Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#161183
Hoe ontdooien jullie het vlees (vers en/of kvv) wat uit de vriezer komt?
Gewoon op kamertemperatuur, in de koelkast, in een bak met koud/lauw of warm water of in de magnetron (ontdooistand)?
Zijn er nog meer manieren (nee toch)?

En wat zijn de voor en nadelen ervan?
Door Erna
#161188
Wij ontdooien het in de kelder waar het iets koeler is dan op kamertemperatuur. Nu met het warme weer halen we 's avonds eten uit de vriezer voor de volgende ochtend en 's ochtends voor het avondeten. In de winter wordt alles 's avonds voor de volgende dag eruit gehaald. Dit gaat prima.

De vis en de botten die ze vandaag hebben gekregen hebben we gisteravond in de hondenkoelkast gelegd en vanmiddag was alles prima ontdooid.
Door Lizzy
#161193
Ik zet alles in de koelkast. Wat ze morgenavond eten, haal ik vanavond (18:00 uur) uit de vriezer. Wat ze morgenochtend eten, heb ik vanmorgen uit de vriezer gehaald.

Een paar uur voordat ze eten krijgen haal ik het eten dat zij krijgen (zelf samengesteld) eruit. Als het dan nog te koud is (meestal het geval) dan gooi ik de gepureerde groentes + vlees (of vis of orgaanvlees of iets) in een roestvrijstalen (grote) beslagkom. Deze zet ik in de gootsteen in warm/heet water. Al omscheppend maak ik het dan lauw. De botten verwarm ik vaak door ze even in warm water te leggen. Gevogelte + vis leg ik ook even in warm water om zacht en warm te worden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 05 sep 2004, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#161197
Ik haal het versvlees s'morgens uit de vriezer en s'avonds is het mooi op kamertemperatuur of...ik haal het de avond ervoor eruit en ontdooi het in de koelkast.
Dit doe ik ook met de botten.
Als ik het echt vergeten ben...ontdooi ik het in een bak koud water, dat gaat beter dan lauw.
In de Magnetron ontdooi ik niet, dat is niet goed.
Succes ;)
Door Erna
#161199
Lizzy schreef: Gevogelte + vis leg ik ook even in warm water om zacht en warm te worden.
Hmzzz, goed idee......ik heb nu een keuken die naar vis meurt omdat de bassen ermee liepen te schudden, waarschijnlijk vonden ze het te koud en was het nog wat stijf.

De dalmaatjes eten gewoon hartstikke netjes maar die bassen is een drama.
Laatst gewijzigd door Erna op zo 05 sep 2004, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#161206
Erna schreef:
De dalmaatjes eten gewoon hartstikke netjes maar die bassen is een drama.
Vertel mij wat ::)

;D ;D

Maar serieus: JdBL raadt aan om alle gevogelte en vis in warm/heet water te leggen voor een paar minuutjes. De botjes/graten en het vlees wordt dan weer lekker zacht. En verdomd dat het niet waar is!
Door Truus
#161207
Erna schreef:

Hmzzz, goed idee......ik heb nu een keuken die naar vis meurt omdat de bassen ermee liepen te schudden, waarschijnlijk vonden ze het te koud en was het nog wat stijf.

De dalmaatjes eten gewoon hartstikke netjes maar die bassen is een drama.
Dat hoef je Lizzy niet te vertellen Erna....ze weet er alles van ;D ;D ;D
Door Erna
#161210
Truus schreef:
Dat hoef je Lizzy niet te vertellen Erna....ze weet er alles van ;D ;D ;D
Dat het zo erg was wist ik ook niet. Eerst vlogen ze vanmiddag met hun ribbetjes al de kamer in waar ik ze uit moest jagen en vanavond met de vis liepen ze als idioten te schudden. Pas toen ze zeker wisten dat het dood was vraten ze het op. Warm zal het vast beter gaan.
Door MarijeJoanne
#161222
Waarom niet ontdooien in de magnetron?
Is toch alleen maar ontdooien (tenminste, als je niet te lang ontdooit), niet verwarmen?
Wat is daar slecht aan?
Gebruikersavatar
Door Binno
#161225
Wanneer ik mijn honden eten geef haal ik meteen het kvv voor de volgende maaltijd uit de diepvries. Ik laat het gewoon ontdooien in plastieken dozen met dekseltje, maar niet in de koelkast want dan is het meestal nog ijskoud als ik het wil geven. De botjes en de vis laat ik wel in de koelkast ontdooien en haal ik er dan een uurtje ofzo op voorhand uit, zijn ze op kamertemperatuur.
Ga het zeker eens proberen om ze in warm water te leggen!
Zal Binno er wel de hele tijd bij blijven staan denk ik... ;D ;)
Door Marion
#161592
Ik haal 's avonds het eten voor de volgende dag uit de vriezer en leg het in de koelkast. Deze koelkast is speciaal voor drinken en voor Tommie dus. Deze staat niet zo koud als de andere koelkast dus als ik het 's ochtends eruit haal kan ik het vrijwel direct geven.
Door Lisa
#163712
In de magnetron kookt het toch al iets gaar op de ontdooistand. Is hier althans wel het geval. Gehakt of zo is dan aan buitenkant warm en lichtbruin, binnenste stuk is dan nog bevroren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door