn minst even bloed kunnen prikken om te kijken of er sprake is van een onstekingshaard.
Door Femke
#168091
Pfffff ik weet niet waarom hij zoveel verhaart, sinds een maand staan ze volledig op vers :-\ kheb ze natuurlijk nog niet zo lang...

Heb vanmorgen al wel AB gegeven, een kwart pilletje van 250 mg amoxicyline (of hoe je het dan ook schrijft.....ik zit nu op m'n werk). Nou kan ik er zeker niet ineens meer mee stoppen ??? ???

Ik ben tot nu toe wel redelijk tevreden over deze DA, nou moet ik eerlijk zeggen dat ik er niet weer ben geweest sinds ik BP heb ontdekt (dus al meer dan een jaar niet) en mijn inzichten zijn door BP behoorlijk veranderd ;D ;D

Meneer stelde ook voor om hem 10 dagen na einde ABkuur maar te laten enten (ik weet niet of ze uberhaupt ooit geent zijn en zo ja wanneer voor het laatst).
Dus: gister consult, volgende week biopt en over 3 weken enting.
Ammehoela, zowiezo wil ik niet enten zo kort na een ABkuur. Misschien ben ik iets te hals-over-kop naar de DA gegaan, nou had ik gisteren een sh*tdag dus ik schoot meteen in de stress toen ik die bult voelde......


Getverdegetver ik weet het ook ff niet meer hoor......wat moet ik doen?


(oh en sorry dat ik deze topic verkeerd had geplaatst) :-\
Laatst gewijzigd door Femke op vr 17 sep 2004, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#168097
Ik weet ook niet of je de kuur nu nog kunt stoppen. Ik heb aan de ene kant zoiets van : je bent begonnen dus maak het nu maar af ook. Want voortijdig stoppen (en nogmaals - ik weet niet of dit voortijdig is....) werkt bacteriele resistentie in de hand.

Ik zou wel probiotica capsules geven.

En in mijn ogen kun je het biopt wel over 1 week laten maken. En als het kan niet onder narcose. Een dunne naald biopt (want dat is het enige wat hij van mij zou mogen doen) moet zonder narcose kunnen.

Enten? Niet doen. Eerst de bobbel afwachten en weer zorgen dat hij weer tip-top is, dan pas enten.

Dat verharen: dat is van de stress en het voer. En wacht maar geduldig af, want er komt iets veeeeel mooiers voor in de plaats! Echt!

En eerlijk gezegd Femke...? Ik ben niet erg onder de indruk van dit consult.... Ik vind het eerlijk gezegd gewoon waardeloos dat hij niet direct een biopt heeft genomen van de bobbel en dat hij eerst AB voor heeft geschreven. Misschien moet je hem eens vragen het boekje "alternatieven voor antibiotica" van Dr John McKenna te lezen......
Door Femke
#168100
Nou ik maak de AB af, wacht nog even af of die bobbel weggaat en anders laat ik toch een biopt maken. Misschien wordt het zonder narcose moelijk omdat het onder zijn buik zit?? Nou ja ik zie wel hoe het loopt :-\ :-\ :-\




Snap niet dat ik nog niet grijs ben 8)
Door tieneke
#168102
Wat vervelend zeg als de Da het zelf ook niet weet!
Ik zou zeker niet met ab-kuren gaan beginnen zolang je niet met zekerheid weet wat Olivier mankeert.
En wat heeft dat enten voor nut?
Een kat die dan nog zieker wordt waarschijnlijk,volgens mij zijn de katten nooit geent bij mijn oom.
Anders had mijn moeder zeker de ent-boekjes gevonden bij het ruimen van het huis.
Ik hoop dat je er achter komt wat het precies is die bal.
Misschien een andere Da raadplegen :-\
Door Francisca
#168105
Antwoord op je vraag weet ik niet maar geef Olivier van mij maar een knuf. :-*
Enne enten vlak na een AB kuur, nee toch?? Niet doen, maar dat weet je al.
Sterkte Femke. :-*
Door Lizzy
#168107
Femke schreef: Nou ik maak de AB af, wacht nog even af of die bobbel weggaat en anders laat ik toch een biopt maken. Misschien wordt het zonder narcose moelijk omdat het onder zijn buik zit?? Nou ja ik zie wel hoe het loopt :-\ :-\ :-\


Snap niet dat ik nog niet grijs ben 8)
Rustig maar meis! Kom op, het komt allemaal goed!

Snuf heeft een vetbult op haar borst/buik. Daar is gewoon zonder narcose een dunne naald biopt van genomen.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#168150
Hier zijn de katten giga aan het verharen; dit durf ik echt te schuiven op het feit dat we verhuisd zijn en dat ze dus moeten wennen. Je wilt niet weten hoeveel haar er hier in huis ronddwarrelt :o

Die bult; direct een biopt was wel handiger geweest, als de kat meewerkt moet het zonder narcose / verdoving kunnen.

En dat enten? Tja, da's helemaal aan jezelf ;)

Voor nu, ik weet ff niet wat wijsheid is. Je kunt de AB natuurlijk geven als hij nu niet lekker in zijn vel zit. Je kunt het ook gewoon in de kast laten staan en het nog een week aankijken. Wie weet wordt dat ding vanzelf wel kleiner. Zo niet dan laat je een biopt maken.

??? succes ermee!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#168161
Hoi Femke, ik had laatst ook een klant die zuchtte dat het vroeger gemakkelijker was. Dan deed je gewoon wat de dierenarts zei en hoefde je niet na te denken. Nu moet je zelf beslissen wat je wel en niet wilt.

Een ontsteking hoeft niet perse gepaard te gaan met koorts, het kan een lokale ontsteking zijn. Maar zelfs dan hoef je niet meteen antibiotica te geven. Het lichaam kan zelf ook ontstekingen wegkrijgen.

Wel eng dat die bult een navelbreuk kan zijn en hij wil er in gaan prikken. Dat kan erg naar uitpakken als er darmen in zouden zitten. Eigenlijk moet hij wel kunnen voelen of het een breuk is of niet.
En een biopt nemen kan heel goed zonder narcoes, als je kat enigszins hanteerbaar is tenminste.

En met enten zou ik rustig afwachten. Ik weet van die van mij ook niet of ze ooit geënt zijn. Ik heb het nooit gedaan.

Die ab kuur hoef je niet helemaal af te maken. Als je een paar dagen, drie bijvoorbeeld geeft, kun je rustig stoppen.
Door ine
#168731
Femke, ook hier verharen ze extra veel, dat is gewoon stress. Dat bultje? Geen idee, maar Tannetje heeft al wat geplaatst, dus houdt dat in je achterhoofd!
Sterkte meis!! :-*
Door Femke
#170127
Nou na een hoop gepieker ben ik na 3 dagen gestopt met de AB kuur, ik geef hem nu Zilverwater (Titia bedankt ;))

Ik ga die afspraak voor de biopt afbellen, ik wil eerst afwachten of en hoe die bult zich ontwikkelt.

Enten doe ik zowiezo niet, zo kort na AB, misschien later
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door