Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ollie
#167843
Als ik nu echt goed zou willen samenstellen, is dit dan goed? ???

Belfi 10 kilo eet 2 keer daags 100 gram.
Per maaltijd
40 gr bot
40 gr vlees
20 gr orgaan

en dan evt nog een ei, yoghurt, visolie oid?

Ik ben zo'n kluns wat uitrekenen betreft!
Door Lizzy
#167858
Ollie schreef: Als ik nu echt goed zou willen samenstellen, is dit dan goed? ???

Belfi 10 kilo eet 2 keer daags 100 gram.
Per maaltijd
40 gr bot
40 gr vlees
20 gr orgaan

en dan evt nog een ei, yoghurt, visolie oid?

Ik ben zo'n kluns wat uitrekenen betreft!
Ga je dit iedere dag geven? Of zo nu en dan?

OK,

40 gr bot
40 gr vlees
20 gr orgaan
----------------
100 gr totaal

1% van 100 = 1

40 gedeeld door 1 = 40% bot (ik neem aan dat dit kaal bot is? In dat geval: beetje veel bot - als er ook vlees aan zit is het prima)

40 gedeeld door 1 = 40% vlees

20 gedeeld door 1 = 20% orgaanvlees = maximum wat ik zou geven.

Groente lusten ze niet? Ei + yoghurt + visolie zijn prima toevoegingen. Niet iedere dag, maar een paar keer per week.

Ga je het vlees en orgaanvlees en bot ook afwisselen? Je hoeft trouwens niet iedere dag vlees + orgaanvlees te geven he. De maaltijd hoeft niet iedere dag compleet te zijn.

Groetjes, Lizzy
Door Ollie
#167876
Hoi Lizzy,

Ik wil wat vaker zelf gaan samenstellen! Ik zit te denken aan elke avond een zelfmaakmaaltijd!

Wat botten betreft die ik wil gaan geven is gemalen kipkarkas, kippennekjes oid.

Ik geef meestal zo'n 20 gr orgaan in een maaltijd, anders raakt Belfi weer verstopt van de botten die er dan door zitten. Of zou ik gewoon minder bot en minder orgaan moeten gaan geven?

Groente zijn ze niet echt dol op. Ik heb met de energique mensen gesproken en die zeiden tegen mij dat een hond maar heel weinig met groente kan. Ze vertelden mij dat een hond van 50 kilo aan 1 eetlepel groente al meer als voldoende heeft!

Dit is wat ik op het moment in de vriezer heb liggen!

rundergehakt
kopvlees
rundervet

geitenvlees
hele konijnen gemalen
kalkoenvlees
kipfilet
hele gemalen eend

kippennekken
kipkarkas
kippengehakt

runderhart
lamshart
kippenlevers
kippenhartjes
schapenlong
Laatst gewijzigd door Ollie op do 16 sep 2004, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#168131
Ollie schreef: Hoi Lizzy,

Ik wil wat vaker zelf gaan samenstellen! Ik zit te denken aan elke avond een zelfmaakmaaltijd!
OK! Goed plan. Wat geef je ze 's morgens?
Wat botten betreft die ik wil gaan geven is gemalen kipkarkas, kippennekjes oid.
Als ze 's morgens een complete voeding krijgen, dan hoef je niet persee iedere dag botten te geven. Je kunt ook best een avond alleen vlees geven. Of een stuk bot met meer vlees als bot (bijv. een stuk van een hele parelhoen of eend of konijn ofzo).
Ik geef meestal zo'n 20 gr orgaan in een maaltijd, anders raakt Belfi weer verstopt van de botten die er dan door zitten. Of zou ik gewoon minder bot en minder orgaan moeten gaan geven?
Zie boven. Ik weet niet wat je 's morgens geeft, maar je mag ook best een avondje geen bot geven. Dan hoef je op die avond ook geen orgaanvlees te geven. Als een hond verstopt raakt van bot, dan betekent dat eigenlijk dat hij gewoon teveel bot heeft gegeten.
Groente zijn ze niet echt dol op. Ik heb met de energique mensen gesproken en die zeiden tegen mij dat een hond maar heel weinig met groente kan. Ze vertelden mij dat een hond van 50 kilo aan 1 eetlepel groente al meer als voldoende heeft!
Sorry, ik vind ze bij Energique heel aardig, maar van groentes hebben ze geen verstand. Als je een hond hele groentes geeft, dan kan een hond daar inderdaad niks mee. Maar als je rauwe groentes pureert, dan kan een hond de voedingsstoffen prima opnemen! Zelf doen ze gekookte groente door Energique. Een gemiste kans.
Dit is wat ik op het moment in de vriezer heb liggen!

rundergehakt
kopvlees
rundervet

geitenvlees
hele konijnen gemalen
kalkoenvlees
kipfilet
hele gemalen eend

kippennekken
kipkarkas
kippengehakt

runderhart
lamshart
kippenlevers
kippenhartjes
schapenlong
Ziet er geweldig uit! Wat een afwisseling. Als je daar geen heerlijke maaltijden mee kunt maken, dan weet ik het niet meer hoor :D!

