Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nancy
#1629
Hallo,
Kan ik ergens op dit forum informatie vinden over de beste manier hoe ik moet beginnen (en vervolgen) om een jong pupje (8 weken) verantwoord en gezond te voeden, zonder dat ik met veel versvlees-produkten aan de gang moet ? Ik heb al een tijdje her en der zitten lezen, maar vond niet iets over puppievoeding. Het betreft een border-terrierreutje, dus een klein hondenras (wordt ca. 8 kilo), maar het is/wordt wel een gespierd, aktief hondje dat een paard moet kunnen bijhouden en ook veel beweging gaat krijgen.

Een lastig punt met de voeding is nl. is dat ik geen vrieser in huis heb (ruimtegebrek helaas, kleine A'damse 1 kamer-bovenwoning), zodat ik versvleesprodukten niet kan bewaren.
Een goede brok zou daarom een heel stuk makkelijker zijn, maar ik wil graag mijn hondje goed voeden en begrijp uit jullie forum dat ook een goede brok eigenlijk gewoon slecht is (welk merk zou evt. voor een puppy nog het meest acceptabel zijn?). Ik kan er natuurlijk wel sardientjes, rauw eitje, gedroogde pensstaafjes en fytomix bijdoen, maar heb geen idee hoe dat met een pup qua hoeveelheid enzo moet. Alvast bedankt voor jullie reakties.
Door Paul_Barte
#1630
Nancy,

Zonder vriezer is het bijna onmogelijk om een hond gezonde voeding voor te schotelen. Zowel bij Barf als bij versvlees-producten praten we altijd over diepvries aangezien dit de enegste mogelijkheid is om 'verse grondstoffen' te bewaren zonder gebruik te maken van conserveringsmiddelen enz.

Vooral de periode van 7 t/m 13 weken is vaak de basis voor het immuunsysteem en het is van belang dat er een goede voeding ingaat.

In ieder geval GEEN puppybrokken geven en natuurlijk liefst een brok zonder BHA, BHT, Etoxyquine, Propylgallaat, geur-, kleur- en smaakstoffen!!!
Door geer
#1631
Ha die Nancy!! Heb je toevallig een koelkast?? Ik woon namelijk zelf ook op een etage in Amsterdam, maar heb een koelkastje ter grootte van een normale koelkast (zo hoog als het aanrecht), alleen dan met een miiiiiiiiini vriesvakje, waar toch voor een dag of 5 aan versvlees inpast (mijn hond weegt 18 kilo)... Die dingen zijn helemaal niet zo duur en nemen niet echt veel ruime in. Je kan ook een los vriesvakje kopen, die zijn nog kleiner dan een magnetron (en even groot als een zak brokken haha). Ik weet niet waar je in Amsterdam woont, maar misschien kan je anders gewoon om de twee dagen versvlees kopen,volgens mij blijft dat wel een dag goed in de koelkast... Moet er natuurlijk wel een dierenwinkel in de buurt zitten, anders fiets je je het leplazarus...
Door Janet
#1632
Nancy,

Zonder vriezer is het bijna onmogelijk om een hond gezonde voeding voor te schotelen. Zowel bij Barf als bij versvlees-producten praten we altijd over diepvries aangezien dit de enegste mogelijkheid is om 'verse grondstoffen' te bewaren zonder gebruik te maken van conserveringsmiddelen enz.

Vooral de periode van 7 t/m 13 weken is vaak de basis voor het immuunsysteem en het is van belang dat er een goede voeding ingaat.

In ieder geval GEEN puppybrokken geven en natuurlijk liefst een brok zonder BHA, BHT, Etoxyquine, Propylgallaat, geur-, kleur- en smaakstoffen!!!
Waardoor er heel weinig overblijft :-/.
Door nancy
#1633
Paul, Geer en Janet, bedankt voor jullie reaktie.

Ik wilde Paul nog vragen waarom perse geen puppybrokken? Zijn die er niet van een enigszins "gezond" merk of heeft het een andere reden?
En kun je een merk noemen dat jij dan nog het beste vind voor af en toe of op reis ofzo?

En Geer, ik wist niet dat er zulke kleine diepvrieskastjes waren. Ga ik proberen ergens op de kop te tikken, want mijn koelkast heeft helaas geen vriesvakje erin, maar zo'n klein geval kan ik nog wel ergens neerzetten.
Ik wil mijn hondje dan met Carnibest gaan voeden.

