Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Netty
#156900
zonder het in de gaten te hebben, ben ik begonnen met zelf samenstellen, (ik had geen voer meer in huis ;))en ben eigenlijk erg tevreden over het resultaat :D
maar ik heb toch een vraagje over botten/eierschalen.
Tof eet niet echt veel bot, wel wat, maar toch niet wat ik lees zoals wat jullie honden wegwerken, ze is ook maar klein dus dat kan ook niet anders, maar stel dat ik denk dat ze te weinig heeft gegeten, of dat ik geen bot meer in huis heb, dan kan ik dus eierschalen geven, nu mijn vraag, moet dat van rauwe eieren zijn of kan ik van een gekookt ei de eierschalen geven?
en dan de hoeveelheid, ik weet dat je het moet vermalen, een halve theelepel, een hele?
Tof is 5 kilo, dus een mug in vergelijking met de meeste honden hier ;).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#156918
Netty schreef: zonder het in de gaten te hebben, ben ik begonnen met zelf samenstellen, (ik had geen voer meer in huis ;))en ben eigenlijk erg tevreden over het resultaat :D
maar ik heb toch een vraagje over botten/eierschalen.
Tof eet niet echt veel bot, wel wat, maar toch niet wat ik lees zoals wat jullie honden wegwerken, ze is ook maar klein dus dat kan ook niet anders, maar stel dat ik denk dat ze te weinig heeft gegeten, of dat ik geen bot meer in huis heb, dan kan ik dus eierschalen geven, nu mijn vraag, moet dat van rauwe eieren zijn of kan ik van een gekookt ei de eierschalen geven?
en dan de hoeveelheid, ik weet dat je het moet vermalen, een halve theelepel, een hele?
Tof is 5 kilo, dus een mug in vergelijking met de meeste honden hier ;).
Hoi Netty,

Als je denkt te weinig bot te geven kun je dat inderdaad compenseren met gemalen eierschaal. Dit zijn dan de schalen van rauwe eieren. Malen gaat het lekkerst (vind ik) in een koffiemolen. Laat ze wel eerst goed drogen anders worden ze vlot muf.
Op een pond vlees geef je 1 theelepel gemalen eierschaal.
Door Lizzy
#156927
Ik vind het trouwens het gemakkelijkst om eierschalen te drogen in een lauw/warme oven. Ik zet de oven op 50 graden (da's gewoon warm maar niet heet) en daar laat ik de schalen in drogen. Daarna maal ik ze inderdaad ook in de koffiemolen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#156944
Lizzy schreef: Ik vind het trouwens het gemakkelijkst om eierschalen te drogen in een lauw/warme oven. Ik zet de oven op 50 graden (da's gewoon warm maar niet heet) en daar laat ik de schalen in drogen. Daarna maal ik ze inderdaad ook in de koffiemolen.
Hoelang laat je ze daarin?
Door Francisca
#156947
Wil ik even weten, hoe doen jullie dat? Ik bedoel, spaar je de eierschalen op dan en hoe bewaar je ze dan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#156950
Sunshine schreef: Wil ik even weten, hoe doen jullie dat? Ik bedoel, spaar je de eierschalen op dan en hoe bewaar je ze dan?

Ik kwak ze in een bak die op het aanrecht staat en zodra de pyramide te hoog wordt gaan ze de molen in. :D
Door Lizzy
#156951
Ik laat ze wel 20 a 30 minuten in de oven (en soms vergeet ik ze en liggen ze er na een uur nog :-[). Maar na 20 a 30 minuten zijn ze kurkiedroog.

Ik bak af en toe een omelet en de schalen was ik dan, droog ik en maal ik en gooi ik in mijn eierschaalbakje. En bij de volgende omelet doe ik dat weer. Ik spaar dus niks op, ik behandel ze gelijk. Nou gebruik ik bijna nooit eierschaalpoeder, maar ik vind het wel fijn om wat in voorraad te hebben.
Door Francisca
#156956
Kijk, daar kan ik wat mee. ;) Bakje neerzetten voor de eierschalen. En als ik dan cake gebakken heb kunnen de eierschalen zo de afkoelende oven in.
Weer wat geleerd. ;D
Lijkt me toch wel handig om wat voorraad te hebben.
Door Netty
#156962
koffiemolen heb ik niet maar een vijzel zal ook wel goed zijn.
een theelepel op een pond vlees....... dan heb ik aan een ei wel voldoende.
ik heb in Maleisie geen oven, maar het is bloedje heet, dus buiten in de vrije natuur is ook goed.
alvast bedankt :-*
Door Lizzy
#156968
Met een vijzel.....? Veel succes! (heb ik ook geprobeerd en er een vijzel-arm aan over gehouden ;D).
Door geer
#156972
Heeft het eigenlijk hetzelfde effect als je een eitje gewoon heel geeft, met schaal en al?? Of moet de schil gemalen zijn?
Door Lizzy
#157000
Mijn honden verteren een eierschilletje compleet. En dus is dit calcium. Maar 1 gemalen eierschil is echt heel weinig als je ziet hoeveel poeder er overblijft van 10 gemalen eierschillen!
Gebruikersavatar
Door Binno
#157001
Mag zo ook denk ik... Binno krijgt regelmatig een heel rauw eitje met schaal en al, ze is er echt gek op... maar euh, hoe dikwijls mag je eigenlijk eieren geven aan je hond? ???
Door 202spots
#157109
Binno schreef: Mag zo ook denk ik... Binno krijgt regelmatig een heel rauw eitje met schaal en al, ze is er echt gek op... maar euh, hoe dikwijls mag je eigenlijk eieren geven aan je hond? ???
Als je wil dan kan 't elke dag! ;D
Maar meestal dan geef ik ze om de dag 'n ei,dus 3-4 per week.

Ik bewaar de eieren schillen in 'n plastic zak ik de vriezer
effe stuk knijpen en dan doe ik alle ongekookte schillen erbij totdat ik 'n zak vol heb,dan doe ik dat op 'n bakblik en ook in lauw/warme oven uitdrogen voordat ik ze in de koffiemolen tot poeder maal.
Die van mij eten soms wel soms niet de schil wanneer ze 'n hele ei krijgen,en wanneer ze de schil wel opeten dan komen er ook grote stukken schil aan de achterkant weer uit... :-\
Gebruikersavatar
Door Binno
#157134
OK, dan mag ze dus nog een extra eitje... ;D
De eierschaal gaat er bij Binno trouwens ook altijd met veel smaak in, en ik heb er nog nooit wat van teruggevonden aan "de andere kant"... :-X ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door