Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door arnold
#150612
Ik voer mijn honden pens, kip ( gemalen afval ) en bruinbrood, ook groente wat er van tafel over is boontjes, rijst e.d.

Nu lees ik hier overal dat koolhydraten niet goed zijn voor een hond, is het nu beter om met brood te stoppen ???

Arnold
Gebruikersavatar
Door Angelique
#150631
Hoi Arnold,
Af en toe een sneetje brood kan geen kwaad (als de hond er tegen kan), maar het mag geen hoofdbestanddeel van de dagelijkse voeding vormen.
Door Kaar
#150663
Bruinbrood mag wel maar niet elke dag en wat mijn voorganger al schreef, het mag zeker geen hoofdbestanddeel vormen van de voeding.
Een hond is er niet op ingesteld om al dat graan te verwerken maar zo af en toe mag wel hoor.
Door arnold
#150777
dus jullie geven alleen maar vlees
af en toe wat groente , vis, fruit en klaar ?
Door yalla
#150780
arnold schreef: dus jullie geven alleen maar vlees
af en toe wat groente , vis, fruit en klaar ?
en bot ;D
Door casangio
#150810
arnold schreef: dus jullie geven alleen maar vlees
af en toe wat groente , vis, fruit en klaar ?
Hier wordt dagelijks 300 gr gemixte groenten verdeeld over 3 honden en de honden krijgen ook iedere dag een schaaltje yoghurt. Hier krijgen ze vlees met de nodige olien toegevoegd, zoals borage olie, visolie soms lijnzaad olie en ook soms 3-6-9 olie (daarin zitten verschillende soorten olien bij elkaar gevoegd.) Plus ook een ei in de week en inderdaad 1 x vis per week.
Door Lizzy
#150869
arnold schreef: dus jullie geven alleen maar vlees
af en toe wat groente , vis, fruit en klaar ?
Nou, ik geef voornamelijk rauwe/zachte vleesbotten, vlees, groentepuree (van rauwe groentes), vis, zuivel, rauwe eieren en klaar ;D
Door tieneke
#150969
De nollebakmonsters hier Carnibest,lamsribben,kippenvleugels,kippennekken,runderlappen,vuile pens,rauw eitje,recreatiebot(je)fruit,biogarde,Huttenkase,stukje vis,stukje kaas(soms)pensstaafje,etc....
Deze extra aanvullingen krijgen zij hoogstens 2 keer per week.
Over een aantal maanden wil ik s'morgens Carnibest geven en s'avonds Barf.
Nu weet ik zeker dat alles in de juiste verhouding naar binnen gaat.
Koolhydraten krijgen mijn pups absoluut niet,echt geen kruimeltje brood of wat dan ook.
Ik ben hier helemaal van genezen na Kobus zijn ziektes.
Door arnold
#151084
Was ik dus even verkeerd bezig.
Bij mij kregen ze een pond vuile pens, een pond gemalen kip / karkas en twee snee bruinbrood. met af en toe groente, eitje ( gekookt ) scheutje olie net wat er voor handen was.
Dat zelfde geldt voor fruit, hier lusten ze alles van. Ik heb een keer bij Mac donalds heerlijk een fruitcoctail met mijn hond gedeeld

En als zonde soms een pannekoek, mijn honden zijn er stapel op en hebben er verder geen last van, ik eet ook wel eens taart .
Een bot krijgen ze ook wel eens maar alleen als ik er bij ben, het wil nog wel eens op ruzie uitdraaien. De kip zit trouwens genoeg bot in.
De honden doen het trouwens goed op dit voer de reu is hier groot op geworden en is een forse jongen.
Een teefje is nog in de groei maar ziet er ook goed uit en zijn geen van twee ooit ziek geweest .
Nu zit ik pas een paar dagen op deze site dus ben ik nog een beetje zoekende en heb alvast het bruinbrood overgeslagen, de kip wat vermindert en de pens wat meer. En een pak koolvis gekocht om te proberen hoe ze er op reageren.
Welke olie ik moet geven weet ik nog niet, daar moet ik me eigen nog eens in verdiepen en waar haal je dat, in een reform winkel of zo ?

Arnold
Door tieneke
#151104
Zo verkeerd ben je niet bezig hoor! ;)
Menig hond zal jaloers worden op wat jij al geeft aan jouw honden voor gezonde kost!
Vraag eens aan Lizzy wat je precies kan verbeteren,zij wilt je zeker advies geven.
Door arnold
#151116
Lizzy haar dieet staat een stukje terug, ik zal hier eens wat van overnemen, allen zie ik me eigen nog niet in de keuken staan groente pureren en zakjes voor vrieser klaarmaken.
Ik maak / haal altijd voor een maand, als ik dat ook met groente wil doen ben ik een dag bezig en dat gaat niet in deze drukke tijden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#151120
Als wij pannekoeken eten dan krijgen de honden er ook altijd eentje. Wat dat aangaat, als je honden er tegen kunnen hoef je ook niet compleet hysterisch te worden als je een keer buiten het boekje gaat, tenslotte doen we dat zelf ook en overleven dat ook wel.

