Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door poesiemauw
#146702
ik ben hier een heeeeele tijd niet meer geweest,maar ik wilde jullie even laten weten dat het erg goed gaat met het eten van vers.ik geef ze nu volledig barf ,maak er eigenlijk meer mijn eigen versvlees van.
voor allebij de katten maak ik apart hun eten en ze eten ook apart,ze hebben toch ieder een eigen wil de een houdt meer van kip,en de ander meer van kalkoen ;D de botten vermaal ik wel nog steeds,want hoe leuk ze het ook vinden om er aan te knagen,echt op eten doen ze t niet.(toch krijgen ze iedere dag een vleugeltje voor t knaagwerk)

ik heb ook nog even een vraag aan julie:
een vriendin van me heeft ook katten en ziet dat barf gebeuren ook wel zitten.
op dit moment eten haar katten nog brokken en is ze (met mijn hulp) aan het expirimenteren met barf.
nou kwam ze met de volgende vraag waar ik eigenlijk geen antwoord op wist:

voedsel wat verhit is geweest bevat weinig tot geen voedingstoffen.toch zou een brok alles bevatten wat de kat nodig heeft,maar omdat het verhit is vroeg zij zich af of het verstandig is om een vitaminen supplement te geven aan brokken-katten,of zijn alle vitamines al toegevoegd aan de brokken ( na verhitting) en krijgen ze zo toch alles binnen???

tsja ik wist t nie precies hoor,ik hoop dat jullie hier antwoord op weten,en ik hoop dat haar katten binnenkort ook over zijn op barf!!heel erg bedankt voor jullie hulp en adviezen!!
Door Lizzy
#146826
Hoi hoi, hee, wat gaaf dat je helemaal zelf samenstelt met de katten! Zo te horen genieten jullie er allemaal erg van. Leuk! (ik zou best graag willen weten wat je allemaal geeft. Misschien doen nieuwe leden ik weer goeie ideeen op voor onze eigen katten!).

Brokken hebben van nature inderdaad nog nauwelijks vitamines. Alle "voedingsmiddelen" die verwerkt zijn, zijn te lang verhit geweest. Maar wanneer de brok bijna klaar is (ik weet niet helemaal exact op welk moment in het proces) worden er vitamines en mineralen aan de brok toe gevoegd. Het is daarom zelfs schadelijk om zelf nog vitamines en mineralen toe te voegen aan brokken! Want de kans op overdosering (van bijv. calcium of fosfor of vitamine A of vitamine D) is RUIM aanwezig.

Groetjes, Lizzy
Door poesiemauw
#146861
oke dankje ,dan weten we dat ook weer! ;)
ik zal van de week wel even mijn menuu hier plaatsen
Door poesiemauw
#149949
dit is zo ongeveer het menu van de dames,voor de een gebruik ik wat meer kip en voor de ander wat meer kalkoen (die wil echt de kip niet proeven hoor :) ) maar verder is het hetzelfde.

ze krijgen met zn 2en 200 gr voer per dag,verdeelt over 2 maaltijden.

Poes1: 4 kg
Poes2: 2,5 kg

Totaal gewicht 6,5 kg

Voer per dag: 2 % tot 4% van het lichaamsgewicht

Gewicht: 6500 gr
65 x 3 = 195 gr, afgerond 200 gr

totaal 200 gr voer per dag

per week : 200 gr x 7 = 1400 gr voer per week

waarvan : 50 % rauwe botten met vlees

50 % van 1400 gr = 700 gr gemalen kip+bot en gemalen per week

50 % vlees- groentemix

komt neer op 700 gr vlees- groentemix

waarvan : 90 % vlees

90 % van 700 = 1 % = 7 x 90 = 630 gr vlees (o.a ong. 100 gr lamsvlees,ong. 100 gr kalfsvlees,ong. 200 gr kalkoen)

waarvan : 400 gr vlees en 230 gr orgaanvlees : kippenhartjes en levertjes en lamshart (afwisselend)

10 % groente en fruit = krijgen ze hier niet,want ze kotsen alles onder.wel doe ik er wat yoghurt en een 2 eieren en wat visolie doorheen.

dit is het zo ongeveer.het kost me zo'n € 30,- per maand.voor de gemalen kippenbotten gebruik ik de kuikens van de aldi,die hakt mn vriend eerst in kleinere stukken met een hamer ;D en daarna draait ie t door de gehaktmolen.hier zit ook al orgaanvlees bij.
Door Lizzy
#149955
Bedankt voor het neerzetten! En de groentes eten ze ook gewoon op? Of moeten ze daar ook van overgeven? Of is dat alleen het fruit wat hen niet goed valt? (die van mij vindt groentes niet lekker...). Wat voor groentes gebruik je? Geef je nooit rundvlees? (mijn kat vindt rundvlees en runderhart het lekkerst... ::)). Meng jij dan alles door elkaar en vries je dat in porties in ofzo?
Door poesiemauw
#149974
als ik er groentes of fruit door heen doe dan gaan ze eerst zitten te miepen (met hun pootjes in de voerbakjes vissen) dan eten ze t met lange tanden wel op hoor,maar een paar uur later komt alles eruit.dus hier geen groente en geen fruit.
wat betreft het rundvlees; dit geef ik vrijwel nooit omdat een van de twee erg gevoelig is hiervoor en die gaat dan ook meteen aan de schijterij.
ik doe alles in een keuken machine en maal het door elkaar heen zodat ze niet meer kunnen gaan vissen in hun voer.voor hun tanden geef ik ze trouwens ook dagelijks een kippenvleugel om aan te knagen,dit doen ze wel,maar ze eten het nooit echt op.ook geef ik ze wel is een groot stuk vlees waar ze lekker hun tanden in moeten zetten.ik vries het idd in porties in,gewoon in van die diepvrieszakjes.ik maak het meestal voor twee weken tegelijksoms ook wel eens voor langer.
Door Lizzy
#149985
Oh OK, dus ook geen groente. Ik dacht al even dat ik weer de enige kat getroffen had die groentes categorisch niet moet. Hier dus ook geen groentes meer voor Snuf, hoewel er wel een klein beetje groente in haar kant-en-klaar vv zit en dat eet ze wel op.... Ik geef trouwens wel regelmatig vitamine/mineralenpoeder door het voer (van de Groene Os). Geef jij ook nog iets of houd je het puur natuur?