Ik zou zeggen: wissel het gewoon lekker af. Dus geef de ene avond gemalen konijn (dat is met bot neem ik aan?) en geef de avond erop wat rundergehakt met toch wat groentepuree en de avond daarop hele gemalen eend (dat is met bot neem ik aan?) met de avond erop lamsvlees en de avond daarop kipkarkas + wat kippenlever of hart en zo voorts en zo voorts.

Onthoud wel dat versvlees dus vrij veel orgaanvlees bevat. Probeer daarom het zelf samenstellen toch te doen met : hele prooidieren en spiervlees. En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je gemalen kippenkarkas hebt en je doet daar wat gepureerde groentes doorheen, dat ze dat niet zouden eten... Nou goed, ik ben zelf nogal gecharmeerd van het voeren van groentes maar er zijn zat mensen die het onzin vinden en waarbij de honden zoiets hebben van "ja, daaaag, eet dat zelluf maar op". In die gevallen zou ik zeggen: probeer gewoon te voeren volgens het prooidiermodel! Een echte of denkbeeldige. En vergeet niet dat de wolf ook wel eens een prooidier niet helemaal opeet en dus deze maaltijd ook niet echt compleet is!

Goed. Ik vind in ieder geval dat je goed bezig bent met zoveel afwisseling. Gooi ook gerust nog een keer pens op het menu trouwens. En het berekenen van de percentages is trouwens ook niet moeilijk. Heb je deze al gezien?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670
Door Ollie
#168146
Hoi Lizzy,

Ik wil wat vaker zelf gaan samenstellen! Ik zit te denken aan elke avond een zelfmaakmaaltijd!
OK! Goed plan. Wat geef je ze 's morgens?
s morgens krijgen ze energique. :P
Wat botten betreft die ik wil gaan geven is gemalen kipkarkas, kippennekjes oid.[/quote
Als ze 's morgens een complete voeding krijgen, dan hoef je niet persee iedere dag botten te geven. Je kunt ook best een avond alleen vlees geven. Of een stuk bot met meer vlees als bot (bijv. een stuk van een hele parelhoen of eend of konijn ofzo
oke dat is duidelijk. :)
Ik geef meestal zo'n 20 gr orgaan in een maaltijd, anders raakt Belfi weer verstopt van de botten die er dan door zitten. Of zou ik gewoon minder bot en minder orgaan moeten gaan geven?
Zie boven. Ik weet niet wat je 's morgens geeft, maar je mag ook best een avondje geen bot geven. Dan hoef je op die avond ook geen orgaanvlees te geven. Als een hond verstopt raakt van bot, dan betekent dat eigenlijk dat hij gewoon teveel bot heeft gegeten
Dus dan gewoon alleen spiervlees? ???
Groente zijn ze niet echt dol op. Ik heb met de energique mensen gesproken en die zeiden tegen mij dat een hond maar heel weinig met groente kan. Ze vertelden mij dat een hond van 50 kilo aan 1 eetlepel groente al meer als voldoende heeft!
Sorry, ik vind ze bij Energique heel aardig, maar van groentes hebben ze geen verstand. Als je een hond hele groentes geeft, dan kan een hond daar inderdaad niks mee. Maar als je rauwe groentes pureert, dan kan een hond de voedingsstoffen prima opnemen! Zelf doen ze gekookte groente door Energique. Een gemiste kans
Ik zal eens proberen wat groente er door te prutsen. :)
Dit is wat ik op het moment in de vriezer heb liggen!

