Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#164934
Ik gooi er even een stelling in en die luidt: Beter iets dan niets?

Oftewel, met dat iets bedoel ik zelf wat uitproberen en met dat niets bedoel ik brokken voeren.

En dan vraag ik me dus af, wat jullie beter lijkt.
Brokken voeren of zelf samen stellen, wat in de richting komt maar nog niet helemaal...
Door 202spots
#164937
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld,maar als je brokken wil blijven geven en af en toe zelf wat samenstellen...ja dat is dan beter dan helemaal geen rauw te geven.
Maar je geeft nu ook Rodi toch? (ondooi topic)
Als je nog niet zelf alles wil samenstellen,dan blijf je toch gewoon daar mee doorgaan?
Of bedoel je dat niet?
Door Lizzy
#164987
Ik ben het niet met de stelling eens. Voorbeeld: stel, je gaat zelf samenstellen, 7 dagen in de week en je 'vergeet' daarbij dat een hond rauwe/geschikte botten nodig heeft en je geeft je hond geen calcium, dan ga je dus echt de verkeerde kant op.

Maar goed, misschien moet je een definitie geven van "wat in de richting komt maar niet helemaal". Waar moet ik dan aan denken? Wat ontbreekt er?

Groetjes, Lizzy
Door MarijeJoanne
#165127
Gewoon een stelling, niet speciaal op mij/voor mij bedoeld, maar algemeen, maar natuurlijk kan ik daar wel mijn conclusies uittrekken :D .

Ik bedoelde inderdaad zoiets als wat Lizzy zei, dus vlees ed voeren, maar niet volgens een methode/verkeerde procenten en/of de botten weglaten (calcium), of zoiets anders.

Ikzelf voerde eerst altijd brokken, toen werd dat savonds vers vlees voedingen (idd Rodi) en sochtends nog de brokken, en nu wordt dat langzamerhand sochtends versvleesvoedingen en savonds zelf wat in elkaar frutselen.
Dat savonds klopt nog niet helemaal, al lijkt het er enigzins wel op (uitgezonderd de botten dan, die ik iig nu nog niet voer, misschien later wel, maar er zal dan eerst een diepvries over moeten zijn en moet ik over mijn bottenangst heen zijn).
Dus het is niet niets qua Barfen, maar ook niet helemaal, oftewel iets. Maar als het goed is, komt dat dus nog wel helemaal (alleen de botten is dus de vraag, maar dat ff terzijde gelaten).
Moet er dus alleen wel een diepvries over zijn en moet ik er me nog iets meer in verdiepen, maar daar ben ik mee bezig.

Maar daarvan komt dus mijn stelling, beter iets dan niets?
Ook omdat de dierenarts van school zelf samenstellen maar niks leek, versvleesvoedingen vond ze wel ok.
Door Truus
#165138
Ik kan me je "bottenangst"wel een beetje voorstellen hoor. Dat had ik ook ;).
Totdat ik er achter kwam dat rauwe botten beter zijn , ze zijn dan zacht en het verteerd ook goed.
Mijn twee kleine mormels krijgen een bot en dat gaat echt goed! Vooral met nog wat vlees eraan vinden ze geweldig. Ik blijf er wel bij en hou ze dan in de gaten.

Vroeger gaven ze van die gekookte knoken en dat was juist gevaarlijk.

Wel leuk dat je nu al langzamerhand van brokken naar versvlees over gaat. De rest komt vanzelf.
.
Door Lizzy
#165141
Persoonlijk vind ik zelf samenstellen heel gemakkelijk en ik ben van mening dat iedereen kan leren om zelf samen te stellen! Het is eenvoudig, maar je moet inderdaad wel weten wat je doet en volgens bepaalde richtlijnen werken. En nu lopen de richtlijnen al erg uit een qua de diverse zelf-samenstel-methodes, maar ze hebben zich allemaal stuk voor stuk bewezen en dus lijkt het me een goed idee om tenminste een methode te volgen. Of een combinatie van methodes.

En als je versvlees geeft of brokken en versvlees, dan kun je best 1 of 2 dagen in de week zelf een beetje rommelen en niet geheel volgens de richtlijnen of methodes van iemand werken. Want laten we wel wezen, ZO SNEL komt een hond nou ook weer geen voedingsstoffen tekort. Maar ga je vaker zelf samenstellen, dan moet het wel volgens een bepaald plan zijn en kun je inderdaad niet zeggen "we vergeten voor het gemak maar even de botten" of "laten we maar even helemaal geen orgaanvlees geven" of "we geven 1 soort vlees en bot en verder wisselen we niks af". Hier ga je absoluut mee de bietenbrug op.

