Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#87989
Even een vraagje naar aanleiding van het verhaal over Deg Myelopathie.

In het document van de professor (zie topic van Rosita) wordt zelf samenstellen en versvoer zeer aanbevolen. Daarnaast wordt - naast een hele waslijst aan supplementen - ook aanbevolen om de hond regelmatig Tofu te geven.

Nu weet ik dat soya en soya-producten voor de mens heel gezond kunnen zijn, maar hoe zit dat bij de hond?
Ik meen toch te herinneren dat ik hier ergens een kritisch geluid heb gehoord over soya, maar weet het niet zeker.
Zou ik Beau af en toe soya moeten geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#88017
[quote="Peet"]
Even een vraagje naar aanleiding van het verhaal over Deg Myelopathie.

In het document van de professor (zie topic van Rosita) wordt zelf samenstellen en versvoer zeer aanbevolen. Daarnaast wordt - naast een hele waslijst aan supplementen - ook aanbevolen om de hond regelmatig Tofu te geven.

Nu weet ik dat soya en soya-producten voor de mens heel gezond kunnen zijn, maar hoe zit dat bij de hond?
Ik meen toch te herinneren dat ik hier ergens een kritisch geluid heb gehoord over soya, maar weet het niet zeker.
Zou ik Beau af en toe soya moeten geven?

[/quote]

Men zegt.....men, kweet dus niet wie, zal wel ergens staan, dat honden soya maar slecht kunnen verteren, omdat het een plantaardig produkt is.

Wat ik wel heb met soya in hondenvoer, het zit in Hills dacht ik, dat het wel weer de goedkoopste bagger zal zijn en dus genetisch gemanipuleerd. En zolang men over dat laatste er nog niet over uit is in hoeverre dat schadelijk kan zijn dan geef ik geen soya aan mijn honden (en ook niet aan mezelf), dan houden we het gewoon zoals het hoort bij een echt stukkie vlees.
Door Sander
#88064
Wat mot een hond in 's hemels naam met soya? Eiwitten krijgt 'ie echt wel genoeg binnen op een barfdieet.
Door Kaar
#153294
Om heel eerlijk te zijn had ik deze vraag ook hoor hihihi. Niet omdat ik mijn hond op Soja wil zetten maar ikzelf een lactose-intolerantie heb en me wel eens afvroeg of Abbaio ook niet wat (soja)yoghurt zou willen.
Inmiddels hebben we het anders gedaan, voor mij staat er sojayoghurt, en voor Abbaio boerenlangyoghurt.
Hij moest gisteren trouwens wel even bedenkelijk kijken naar zijn yoghurt, maar heeft het toch opgelebbert.
Door Kaar
#153298
Was dus boerenlandyoghurt bedoel ik hahahah.
Groetjes: Karin en öh, wat moet dat spul in mijn bak", Abbaio
Gebruikersavatar
Door Angelique
#153304
[quote="Kaar"]
Was dus boerenlandyoghurt bedoel ik hahahah.
Groetjes: Karin en öh, wat moet dat spul in mijn bak", Abbaio
[/quote]

hahha, dat leert die vanzelf wat die met dat spul in zijn bak moet LOL.

Maar een lebber soyayoghurt kan weinig kwaad hoor, het gaat er bij dit soort dingen dan toch meer om dat het geen hoofdbestanddeel van de maaltijd gaat worden.
Door Kaar
#153307
Bedankt Angelique,
Nee, het is absoluut geen hoofdbestanddeel van de maaltijd, meer als even een soort van iets snackerigs tussendoor :)
Haha, je had zijn gezicht moeten zien zeg, jammer dat ik daar geen foto van heb gemaakt.
Groetjes: Kaar en Abbaio
Door Lizzy
#153327
Er zijn overigens weer nieuwe geluiden (en ik moet even denken wat de bron ook alweer is) dat soja ook voor de mens helemaal niet zo vreselijk gezond is als wordt gedacht. Zeker niet in die mate zoals vegetariers het zouden eten. Ik denk dus dat je ook soja met mate moet eten hoor, ook als mens.

Maar een hond.... tja, ik vraag mij hetzelfde af als Sander. Wat moet een hond met soja? Een hond krijgt al meer als voldoende eiwitten binnen en dat ene stofje dat dan zogenaamd zo goed zou zijn voor de mens: het is nog maar zeer de vraag of dat echt gezond is voor de hond! Daar is (naar mijn mening) nog veel te weinig onderzoek naar gedaan.

En daarnaast zijn er ontzettend veel honden die buitengewoon slecht op soja reageren. Hun darmen zijn niet ingesteld op de vertering van soja en de meeste krijgen er echt problemen mee. Sojamelk/yoghurt is ook een no-no in mijn ogen. De eiwitten in soja zijn overigens voor de hond buitengewoon slecht opneembaar.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 aug 2004, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#153333
[quote="Lizzy"]
Er zijn overigens weer nieuwe geluiden (en ik moet even denken wat de bron ook alweer is) dat soja ook voor de mens helemaal niet zo vreselijk gezond is als wordt gedacht. Zeker niet in die mate zoals vegetariers het zouden eten. Ik denk dus dat je ook soja met mate moet eten hoor, ook als mens.

