Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaar
#150666
Hallo,
Ik heb hier en daar eens lekker rondgeneust en ben een beetje in de knoei komen te zitten.
Er zijn veel mensen en allemaal een verschillende manier van Barf.
De ene geeft dus elke avond groente en fruitmix en een ander 2x in de week.

Wat is de beste methode?
Het leek mij het verstandigste om de 33%,33%33% methode aan te houden.

Gisteren heeft Abbaio zelf al voor Barf gezorgt, ik had Sardientjes voor de katten, maar die kregen dus de kans niet het op te eten hahahahaha.
Door Lizzy
#150872
Bedoel je de 1/3 1/3 1/3 methode van Mogens Eliasen? Of had je andere voedingsmiddelen in gedachten?

Ik denk dat de vraag 'wat is het beste?' moeilijk te beantwoorden is. Ik denk dat dit afhangt van hoe je hond het doet op de verschillende percentages/methodes en hoe jij je er zelf bij voelt en je eigen omstandigheden.
Door Kaar
#151252
Thanxx, ja die bedoel ik idd. Ik heb het voor mezelf even vertaald naar het 33%,33%33%, maar ik bedoel ermee de 1/3,1/3,/1/3 en idd van Mogen Eliasen.

Bedankt voor je antwoord Lizzy, ben juist bang dat als ik dat zou doen mijn hond dan andere dingen misschien zou laten staan, of dat ik teveel van het ene geef en te weinig van wat anders.
Maar dit zal er vast wel bijhoren bij het "help, ik bgin met Barfen", gevoel hihi.
Beetje hetzelfde als "help, ik krijg een puppy effect".
Gebruikersavatar
Door Nitus
#151258
Zelfs als je de methode van Mogens Eliasen volgt kun je je hond 2x in de week groentes geven ipv elke dag. Het gaat er bij BARF namelijk om dat je over een langere periode (sommigen doen een week, andere 2 weken) compleet voert.
Dan ga je kijken wat je in totaal aan je hond hebt gevoerd over een periode van 2 weken, of je dan ongeveer aan de verhouding 1/3 deel vlees en organen, 1/3 deel groenten en 1/3 deel vet en botten komt.
Je kunt dan dagen krijgen waarin je alleen maar vlees geeft, of alleen maar groentes, of groentes met vlees of helemaal niets, want Eliasen is er voorstander van om je hond regelmatig een dag te laten vasten.
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd, want ik BARF zelf niet maar geef 1 à 2x in de week een zelfsamengestelde maaltijd, maar zo heb ik het wel begrepen.
Door Lizzy
#151272
Nee, klopt hoor Anne-Marie, wat je schrijft. Het gaat er inderdaad om dat je over 1 of 2 weken al die dingen voert en niet dat je iedere dag een maaltijd maakt met 33% - 33% - 33%.

Ik vind zelf die 1/3 methode niet handig. Krijg er geen handigheid in en daarom gebruik ik die van Ian B., die ik geheel aan heb gepast aan mijn eigen honden:

60% rauwe vleesbotten (50% vlees en 50% bot)
15% - 20% rauwe gepureerde groente/fruit
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% gezonde tafelrestjes en/of supplementen

Ik geef zelf dus minder bot en meer vlees.

En tja, of dit nu beter is als de 1/3 methode van Mogens of de "hele prooidier methode" van Tom Lonsdale.... Ik denk het dus niet. Ik denk dat alle methodes waardevol zijn en hun goede en minder goede kanten hebben. En verder denk ik dat je moet kijken wat het best bij je hond en jezelf past.

Ik vind zelf groentes een belangrijk onderdeel uit maken van de menu's. Dat komt omdat ik geloof in de voedingswaarde van groentes + omdat ik zelf 2 Dalmaten heb die je waterrijk + purine-arm moet voeren. Ik vind de Ian B/Mogens E. methode qua groentes voor mijn honden dan ook beter als bijv. Tom L. Er zijn dus ook honden die groentes gewoon categorisch weigeren. Ik denk dat het handig is deze honden volgens Lonsdale te voeren.

Ik zelf heb mijn ontzettende twijfels over de geweldige hoeveelheid supplementen die Ian B. en Mogens E., maar ook Kymythy S. voorschrijven. Qua supplementen voer ik meer volgens Tom L.