De grootte van je honden is overigens genetisch bepaald, de reu was dus niet groter, of kleiner geworden als die brokken had gegeten.
Je was inderdaad wat eenzijdig, dus een beetje fout bezig, je honden zullen het overleven, tenslotte overleven honden ook op Pittah, Bonzo en meer van dat bagger.
Wij proberen hier (op dit forum) om per hond de juiste maaltijd samen te stellen om zo tot een optimale conditie van de honden te komen in alle opzichten.

Ruim een kilo voer per dag voor een bouvier is best al veel te noemen, mijn grootste reu (3jr. 45 kg) eet ongeveer een ons of 7 per dag, maar krijgt dan wel hoogwaardiger vlees dan alleen gemalen karkassen en pens. Op zich zijn het prima onderdelen van de maaltijden, hier eten ze ook 1 keer per week alleen pens en krijgen ze ook kipkarkassen erbij, maar het is te weinig om structureel als maaltijd te dienen.
Door tieneke
#151127
arnold schreef: Lizzy haar dieet staat een stukje terug, ik zal hier eens wat van overnemen, allen zie ik me eigen nog niet in de keuken staan groente pureren en zakjes voor vrieser klaarmaken.
Ik maak / haal altijd voor een maand, als ik dat ook met groente wil doen ben ik een dag bezig en dat gaat niet in deze drukke tijden.
Je moet gewoon doorgaan zoals je nu je honden voert,met hier en daar misschien een kleine aanpassing ;)door Lizzy.
Geen paniek ;D ;D
Door arnold
#151233
ik zal zeker wat aanpassingen doen.
Maar Angelique had het over hoogwaardiger vlees.
Wat versta je hier onder ? hart e.d.
lever is ongezond, mild schijnt ook niet goed te zijn, wat blijft er over.
En dat de afmeting van een hond genetis bepaald is ben ik met je eens, maar als zijn voeding niet oke is kan je volgens mij niet het maximale er uit halen wat er inzit kwa afmetingen dan.
Mijn reu is ook 3 en weegt over de 50 kilo, hij krijgt nu iets minder dan een kilo omdat hij anders te dik wordt, het teefje 1 jaar oud krijgt iets meer dan een kilo.
Het zijn alle twee actieve honden en zijn de hele dag in de weer en hebben geen last van overgewicht, in mijn ogen dan.

Arnold
Gebruikersavatar
Door Angelique
#151250
arnold schreef: ik zal zeker wat aanpassingen doen.
Maar Angelique had het over hoogwaardiger vlees.
Wat versta je hier onder ? hart e.d.
lever is ongezond, mild schijnt ook niet goed te zijn, wat blijft er over.
En dat de afmeting van een hond genetis bepaald is ben ik met je eens, maar als zijn voeding niet oke is kan je volgens mij niet het maximale er uit halen wat er inzit kwa afmetingen dan.
Mijn reu is ook 3 en weegt over de 50 kilo, hij krijgt nu iets minder dan een kilo omdat hij anders te dik wordt, het teefje 1 jaar oud krijgt iets meer dan een kilo.
Het zijn alle twee actieve honden en zijn de hele dag in de weer en hebben geen last van overgewicht, in mijn ogen dan.

Arnold
Met hoogwaardiger vlees bedoel ik voornamelijk spiervlees wat meer voedingsstoffen levert dan pens, want als ze b.v. hier een ietsepietsie te dik worden dan voer ik de hoeveelheid pens wat op om het aantal caloriën naar beneden te halen.
Spiervlees is dus gewoon vlees, geen organen, dus het vlees aan de kip, rund, kalf enz.
Als je aan kopvlees kan komen dan heb je een redelijk goedkope bron van spiervlees.
Voorst krijgen ze hier regelmatig vuile pens, hart maar ook afwisselend en met mate milt (1 milt op 8 honden), long, lever, want hoewel je bij deze onderdelen kan zeggen dat overdaad schaadt, ze hebben toch hun eigen specifieke voedingswaarde die er wat mij betreft dan ook gewoon bijhoort. Daarnaast natuurlijk het bottenwerk nog.
Voorts krijgen ze één á 2 keer per week verse (komplete) sardines en dan verder wat tafelrestjes, maar die zijn op 8 honden te verwaarlozen qua hoeveelheid. Wat groenten aangaat maken wij hier ook geen mixen. Wij zijn dan wat simpeler, als wij bloemkool eten, eten hun dat ook, dat wat overblijft (koop ik wel iets extra's) dat gaat door de keukenmachine of de kook gaat er even over heen en dan de voerbak in.
Wij wisselen het zelfmaak af met KVV en in die van ons (carnibest) zit ook wat groente verwerkt, dus mede daarom maken we er niet zo'n punt van. Daar tegenover staat dat veel mensen helemaal geen groenten geven en dan doen de honden het met de groene prut die nog in de vuile pens zit. Zoveel mensen zoveel manieren, hoofdzaak is dat JOUW hond het er goed op doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door