Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Netty
#168057
ik heb bij de slager kalfsribben met stukken wervel gekocht, met veel vlees eraan.
Tof, een dwergteckel, eet die niet helemaal op.
een paar weken geleden kon ik dat in de tuin laten liggen, waar ze iedere keer kon kluiven, dat ging perfect.
maar nu heb ik die dingen binnen, buiten geven is geen optie, want ze gaat gewoon niet naar buiten toe!
ik heb de resten in de vuilnisbak gegooid, maar daar kwamen onprettige geuren uit, en niet te vergeten vliegenlarven, jak :-X
echt opeten deed ze ook niet, ze at het vlees er wel vanaf, maar niet veel bot.
kippenvleugels gaan wel naar binnen, met bot, maar die kalfsbotjes dus niet, weg gooien is dus geen optie, iemand een idee?
Door Lizzy
#168059
Om je eerlijk de waarheid te zeggen snap ik er niks van. Sorry.....! Waarom kun je ze niet weggooien? En wat is er op tegen om ze wel te geven zodat Tof lekker het vlees eraf kan knagen? Je zou daarna het kale bot dan misschien weg kunnen gooien?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#168061
Hoe bedoel je dat Netty, dat je de botten niet in de container wilt gooien vanwege de stank en vliegenmaden? Als ik botten heb gegeven die ze niet helemaal mogen opeten, omdat het teveel of te hard is dan doe ik die in de container die het eerst geleegd wordt (groen of grijs).
Je kunt ze ook in een plastic zak doen en weer in de vriezer leggen tot de volgende grijze containerdag.
Of je geeft die botten aan de buurhond?
Probeer anders of je die ribben aan gruzels kan slaan met een hamer, misschien dat Tof er dan wel van eet? Of knip met een snoeischaar die ribben in hele kleine stukjes?
Maar je hebt kans dat omdat Tof een kleine hond is ze die ribben te hard vind.
Ik hoop dat er een goeie tip bijzit? Want m'n trucendoos is leeg ;).
Door Netty
#168064
[quote="Lizzy"]
Om je eerlijk de waarheid te zeggen snap ik er niks van. Sorry.....! Waarom kun je ze niet weggooien? En wat is er op tegen om ze wel te geven zodat Tof lekker het vlees eraf kan knagen? Je zou daarna het kale bot dan misschien weg kunnen gooien?
[/quote]
ik gooi de botten met vlees niet weg, ik gooide de resten van die botten weg en daar kwamen van die vieze vliegen op af, de botten die ze al "bewerkt" had.
maar ik vind het niet zo fris om een bot in de kamer te laten liggen :-\
Tof eet niet alles in een keer op, te veel vlees, en ik kan die dingen ook niet eeuwig terug leggen in de koelkast.
ik denk eerlijk dat die botten te groot zijn voor zo'n klein hondje :-\
Door Lizzy
#168065
Ohhhh, OK. Je kunt met een goeie kniptang of zaagje inderdaad de botten wat kleiner zagen! Dan heb je een beter formaat en hoef je het niet zo lang te laten liggen! Wij doen hier ook botten gerust kleiner zagen/knippen. De andere helft kan dan weer terug in de vriezer.
Door Lizzy
#168078
Ja, bij ons eten ze alle botten op. Soms laten ze wel eens een klein stukje liggen en dat is dan meestal gewoon te hard. En de overblijfselen gooi ik weg. En ik weet dat het millieu onvriendelijk is, maar meestal doe ik hier een plastic zakje omheen en gooi het daarna weg. Zo kunnen er geen vliegen op gaan zitten om er eitjes op te leggen....
Door Netty
#168084
[quote="Lizzy"]
Ja, bij ons eten ze alle botten op. Soms laten ze wel eens een klein stukje liggen en dat is dan meestal gewoon te hard. En de overblijfselen gooi ik weg. En ik weet dat het millieu onvriendelijk is, maar meestal doe ik hier een plastic zakje omheen en gooi het daarna weg. Zo kunnen er geen vliegen op gaan zitten om er eitjes op te leggen....
[/quote]
kijk dat is het verschil.....Tof eet dus alleen het vlees >:(
ik denk dat ik het beste weer Carnibest kan gaan geven, want zo krijgt ze dus niks aan bot binnen.
ze is gewoon te lui om te kluiven, alleen kippenvleugels is ook te eenzijdig. ik heb al lamsbotjes geprobeerd maar ze lust geen lamsvlees. dat "begraaft" ze met haar neus, vis eet ze ook alleen maar zonder graat, ze loopt gewoon weg als het haar niet bevalt.
de botten had ik trouwens in plasticzakjes gedaan, en nog kwamen er vliegen :-\
Door Lizzy
#168085
Oh jee, even niet in de gaten gehad dat dit in de plaats was van Carnibest!

Je zou ook bot kunnen proberen van eend, konijn, parelhoen, duif, gans, etc. Dan wissel je toch goed af!
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 17 sep 2004, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Netty
#168090
carnibest lijkt me beter, want de dame is niet zo groot en van die dingen moet je altijd voor een heel garnizoen bestellen, en als ze niet wil zit ik met die dingen in huis.
dat soort winkels heb je hier niet in het dorp, we hebben net aan een Etos en Kruidvat, en dan heb je de grootste uitspattingen gehad....
ik heb het in ieder geval geprobeerd, ik ga in Maleisie wel weer verder, daar kun je nog in kleine porties kopen en zelfs bij mij om de hoek in de supermarkt :D
Door Charlotte
#168223
[quote="Netty"]

de botten had ik trouwens in plasticzakjes gedaan, en nog kwamen er vliegen :-\
[/quote]

Het plastic zakje met bot en al in de vriezer leggen. Op de dag dat je container geleegd wordt gooi je het bot afval erbij.
Ik heb in mijn vriezer altijd een plastic zak liggen voor afval.
Door Ollie
#168246
[quote="Charlotte"]
[quote="Netty"]

de botten had ik trouwens in plasticzakjes gedaan, en nog kwamen er vliegen :-\
[/quote]

Het plastic zakje met bot en al in de vriezer leggen. Op de dag dat je container geleegd wordt gooi je het bot afval erbij.
Ik heb in mijn vriezer altijd een plastic zak liggen voor afval.
[/quote]


Max heeft laatst konijnen en eenden geslacht, en wat niet eetbaar is gaat gewoon zolang even de vriezer in, tot dat de container weer geleegd gaat worden.
Door Charlotte
#169455
[quote="tieneke"]
Je kan het toch ook in de gewone afval-container gooien?
[/quote]

dat kan ;D Maar als het er te lang in ligt gaat het zo stinken.....en ik heb wel eens gehad dat de maden door de container kropen :-X
Door Nelly
#180456
Het enige bot wat hier weleens overblijft is zo'n hard stukje rib. Dat sla ik dan kapot met een hamer en geef ze het merg. De overgebleven splinters gaan de kliko in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door