Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#166775
Ik lees telkens weer berichten over "botangst" en kan me hierbij wel wat bij voorstellen, vooral als ik alle plaatjes onder de berichten zie van snoezige kleine honden (de grote zijn ook snoezig hoor). Ik weet niet of mijn veronderstelling juist is, maar als je botten wilt geven, ga dan ervan uit wat je hond onder natuurlijke omstandigheden zelf zou kunnen vangen om te eten. Een Rottweiler kan naar mijn idee zwaardere kost aan dan bijvoorbeeld een Pekineesje (om een dwarsstraat te noemen). Mijn twee Malamutes lijken wel bijna molenstenen in hun bekken te hebben i.p.v. kiezen en hebben ook voldoende kracht in hun kaken om botten te kunnen verpulveren. Ik weet niet of dit hout snijdt, maar in mijn logica klinkt het wel aannemelijk.
Door Lizzy
#166786
Nou, ik ben het wel met je eens dat een grotere hond met sterkere kaken op zich meer aan kan als een kleinere hond. Maar ik vind harde botten eigenlijk voor geen enkele hond geschikt... Of heb je het puur over de grootte van het bot? Ik vind trouwens dat als je wat bang bent voor het geven van botten: begin met kippennekken (om je vertrouwen wat op te bouwen - kan echt niet veel mee misgaan) maar grote botten zijn altijd minder gevaarlijk en er is minder kans op het bijv. heel doorslikken als kleine botjes. Een kippenvleugel is natuurlijk voor een Rottweiler "hap-slik-weg - heb-je-me-zojuist-nou-wat-te eten-gegeven-of-niet-bot". Bedoel jij dat ook?
Door Truus
#166799
Ik denk dat je wel gelijk hebt ;) Zowiezo lijkt het me niet goed om een enorm groot bot aan kleinere honden te geven vanwegen de hoeveelheid of...je moet het dan weghalen na een bepaalde tijd.
Ik geef altijd bescheiden botten met wat vlees terwijl Timo b.v. behoorlijk kan knagen aan een groot bot hoor. Hij zou dan teveel binnen krijgen.

Afbeelding
Door Lizzy
#166806
Truus schreef: Ik denk dat je wel gelijk hebt ;) Zowiezo lijkt het me niet goed om een enorm groot bot aan kleinere honden te geven vanwegen de hoeveelheid of...je moet het dan weghalen na een bepaalde tijd.
Ik geef altijd bescheiden botten met wat vlees terwijl Timo b.v. behoorlijk kan knagen aan een groot bot hoor. Hij zou dan teveel binnen krijgen.

Afbeelding
Ik ben beslist met je eens dat je grote botten bij kleine honden weer moet wegnemen omdat het anders teveel bot kan worden!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#166865
Ik geef mijn hond geen kippennekken meer want dat is idd hap slik weg en dat vind ik weer eng. Ik zie Gitte liever op een lamsrib kauwen (want dan kauwt ze ook echt) dan een kippenvleugel in 2 happen naar binnen werken :o (al moet ik zeggen dat dat tot nu toe ook goed is gegaan).
Ik denk dus dat je eerder bang moet zijn voor te kleine botten dan te grote omdat ze die simpelweg niet in 1 keer naar binnen kunnen werken.
Bij een kleinere hond moet je naar mijn idee meer op de hoeveelheid letten (niet te veel) dan op de grootte, want je geeft zowiezo toch geen harde botten.
Door Truus
#166876
Ik denk ook dat het aan het type hond ligt.
Timo kan b.v. nog een golfbal kapot krijgen en is bovendien een enorme schrokkop. Hij zou in een korte tijd enorm veel bot naar binnen schrokken dus die geef ik beslist geen groot bot of ik zou het weer snel af moeten pakken.
Mila trekt en sleurt heel netjes en doet er veel langer over dus bij haar zou het veel langer duren eer ik het weg zou moeten nemen.
Beiden krijgen dus een bot wat voor beiden genoeg is.
Gebruikersavatar
Door Binno
#166931
Binno, onze rottweiler, krijgt al geruime tijd allerlei botten. We zijn voorzichtig begonnen met kippenvleugels maar dat gaat intussen wel zo vlot naar binnen, twee of drie keer kraken en weg zijn ze... Dus zij krijgt nu ook regelmatig grotere stukken kip of ribbetjes, soms zelfs runderknieën om op te kluiven (al heb ik nu mijn twijfels omdat dat niet goed schijnt te zijn voor de tanden wegens te hard?)
Maar onze maltezer wilden we eigenlijk ook wel eens een botje geven, ook omdat zijn gebitje helemaal niet mooi meer is, veel tandplak van het jarenlange brokken eten. :-\
Maar wat geef je zo'n klein hondje, het bot is groter dan de hond zelf ;D... Dus gisteren voor de eerste keer het aangedurfd en hem een half kippenvleugeltje gegeven.
Het was een echt sukses! :D Meneer heeft het met veel smaak opgeknabbeld en heeft er helemaal geen last van gehad. Wel een heel klein stukje bot teruggevonden in zijn ontlasting daarnet, maar ik denk niet dat ik me daar echt zorgen moet over maken.
Voor herhaling vatbaar dus. ;D ;)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#166936
Bas is van de categorie "grote hond"; het liefst heb ik voor hem botten die qua formaat een beetje bij hem passen maar eigenlijk slaat dat in zijn geval nergens op want hij kauwt en knabbelt goed ook al is een bot wel eens een botje. Hij vreet nu ook niet alles meer zomaar op (als pup wel :-[) maar kan nu met een kerstbal in zijn bek rondlopen zonder dat dat ding kapot gaat.

