Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sabri
#152185
Hallo,

Ook ik ben nieuw hier, al lees ik zeker al paar maanden mee op het forum met veel plezier.
Sinds die tijd hebben we onze honden langzaam laten wennen aan de barfmethode(we hebben 2 hollandse herders). Eergisteren hebben we voor het eerst lamsribbetjes gegeven(2 ribbetjes aan iedere hond 2). Gisteren wat meer gegeven met een stukje lamswervel erbij en naast bot gaven we groente(spinazie en wat vlees rundergehakt van de c1000). De groenten en spinazie hebben ze vaker gehad en geen problemen. Alleen nu bijna 24 uur na het eten van de lamsribben heeft een van onze honden last van de ribben. Hij heeft al een aantal keer gespuugd en spuugt dan de ribben van gisterenavond uit. Echt heel scherpe delen zitten erbij en hij zit ook een aantal keer te proesten als je het zo mag noemen. Vind dit best eng!. Het viel me op dat hij er gisteren best lang mee bezig was nl een half uur met een stuk karkas terwijl hij die avond ervoor het binnen 2 minuten al wegwerkte. Gisteren leek het wel alsof hij het niet doorgekauwd kreeg. Zou dit nu toch schaap ipv lam geweest kunnen zijn of verteerd onze hond het niet goed? Het enge is dat de stukjes bot die uitgespuugd werden bloedscherp waren maar wel redelijk klein(5-10 cm).
Hoor krijg jullie commentaar op bovenstaande. Alvast bedankt!
Groetjes,

Sabrine.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#152220
Hoi Sabrine, welkom :). Het zou heel goed kunnen dat die ribben te hard waren voor jouw hond. Ik lees hier wel vaker dat honden onverteerde stukken bot er weer uitspugen, op zich is dat niet zo heel erg. Hij heeft er in ieder geval wel goed op gekauwd zo te lezen ;). Misschien de ribben de volgende keer eerst zelf goed contoleren en de scherpe kantjes eraf knippen? Als jouw honden al langere tijd rauw eten zouden ze het wel moeten kunnen verteren, al merk ik hier ook dat 1 hond meer moeite heeft met het verteren van botten, vind dan werveltjes van de kippennekken (waarschijnlijk ook oudere kippen) in z'n poep en bij de ander niet. Dus hoe ze het verteren verschilt blijkbaar ook weer van hond tot hond.
Ik zou hem goed in de gaten houden, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt :).
Laatst gewijzigd door Nitus op ma 23 aug 2004, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sabri
#152225
Tja, de botstukjes waren denk ik nog wel kleiner dan 10 cm maar is best eng omdat dit de eerste keer is dat het "mis" is gegaan met barf en deze hond heeft nooit eerder overgegeven en paar minuten geleden was ie weer aan het overgeven. Het arme ding gaf ik ook nog op z'n kop omdat ie zo steeds bij me kwam en niet luisterde op commando mand, bleek dat ie toch weer moest overgeven :-[
Maar wacht het maar af, vanavond maar ff geen eten voor de hondjes denk ik zo(nog ff wat opzoeken over overgeven bij honden maar dacht dat ze dan niks meer mogen krijgen kwa eten die avond).
Gebruikersavatar
Door Nitus
#152228
ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt, zou ik ook doen. Misschien kun je hem anders ontbijtkoek of (rauwe)zuurkool geven? Dat wordt gegeven als je hond iets scherps heeft ingeslikt. Dat pakt het scherpe voorwerp in zodat het zonder schade via de natuurlijke weg het lichaam kan verlaten. ???
't is maar een idee hoor, ik weet het niet helemaal zeker :-\. Ik hoop dat de 'experts' ;) nog een ideetje hebben.
Door Lizzy
#152288
Op zich niet zo'n gek idee om nu wat ontbijtkoek te geven (is het nog aan de orde? Volgens mij wel he?).

En op zich is het ook niet vreemd wanneer honden wat harde stukjes 'onverteerbaar bot' uitspugen. Dit gebeurd zeker wel eens wanneer het bot te hard was (waarschijnlijk inderdaad schaap of ouder lam) en het gebeurd ook wel wanneer de honden nog niet zo gewend zijn aan rauwe botten. Wat je kunt doen is toch nog iets langzamer overschakelen, proberen aan zachte botten te komen en botjes die mogelijk iets harder zouden kunnen zijn geven NA een flinke vleesmaaltijd (bijv. na een lekkere volle maaltijd pens ofzo). Gooi desnoods een eetlepel zemelen (niet meer hoor!) over het bot of door de vleesmaaltijd. Zemelen fungeren een beetje als huid en haar van een prooidier en de zemelen pakken vaak scherpe stukjes bot in om veilig naar buiten vervoerd te worden.

Maar goed, neemt niet weg dat zelfs hier wel eens wat harde stukjes bot uit worden gespuugd. Dat doet vooral onze ene hond, Pinkel. Zij heeft blijkbaar eerder moeite met wat hardere botten dan onze andere hond. Het heeft hier dus nog nooit schade aangericht bij mijn honden....., het uitspugen van stukjes bot!

Ik vind stukken bot van 10 cm wel erg groot. Dat lijkt er haast op alsof het te gulzig gegeten is en/of het bot te hard was.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 23 aug 2004, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door