Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Judith
#157768
Help!!! Een vriendin van me heeft een kitten gekocht, hartstikke leuk ding, half pers half birmaan. Een lief wit pluize bolletje. Maar ze vind hem na een week niet meer zo lief. Hij gaat namenlijk niet op de bak. >:(Ze heeft al de bak al op verschillende pekken gezet o.a. in de keuken in de gang in de badkamer enz. Ook al 2 bakken neergezet.Maar hij vertikt het.Hij doet het ook niet steeds op 1 plek maar overal. Ze heeft de fokker al gebeld maar die zegt dat hij bij hem wel zindelijk was. Wat kan ze hier aan doen?
O, ja ze heeft nog 2 andere katten, die moeten nu ook steeds zoeken waar de bakken zijn :D maar ze doen het wel.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#157818
Het kan ook aan de korrels liggen, of misschien is het een dichte bak en vind ze dat nog eng, dus dat ze liever op een open kittenbakje gaat.
Het is wel zaak dit zo snel mogelijk te doorbreken voor het aangeleerd gedrag is.
Misschien is een bench met een kittenbak erin een optie dan moet ze het in de bak doen en dan langzaam aan daarvandaan verder gaan.
Door Marieke
#157829
korrels zijn inderdaad een oorzaak voor 'onzindelijkheid' bij mijn kittens. Ze vertikten het om op de bak te gaan als er 'verkeerde' korrels in lagen (bv. houten korrels, papier). Ze zochten dan een andere plek om te plassen. Zodra ik goede korrels (van klei) had was het over.
Als de bak te vies is, gaan ze er trouwens ook niet meer op.
Door Esther2
#157835
sylvia schreef: Het kan ook aan de korrels liggen, of misschien is het een dichte bak en vind ze dat nog eng, dus dat ze liever op een open kittenbakje gaat.
Het is wel zaak dit zo snel mogelijk te doorbreken voor het aangeleerd gedrag is.
Misschien is een bench met een kittenbak erin een optie dan moet ze het in de bak doen en dan langzaam aan daarvandaan verder gaan.
Goede tips van Sylvia!

Ik heb zelf nooit onzindelijke kittens gehad en ook geen 'naast-de-bak-plassers'.

Mijn katten hebben een grote bak met hoge instap (gooien ze het grit er wat minder snel uit) zonder deurtje, want die slopen ze vanzelf wel! Gevuld met Biokat kleikorrels. Geen bijluchtjes wat veel merken tegenwoordig hebben en het geeft echt een goede, makkelijk uitschepbare klont.

Als er kittens kwamen, zette ik er altijd een afwasteiltje naast omdat ze misschien die grote, dichte, hoge instapbak wel eng of moeilijk vonden. Zet de bak op een rustig plekje, ik wordt liever ook niet gestoord tijdens een toiletbezoekje!

Ik zou niet met de bak het hele huis doorslepen, dan worden die andere katten ook gek, lijkt me!

Succes d'r mee (je vriendin dan!) ;)
Door Judith
#158521
Ik heb ze gisteren mijn bench gebracht, met een klein kattebakje erin. Even afwachten hoe het nu gaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door