Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sander
#165547
De laatste tijd ben ik wat meer aan het variëren met de hoeveelheid voer en de voertijden. Gisteren hebben ze bijvoorbeeld allebei bijna 2 kg eten op. Voor Bo is dat zo'n 7% van haar lichaamsgewicht en voor Gijs zo'n 6%. Behoorlijk wat dus, maar ze leken nog helemaal niet verzadigd. Ze hadden volgens mij graag nog wat meer gehad. Vanochtend stonden ze ook al te kijken of er niets te halen viel. Ik vraag me nu dus af hoeveel een hond moet eten om echt verzadigd te zijn. Iemand ervaring mee? Hoeveel kunnen honden eigenlijk eten? Ik meen dat wolven wel tot 10% van hun lichaamsgewicht in één keer kunnen nuttigen. Geldt dat ook voor honden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#165550
Hoe het bij wolven procentueel precies geregeld is weet ik niet. Wel zie ik bij mijn eigen honden dat er een paar bij zijn die dooreten tot het gaatje, en anderen die na een normale bak en dan een happie erbij gewoon ophouden met eten.
Ik heb weleens gehoord van honden die per ongeluk bij de voerzak waren gekomen en die zichzelf doodgevreten hadden. Dat waren dan wel (nog uitzettende) brokken.
Door Lizzy
#165557
Ik heb werkelijk geen idee (percentages). Maar ik vraag me ook af of het punt der verzadiging niet voor iedere hond anders ligt. En ik weet ook niet of het nog wat uit maakt wAt je voert. Mijn honden voelen zich helemaal verzadigd wanneer ze pens + vleesbot hebben gehad. Bij elkaar weegt dit zo'n 700 gram ofzo. Geef ik ze 700 gram kalkoenvlees met groente, dan hebben ze nog steeds stikveel honger. Zelfde gewicht, geen verzadiging.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 sep 2004, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door serradomar
#165560
Hier maakte het ook verschil hoe lang ze op vlees stonden...in het begin konden ze er geen genoeg van krijgen, al het vlees was lekker en in no-time op en ze lusten dan nog veeeeeel meer. Maar nu na ruim een half jaar op volledig vlees zie ik af en toe verzadiging optreden: sommige honden staan dan opeens niet meer zo te springen als ik met de bakken kom, of ze laten bepaald vlees even liggen en kiezen alleen het allerlekkerste....dit wisselt gewoon af. Het hangt ook een beetje van het weer af en ook hoeveel ze die dag gedaan hebben..na een zeer aktieve dag vallen ze uitgehongerd de bak aan maar op een warme zomerse dag zijn ze niet zo hongerig.

Wel eten ze bij ons nu veeeeeeeeeel minder dan in het begin. Eerst aten ze met zijn allen ruim 8 tot 9 kilo per maaltijd op en nu een half jaar later eten ze nog maar zo'n 5 tot 6 kilo per maaltijd !!! Ze hebben nu gewoon minder nodig dan toen we net begonnen met vlees.

En uhh....de Newfies zouden eten tot ze er bij neervallen en de Pyrs hebben na een tijdje genoeg !!!
Hangt denk ik ook een beetje van het ras af....??
Door Timmy
#165561
Er zijn aardig wat studies naar gedaan. In 1949 kwam een zekere Whitney door een studie erachter dat een hondenmaag (ik neem aan een hond van gemiddelde grootte) zo'n gallon (=±4 liter) aan voedsel kon opslaan en daaruit werd de conclusie getrokken dat bij wolven de inhoud minstens zo groot moest zijn.
Ze hebben regelmatig magen van dode wolven gewogen. De zwaarste was van een wolf van 110 pounds (±50kg): de maag daarvan woog 19 pounds (ruim 8,5 kg).
Gemiddeld genomen was het gewicht van een wolvenmaag zo'n 10-12 pounds (4-6 kg).

In principe heeft een wolf geen verzadigingspunt. Willen ze overleven, zullen ze zich compleet moeten volproppen, maar vaak zijn ze niet vol: ze moeten de prooi met soortgenoten delen.
Bij honden is het volgens mij verschillend, maar over het algemeen kan een hond ook aardig doorvreten, en da's ook de reden dat men afraadt om honden de gehele dag door voedsel ter beschikking te stellen.

Gr.
Linda
Door Sander
#165567
Ze staan toch al een hele tijd op rauw voer (anderhalf jaar ofzo), dus daar zal het niet aan liggen. Wel verbruiken ze gewoon veel energie en eten ze graag. Dat ligt denk ik ook aan het ras (het zijn boxers).
Ik zou graag willen dat ze zich gewoon heerlijk voldaan kunnen voelen na het eten. Volgende keer zal ik ze gewoon nog wat meer geven...
Door Lizzy
#165570
Misschien moet je anders eens iets anders proberen te geven want misschien krijgen ze dit gevoel niet met hetgeen je gisteren gegeven hebt. Nogmaals, als ik hier bijv. gemalen kalkoendij geef, dan kan ik 1 kilo geven maar vinden zij dat ze niet gegeten hebben....
Door Sander
#165620
Ik heb volgens mij nog nooit gemerkt dat ze ergens verzadigd van zijn geraakt. Gisteren hebben ze kip (1/4 bot, rest vlees) en kalfsstrot op. Ook pens lijkt niet echt te vullen (ze krijgen één maal in de week een lap pens van ongeveer een kilo). Ik zou eigenlijk niet weten wat ik dan zou moeten voeren.
Door Lizzy
#165666
Tja vreemd... Misschien zitten ze toch nog in een gewenningsfase...? (ze hebben toch ook een tijd versvlees gegeten?). Als ik mijn honden een flinke lap pens geef en wat groentemix en daarna een lekker vleesbot, dan zitten ze echt nokkie-vol! En ik ervaar dat mijn Dalmaten ook behoorlijk moeilijk verzadigd raken, maar van zo'n maaltijd waarbij ze ook echt moeten werken zijn ze wel verzadigd.
Door Paul_Barte
#165973
2 kg voor een boxer???? De Bordeaux Dog van mijn zwager eet gemiddels 1 tot 1 1/2 kg maar die is zeker 2x zo zwaar denk ik.

Er zijn honden die ALTIJD kunnen eten maar volgens mij zit dat tussen de oren!!

In principe zou 750 gram voor een boxer die vrij druk is genoeg moeten zijn.

Ik denk dat je de keuzes in het soort voeding wat moet veranderen. Een hond haalt zijn energie voornamelijk uit vet m.a.w. veel vet en veel vet vlees zoals b.v. schaap en geen kip of ander gevogelte. Desnoods wat schapenvet bijvoeren enz. enz.

Zou mijn honden (Schotse herders) niet eens 2 kilo durven voeren i.v.m. het extra risico op maagdraaiing.
Door Sander
#166018
Ze krijgen niet iedere dag 2 kilo ;D
Vandaag krijgen ze helemaal niets te eten. Gemiddeld eten ze iets minder dan een kilo per dag. En daar redden ze het prima mee. Voor het verzadigingseffect moet ik denk ik inderdaad vetter voeren.
Door Truus
#166031
Ik heb het nooit geprobeerd en zal het ook niet doen, ik denk n.l. dat Timo ook doorgaat totdat hij er bij neer valt. Terwijl Mila echt gedoseerd kan eten.
Tsja....wat is het verzadigingspunt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door