Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Joan
#159838
Mijn hondjes Noa en Costin komen allebei uit het buitenland, waar ze als zwerfhondjes zijn gevonden. :'(

Dankzij het "zeer geregelde leven" en de "vele verantwoorde maaltijden" ::) van Costin in die periode (w.s. vanaf pup op straat geleefd) heeft hij een gebitsprobleem. Flink ontstoken tandvlees met zich in de kaak terugtrekkende tanden en kiezen en nog maar twee van de zes voortanden die dan ook nog overdwars uit zijn kaak steken (hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een stoere, hard schoppende "dierenvriend") >:(. Doordat hij sinds maart bij ons goede voeding(ahum...brokken :o, maar zeg eerlijk: is nog altijd beter dan niks) en vanaf nu héle goede voeding krijgt is het tandvlees al duidelijk opgeknapt.

Nu wil ik erg graag zelf gaan samenstellen, maar Costin moet nog wel tandjes in z'n bekkie overhouden, want hij is pas 2 en hij moet nog MINSTENS 12 jaar mee! ;D

Had al gedacht om per dag 1 kvv-maaltijd te geven en 1 samengestelde om hem niet àl te veel te laten knagen.
En alles "aan een lappie" knip ik al stuk, anders krijgt hij het gewoon niet weg..... :(

Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie nog wat tips/adviezen voor me?
Door Marion
#159921
Je zou de botten kunnen malen. Dan hoef je niet perse kvv te geven maar kun je ook gewoon zelf samen stellen.
Misschien zou je hele zachte botten zoals kippennekken of kipkarkas een paar keer per week kunnen geven.

Succes.
Door Lizzy
#160417
Ik zou inderdaad zelf gaan samenstellen met gemalen botten (van kip, parelhoen, eend, konijn - deze botten zijn allemaal goed te malen in een goede vleesmolen) en verder gewoon vlees, orgaanvlees en gemalen groentes. Ik zou nul komma nul graan geven, want graan geeft juist weer vieze tanden. Maar hij kan dus helemaal geen zachte botjes meer kluiven begrijp ik?
Door Joan
#160457
Lizzy schreef: Maar hij kan dus helemaal geen zachte botjes meer kluiven begrijp ik?
Dat gaat op zich nog best goed. Zelfs kipvleugeltjes en lamsribbetjes kraakt hij met z'n kiezen (staat 'ie wel eerst een hele poos te hannesen voordat hij 't eten op de juiste manier in z'n mond heeft ::)). Ik ben alleen erg bang dat de restanten van z'n gebitje nog sneller slijten als ik 'm (te harde) botten geef en hij daardoor over een paar jaar bijna niets meer over heeft. Dus ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om hem botten te blijven geven en zoja, welke botten kan ik dan het beste geven?

En i.d.d. was een van de redenen om over te gaan op zelf samenstellen in combi met een goede kvv dat hij dan geen graan meer kreeg en dus ook geen vieze tanden meer.
Ook daarom zou ik eigenlijk wel graag botten willen blijven geven, want gebit schoonhouden door het eten van bv. lappen pens is er echt niet meer bij. Hij kan er met geen mogelijkheid een stuk afbijten/scheuren en na een hoop gesabbel en moeilijk gedoe komt hij dan heel zielig bij mij met z'n lapje pens met een blik in z'n ogen van "vrouwtje HELLLLP".
Laatst gewijzigd door Joan op za 04 sep 2004, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#160488
Ik zou hem zelf nog gewoon botjes van gevogelte en konijn enzo geven hoor. Die zijn zacht genoeg. Daar zullen zijn tanden zeker niet van verslechteren. In tegendeel zou ik zeggen.

Botten van lam en kalf (en schaap en rund dus helemaal) zou ik niet meer geven, tenzij het echt heeeeeel jong lam is en het bot echt ECHT zacht is. Anders zou ik het veiligheidshalve bij botten van kleine dieren houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door