Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bRizo
#155447
Nou, mijn hondjes hebben ook een vleespens combi, goed voor de darmen en een aangename afwisseling. Alle buren hebben nu zakken vlees in hun vriezer. Ik vul het vlees aan met wat brokken. Alleen dat spul blijft maar koud. Welke temperatuur moet het rauwe vlees zo ongeveer zijn om het dat het daadwerkelijk gezond is voor de honden?
Kan iemand mij een handige tip of richtlijn geven?
Door Lizzy
#155458
Om je eerlijk de waarheid te zeggen begrijp ik je vraag/vragen niet helemaal.... En, ik denk dat je rauw/versvlees ook beter niet met brokken kunt mengen.

Maar goed, versvleesvoeding hoort op kamertemperatuur gegeven te worden. Dus, op tijd uit de vriezer halen, in de koelkast laten ontdooien en dan een uurtje of wat op het aanrecht op kamertemperatuur laten komen.
Door Truus
#155467
Vlees geef ik op kamertemperatuur. Je kunt het beter niet mengen met brokken. Tussen brokken en versvlees moet minstens 8uur tussen zitten.
Ik geef compleet versvlees en geen brokken meer.
Sinds ik op dit forum ben, heb ik de brokken afgezworen.
Het is rotzooi en droge meuk voor de hond.
Als je echt gezond wilt voeren zou ik me eerst eens lekker verdiepen hier in gezonde voeding voor je hondjes. Er valt hier veel over te lezen hoor!
Welkom trouwens :D
Door avalon
#155475
Welkom hier op het forum. Ik heb ooit in een inmiddels grijs verleden ook brok met vers gecombineerd, nu de brokken de deur uit zijn en ik alleen nog vers geef, zijn mijn honden vooral drastisch minder gaan schijten, als ik bv tydens een vakantie onverhoopt toch brok geef, dan is dat nutro choise, gaat probleemloos hier. Maar mengen noooooooit meer. tsja en de laatste tijd koop ik wel rodi of zo op het vakantieadres, hebben ze bijna overal. Bij mij ligt het vlees de avond van te voren uit de vriezer in een bakje te ontdooien, als ze het krijgen is het meestal op kamertemperatuur.
Door Cathelijn
#155485
nou dan hier ook een vraag want hoe hou je je hond rustig terwijl het eten op temperatuur staat te komen op het aanrecht?? Jonas staat helemaal klaar voor zijn eten vanaf het moment dat het uit de koelkast komt :)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#155510
Cathelijn schreef: nou dan hier ook een vraag want hoe hou je je hond rustig terwijl het eten op temperatuur staat te komen op het aanrecht?? Jonas staat helemaal klaar voor zijn eten vanaf het moment dat het uit de koelkast komt :)
Ik haal 's morgens het eten uit de koelkast (doe dat in hun bakken en leg er een bord tegen de vliegen op) en dat krijgen ze pas 's avonds, en ze liggen hier niet te wachten. ;) Misschien is de tijd tussen uit de koelkast halen en eten geven te kort?
Door bRizo
#155515
Lizzy schreef: Om je eerlijk de waarheid te zeggen begrijp ik je vraag/vragen niet helemaal.... En, ik denk dat je rauw/versvlees ook beter niet met brokken kunt mengen.

Dat is precies wat ik bedoel, de kamertemperatuur. Maar dat voelt nog steeds koud aan. Waarom is de combinatie met brokken niet verstandig? Zou 's ochtends brokken en 's middags vlees (ahv) een betere combinatie zijn?
Dank,
Bob

Maar goed, versvleesvoeding hoort op kamertemperatuur gegeven te worden. Dus, op tijd uit de vriezer halen, in de koelkast laten ontdooien en dan een uurtje of wat op het aanrecht op kamertemperatuur laten komen.
Door bRizo
#155518
Lizzy schreef: Om je eerlijk de waarheid te zeggen begrijp ik je vraag/vragen niet helemaal.... En, ik denk dat je rauw/versvlees ook beter niet met brokken kunt mengen.

Dat is precies wat ik bedoel, de kamertemperatuur. Maar dat voelt nog steeds koud aan. Waarom is de combinatie met brokken niet verstandig? Zou 's ochtends brokken en 's middags vlees (ahv) een betere combinatie zijn?
Dank,
Bob
Door bRizo
#155525
Overigens, fijn dat zo snel zo veel reacties komen. Ik krijg er een brok van in mijn keel :-\
bRizo
Door Cathelijn
#155526
Nitus schreef:

Ik haal 's morgens het eten uit de koelkast (doe dat in hun bakken en leg er een bord tegen de vliegen op) en dat krijgen ze pas 's avonds, en ze liggen hier niet te wachten. ;) Misschien is de tijd tussen uit de koelkast halen en eten geven te kort?
okee, ik moet hem gewoon negeren en dan moet hij er maar aan wennen. Oef dat wordt een tijdje watjes in mijn oren ;D
Door Lizzy
#155531
Hoi Bob, welkom trouwens.

Ja, ik vind het vaak ook nog koud aanvoelen. En als het echt te koud aanvoelt, dan vinden de honden het hier vaak ook te koud en soms spugen ze het eten dan uit. Om de eventuele kou nog af te halen zet ik de metalen-voer-bakken voer vaak nog een paar minuutjes in heet water (in de gootsteen). Ik roer dat dan een paar keer lekker om en dan is het vaak lauw. Honden vinden dat vaak erg prettig en lekker!

Allereerst verteren brokken en vers allebei anders. Brokken bijvoorbeeld bevatten erg veel koolhydraten. Veel koolhyraten zorgen voor een geringe afscheiding van maagsappen en dit maagsap is dan ook minder zuur (pH waarde van rond de 5) terwijl rauw/vers vlees voor een grotere afscheiding van maagsappen zorgt. En tevens is dit maagsap zuurder (pH waarde van 1). Wanneer je brokken geeft, is het maagzuur van de hond minder zuur en komt er dus minder maagsap vrij. En vers/rauw vlees heeft (om optimaal te kunnen verteren) een zuur maagzuur nodig.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 27 aug 2004, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#155532
Cathelijn schreef:

okee, ik moet hem gewoon negeren en dan moet hij er maar aan wennen. Oef dat wordt een tijdje watjes in mijn oren ;D
Je kunt proberen jouw Jonas te leren dat er geen duidelijke etenstijden zijn. Ben je gelijk voor eens en altijd van dat gezeur af ;D! En JA, dat is lastig met een Basset!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#155533
Cathelijn schreef:

okee, ik moet hem gewoon negeren en dan moet hij er maar aan wennen. Oef dat wordt een tijdje watjes in mijn oren ;D
;D ;D hier heb ik ze geleerd op hun plaats te gaan liggen voordat ze hun eten krijgen. Doen ze dat niet, jammer dan, geen eten. Ik zet hun bakken weer terug en loop dan de keuken uit.
Zou je ook kunnen proberen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door