Ik denk dus dat veel afhankelijk is van de hond en niet zo zeer het formaat.
Door dana
#167098
Ik heb 2 kleintjes maar daartussen zit inderdaad een wereld van verschil.
Zoë ( cavalier) kan goed knagen en heeft echt geen moeite met het eten van botten maar Dana ::) die is er duidelijk niet voor gemaakt ;D.
Kippennekken hou ik vast anders slikt ze ze heel in, kippenvleugels ook.
Eendennek krijgt ze zo maar bij het laatste stuk hou ik het ook vast anders slikt ze dat ook heel door.
Ze is volgens mij ook een beetje te lui en te gulzig om te knagen .
Lamsribben pak ik halverwege af omdat ze voor mijn formaat hond vrij groot zijn.
Nou ja halverwege bij Zoë want Dana heeft dan net een beginnetje voor elkaar gekregen.
Gebruikersavatar
Door Binno
#167110
Binno schreef: Dus gisteren voor de eerste keer het aangedurfd en hem een half kippenvleugeltje gegeven.
Het was een echt sukses! :D Meneer heeft het met veel smaak opgeknabbeld en heeft er helemaal geen last van gehad. Wel een heel klein stukje bot teruggevonden in zijn ontlasting daarnet, maar ik denk niet dat ik me daar echt zorgen moet over maken.
Voor herhaling vatbaar dus. ;D ;)
Te vroeg gejuigd, helaas... Deze middag heeft Snow (maltezer) een redelijk groot stuk van het kippenvleugeltje terug overgegeven. :-\ Gelukkig voelt hij zich alweer beter maar nu blijf ik wel met het probleem zitten: wat kan ik hem dan nog wel geven om zijn tandjes proper te houden? Misschien een groter en harder bot dat hij niet kapot kan krijgen en ook niet kan inslikken? ???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#167132
Binno schreef:

Te vroeg gejuigd, helaas... Deze middag heeft Snow (maltezer) een redelijk groot stuk van het kippenvleugeltje terug overgegeven. :-\ Gelukkig voelt hij zich alweer beter maar nu blijf ik wel met het probleem zitten: wat kan ik hem dan nog wel geven om zijn tandjes proper te houden? Misschien een groter en harder bot dat hij niet kapot kan krijgen en ook niet kan inslikken? ???
Balen joh, maar had je wel het bochtje ingeknipt met een snoeischaar oid? Je kan natuurlijk ook kippennekken geven en die even bewerken met een hamer (dit kun je naast het inknippen ook nog met de vleugels doen).
Dus ik zou het gewoon nog een keertje proberen maar dan de nekken of vleugels flink voorbewerken.
En wat ook een goede tandenpoetser is: een lap(je)pens
Gebruikersavatar
Door Binno
#167149
Nitus schreef: Balen joh, maar had je wel het bochtje ingeknipt met een snoeischaar oid? Je kan natuurlijk ook kippennekken geven en die even bewerken met een hamer (dit kun je naast het inknippen ook nog met de vleugels doen).
Dus ik zou het gewoon nog een keertje proberen maar dan de nekken of vleugels flink voorbewerken.
En wat ook een goede tandenpoetser is: een lap(je)pens
Ik had al maar een half kippenvleugeltje gegeven, en dus niet ingeknipt. :-\ Volgende keer zal ik het eerst even flink platkloppen... ;D En het lapje pens en de kippennekken ga ik zeker ook nog eens proberen, bedankt! ;)
Door 202spots
#167501
Binno schreef:

Ik had al maar een half kippenvleugeltje gegeven, en dus niet ingeknipt. :-\ Volgende keer zal ik het eerst even flink platkloppen... ;D En het lapje pens en de kippennekken ga ik zeker ook nog eens proberen, bedankt! ;)
Je kan het eventueel ook zonder inknippen,zelf vast houden ,dan kan ie evengoed "kluiven" zonder dat ie 't in 1 keer doorslikt.
(Je hand in was handjes of keukenpapier tegen 't glijen)

Wanneer ie weet hoe hij moet kluiven,dan geef je 'n halve kip,(heeft zachte botten) laat hem daar aan kluiven totdat je denkt dat ie genoeg heeft,en haal de rest weer weg.
Groot genoeg om niet in 1 keer door te slikken en genoeg kluifwerk om er wat vanaf te krijgen.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 16 sep 2004, 01:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Binno
#167819
202spots schreef:

Je kan het eventueel ook zonder inknippen,zelf vast houden ,dan kan ie evengoed "kluiven" zonder dat ie 't in 1 keer doorslikt.
(Je hand in was handjes of keukenpapier tegen 't glijen)

Wanneer ie weet hoe hij moet kluiven,dan geef je 'n halve kip,(heeft zachte botten) laat hem daar aan kluiven totdat je denkt dat ie genoeg heeft,en haal de rest weer weg.
Groot genoeg om niet in 1 keer door te slikken en genoeg kluifwerk om er wat vanaf te krijgen.
Een halve kip lijkt me toch ietsjes te groot voor een maltezer Dory... ;D ;D en als onze rottie in de buurt is krijgen we wel WO III !!! Want die heeft helemaal geen problemen met botten, integendeel... ::) ;D
Misschien een kippenbilletje ofzo? En ik zou het natuurlijk 's nachts kunnen geven, dan kan Binno er niet bij, maar dan kan ik Snow ook niet in de gaten houden voor het geval er iets zou mislopen...
Ik vraag me nog wel steeds af of het geen idee is de maltezer een groot hard bot te geven om op te kluiven, zodat hij er geen stukken afkrijgt en dus ook niks kan inslikken? ???
Door 202spots
#167971
202spots schreef: Wanneer ie weet hoe hij moet kluiven,dan geef je 'n halve kip,(heeft zachte botten) laat hem daar aan kluiven totdat je denkt dat ie genoeg heeft,en haal de rest weer weg.
Groot genoeg om niet in 1 keer door te slikken en genoeg kluifwerk om er wat vanaf te krijgen.
Maar je laat hem ook niet de hele kip eten!! ;D
Met "Wanneer je denkt dat ie genoeg heeft" bedoel ik niet dat je hem laat eten totdat ie barst,maar ik bedoel ermee dat je zelf kijkt hoeveel er is gegeten,en wanneer je ziet dat er 'n vleugel en ander stuk kip is opgegeten,zo ongeveer wat dus gelijk is aan de hoeveelheid die je normaal zou geven...DAN haal je de rest van de kip weg.

Oh..en Ja je kan ook 'n grote bot geven om op te kluiven
kijk of je 'n platte bot kan vinden,schouderblad of zo.
Geef geen ronde pijp vormige dat zijn dragende botten en veel te hard.
Wanneer je 'n goeie bot hebt gevonden laat dan voor niet langer dan 'n half uur kluiven.
Als ie niet kluift maar 't bot in stukken opeet moet je 't eerder weg halen anders word het TE veel bot.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 16 sep 2004, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door