rundergehakt
kopvlees
rundervet

geitenvlees
hele konijnen gemalen
kalkoenvlees
kipfilet
hele gemalen eend

kippennekken
kipkarkas
kippengehakt

runderhart
lamshart
kippenlevers
kippenhartjes
schapenlong
Ziet er geweldig uit! Wat een afwisseling. Als je daar geen heerlijke maaltijden mee kunt maken, dan weet ik het niet meer hoor :D!
Jahaha ik heb ze tot nu toe ongeveer 3 zelfmaakmaaltijden gegeven, en dan wissel ik dus af ene dag bijv geit met lamshart, runderhart met gehakt of kopvlees, hele konijn, in 1 week en dan 3 maaltijden is er niet een maaltijd gelijk! :D
Ik zou zeggen: wissel het gewoon lekker af. Dus geef de ene avond gemalen konijn (dat is met bot neem ik aan?) en geef de avond erop wat rundergehakt met toch wat groentepuree en de avond daarop hele gemalen eend (dat is met bot neem ik aan?) met de avond erop lamsvlees en de avond daarop kipkarkas + wat kippenlever of hart en zo voorts en zo voorts.
Die eend en konijn is heel dus ook met bot. :P 8)
Onthoud wel dat versvlees dus vrij veel orgaanvlees bevat. Probeer daarom het zelf samenstellen toch te doen met : hele prooidieren en spiervlees. En ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je gemalen kippenkarkas hebt en je doet daar wat gepureerde groentes doorheen, dat ze dat niet zouden eten... Nou goed, ik ben zelf nogal gecharmeerd van het voeren van groentes maar er zijn zat mensen die het onzin vinden en waarbij de honden zoiets hebben van "ja, daaaag, eet dat zelluf maar op". In die gevallen zou ik zeggen: probeer gewoon te voeren volgens het prooidiermodel! Een echte of denkbeeldige. En vergeet niet dat de wolf ook wel eens een prooidier niet helemaal opeet en dus deze maaltijd ook niet echt compleet is!
Die groentes ga ik proberen. 8)
Goed. Ik vind in ieder geval dat je goed bezig bent met zoveel afwisseling. Gooi ook gerust nog een keer pens op het menu trouwens. En het berekenen van de percentages is trouwens ook niet moeilijk. Heb je deze al gezien?
Ben blij te horen dat ik goed bezig ben :D.

Ze krijgen trouwens wel 1x in de week een pensdag hoor, dat wissel ik af, ene week schapenpens vers van de slachter en de andere week van smuldier, maar wil binnenkort ook dat vers gaan halen bij het slachthuis! :D
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5670
ja heb ik net ook gelezen ;D

Pfff op deze manier quoten gaat dus niet goed, begrijp ik helemaal niks van hoe jullie dat doen ??? ;D
Laatst gewijzigd door Ollie op vr 17 sep 2004, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ollie
#168149
[quote="Lizzy"]
Zal ik je quotes even herstellen? (tis zo niet te volgen ;D)
[/quote]

Ooow :o erruuug ben ik he? ;D ;D

Ik begrijp er geen fluit van hoor! ??? ;D Maar ja dat had je allang gezien natuurlijk! ;D

Oeps ja natuurlijk ga je gang! ;D
Laatst gewijzigd door Ollie op vr 17 sep 2004, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#168201
s morgens krijgen ze energique. :P
OK. Nou, dan krijgen ze dus al gemalen bot en gekookte groente en vooral orgaanvlees binnen.
Dus dan gewoon alleen spiervlees? ???
Ja, gewoon spiervlees. Ik combineer zelf spiervlees dus graag met een beetje groentemix. Maar goed, je moet dat niet iedere dag doen, maar je hoeft dus ook weer niet iedere dag spiervlees + orgaanvlees + bot te geven. Dan probeer je eerder KVV na te bootsen en dat is op zich niet nodig.
Ik zal eens proberen wat groente er door te prutsen. :)
Geef gewoon een heel klein beetje. Van vooral groente die de meeste honden lekker vinden (wortel, courgettes, komkommer, plukje peterselie, klein stukje knoflook, etc).
Die eend en konijn is heel dus ook met bot. :P 8)
Toevallig ook nog de organen? Want dan is het gewoon het perfecte prooidier natuurlijk!
Ze krijgen trouwens wel 1x in de week een pensdag hoor, dat wissel ik af, ene week schapenpens vers van de slachter en de andere week van smuldier, maar wil binnenkort ook dat vers gaan halen bij het slachthuis! :D
Perfect!
Pfff op deze manier quoten gaat dus niet goed, begrijp ik helemaal niks van hoe jullie dat doen ??? ;D
Ik krijg je quotes ook niet helemaal goed meer....
Door Ollie
#168228
Het konijn zitten alle organen doorheen.
De eend ook, maar Stanley is de enige die het lekker vind hier! ::)

Bedankt voor alle info! :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door