Dus zelf samenstellen is heel eenvoudig, maar je kunt niet zomaar zondermeer aan de slag gaan zonder te weten wat je doet. En daarom vind ik dat je dan maar beter brokken kunt geven als maar een "dotje doen". Beter geef je natuurlijk versvlees ipv brokken ;).

Overigens ben ik van mening dat je ook zonder hele botten wel zelf kunt samenstellen. Het verdient niet de voorkeur want ik vind dat een hond zijn gebit heeft gekregen om er wat mee te doen. Daarnaast is er maar 1 echt goede calcium leverancier en dat is rauw bot. Maar goed, voor de mensen die het heel eng vinden om rauwe botten te geven (ik vind dus niet dat je 's nachts wakker moet gaan liggen om de rauwe botten - dan maar niet): je kunt botten van gevogelte en bijv. konijn heel goed malen in een goede vleesmolen. Daarmee vervalt natuurlijk wel de natuurlijke kauwbehoefte van de hond, maar goed, dat zou je weer op kunnen vangen door je hond wel vlees in grote stukken en lappen te geven en af en toe een recreatiebot te geven (als je dat niet eng vindt - en anders ook geen recreatiebot). Lappen pens bijv. schenken de hond kauw/ruk/sleur/trekbehoefte en het is goed voor het gebit! (overigens slokt mijn hond een lap pens van 1 kilo gewoon in 1 keer naar binnen.... niks sleur en rukbehoefte, gewoon vreten >:().
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 12 sep 2004, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MarijeJoanne
#165169
Haha, mijn beide honden eten over de hele dag nog geen kilo (dus 2 honden, 2 voerbeurten per dag).
En aangezien ze dus niet zoveel krijgen, is het ook geen trek en scheur werk (vooral omdat het maar een deel vlees is, dus nog minder, rest groente en aanvullingen ed en sochtends (soms nog brokken) en soms savonds dus de schijven).

Wat betreft savonds is het dus nog een beetje aanklooien, er achter komen wat goed te doen is voor ons enzo.
Gizmo eet ook niet alles, dus moet zorgen dat de rest goed met het vlees vermengt is, want anders laat hij dat liggen (want vlees eet hij sowieso wel ;D ).
En Max eet alles, dus wat Gizmo laat liggen, eet hij dan wel weer op.
Maar ik ben dus nog niet helemaal over, het begint te lijken.
Ik vind dat ik pas helemaal over ben, als het ook echt goed klopt.
Daarbij geef ik dus ook de kant en klare schijven, en wat niet in mijn zelfsamenstelzooitje zit, zit wel in de schijven.
Het bottenverhaal laat ik hier even buiten, want ik vind dat weer een andere discussie (ik geef jullie daar wel gelijk in hoor, dat niet, maar vind het nog steeds eng, als ik helemaal over ben, is het misschien wat minder eng, omdat dan de ph-waarde weer wat normaler zou moeten zijn).

Maar het gaat mij dus vooral over het algemeen, niet specifiek mijn geval (want ik vind mezelf nog wel in het aanklooi rijtje horen, maar wel aanklooien in de zin dat het erop lijkt, niet zomaar in het wilde weg).
Gewoon een stelling.
Maar jij zegt dus als het ware, dat je nog beter alleen op brokken kan blijven dan dat je steeds maar wat aanklooit?
Dus iets is niet beter dan niets?
Door Paul_Barte
#165205
Volgens mij kun je 2 kanten op met deze stelling het is maar net hoe je het bekijkt of wat je voert.

Regelmatig wat vers (of dit niet compleet is of niet) komt alleen maar ten goede aan de gezondheid van de hond echter ALTIJD een verkeerde samenstelling is natuurlijk funest en dan is een (goede) brok nog altijd beter.