Mijn laatste vraag (voorlopig :-*) :
Moet ik verder met een pup nog aan andere dingen mbt voeding denken. Ik denk zelf als tussendoortjes af en toe blokjes jonge kaas, sardientjes (uit blik) , fruit (vers en gedroogd) en gedroogde pensstaafjes te gaan geven. Klinkt dit een beetje goed?
Maar aangezien ik al heel snel ook met (clicker)training en bijbehorende eetbeloning wil gaan werken, weet ik niet wat ik het beste als gezonde eetbeloning kan gebruiken. Misschien toch een "gezond"brokje? Alvast bedankt voor evt. tips!
Door Janet
#1634
Ergens stond een recept van 'gezonde' eigengemaakte koekjes. Moet je wel een oventje tot je beschikking hebben, natuurlijk.
Daarnaast frummeltjes kaas, pensdrops (of in stukjes geknipte pensstaaf), fruit etc.
Daarnaast heb ik zelf vanaf een week of 9 af en toe een lamsbribje gegeven. 1 per keer en kijken hoe de hond er op reageert. Bijkomend voordeel is, dat die bijtspijkers wat afslijten, maar je moet dan wel de extra voedingsstoffen in de gaten houden.
Door Lizzy
#1635
Ik wilde Paul nog vragen waarom perse geen puppybrokken? Zijn die er niet van een enigszins "gezond" merk of heeft het een andere reden?
En kun je een merk noemen dat jij dan nog het beste vind voor af en toe of op reis ofzo?
Ik ben geen Paul ;D, maar ik denk dat Paul puppybrokken niet goed keurt omdat honden juist vaak hard groeien van deze dingen, met als gevolg groeipijnen. Beter is het om voor versvlees of brokken voor volwassen honden te kiezen. Hoewel sommige pupbrokken tegenwoordig dezelfde samenstelling hebben als de volwassenbrok (analyses goed bestuderen). Alleen de maat van de brok is anders. Het beste merk? Volgens mij is er al een poging gedaan om deze te beantwoorden onder "kant-en-klaar" en dan "verantwoorde brok", geloof ik.
Ik wil mijn hondje dan met Carnibest gaan voeden.
Goed plan!
Mijn laatste vraag (voorlopig  :-*) :
Moet ik verder met een pup nog aan andere dingen mbt voeding denken. Ik denk zelf als tussendoortjes af en toe blokjes jonge kaas, sardientjes (uit blik) , fruit (vers en gedroogd) en gedroogde pensstaafjes te gaan geven. Klinkt dit een beetje goed?
Maar aangezien ik al heel snel ook met (clicker)training en bijbehorende eetbeloning wil gaan werken, weet ik niet wat ik het beste als gezonde eetbeloning kan gebruiken. Misschien toch een "gezond"brokje? Alvast bedankt voor evt. tips!
De tussendoortjes klinken goed hoor! Geef niet al te veel kaas... Voor de clickertraining is kaas overigens erg geschikt! Evenals gedroogd fruit (wel zonder zwavel) zoals stukjes vijg, appel, abrikoos. Stukjes komkommer werken hier ook altijd goed, evenals oude korstjes brood. Eventueel kun je natuurlijk ook zelf koekjes bakken. Volgens mij heeft Jo het recept ergens neergezet hier. Ik zal even voor je zoeken.
Groetjes, Lizzy
Door Janet
#1636
En ik ben weer niet Lizzy ;D, maar het recept is verdwenen bij de big bang, dus hier volgt het nog een keer:
misschien is dit wat voor je!!!!

Het koekjes recept....
1 kopje witte meel
1 kopje volkorenmeel
1 ei
4-5 eetlepels olie
1-2 theelepeltjes knoflookpoeder
1-2 theelepeltjes honing
en dan water tot het deeg niet meer zo heel droog aanvoelt...
Daar maak je kleine balletjes van (kruidnootjes)
Als je daar klaar mee bent dan mep je ze op een bakplaat en dan moeten ze 20 minuten in de oven die ondertussen op 175 graden aan het voorverwarmen was.

Je kunt de honing ook vervangen door pindakaas..
En je kunt het ook vervangen door kleine stukjes vlees..
Veel bakplezier.
Door Lizzy
#1637
Hoi Janet! Super bedankt!
Groetjes, Lizzy
p.s., ik vind de koekjes met pindakaas beter lukken als die met honing..
Door nancy
#1638
Allemaal hardstikke bedankt voor de info. Hier kan ik echt wat mee. Het koekjesrecept zal ik bewaren totdat ik een oven heb (en een grotere woning ;) , maar die tussendoortjes dat gaat lukken hoor !
Door Janet
#1639
Hoi Janet! Super bedankt!
Groetjes, Lizzy
p.s., ik vind de koekjes met pindakaas beter lukken als die met honing..
Moet je 't eens met geprakte schelvislever proberen ;). Dan vreten ze 't beslag al op als ze de kans krijgen.
Door Nelly
#1640
Allemaal hardstikke bedankt voor de info. Hier kan ik echt wat mee. Het koekjesrecept zal ik bewaren totdat ik een oven heb (en een grotere woning  ;) , maar die tussendoortjes dat gaat lukken hoor !
De gedroogde visjes (eigenlijk voor katten) die in de dsz èn diverse supermarkten (o.a. C1000) te koop zijn scoren ook heel goed als beloning :D!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door