Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#161215
Hoeveel moet ik mijn honden eten geven?

Wat is een richtlijn?
Ik kan wel op die kant en klaar pakketjes dozen kijken, maar is dat wel een goeie verhouding? Zeker als je dus alleen savonds dat voert en sochtends brokken? (jaja, wel de helft ervan, maar toch), daarbij, blijf het gewoon moeilijk vinden.
Mijn ene mag wat dikker, de ander is een twijfelgeval, of het nu spieren of vet is, hoeft in elk geval niet wat bij, mag er eerder wat af.
Voer nu iig op het oog, op mijn gevoel.

Ik geef s'ochtends nog brokken, en s'avonds kant en klaar, af en toe zelf bereiden, wil terzijnertijd helemaal overstappen op kant en klaar en/of zelf bereiden.
Dat brokken er alleen nog maar zijn voor noodgevallen (zoals vakantie of een dag op stap ed).
Maar dat is nu nog niet.

Maargoed, mijn Engelse Cocker reu (niet gecastreerd) van 4 jaar weegt tussen de 14 en 15 kilo (is grote Cocker, bij deze mag er nog wel wat bij dus) en mijn Jack Russell reu (helaas wel gecastreerd) van 2 jaar weegt tussen de 6 en 7 kilo (en bij deze vraag ik me dus af of het vet of spieren is, hier hoeft iig niks bij, mag eerder wat af, is kleine Jack).
Door yalla
#161216
Ik geef KVV (BIBI) en voer altijd op het oog.
De richtlijn is 20 gram per kilo lichaamsgewicht hond. Mijn hond van 32 kilo krijgt slechts 500 gram per dag, anders wordt ie veel te dik ;D
Door MarijeJoanne
#161248
20 gram per kilo lichaamsgewicht?
Dat is dus voor Gizmo (Cocker, ga even van 15 kilo uit) 20 x 15 dus 300 gram en voor Max (Jack, ga even van 6 kilo uit) 20 x 6 dus 120 gram.
Dat voor een hele dag?
Is dat niet weinig?
Of bedoel je per maaltijd (en dan ga ik van 2 maal daags uit)?

Op de kant en klaar verpakking (van Rodi) staat voor Gizmo 5 schijven (dus 500 gram) en voor Max 2 a 3 schijven over de hele dag, nu had ik dat al gedeeld, dus 250 gram en 150 gram (2,5 en 1,5 schijf dus).
En daar heb ik 300 en 100 gram van gemaakt (3 en 1 schijf, bij Max doe ik er dan soms wat spercieboontjes bij).

Maak ik zelf, geef ik Gizmo ietsjes meer en Max tussen de 100 en 150 gram.
Het is zo'n schrokop, heeft altijd honger en krijgt al zo weinig, de bak is zo leeg :-[ ik weet het, ik weet het :-X streng zijn :-X (en als ik dat al eens een keer ben, laat Gizmo wel weer wat staan en is Max bij de bak voor Gizmo voordat ik kan ingrijpen).
Ook omdat hij al een tijdje op dieet heeft gestaan, maar er minimaal maar wat af ging, eerder wat bij.
Maar je voelt echt maar minimaal vet, ribben zijn zeer goed te voelen.
Is nu een half jaartje bij ons, ondertussen wel een kilo oid aangekomen, maar het lijken vooral spieren en geen vet.
Ziet er uit als een BodyBuildertje in klein formaat.
Hij krijgt nu ook veel meer beweging dan voorheen, er wordt veel meer mee gedaan, en het is nu geen blokje lopen meer om, maar rennen en spelen.
Door Ollie
#161301
Die 20 gram per kilogr lichaams gewicht is per dag!

Maar je ziet het vanzelf wel of ze meer moeten hebben!

En dat schrokop dat is hier precies hetzelfde, vooral die jongste bull van ons die heeft altijd honger! ;D
Door yalla
#161309
Ja da's voor een hele dag. Het lijkt misschien weinig, maar je moet gewoon dat aanhouden en als je hond te mager wordt, geef je meer. Wordt ie te dik, dan geef je minder. Zo simpel is dat ;)
Door danja
#164081
Mijn Maltezers krijgen daar de helft van. Danja weegt 6 kilo en Benji 6,5 kilo. Krijgen ze dan niet teweinig voedingstoffen binnen? ???Ze zien er gezond uit. Dat ik Benji vorig jaar kreeg(afdankertje) had hij van pup af aan al een huidallergie en veel tandsteen. Zij gaf hem ook alleen maar brok, maar iedere week een andere brok(merk) hoorde ik later van de dierenspeciaalzaak waar ik kom. Danja kreeg al Energique en daar doet ze het goed op dus Benji kreeg dat bij mij ook meteen en de brokken heb ik in de vuilnisbak geknikkert. Heb ze toen allebei op de Energique speciaal gezet. En zijn huiduitslag is weg. Heb aan de DA gevraagd wat het was en zijn talgklieren werkte teveel. Heb er een tijdje hydrocortiderm opgesmeert, omdat ik anders een antibiotica kuur zou krijgen en mijn DA zei dat dit duur en dat Benji het dan een lange tijd moet krijgen en hij zei als de hydrocortiderm goed werkt waarom wat anders proberen. Dit kwam door de brokken die hij kreeg en dan ook nog iedere week een andere brok.
Ze zitten nu weer op Energique gewoon en het gaat uitstekend. Je ziet alleen nog een gele vlek zitten maar dit groeit eruit. :D

Groetjes Anneke
Door yalla
#164087
Zo da's een grote foto voor zo'n klein hondje :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door