Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Suzanne
#1551263
Hoi,
Sinds een weekje merken we dat ze moeilijker gaat lopen. Ze "mankt" wat met de voorpoten meest links, maar soms rechts. Vooral als ze net opstaat, en aan het einde van een wat langer uitgevallen wandeling.

Sommige oplossingen zijn simpel: net wat minder lang lopen ;-) maar dan....

Hoewel we het vermoeden hebben dat het de artrose is die opspeelt gaan we voor alle zekerheid natuurlijk a.s. vrijdag even met haar naar de DA. Ze lijkt (LIJKT, want zeker weten doe je dat niet) geen pijn of hinder te ondervinden van het manken.. ze wil overal bij zijn, "springt" op haar manier op en doet verder of er niets aan de hand is. Of ze is gewoon een taaie.. kan ook ;-)

Ik ben acuut weer begonnen met Primeval Gelatinaat en probeer me door de topics hier te worstelen die over artrose en pijnstilling gaan.

Een paar dingen kwam ik tegen:
- er bestaan kennelijk (nooit geweten) homeopatische pijnstillers. Mooi, dat overleg ik vrijdag met Atjo (Westerhuis.. de DA)
- er bestaat een Doils-Joints en dat gaat dan kennelijk niet over stickies ;-)
    Weet iemand wat het effectieve verschil is tussen deze variant en de "Senior"? Wat zou voor haar denken jullie een betere zijn?

Hoewel ik graag wil dat ze zo confortabel mogelijk door het leven gaat lijkt het me ook niet handig om er "tig" supplementen/pijnstillers in te duwen; dus dan is het zaak een zo goed mogelijke afweging te maken wat te geven.

Hoe verloopt eigenlijk zo'n proces van Artrose.. het zal in de komende jaren verergeren denk ik? Is het "tot staan" te brengen met medicatie? Wat kan ik verder doen om het haar zo makkelijk mogelijk te maken? Ze heeft hier 3 kleden ter beshikking (en het karpet in de woonkamer) waar ze ook beslist op ligt, maar ze ligt even graag gewoon op de tegels... ik dacht aan een soort warmtemat? Er schijnt zoiets te bestaan voor pups? Is dat veilig, hoe werkt dat?

Verder, maar dat dus terzijde ;-)
Het gaat verder volgens mij goed met haar, ze heeft het naar haar zin denk ik ;-)
Maar, ze wordt ook wel merkbaar dover. Haar stoort dat kennelijk niet ;-) en mij op zich ook niet, maar ik merk dat ik op de wandeling, als ik dus alleen met 3 honden onderweg ben, meer op haar moet letten; ze hoort me niet meer als ze op een bepaalde afstand is en ineens een zijpad in stapt... dan moet ik haar ophalen anders is ze me kwijt. Dus, ik moet meer opletten waar ze heen stieffelt ;-)
Aan de lijn lopen doet ze helaas niet meer. In het begin wel.. keurig aan de lijn.. heerlijk makkelijk... totdat ze ineens in volle weigering ging als ze aangelijnd werd... ze gaat "tegenhangen" en loopt niet, geen stap, geen centimeter. Met geen mogelijkheid van haar plaats te krijgen. We hebben een Flex geprobeerd, maar dat "voelt" ze....  en dus is het resultaat identiek..
Zou een simpele nylon lijn van 10-15-20 meter wat kunnen zijn als het doof zijn erger wordt? Heeft een van jullie dergelijke ervaring? En dan meer in het kader van veilighed voor haar dan dat ik vind dat ze perse aangelijnd moet lopen. Echt weglopen doet ze niet, maar soms gaat haar neus linksaf terwijl ik rechtdoor liep. Natuurlijk kijk ik frequent achterom, maar het is me al een paar keer gebeurd dat ik haar "kwijt" was en even op een holletje terug moest.

Ook haar gezichtsvermogen gaat achteruit... iemand daar nog tips voor?

Geldt trouwens algemeen... tips om hier in de praktijk mee om te gaan zijn zeer welkom. We komen een eind, maar soms helpt het als iemand anders even wat wil meedenken...

Enne... dit zijn geen klachten over haar he? ;-)  Het zou alleen fijn zijn als er wat handreikingen zijn om het prettig voor haar te houden.