Maar een hond.... tja, ik vraag mij hetzelfde af als Sander. Wat moet een hond met soja? Een hond krijgt al meer als voldoende eiwitten binnen en dat ene stofje dat dan zogenaamd zo goed zou zijn voor de mens: het is nog maar zeer de vraag of dat echt gezond is voor de hond! Daar is (naar mijn mening) nog veel te weinig onderzoek naar gedaan.

En daarnaast zijn er ontzettend veel honden die buitengewoon slecht op soja reageren. Hun darmen zijn niet ingesteld op de vertering van soja en de meeste krijgen er echt problemen mee. Sojamelk/yoghurt is ook een no-no in mijn ogen. De eiwitten in soja zijn overigens voor de hond buitengewoon slecht opneembaar.

[/quote]

Ja idd Soya is ook voor de mens niet zo gezond!! Ik zie ook echt geen reden om het aan de hond bij te geven!
Door Kaar
#153373
Daarom dat ik het ook maar eerst even vraag voordat ik ht geef.
Voor mij is het niet andrs en moet ik wel. ik eet verder wel gewoon vlees en dat soort dingen, maar er zijn gerechten en producten waar melk bij moet en dan kom ik dus echt uit op sojamelk. Ik verslond het ook niet met liters hoor.
Het was ook zeker niet de bedoeling de soja te geven ipv yoghurt en andere bestanddelen , de vraag van mijn soja was meer voor als ik een restje overhield en dat soort dingen, maar dat kan ik dan gewoon beter weggooien.
Ja, en er zijn veel berichten over soja, ze zouden wel de kans op hartklachten verminderen, maar de risico op nierstenen weer verhogen.
Gelukkig kan je ook veel (bv pannenkoeken) met water doen ipv soja :)
Ik gebruik het ook echt meer als en vervanger dan om een andere reden hoor. Heb dan ook alleen standaard de sojamelk naturel staan voor maaltijden en soja yoghurt eens in de zoveel tijd omdat ik dat dan wel even lekker vind.
Door Kaar
#153375
Oeps, groetjes: Kaar en Abbaio
Ik ben zo gewend dat die tekst op het forum in mijn handtekening erbij staat hahaha
Zal het even veranderen
Laatst gewijzigd door Kaar op wo 25 aug 2004, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Friday55
#153405
Ik had de zelfde vraag over soya, met name tofu. Ik ben zelf in de jaren 60 in Japan opgegroeid, en mijn buren hadden een Akita-inu waar ik vaak mee ging wandelen. Jappaners eten veel vis, tofu, verse groenten en veel zeewier (hoog in mineralen ook calcium) van botontkalking hebben ze nauwelijks last van. In die tijd was er geen melk, kaas, geen rundervlees te krijgen. Volgens mij (achteraf bedenkend) at die hond gewoon met de pot mee (brokken waren er uiteraard nog niet) was een pracht beest en kon hem als meisje van 10 nauwelijks houden tijdens het wandelen. Ik heb de inhoudsstoffen van tofu opgezocht en dit zit er in:

Tryptofaan (hoog)
ijzer (hoog)
calcium (hoog)
mangaan (hoog)
selenium (hoog)
proteine
fosfor
magnesium
koper
omega 3 vetzuur
b1 en zinc

de bonen zijn wellicht slecht verteerbaar voor onze inu's (japans woord voor hond) maar tofu kan je zo door de groente mix mengen.

Ik ga het in ieder geval proberen en zal het resultaat melden!
Door ~Joke~
#153813
Naast allergie voor granen zijn ook veel honden overgevoelig voor soya. Het wordt vaak aan hondenbrokken toegevoegd samen met mais rijst en/of granen. In mijn ogen past het absoluut niet in een barfdieet, tofu is daarbij ook nog een bewerkt product. Verder lees ik de laatste weken alleen maar negatieve dingen over soya.
Door 202spots
#154054
Tofu word gemaakt van soy...dus besluit zelf maar of je het nodig vind om te geven.
Die Spots van mij vinden cottage cheese lekkerder en gezonder dan Tofu! ;)
~~~~~~~~~~~~~~
Soy is another common ingredient in many pet foods. It is used by the manufacturers to boost the claimed protein content and add bulk so that when animals eat a product containing soy they will fell more sated. Tofu is suitable for humans, but most forms of soybean do not agree with a dog or cat's digestive system. Like many other pet food ingredients, soy is virtually unusable by an animal's body. Being obligate carnivores, cats have little ability to digest any nutrients from soy. The problem is worse for dogs because they lack the essential amino acid to digest soy products. Soy has also been linked to bloat and gas in many dogs.
http://www.meadow-ridge-kennel.bigstep. ... ric34.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door