Indien je echter voor de helft een COMPLEET vers-vleesvoer geeft en voor de andere helft zelf iets samenstelt wat misschien niet geheel compleet is denk ik dat het met de tekorten wel mee zal vallen.
Voeg eventueel wat gemalen eierschaal toe voor de calcium of koop wat kippennekken!!!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#165237
Ik sluit me bij Paul aan: zolang je voor de helft compleet (versvlees of brok) voert, mag je met de andere helft aanklooien wat je wilt. Er zal niets mis gaan.
Door Lizzy
#165243
Hitam schreef: Ik sluit me bij Paul aan: zolang je voor de helft compleet (versvlees of brok) voert, mag je met de andere helft aanklooien wat je wilt. Er zal niets mis gaan.
Gelukkig verschillen we van mening ;D. Ik ben het hier namelijk helemaal niet mee eens. Ik vind het namelijk niet OK om half versvlees te geven en voor de andere helft maar wat aan te klooien. Want dat zou betekenen dat iemand bijv. voor de andere helft lever + hart te geeft, dag in dag uit. En ik vind dat geen goed plan. Dus ook die andere helft zelf samenstellen zag ik graag wat gestructureerd en over na gedacht want de helft (zelf samenstellen) vind ik behoorlijk veel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 12 sep 2004, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#165258
Ok, met aanklooien bedoel ik niet: verder alleen maar hetzelfde geven. 'Aanklooien' is een beetje erg vaag.
Ik bedoel dat de andere helft niet helemaal volledig hoeft te zijn.
Door Lizzy
#165260
Hitam schreef: Ok, met aanklooien bedoel ik niet: verder alleen maar hetzelfde geven. 'Aanklooien' is een beetje erg vaag.
Ik bedoel dat de andere helft niet helemaal volledig hoeft te zijn.
Oh OK. Nou, dan ben ik het wel met je eens alleen hoef je het dan geen 'aanklooien' meer te noemen ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 12 sep 2004, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MarijeJoanne
#165303
Als ik het weer even op mezelf betrek (het lijkt of het daar nog gedeeltelijk over gaat), over dat wel of geen botten voeren heb ik een ander topic opgestart en paar daagjes geleden.
Daar is mij dan ook aangeraden om eierschillen te voeren (niet voor altijd, maar tijdelijk), die spaar ik dus nu dan ook even op, maar heb er nog maar 2.
Morgen was ik van plan om weer eieren er door heen te doen, dus dan heb ik er al 4 ;D .
En dan ga ik een poging doen om ze te malen.

Wat betreft dat aanklooien, ik vind mezelf nog wel in dat rijtje horen omdat ik nog niet alles in de smiezen heb.
Ook omdat ik nog niet geheel over ben, onder andere door de botten.
Wel worden de brokken steeds minder.
Als beginnende Barfer vind ik wel dat het ergens op lijkt, jullie zouden het misschien wel oneens met me kunnen zijn.
Variatie in vlees is er nog niet echt te vinden, wissel namelijk af tussen rundergehakt en kipfilet (want dat kan op het moment nl nog wel bij in de diepvries, maar die zit nu echt vol), groentes ed zit wel meer variatie in (en dan zorg ik ook dat ze min of meer geplet zijn zodat ze het kunnen opnemen, ipv ze in zn geheel te geven, heb nu ook een groente in huis die we nog nooit eerder in huis hebben gehad, had dat nl op het lijstje groentes zien staan en vlak daarop in de supermarkt zien liggen).
Eieren gaan er af en toe door, net als huttenkase en zo.
Gister toevallig nog runderhart er door heen gedaan, wat eerder een keer pens.
Het is nu wachten op de nieuwe diepvries, dan kan ik de oude in beslag nemen 8) .
Dan kan ik ook ander spul gaan halen voor meer variatie.

Steeds hetzelfde voeren doe ik dus niet helemaal, vooral omdat het steeds wat anders is wat door het vlees gaat, maar ik geef wel toe dat er wat meer variatie in het vlees zou mogen zitten.

Maarruh, toppie dat er een discussie op gang komt :) .
Daarvoor had ik deze stelling opgezet (of alle antwoorden hadden hetzelfde moeten zijn, dat kan natuurlijk ook, dat iedereen het met elkaar eens is, blijkbaar in dit geval nog niet helemaal).
Door 202spots
#165316
Ik bedoelde met af en toe..dus ook 1 of 2 keer per week zelf samenstellen.
Wanneer je de resty van de week brokken en kvv voert dan maakt die 1 of 2 keer per week niet uit of die 2 maaltijden precies gebalanceerd zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door