Groetjes,
Suzanne
Door pallas
#1551399
zo dat zijn een hoop vragen hoor. :)
Even kijken wat ik er zoal uit kan pikken:

vraagje over het aan lijnen,
heeft ze een halsband of een tuig aan bij het lopen? Het kan zijn dat ze haar balans toch best moeilijk weet te houden aangezien ze last van haar voorhand heeft.
ik raad je dan aan om met een tuigje te lopen, want dan kan ze haar nek beter gebruiken om in balans te blijven.
trouwens kan mank lopen aan de voorkant ook vanuit de nek komen ...

Een lange licht speurlijn kan zeker een geode oplossing zijn, kwestie van uitproberen (misschien eentje lenen?)


Bij artrose een goed glucosamine/chondriotine mix gebruiken ( groene oss bijv)
Veel rechtlijnige beweging geven maar wel gedoseerd.
Ik geef geen doils of andere omega preparaten meer, maar geef gewoon een paar keer een vet visje bij het eten, werkt ook heel goed.


Medicatie kan heel goed helpen. We zijn net met Nox begonnen. Krijgt nu Trocoxil icm met hydrotherapie.
Wat de beste weg is voor jouw hond dat kan de d.a. wel uitleggen.

Extra warmte vind ik zelf niet nodig, wel een goede mat om op te liggen, geen zachte kussens/manden om in en uit te stappen.
Hier liggen ze op een goed kindermatrasje met een kleed eroverheen, das lekker dik en warm en toch stevig.
Als ze nat is krijgt ze nu wel een (bad)jas aan zodat de spieren niet meteen hard afkoelen.
Door Suzanne
#1551424
pallas schreef:
vraagje over het aan lijnen,
heeft ze een halsband of een tuig aan bij het lopen? Het kan zijn dat ze haar balans toch best moeilijk weet te houden aangezien ze last van haar voorhand heeft.
ik raad je dan aan om met een tuigje te lopen, want dan kan ze haar nek beter gebruiken om in balans te blijven.
trouwens kan mank lopen aan de voorkant ook vanuit de nek komen ...

Een lange licht speurlijn kan zeker een geode oplossing zijn, kwestie van uitproberen (misschien eentje lenen?)
Hoi,
Ze loopt aan een tuig. Halsband hebben we nooit omgehad. Het gaat 'm kennelijk niet om het tuig, maar om het feit dat ze de "druk" van de lijn voelt en DAT is wat haar laat stoppen. Ze loopt namelijk los ook in het tuig en dat geeft (op zich) geen probleem. Ze loopt even moeilijk of makkelijk met of zonder het tuig.

pallas schreef: Bij artrose een goed glucosamine/chondriotine mix gebruiken ( groene oss bijv)
Veel rechtlijnige beweging geven maar wel gedoseerd.
Ik geef geen doils of andere omega preparaten meer, maar geef gewoon een paar keer een vet visje bij het eten, werkt ook heel goed.
Hm... ik heb nu de primeval Gelatinaat, dat is volgens mij ook een glucosamine/chondroitine-preparaat.
Vet Visje werkt wel... maar dan anders... dat krijgen we weer terug van haar meestal ;-)
Ik geef haar met regelmaat nog wat extra bij het eten, maar niet meer "los". Altijd in combinatie met kvv, zeker iets met bot. Haar maag heeft er toch meer moeite mee (gekregen) ... maar ze vind het wel heel lekker dus ja.
Vast niet 100% verantwoord (ik zou het apart moeten geven) maar ja.... op deze manier kan ze toch genieten van iets kauwbaars of iets anders dan anders.

pallas schreef: Medicatie kan heel goed helpen. We zijn net met Nox begonnen. Krijgt nu Trocoxil icm met hydrotherapie.
Wat de beste weg is voor jouw hond dat kan de d.a. wel uitleggen.

Extra warmte vind ik zelf niet nodig, wel een goede mat om op te liggen, geen zachte kussens/manden om in en uit te stappen.
Hier liggen ze op een goed kindermatrasje met een kleed eroverheen, das lekker dik en warm en toch stevig.
Als ze nat is krijgt ze nu wel een (bad)jas aan zodat de spieren niet meteen hard afkoelen.
We zullen zien wat Atjo aan medicatie aanraadt.
Ze heeft om op te liggen een dubbel geslagen oud dekbed en een aantal dikke boxkleden. Ze staat (vanuit liggen dus) van al deze dingen even makkelijk of moeilijk op; ik heb daarin nog geen onderscheid gezien. Ze ligt heel graag op het oude dekbed. Ik neem toch aan dat als ze daar niet lekker op ligt of niet fijn uit opstaat dat ze dat dan vermijdt??
Ik zal op zoek naar een kindermatrasje. Alles wat minimaal 70 x 100 cm is, is groot genoeg; kleiner wil ik voor haar niet. Da's nog wel een tip ja...

