Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esseke
#155726
Bij de slager hebben ze deze week klapstuk en schenkel van het rund in de aanbieding; ik heb dit nog nooit aan de honden gegeven en weet dus eigenlijk ook niet of ze het wel mogen hebben?
Met de zoekfunctie kwam ik de schenkel wel een paar keer tegen, maar het klapstuk nergens?

Ennuh, mijn nieuw gevonden poelier op de markt in Maastricht verkoopt naast kippenekken ook kalkoennekken, mogen de honden die ook (zijn vrij groot namelijk)?
Laatst gewijzigd door Esseke op za 28 aug 2004, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#155758
Esseke schreef: Bij de slager hebben ze deze week klapstuk en schenkel van het rund in de aanbieding; ik heb dit nog nooit aan de honden gegeven en weet dus eigenlijk ook niet of ze het wel mogen hebben?
Met de zoekfunctie kwam ik de schenkel wel een paar keer tegen, maar het klapstuk nergens?

Ennuh, mijn nieuw gevonden poelier op de markt in Maastricht verkoopt naast kippenekken ook kalkoennekken, mogen de honden die ook (zijn vrij groot namelijk)?
Klapstuk is van Varken vlees toch ??? Niet geven dus.
Andere vetter runderlappen kan wel gegeven,
Schenkel kan ook wel maar de bot in de midden is 'n plak mergpijp dus uitkijken.

Wanneer je hond 'n beleefde kluiver is,dan kan je de kalkoennek zo geven,wanneer het 'n schrokker is dan moet je uitkijken dat het niet in z'n keel verstopt komt te zitte...daarom MAAL ik ze!!!
Door Lizzy
#156356
Klapstuk is volgens mij inderdaad varkensvlees en dat moet je niet geven (ziekte van Aujeszky).

Schenkel van rund is dragend bot van ouder dier en is eigenlijk ongeschikt. Zie meer over botten: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Kalkoennek: is je hond al gewend botten te eten? Je kunt het proberen om zo te geven maar kalkoennek is vrij scherp bot (voel zelf maar) en net wat Dory zegt, sommige honden willen ze in 1 keer inslikken. Als je hond bot niet gewend is, zou ik het zelf niet ongemalen geven. Ik zou liever beginnen met kippen/eendennekken.
Door An
#156423
ik geef de kalkoennekken hier zo! Ik heb labradors dus geen kleine hondjes en dat krijgen ze volgens mij echt niet in 1 keer ingeslikt. Dat ding is 30 cm groot en op het dikste 8 cm dik ofzo!