OK, bedankt voor je uitleg over de porties. Ik ga toch ook maar weer eens een vleugeltje proberen (je hebt me weer geinspireerd ;D).
Door poesiemauw
#150013
zo nu en dan voeg ik wat herbex toe http://www.spat.nl/Dorwest.htm
dit doe ik niet dagelijks omdat ze volgens mij wel genoeg via hun voeding binnen krijgen.

oh nog een vraagje,ik kan nergens aan vuile pens komen.kan ik ook de pens van rodi of smuldier of iets dergelijks gebruiken of is dit ook geen vuile pens?
Door Lizzy
#150021
poesiemauw schreef: zo nu en dan voeg ik wat herbex toe http://www.spat.nl/Dorwest.htm
dit doe ik niet dagelijks omdat ze volgens mij wel genoeg via hun voeding binnen krijgen.

oh nog een vraagje,ik kan nergens aan vuile pens komen.kan ik ook de pens van rodi of smuldier of iets dergelijks gebruiken of is dit ook geen vuile pens?
Klinkt goed, dat Herbex. Zal eens verder op deze site speuren.

Rodi = gemalen vuile pens. Van Smuldier weet ik het niet. Ik heb ooit gehoord dat het gestoomd is. En veel mensen vinden dit vreselijk stinken. Sommige dierenspeciaalzaken verkopen ook lappen pens. En sommige Islamitische slagers kun je pens kopen.
Door poesiemauw
#150041
oke dank je wel,zal ik daar ook eens naar op jacht gaan.je kan het vlees trouwens ook invriezen in van die ijsklontjes dingen,dat is een stuk minder geknoei en je kan gewoon per keer zoveel blokjes pakken.is ook erg makkelijk en je hebt een stuk minder afval en het neemt minder ruimte in.
voor een hond zouden die ijsklontbakjes te klein zijn,maar ik denk dat het voor een kat makkelijk zal gaan...(moet het zelf ook nog is uitproberen)
Door poesiemauw
#152510
Lizzy schreef: Oh OK, dus ook geen groente. Ik dacht al even dat ik weer de enige kat getroffen had die groentes categorisch niet moet. Hier dus ook geen groentes meer voor Snuf, hoewel er wel een klein beetje groente in haar kant-en-klaar vv zit en dat eet ze wel op.... Ik geef trouwens wel regelmatig vitamine/mineralenpoeder door het voer (van de Groene Os). Geef jij ook nog iets of houd je het puur natuur?

OK, bedankt voor je uitleg over de porties. Ik ga toch ook maar weer eens een vleugeltje proberen (je hebt me weer geinspireerd ;D).
nog een vraag:mist een kat die geen groente eet niet bepaalde vitamines/mineralen?ik weet dat katten echte vleeseters zijn en dus eigenlijk geen groente nodig hebben,maar in de natuur eten ze waarschijnlijk wel gevarieerder dus krijgen ze waarschijnlijk alles wel binnen....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#152512
poesiemauw schreef:

nog een vraag:mist een kat die geen groente eet niet bepaalde vitamines/mineralen?ik weet dat katten echte vleeseters zijn en dus eigenlijk geen groente nodig hebben,maar in de natuur eten ze waarschijnlijk wel gevarieerder dus krijgen ze waarschijnlijk alles wel binnen....
In het wild eten katachtigen ook niet echt groenten, maar als ze het lusten en jij voelt je er prettiger bij zie ik niet waarom je ze niet eens wat van groenten zou geven.
Door poesiemauw
#156346
ik heb gister kippennekken,lamsgehakt en rundgehakt gehaald.ook kippenhartjes en levertjes.
dit keer heb ik wel alles fijn gemaakt,maar nu heb ik alles apart ingevroren.
het enige probleem is:ik had geen diepvrieszakjes meer en heb alles in grote bakken ingevroren.hoe krijg ik dit nu weer los????het moest gister echt direct de vriezer in namelijk.
voorheen gaf ik ze alle dagen zo veel gram en dan zat alles door elkaar gemengd.
ik hoef ze toch niet iedere dag dezelfde hoeveelheid te geven?ik heb voor een maand aan eten gehaald voor ze,dus als ik er een maand mee doe dan moet het uiteindelijk ook kompleet zijn....toch?want ik krijg het echt niet meer in mooie stukken verdeelt nu.
Door poesiemauw
#156349
ik denk trouwens toch dat ik volgende keer alles weer gewoon meng en dan weer in porties invries.is een stuk makkelijker...
ik heb trouwens nog een leuke foto van een electrische handmolen ;D zal m zo ff plaatsen...
Door poesiemauw
#156353
???
Laatst gewijzigd door poesiemauw op ma 30 aug 2004, 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door