Thanks a million!

Suzanne
Door Suzanne
#1551429
Gaat helemaal goedkomen ;-)

Het is en blijft een lekker ding en dat het nu (even?) wat minder gaat was te verwachten. We gaan gewoon ons best doen haar zo goed mogelijk te verzorgen in de meest uitgebreide zin van het woord.

Suzanne
#1551435
Kjell vindt zijn orthobed ook heerlijk liggen, dat is voor honden met gewrichtsklachten en ik heb geen aandelen, maar ik vind het "beste aankoop van het jaar 2009". Kjell was geen mand oid gewend (altijd alleen matjes gehad) maar het plastic was er amper af en hij lag er al in.
Hij maakt er echt heel veel gebruik van. Het is van een soort tempur gemaakt.

Afbeelding

Verder krijgt Kjell Corta RX voor zijn artrose (sinds 2 weken) en loopt hij ook aan de lijn (8 meter flexi... ondingen, maar goed dan heeft hij toch nog een beetje bewegingsvrijheid) omdat hij doof is.
Maar als een flexi niet werkt en je hebt inderdaad al een tuigje, dan zou ik ook een andere lange lijn proberen waar geen spanning op komt te staan.

Knuffel voor de oude dame!
#1551448
wij hebben met onze oudjes prima ervaringen bij mevr Dorit Aharon ,die vrouw is zo kundig in haar vakgebied ,ze ziet en voelt alles en de honden die gaan er kwispelend naar toe
want daarna voelen ze zich veel fijner ,lees haar site eens rustig door als je interesse hebt ,er staan veel ervaringsverhalen op van eigenaren tav oudere honden artrose etc

www.kreupeldier.nl
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#1551452
HannekeKjell schreef: Kjell vindt zijn orthobed ook heerlijk liggen, dat is voor honden met gewrichtsklachten en ik heb geen aandelen, maar ik vind het "beste aankoop van het jaar 2009". Kjell was geen mand oid gewend (altijd alleen matjes gehad) maar het plastic was er amper af en hij lag er al in.
Hij maakt er echt heel veel gebruik van. Het is van een soort tempur gemaakt.

Afbeelding
helemaal met je eens. Mijn beide oudjes met artrose (HD, spodylose) konden alle 2 hun draai niet meer vinden op kussens, matrassen, dekbedden. Voor alle 2 een orthobed gekocht en ze liggen en slapen weer heerlijk.
Door Suzanne
#1551457
HannekeKjell schreef: Op de foto lijkt het inderdaad een behoorlijke hoogte, maar het is maar een cm of 10.
Ik heb niks om te meten bij de hand, maar het is precies zo breed als mijn hand.
ah... ik heb de maat nodig die 24 cm hoog is, althans van deze uitvoering van het orthobed.
De rechthoekige variant is stukken lager!

Die versie van 24 cm hoog, dat ga ik haar niet aandoen!  ;-)

Suzann
#1551460
Ik denk dat die 24 cm inclusief die bovenrand is, maar daar hoeft ze niet overheen te stappen, de instap aan de voorkant is veel lager.
Kjell heeft de grootste maat.

Bij de rechthoekige variant zit die rand er niet op. Yuki heeft die geloof ik, omdat hij te groot is voor de grootste ovale.
Door Suzanne
#1551462
HannekeKjell schreef: Ik denk dat die 24 cm inclusief die bovenrand is, maar daar hoeft ze niet overheen te stappen, de instap aan de voorkant is veel lager.
Kjell heeft de grootste maat.

Bij de rechthoekige variant zit die rand er niet op. Yuki heeft die geloof ik, omdat hij te groot is voor de grootste ovale.
ah, oh, dat zou ook nog kunnen! ;-)

Ik vond het bed bij Zooplus online, maar ik hoor daarover slechte ervaringen.... heeft iemand het bed wellicht elders gekocht?

Suzanne
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door