Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#156345
Ik heb al het een en ander gelezen over wormen en vlooien hier op het forum, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :-[.

Ik wil mijn honden iets tegen vlooien/teken en wormen geven, maar dan wel zo dat het niet al te schadelijk is. Omdat we nu een pup hebben van 8 weken oud, heb ik ontwormpasta (Exil no worm) gekocht (voor de andere hond had ik altijd al Exil no worm Large dog) en pipetjes tegen vlooien. Nu zag ik op de verpakking van de pipetjes (van Exil spot on) dat daar een heel andere werkzame stof inzit (permethrin), dan in de pipetjes die ik mijn andere hond altijd gaf (Frontline), daarin is de werkzame stof Fipronil. Kan iemand me misschien vertellen wat beter is of wat het verschil is? Kan ik anders misschien beter tick and flea geven, daar las ik ook iets over..

Verder vind ik het straks (als de pup iets ouder is) wel een optie om niet meer te ontwormen, maar dan de ontlasting naar de dierenarts te brengen. Hoe vaak moet ik dat dan doen? En doen alle dierenartsen zo'n onderzoek?

Over het enten zit ik ook nog in, maar hier komt zo veel bij kijken, dat ik dit eerst uitgebreid moet gaan onderzoeken. Ik geef onze pup in ieder geval wel de puppy-entingen. Volgende week gaan we naar de dierenarts, ik zal haar eens vragen hoe zij over de entingen denkt. Dit is namelijk een nieuwe dierenarts omdat de vorige dierenarts meer een slager was...

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven!! Alvast bedankt!
#158171
Evelyn schreef: Nu zag ik op de verpakking van de pipetjes (van Exil spot on) dat daar een heel andere werkzame stof inzit (permethrin), dan in de pipetjes die ik mijn andere hond altijd gaf (Frontline), daarin is de werkzame stof Fipronil. Kan iemand me misschien vertellen wat beter is of wat het verschil is?
Wij gebruiken ook Frontline. Wat het beste is kan ik je helaas niet zeggen, maar ik heb wel gelezen dat Frontline niet mag gebruikt worden op jonge dieren (minder dan 10 weken) en zogende teven. Tick and flea heb ik nooit geprobeerd, wel een paar keer BioKill spray, maar dat moet je dikwijls herhalen, zeker als de hond nat geweest is, maar het zou wel veel minder giftig zijn. http://www.biokill.be
Verder vind ik het straks (als de pup iets ouder is) wel een optie om niet meer te ontwormen, maar dan de ontlasting naar de dierenarts te brengen.
Nadat ik hier op de site heb gelezen dat lang niet iedereen zijn hond nog ontwormd heb ik besloten het voorlopig ook niet meer te doen. Onder meer omdat het de darmflora helemaal verstoord. Maar het zijn wel allemaal volwassen honden.
Ik zou zo'n ontlasting-onderzoek ook niet laten doen, maar als ik het vermoeden zou hebben dat mijn honden wormen hebben, dan gewoon toch een keertje ontwormen.
Een pup zou ik waarschijnlijk toch een paar keer ontwormen voor alle zekerheid.
Hier heb je dus ook niet echt veel aan hé... :-\ ::)
#158184
Evelyn schreef: Ik heb al het een en ander gelezen over wormen en vlooien hier op het forum, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :-[.

Ik wil mijn honden iets tegen vlooien/teken en wormen geven, maar dan wel zo dat het niet al te schadelijk is. Omdat we nu een pup hebben van 8 weken oud, heb ik ontwormpasta (Exil no worm) gekocht (voor de andere hond had ik altijd al Exil no worm Large dog) en pipetjes tegen vlooien. Nu zag ik op de verpakking van de pipetjes (van Exil spot on) dat daar een heel andere werkzame stof inzit (permethrin), dan in de pipetjes die ik mijn andere hond altijd gaf (Frontline), daarin is de werkzame stof Fipronil. Kan iemand me misschien vertellen wat beter is of wat het verschil is? Kan ik anders misschien beter tick and flea geven, daar las ik ook iets over..
Tja, het is allebei gif... Hier op deze site kun je meer lezen over de stof permethrin: http://www.safe2use.com/poisons-pestici ... rt/cox.htm

Het is 'gewoon' een insecticide.

En hier wat meer over Fipronil: http://petplace.netscape.com/articles/a ... artID=4590

Dit wordt gebruikt om vlooien + eieren + schurftmijt te doden. Ik krijg sterk de indruk dat dit ook gif is maar wel minder giftig als permethrin.

Maar beide producten zijn natuurlijk niet echt 100% onschadelijk....
Verder vind ik het straks (als de pup iets ouder is) wel een optie om niet meer te ontwormen, maar dan de ontlasting naar de dierenarts te brengen. Hoe vaak moet ik dat dan doen? En doen alle dierenartsen zo'n onderzoek?
Ik zou zeggen 1 a 2 keer per jaar en iedere keer wanneer je wormen vermoed.
Over het enten zit ik ook nog in, maar hier komt zo veel bij kijken, dat ik dit eerst uitgebreid moet gaan onderzoeken. Ik geef onze pup in ieder geval wel de puppy-entingen. Volgende week gaan we naar de dierenarts, ik zal haar eens vragen hoe zij over de entingen denkt. Dit is namelijk een nieuwe dierenarts omdat de vorige dierenarts meer een slager was...
Ik ben heel benieuwd! Laat je in ieder geval niet jaarlijks een cocktail aansmeren. En, neem titers-tests misschien ook in overweging? Op Barfplaats is er trouwens behoorlijk veel te vinden over vaccinaties.
Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven!! Alvast bedankt!
Nou, ik hoop dat je er iets aan hebt...
Groetjes, Lizzy
#158513
Hartstikke bedankt!

Ja ik ga de dierenarts ook vragen om een titerstest voor Wandor dan, als hij weer geent " moet" worden. Dat had ik me al voorgenomen. Lijkt me een betere optie dan maar steeds opnieuw te enten, terwijl het misschien niet nodig is.

Yindra krijgt dus wel eerst de puppy-entingen. En daarna dan een titertest doen...

Ik vind het verder wel vaag dat in de pipetjes voor pups een sterker gif zit dan in de pipetjes voor volwassen honden. Je zou denken dat je pups wat dat betreft wat meer moet ontzien...

Ik ga nu even op die links kijken.
#159223
Ik kan mijn honden prima vlovrij houden met de vlooienkam. Ook loslopende teken kun je zo uit de vacht halen. Preventief gebruik van die middelen zoals bij de da en in de dierenspeciaalzaak wordt aanbevolen zou ik al helemaal niet doen. Ik weet niet of de volgende site bekend is maar daar kun je iets lezen over frontline en zo.
http://www.angelfire.com/mi4/mistycool/ ... aInfo.html
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door