Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1676822
er zijn al verscheidene topics over, maar ..................
wat is nu het beste advies, wanneer je het 1e jaar toch gewoon wil enten en niet wil titeren?
Op welke leeftijd wat enten ?
Ik kan dat nergens terugvinden

Mijn pups hebben met 7½ week hun 1e enting gehad, hondenziekte (pup) + Parvo levend (verzwakt)
Wat is nu het beste vervolg ?
Laatst gewijzigd door K@rin op za 10 jul 2010, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#1676966
Met 9 weken parvo (al dan niet met lepto)
Met 12 weken cocktail (al dan niet met lepto)
en dan met een jaar nog een keer de cocktail

Je kunt ook de lepto naar voren schuiven: die met 12 weken en dan met 16 weken nog een keer terug voor de lepto.
#1676970
Wat ik met mijn nest ga doen: met 7 of 8 weken puppy DP, met 12 weken DHP, met 16 weken Lepto en met 19 weken weer Lepto. Dan met 1 jaar weer de DHP en een paar weken erna Lepto.

Ik zie niet zo goed waarom je met 9 weken nog een keer Parvo zou moeten doen maar dat weet Tannetje beter dan ik. Ik doe dat in ieder geval niet.
#1676972
Dit is trouwens het schema dat Nobivac adviseert als je minimaal wilt vaccineren:

Als u een minimaal vaccinatieschema wilt kunt u voor onderstaand vaccinatieschema kiezen:
7 weken          Nobivac puppy DP
12 weken        Nobivac Puppy DP
16 weken Nobivac Lepto
19 weken Nobivac Lepto

En dan met een jaar weer puppy DP. Maar ik wil persee een paar keer ook voor HCC hebben gevaccineerd dus deze ga ik niet gebruiken.
#1676974
Dit is het Nobivac standaard vaccinatie advies:

Ons vaccinatieadvies is:
6 weken leeftijd:            Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd:        Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
                                  Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd          Nobivac DHPPi + L
#1676978
Lizzy schreef: Ik zie niet zo goed waarom je met 9 weken nog een keer Parvo zou moeten doen maar dat weet Tannetje beter dan ik. Ik doe dat in ieder geval niet.
Dat komt omdat er standaard op 6 weken tegen parvo wordt gevaccineerd. Omdat die vaccinatie (ik wilde enting typen maar dan gaat Lique stijgeren :biggrin2: ) vaak niet aanslaat vanwege de antilichamen van de moeder, wordt er op 9 weken nog een keer gevaccineerd.
#1676989
*Dorothea* schreef: Dat komt omdat er standaard op 6 weken tegen parvo wordt gevaccineerd. Omdat die vaccinatie (ik wilde enting typen maar dan gaat Lique stijgeren :biggrin2: ) vaak niet aanslaat vanwege de antilichamen van de moeder, wordt er op 9 weken nog een keer gevaccineerd.
Maar Karin heeft op 7,5 week laten inenten (en inderdaad: enten doe je met bomen, trouwens het is steigeren met een korte ei :P) en niet op 6 weken. Dus dan is een vaccinatie op 9 weken wel erg kort op elkaar toch?
#1676997
Rovanna schreef: Maar Karin heeft op 7,5 week laten inenten (en inderdaad: enten doe je met bomen, trouwens het is steigeren met een korte ei :P) en niet op 6 weken. Dus dan is een vaccinatie op 9 weken wel erg kort op elkaar toch?
:doh: ik zat nog te twijfelen :biggrin2:
#1676999
Rovanna schreef: Maar Karin heeft op 7,5 week laten inenten (en inderdaad: enten doe je met bomen, trouwens het is steigeren met een korte ei :P) en niet op 6 weken. Dus dan is een vaccinatie op 9 weken wel erg kort op elkaar toch?
ja dat vind ik ook kort, ik zou dan 3-4 weken later DHP geven.
#1677000
Lizzy schreef: Wat ik met mijn nest ga doen: met 7 of 8 weken puppy DP, met 12 weken DHP, met 16 weken Lepto en met 19 weken weer Lepto. Dan met 1 jaar weer de DHP en een paar weken erna Lepto.
dat is eigenlijk ook mijn schema ......
het liefste zou ik de 1e vaccinatie met 9 weken geven, maar dat durf ik (nog) niet zo goed.
Daarom de eerste maal tegen de 8 weken.
daarna laat ik mijn eigen puppen het liefste met 12 en 16 weken vaccineren.

(ik zal mijn onderwerp aanpassen ;D)
#1677001
K@rin schreef: dat is eigenlijk ook mijn schema ......
het liefste zou ik de 1e vaccinatie met 9 weken geven, maar dat durf ik (nog) niet zo goed.
Daarom de eerste maal tegen de 8 weken.
daarna laat ik mijn eigen puppen het liefste met 12 en 16 weken vaccineren.

(ik zal mijn onderwerp aanpassen ;D)
Tegen wat laat jij ze op 12 en wat op 16 weken vaccineren?
#1677006
Wat mijn dilemma zou zijn om op 7,5 week te vaccineren, is dat ze dan mogelijk niet beschermd zijn juist op het moment dat ze naar de nieuwe eigenaren gaan.  :-\ En dat is nou net de periode dat ze door stress extra vatbaar zijn voor parvo.
Maar goed in landen om ons heen is het heel gewoon om op 7 weken te vaccineren, dus blijkbaar gaat dat prima.
#1677018
*Dorothea* schreef: Wat mijn dilemma zou zijn om op 7,5 week te vaccineren, is dat ze dan mogelijk niet beschermd zijn juist op het moment dat ze naar de nieuwe eigenaren gaan. :-\ En dat is nou net de periode dat ze door stress extra vatbaar zijn voor parvo.
Maar goed in landen om ons heen is het heel gewoon om op 7 weken te vaccineren, dus blijkbaar gaat dat prima.
Maar, wat zou je veiliger/beter vinden? Op 6 weken?
#1677020
Lizzy schreef: Maar, wat zou je veiliger/beter vinden? Op 6 weken?
Nou ja ik noem het niet voor niets een dilemma, ik weet het niet zo goed. 6 weken lijkt me beter omdat ze dan beschermd zijn als ze bij de moeder weggaan, maar ja dan moet de enting vaccinatie wel aanslaan. :-\ Volgens nobivac breekt de DP door de maternale immuniteit heen, maar is dat ook zo? En hoe vaak is vaccinatie op 6 weken echt noodzakelijk? Dat hangt ook weer af van de maternale immuniteit.
En het is nou ook niet zo dat pups in de ons omringende landen massaal dood neervallen aan parvo als ze op 8 weken het nest verlaten.
Pfft lastig......... :-\
#1677030
*Dorothea* schreef: Wat mijn dilemma zou zijn om op 7,5 week te vaccineren, is dat ze dan mogelijk niet beschermd zijn juist op het moment dat ze naar de nieuwe eigenaren gaan. :-\ En dat is nou net de periode dat ze door stress extra vatbaar zijn voor parvo.
Maar goed in landen om ons heen is het heel gewoon om op 7 weken te vaccineren, dus blijkbaar gaat dat prima.

Maar Karin haar puppen gaan op 9 weken naar hun nieuwe eigenaren. Is die periode van anderhalve week dan te kort?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door