Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Francisca
#153348
Na al veel te hebben gelezen wil ik toch ook beginnen met een dagje zelf samenstellen.
Mika heeft vanmorgen een lapje pens gehad en als dat goed gaat krijgt hij vanavond nog een lapje. Omdat ik toch eerst wil weten hoe hij op verschillende dingen reageert wil ik eerst èèn dag in de week steeds iets nieuws proberen.
Volgende week een kippenekje, moet daar dan nog vlees bij? Kan ik dat ook combineren met pens? En zijn er behalve zijn ontlasting nog andere dingen waar ik op moet letten?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel eng vind maar die pens ging er vanmorgen in als k**k, en als ik dan zie dat Mika ervan geniet wil ik toch wat meer zelf samenstellen. Ik wen er wel aan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153360
Sunshine schreef: Na al veel te hebben gelezen wil ik toch ook beginnen met een dagje zelf samenstellen.
Mika heeft vanmorgen een lapje pens gehad en als dat goed gaat krijgt hij vanavond nog een lapje. Omdat ik toch eerst wil weten hoe hij op verschillende dingen reageert wil ik eerst èèn dag in de week steeds iets nieuws proberen.
Volgende week een kippenekje, moet daar dan nog vlees bij? Kan ik dat ook combineren met pens? En zijn er behalve zijn ontlasting nog andere dingen waar ik op moet letten?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het best wel eng vind maar die pens ging er vanmorgen in als k**k, en als ik dan zie dat Mika ervan geniet wil ik toch wat meer zelf samenstellen. Ik wen er wel aan.

Dit lijkt me een strak plan zoals je het gepland hebt.
Bij kippenekjes hoef je geen extra vlees meer te geven. Stukje pens erbij is lekker, maar geen noodzaak, maar het is heel goed te combineren.

Je went er wel aan, er is niks grensverleggender dan zelf de maaltijd van je hond klaarmaken LOL
Door Francisca
#153369
Thanks. :) Ik heb in twee maanden veel gelezen en geleerd. Nu het in praktijk brengen. 8)
Door Friday55
#153447
vergeet de groente niet. Juliette de B. Levy vindt het belangrijk dat je altijd kruiden toevoegd aan het vlees (nl. paardebloem, peterselie, munt en waterkers) deze kruiden zijn allen hoog in calcium, munt is hoog in vitamine b (nicotinamide) munt werkt verwamend, heft krampen op en stimuleert de spijsvertering, helpt bij winderigheid, misselijkheid en braken. munt bevordert de galafscheiding en de galstroom. Zeker als je begint zijn deze kruiden goed om te geven voor de spijsvertering. I( in totaal 1 eetlepel in het begin) ik doe meestal 1 ons rundertartaar + 1 ei + kruiden in de blender of 1 eetlepel biogarde yoghurt + kruiden in de blender. Ik werk dit gewoon door het vlees heen. Mijn hond eet dit prima. Als je met groentes begint zou ik in het begin alleen kruiden geven, na 1 week groene groentes toevoegen (broccoli, paksoi, courgette) zijn zachte groentes.

Succes
Door Francisca
#153452
Friday55 schreef: vergeet de groente niet. Juliette de B. Levy vindt het belangrijk dat je altijd kruiden toevoegd aan het vlees (nl. paardebloem, peterselie, munt en waterkers) deze kruiden zijn allen hoog in calcium, munt is hoog in vitamine b (nicotinamide) munt werkt verwamend, heft krampen op en stimuleert de spijsvertering, helpt bij winderigheid, misselijkheid en braken. munt bevordert de galafscheiding en de galstroom. Zeker als je begint zijn deze kruiden goed om te geven voor de spijsvertering. I( in totaal 1 eetlepel in het begin) ik doe meestal 1 ons rundertartaar + 1 ei + kruiden in de blender of 1 eetlepel biogarde yoghurt + kruiden in de blender. Ik werk dit gewoon door het vlees heen. Mijn hond eet dit prima. Als je met groentes begint zou ik in het begin alleen kruiden geven, na 1 week groene groentes toevoegen (broccoli, paksoi, courgette) zijn zachte groentes.

Succes
Ik geef de rest van de week Bandit versvlees. Ik had begrepen dat daar al genoeg groente inzit.
De rundertartaar+ei ga ik zeker eens proberen.
Door Timmy
#153494
Friday55 schreef: vergeet de groente niet.
Die van mij krijgt zelden groente. Denk dat het beetje ligt aan de manier waarop je voert ::)

Gr.
Linda
Door 202spots
#153520
Sunshine schreef:
Ik geef de rest van de week Bandit versvlees. Ik had begrepen dat daar al genoeg groente inzit.
De rundertartaar+ei ga ik zeker eens proberen.
Waarom tartaar??? Is niet alleen duurder dan gewoon runder gehakt,maar heeft ook geen vet...
En als ik 't goed lees dan gaat de tartaar ook in de blender ???
Waarom word 't in de blender tot snot gemalen dan??
Als je de groentes en kruiden wil pureren in de blender dat is prima maar doe de gehak er dan gewoon doorheen wanneer je 't in de bak doet.

Wanneer je zo af en toe vlees/gehakt zonder bot geeft dan hoef je er voor 'n enkele keer geen calcium door te doen,maar waneer je het vaker gaat geven dan kan je beter wat gemalen eirenschaal toevoegen.
Door Francisca
#153831
Rundergehakt of rundertartaar kan allebei. Ik heb maar 1 kleine hond. ;) En iets wat al gemalen is hoeft niet nog een keer gemalen, was ik ook niet van plan hoor Dory.
Door 202spots
#154008
Sunshine schreef: Rundergehakt of rundertartaar kan allebei. Ik heb maar 1 kleine hond. ;) En iets wat al gemalen is hoeft niet nog een keer gemalen, was ik ook niet van plan hoor Dory.
"ik doe meestal 1 ons rundertartaar + 1 ei + kruiden in de blender "
Heb ik 't denk ik verkeerd gelezen ??? 8)
Door Francisca
#154077
202spots schreef:
"ik doe meestal 1 ons rundertartaar + 1 ei + kruiden in de blender "
Heb ik 't denk ik verkeerd gelezen ??? 8)
Je had het wel goed gelezen maar bij iemand anders. Friday55 schreef dat. ;D
Door 202spots
#154305
Sunshine schreef:
Je had het wel goed gelezen maar bij iemand anders. Friday55 schreef dat. ;D
Mijn eerste antwoord was voor alle twee bedoeld,
Friday schreef dat ze de tartaar in de blender deed,
en Sunshine schreef dat ze 't ook ging proberen. ;)
Als Friday nou ook de tartaar niet gaat malen..
dan zitten we goed!! ;D
Maar als jullie nou maar NIET gaan denken dat omdat de tartaar duurder is,dan is het vast en zeker veel beter dan gehakt.
Ik geef dan de voorkeur aan de goedkoopste RUNDERgehakt,niet omdat het minder kost,maar omdat het beter voor je hond is.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 26 aug 2004, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Francisca
#154311
Hoi Dory,
Wil je mij uitleggen waarom? Of stel ik nu een domme vraag?
Waarom de rundergehakt beter is bedoel ik. ;D
Laatst gewijzigd door Francisca op do 26 aug 2004, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#154317
Sunshine schreef: Hoi Dory,
Wil je mij uitleggen waarom? Of stel ik nu een domme vraag?
Waarom de rundergehakt beter is bedoel ik. ;D
Tartaar heeft helemaal geen vet erin,de goedkope rundergehakt heef WEL vet er doorheen.
Hond heeft vet nodig ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door