Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#1658
Hallo allemaal.
Ik wil Chooky als supplement wat olie geven om twee redenen:
1) omega vetzuren
2) vitamine E

Nou zie ik bij de groene winkel allerlei koudgeperste olieën staan. (geen tarwekiemolie bij ons trouwens)
- Welke kan ik nu geven ?
- Welke voor welk doeleinde?
- Zijn er oliesoorten die je echt beter niet kunt geven?

de oliesoorten die ik gezien heb zijn (uit m'n hoofd):
- saffloerolie
- lijnzaadolie
- natuurlijk olijfolie in veel soorten (vierge, extra vierge, uit verschillende landen)
- walnootolie
- hazelnootolie
- zonnebloemolie
- maiskiemolie

Wat is trouwens het verschil tussen 'gewone' en 'kiem' olie? Of kun je bijvoorbeeld mais en tarwe niet persen als ze niet gekiemd zijn?

Kortom alles over olie,
ben benieuwd,
groetjes Eva
Door Ink
#1659
Ik ben nogal simpel. Graag makkelijk als het niet moeilijk hoeft.

http://www.wnp.nl/omeganmore.htm

In dit spul zit volgens mij alles waar je anders een batterij losse flesjes voor nodig hebt.
I.v.m. de beperkte houdbaarheid doe ik het in een breed bakje in de vriezer. Af en toe (1-2 keer per week denk ik) een theelepeltje door het voer.
Door Paul_Barte
#1660
O.K.....mijn mening:
Omega and More van de fa. Witsenburg is een mix van diverse onzinnige oliën tegen een belachlijke hoge prijs.

Waar het om gaat in het hele verhaal zijn de Omega 3 en de Omega 6 vetzuren. Omega 9 aanwezig in o.a. olijfolie is een groep waarvan het nut eigenlijk nog nooit wetenschappelijk is aangetoond.

Een hond die op vers staat krijgt in principe genoeg Omega 6 vetzuren binnen en hetgeen wat eigenlijk overschiet zijn de Omega 3 vetzuren.
In ruime mate aanwezig in lijnzaadolie en/of visolie.

Lijnzaadolie moet koud geperst zijn en in de praktijk gebeurd dat zelden ook al is dat op het flesje vermeld. Daarnaast zijn er honden die allergisch reageren op lijnzaad zodat ik een duidelijke voorkeur heb voor visolie. Ook heeft de vis de DHA en EPA alreeds omgezet zodat de hond dat niet meer zelf hoeft te doen.

Regelmatig een lekkere vette makreel geeft bijna hetzelfde effect.
Indien je voor olie kiest is de zalmolie van Henne een goede keus. (o.a. verkrijgbaar bij Angelique)

Saffloerolie moet je vergeten aangezien er stoffen inzitten die allergiën opwekken (Arachidonzuur).
Walnootolie etc zijn eigenlijk altijd geraffineerd en niet bruikbaar.

Bij eventuele problemen kan wat extra borageolie worden gegeven i.v.m. met de grote hoeveelheid gamma-linoleenzuur (GLA, zo'n 21%).
Door Ink
#1661
Ik wIst dat je zou komen ;D.
Ach weet je, ik doe al mAAnden met dat flesje. En als het straks leeg is vind ik het misschien wel weer een poosje geschoten ... Ik heb met dit spul niet het idee dat het zal schaden dus why not.
Door Lizzy
#1662
Ik sluit me aan bij Paul, behalve dat ik wel lijnzaadolie aan de honden geef (omdat ze niet allergisch zijn - ik geef vaker visolie) en ik geef ook tarwekiemolie voor de vitamine E.

Tarwekiemolie is een natuurlijke bron van vitamine E en er zit erg veel vitamine E in. Ik geef vooral tarwekiemolie wanneer ik vette vis geef omdat ik gelezen heb dat de olieen (van de vis) in het lijf van de hond ranzig kunnen worden wanneer er een tekort aan vitamine E aanwezig is.

Of vind jij dat onzinnig Paul?

Oh, ik geef ook soms wat olijfolie wanneer ze veel bot eten, maar da's meer voor de poeperij ;D!

Groetjes, Lizzy
Door Ink
#1663
Ik tel 4 flessen voor de Lizzerd ...
Gebruikersavatar
Door chooky
#1664
Staat wel interessante info op die site over de andere olieën met bepaalde eigenschappen, bovenop het geven van omega3.
Regelmatig een lekkere vette makreel geeft bijna hetzelfde effect.
Indien je voor olie kiest is de zalmolie van Henne een goede keus. (o.a. verkrijgbaar bij Angelique)
Hoe vaak is regelmatig? 1 keer per week? Is panharing ook goed (hele vis, alles erop en eraan)

Bij eventuele problemen kan wat extra borageolie worden gegeven i.v.m. met de grote hoeveelheid gamma-linoleenzuur (GLA, zo'n 21%).
Wat voor problemen zou je eventueel met die olie op kunnen lossen?
Door Lizzy
#1665
Ik tel 4 flessen voor de Lizzerd ...
De Lizzerd gebruikt natuurlijk de olijf en lijnzaadolie en tarwekiemolie ook zelf! Dus, maar 1 pot visolie pillen voor de doggies ;D
Door Ink
#1666
O, als dat wat je zelf gebruikt niet meetelt geef ik niks en heb ik niks :-*.
Door Lizzy
#1667
O, als dat wat je zelf gebruikt niet meetelt geef ik niks en heb ik niks  :-*.
Nee, dat telt inderdaad niet mee ;D! Alles wat je specifiek aangeschaft voor de honden, DAT telt mee :D!

Zeg, die zalmolie/visolie van Henne: zitten daar conserveringsmiddelen in en zo ja, welke?
Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#1668

Doen vrouwen wel vaker als ze in de overgang zijn. Ik hoop dat het voor jou nog niet zover is ;D ;D ;D ;D

gr.Ordell
Zeg Ordell, NOU MOET JE UIT GAAN KIJKEN >:(!
Door Lizzy
#1669
Ben jij in de penopauze dat je dit soort opmerkingen maakt >:(
Door Jolly
#1670
nee joh hij wordt nerveus voor zijn aankomende trouwdag.
en nerveuse mensen zeggen nou eenmaal rare dingen
Door Lizzy
#1671

Da's niet te hopen op deze leeftijd ;D
Nou FIJN! Dan kunnen we mekaar dus een handje schudden ;D
Door Ink
#1672
Nou Liz, bij jou ben ik er nog niet zo zeker van hoor ... ;D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door