Qua hoeveelheid bot zit ik weer tussen Ian B. en Tom L. in. Geen 60% bot maar eerder 40% bot. Mijn honden krijgen echt ontlastingproblemen met 60% (vooral Pinkel).
Door alani
#151299
Hier worden geen groentes meer gegeten
Zodra die erdoor gaan laat hij het staan, wat voor groenten ik ook neem of welke combinaties ik ook maak.
Het is niet een groot probleem want 3 keer per week eet hij Carnibest dus krijgt hij nog wat binnen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#151330
Lizzy schreef: Ik vind zelf die 1/3 methode niet handig. Krijg er geen handigheid in en daarom gebruik ik die van Ian B., die ik geheel aan heb gepast aan mijn eigen honden:
Ik vind hem ook niet erg handig rekenen, dus heb ik een aangepast lijstje gemaakt (wel aan de hand van de verdeling volgens Eliasen). Met in mijn achterhoofd de opmerking van Eliasen dat een paar procent meer of minder niet echt van invloed is op de hoeveelheid mineralen en vitaminen die je hond binnen krijgt. Tenminste dat heb ik van dat ingewikkelde logaritme verhaal begrepen :-\. Maar goed ik doe dat zo:

1/3 vlees en organen = 35% --> 20% vlees, 15% organen
1/3 vet en botten = 35% --> 15% vet, 20% botten
1/3 groente = 30% groentes inclusief ei en tafelrestjes, supplementen (25% groentes, 5% tafelresten, supplementen)

Dan krijg ik de volgende verdeling:

35% Vlees en vet
20% botten
15% organen
25% groentes
5% tafelrestjes/supplementen

Dit is dan denk ik niet echt meer de methode Eliasen meer, maar dit is voor mij nog te snappen en uit te voeren. Het boek van Eliasen is het enige boek dat ikzelf heb gelezen, de rest van m'n 'wijsheid' komt van dit forum.
En zoals ik al eerder zei, ik doe maar max. 2 dagen zelf samenstellen, de rest kvv (Carnibest) dus als ik met die 2 dagen wat scheef zit dan is dat nog niet zo'n ramp. Neemt niet weg dat ik het zo goed mogelijk probeer te doen.
Laatst gewijzigd door Nitus op zo 22 aug 2004, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#151435
Ik heb ook zo mijn eigen maniertje ontwikkeld :)

65 procent vlees+bot
15 procent orgaanvlees
5-10 procent groenten
5 procent tafelresten

Maar ik denk er nooit meer over na. Ik ga ervanuit dat variatie enorm belangrijk is, dus ik zorg ervoor dat ik zoveel mogelijk verschillende dingen geef. Verder volg ik emer Billinghurst dan de andere schrijvers!
Door Lizzy
#151635
An schreef: Ik heb ook zo mijn eigen maniertje ontwikkeld :)

65 procent vlees+bot
15 procent orgaanvlees
5-10 procent groenten
5 procent tafelresten

Maar ik denk er nooit meer over na. Ik ga ervanuit dat variatie enorm belangrijk is, dus ik zorg ervoor dat ik zoveel mogelijk verschillende dingen geef. Verder volg ik emer Billinghurst dan de andere schrijvers!
Ja, dit is inderdaad weer min of meer Ian B met een beetje minder groentes.
Door Li@nne
#153650
Hier krijgen ze geen groentes meer van mij. Af en toe krijgen ze een appel of een peer, en de rest zoeken ze zelf bij elkaar. Nu jatten ze weer volop (verse) maiskolven van het land, en lebberen ze nog altijd lekker van de koeienvlaaien en eten ze met smaak de paardenvijgen ;)
Verder geef ik zoveel mogelijk hele (prooi)dieren en krijgen ze alles wat maar overblijft.
Misschien ga ik in de wintermaanden wel weer groentes geven als de koeien weer binnen zijn...
Door MarijeJoanne
#153958
Li@nne, pas op met paardenstront he?
Paarden worden ontwormd met een middel waar honden niet goed tegen kunnen.
Ze kunnen hier behoorlijk ziek van raken.

Ik kan je helaas niet helpen Kaar, ik geef KVV, zodra we een diepvries over hebben, wil ik ook (gedeeltelijk) over op zelf samenstellen, en ga me er dan tegen die tijd ook wel in verdiepen.
Door MarijeJoanne
#154339
An schreef: Is Lianne haar eigen paard, nou ja niet helemaal maar ze weet wel wat erin gaat dus dat is ok hoor :)
Maar (bijna) iedereen ontwormt zijn paard toch?

Ik de mijnes iig wel, en weet dus wat erin gaat en wat eruit komt ;) .
Die van mij mogen nooit van mij paardenstront eten (doen ze soms wel een poging tot ;D , meestal een mislukte als ik het in de gaten krijg).
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op vr 27 aug 2004, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door