Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hitam
#167053
Had ik gisteren een vertegenwoordigster van Intervet op bezoek. Die vond mijn standpunten over enten helemaal niet gek. Wilde alleen niet zo aan de vervelende bijwerkingen ven entingen.
Maar............ze zei dat er in het Honden- en Kattenbesluit helemaal niet staat dat er elk jaar geënt moet worden als een dier in een pension gaat. Volgens haar staat er dat ze geënt moeten zijn volgens de geldende normen. Dat kan dus aangepast worden!
En datzelfde geldt voor hondenverenigingen en KC´s.
Dat geeft nieuwe mogelijkheden!

En zij was verbaasd dat hun eigen rabiesenting niet elk jaar gegeven hoefde te worden als je naar het buitenland gaat. Omdat het geregistreerd is voor drie jaar.
Zo hebben we weer wat van elkaar geleerd.
Door Lizzy
#167059
Hee wauw, goed zeg Tannetje! Kijk, dit geeft ons eigenaren ook weer een beetje macht. Voor als we toch onze hond naar een pension zouden willen brengen. Niet dat ik dat van plan was, maar dit is wel een interessante discussie om eens aan te gaan met pensionhouders!
Door Mayka
#167540
Hitam schreef:
En zij was verbaasd dat hun eigen rabiesenting niet elk jaar gegeven hoefde te worden als je naar het buitenland gaat. Omdat het geregistreerd is voor drie jaar.
Zo hebben we weer wat van elkaar geleerd.
Waar vind ik die registratie voor 3 jaar? Mijn da wist van niks, althans hij zei dat dat per land van bestemming verschillend was???
Gebruikersavatar
Door Hitam
#167562
Op de bijsluiter bij de entingen. Die heeft de dierenarts dus.
De eisen zijn binnen de Eu hetzelfde en voor andere landen kan het anders zijn. Maar voor de rabiesenting is het overal hetzelfde, volgens mij.
Door Mayka
#167570
Maar zijn alle controlerende instanties daar ook van op de hoogte? Wat ik dus bedoel is; kan ik met alleen een nieuw hondenpaspoort (en Mayka natuurlijk) naar Denemarken zonder rabies te laten enten? Vorige enting was geldig tot juni 2004. En hoe maak ik het duidelijk als iemand mij daarop controleert?
Vind het best eng als zo weinig mensen op de hoogte zijn van de nieuwe regels.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#167578
Als de dierenarts in het paspoort heeft geschreven dat de enting geldig is tot juni 2004, heb je een probleem.
Bovendien is die registratie van drie jaar voor de Nobivac enting pas sinds dit jaar. Dus ik ben bang dat je haar toch weer moet laten enten.
Door crutz
#167580
Mayka schreef: Maar zijn alle controlerende instanties daar ook van op de hoogte? Wat ik dus bedoel is; kan ik met alleen een nieuw hondenpaspoort (en Mayka natuurlijk) naar Denemarken zonder rabies te laten enten? Vorige enting was geldig tot juni 2004. En hoe maak ik het duidelijk als iemand mij daarop controleert?
Vind het best eng als zo weinig mensen op de hoogte zijn van de nieuwe regels.
in het nieuwe entingsboekje is er ook een vakje voor de geldigheid van de enting,
dus als de DA daar een datum 3 jaar na de enting invult (ahv de bijsluiter of in overleg...) dan is dat dus bij de instanties geen probleem
Door Mayka
#167594
Oké, het paspoort heb ik nog niet dus als ik hem a.d.h.v. de bijsluiter ervan kan overtuigen dat de rabies-enting nog geldig is tot juni 2006 ben ik er!
Ben benieuwd, de da-praktijk gaat nl verhuizen €€€ ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#167615
Volgens mij zijn de regels voor grenspassage duidelijk. De enting mag maximaal 1 jaar oud zijn.
Je kunt het natuurlijk proberen, zoveel wordt er niet becontroleerd in Denemarken/duitsland.
Maar het niet is niet conform de landregels waar je mee bent, dus als ze je controleren heb je toch echt een probleem.
Door crutz
#167618
Angelique schreef: Volgens mij zijn de regels voor grenspassage duidelijk. De enting mag maximaal 1 jaar oud zijn.
Je kunt het natuurlijk proberen, zoveel wordt er niet becontroleerd in Denemarken/duitsland.
Maar het niet is niet conform de landregels waar je mee bent, dus als ze je controleren heb je toch echt een probleem.
ik had toch het idee dat dat veranderd is met de invoier van t nieuwe paspoort (dacht dat zelfs de UK hier aan mee doet) en dat ze nu dus de geldigheid van het vaccin aanhouden
Door Mayka
#167634
Volgens de verordening Europees parlement via de website van Ministerie LNV:

Bepalingen betreffende het verkeer tussen lidstaten
Artikel 5
1. Gezelschapsdieren van de in bijlage I, delen A en B,
genoemde soorten moeten tijdens het verkeer onverminderd de
voorschriften van artikel 6:
a) overeenkomstig artikel 4 geïdentificeerd zijn, en
b) vergezeld gaan van een paspoort dat is afgegeven door een
door de bevoegde autoriteit aangewezen dierenarts en
waarin wordt verklaard dat een overeenkomstig de aanbevelingen
van het laboratorium van productie geldig vaccin dan
wel een nieuw vaccin tegen rabiës is toegediend aan het
betrokken dier met een geïnactiveerd vaccin met ten minste
één antigeneenheid per dosis (WHO-norm).

Zoals ik het lees is het binnen de EU dus "overeenkomstig de aanbevelingen van het laboratorium van productie geldig vaccin".
Door lekker kort
#167900
Lizzy schreef: Hee wauw, goed zeg Tannetje! Kijk, dit geeft ons eigenaren ook weer een beetje macht. Voor als we toch onze hond naar een pension zouden willen brengen. Niet dat ik dat van plan was, maar dit is wel een interessante discussie om eens aan te gaan met pensionhouders!
wettelijk en ik heb de wet hier voor me liggen was in het oude h & K besluit voor honden alleen de hondenziekte verplicht in het nieuwe h & k besluit moet daar ook parvo bij (dit zijn de wettelijke normen) verder vind ik lepto ook belangrijk voor de honden en ja ik vraag de coctail enting maar stel de kennelhoest enting niet verplicht, waarom vraag ik wel de rest van de entingen (het ene jaar coctail en het andere jaar lepto & parvo is ook goed) omdat je als pension zeer kwetsbaar bent, ten eerste omdat er veel dieren bij elkaar zitten, ten tweede als er een dier ziek wordt op de tweede dag in het pension is hij ziek geworden in het pension, wordt de hond opgehaald en is twee dagen later ziek is de hond ziek geworden in het pension, mensen schuiven je graag de zwarte piet toe.

kennelijk zijn jullie de beelden van de varkenspest en de mond en klauwzeer al vergeten, nou ik niet.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#168158
Bij de varkenspest en mond-en-klauwzeer werden gezonde dieren afgemaakt. Ik zie het equivalent niet zo met honden. En geloof me, die parvo en hondenziekte werken echt wel 5 jaar, mogelijk dus zelfs levenslang.
Door Lizzy
#168162
En je kunt wel kwetsbaar zijn, maar zoveel vaccineren helpt je daar niet tegen. Misschien is zelfs het tegendeel waar.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door