Maar ja ik maal niks ;D
Door Netty
#156467
meisjes, meisjes, meisjes, ik heb hier te maken met kook analfabeten ;)
klapstuk is rundvlees ;D
of ik moet als Leidse jaaaaarren iets anders hebben gegeten :-X
het komt van de koeienborst en is doorregen met vet, maar je kunt het gewoon aan je hond voeren, niks mis mee, hele volksstammen hebben het gegeten ;D
Door 202spots
#156621
Netty schreef: meisjes, meisjes, meisjes, ik heb hier te maken met kook analfabeten ;)klapstuk is rundvlees ;D
of ik moet als Leidse jaaaaarren iets anders hebben gegeten :-X
het komt van de koeienborst en is doorregen met vet, maar je kunt het gewoon aan je hond voeren, niks mis mee, hele volksstammen hebben het gegeten ;D
Neem me niet kwalijk!!!
Ik meende dat er ook varken/hamlappen zijn wat klapstuk genoemd word,maar zo niet ...dan is de runderklapstuk toch geweldig om te geven ??? ;)
ik geef de kalkoennekken hier zo! Ik heb labradors dus geen kleine hondjes en dat krijgen ze volgens mij echt niet in 1 keer ingeslikt. Dat ding is 30 cm groot en op het dikste 8 cm dik ofzo!
Ik heb ook geen mini hondjes Ann,maar je staat er van versteld als je ziet hoe groot de stukken zijn die door 'n honden keelgat kunnen gaan!
Omdat ik zag dat mijn honden TE vlug aan 't werk waren met 'n hele kalkoennek,vond ik het veiliger om ze toch maar af te pakken...dat lukte wel bij Cissy,maar Tor zette het op 'n lopen zogauw als hij dacht dat ik TE dicht bij hem kwam om de nek af te pakken.
Hoe dichter bij ik kwam..hoe vlugger hij ging slikken..
Omdat hij besloot dat ie het dan liever zou doorslikken dan aan mij te geven,werd de halve nek (dikke eind)
al korend en uche-uche met horten en stoten TOCH naar binnen gewerkt...hij moest goed slikken voordat het ver genoeg doorgeslikt was,en door zijn keelgat was,en ik hield mijn hart vast tot dat ie weer gewoon ademde..
En DAT was genoeg reden om ze hier NOOIT meer de HELE kalkoennek te geven!
Zoals ik al schreef...wanneer je 'n hond hebt die met kleine beetjes tegelijk z'n RMB's eet,en er minstens 'n half uur over doet om 'n kalkoennek op te kluiven dan hoef je niks te malen,maar wanneer je schrokkers hebt zoals ik,die alles zo vlug mogelijk naar binnen werken dan krijgen ze echt geen ongemalen kalkoen nek meer.

Van de week toevallig ook weer opnieuw de hele vis geprobeerd met als resultaat dat de vis(makreel)die in 5 tellen was verdwenen, er binnen 10 minuten weer in 3-4 grote stukken weer uit komt. :-\
Vind ik dus OOK makkelijker om te malen ::)
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 29 aug 2004, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#156628
Een half uur doen ze er hier ook neit over hoor! Op neem nu 2 minuten is zo'n dinge weg. Te grote stukken komen er wel weer uit om dat nog is opgegeten te worden. ;D
Door Esseke
#157756
Gelukkig, ik begon al aan mezelf te twijfelen omdat ik zelf ook dacht dat klapstuk van het rund is ;)
Ik kan het dus gerust eens meenemen voor ze.

Wat de kalkoennekken betreft, ze zijn wel botten gewend maar tot nog toe hebben ze niet vaak grote botten gehad. Kippenekken, vleugels, kalfsbotjes, kalfsstrot en boegbout vinden ze in elk geval allemaal erg lekker. Max is een rustige eter dus dat vertrouw ik wel maar bij Lara is het vaak hap-slik-weg als ik haar niet in de gaten hou dus ik ga er nog even over nadenken, ik kan altijd gaan malen natuurlijk.
Door 202spots
#159202
Nou Nelly...ik noem dit geen nekkies hoor!! ;)


Afbeelding

Deze zijn bijna 30 cm lang en de dikke end is groter dan me pols.
OK,'n half uur is misschien voor de hele langzame eters,
maar 'n halve minuut vind ik OOK errug vlug hoor.
Zolang het maar in kleine stukjes naar binnen gaat!
Door Lizzy
#159227
Ik zou de nekken absoluut NIET in kleinere stukjes hakken! De kans dat ze deze stukken in 1 keer naar binnen happen/doorslikken wordt alleen maar groter.

En sorry voor die klapstuk! (ik dacht ook echt dat het varken was - nu zijn er zat mensen die dat met gerust hart geven maar ik hoor niet tot die categorie).
Door 202spots
#159366
Nee,ik zou de nek ook niet in kleine stukken hakken hoor,
ik bedoelde dat de hond er ZELF kleine stukjes van af bijt!!! ;)

En nog even over hoe HARD de kalkoennek is...
nou 't is VEEL harder bot dan 'n kippennek hoor!
Zelfs me zware vleesmolen moet af en toe zuchten wanneer ik de kalkoennekken maal...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door