Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wil
#148685
Hoi,

Ik las vandaag in een nieuw informatie-gidsje dat wij hier 2 bedrijven hebben waar ze in slachtafval doen. Ik heb geen idee wat en of dat vers is of vanzelf wegloopt, maar voor dat ik bel wil ik eerst even hier vragen of ik daar eventueel iets mee kan voor de dames en zo ja waar kan ik dan om vragen.
Kan iemand hier mij raad geven?

Wil
Door Jantien
#148756
ja dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ga vrijdag bellen naar een kleine slachterij. wat mag je wel en niet meenemen. ???

Ik hoorde namelijk van de biologische slager adt er een "verbod" zit op het verkopen van slachtafval, maar dat lijkt mij erg vreemd
Door Lizzy
#148791
Slachtafval... ik heb daar erg weinig verstand van omdat ik geen slachtafval aan mijn honden geef... Misschien kun je vragen om kalfsstrotten, milt, uier, pens? Zulke dingen dus, denk ik....?
Door Lizzy
#148800
Jantien schreef: ja dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ga vrijdag bellen naar een kleine slachterij. wat mag je wel en niet meenemen. ???

Ik hoorde namelijk van de biologische slager adt er een "verbod" zit op het verkopen van slachtafval, maar dat lijkt mij erg vreemd
Slachterijen mogen niet alles verkopen, dat klopt wel. Hersenen van schapen en runderen bijvoorbeeld mogen ze niet verkopen. Veel slachterijen leveren overigens niet aan particulieren.
Door Lizzy
#148803
Jantien schreef: ja dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ga vrijdag bellen naar een kleine slachterij. wat mag je wel en niet meenemen. ???

Ik hoorde namelijk van de biologische slager adt er een "verbod" zit op het verkopen van slachtafval, maar dat lijkt mij erg vreemd
Slachterijen mogen niet alles verkopen, dat klopt wel. Hersenen van schapen en runderen bijvoorbeeld mogen ze niet verkopen. Veel slachterijen leveren overigens niet aan particulieren.
Door tieneke
#149063
Jantien schreef: ja dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ga vrijdag bellen naar een kleine slachterij. wat mag je wel en niet meenemen. ???

Ik hoorde namelijk van de biologische slager adt er een "verbod" zit op het verkopen van slachtafval, maar dat lijkt mij erg vreemd
Je biologische slager heeft gelijk ;)
Mijn gratis adres met de verse vuile pens,botten etc van de natuurkoeien ben ik sinds enkele maanden kwijt.
De pens gaat nu in de afvalbak!
Dit door allerlei regeltjes en wetgevingen :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#149127
Wil schreef: Hoi,

Ik las vandaag in een nieuw informatie-gidsje dat wij hier 2 bedrijven hebben waar ze in slachtafval doen. Ik heb geen idee wat en of dat vers is of vanzelf wegloopt, maar voor dat ik bel wil ik eerst even hier vragen of ik daar eventueel iets mee kan voor de dames en zo ja waar kan ik dan om vragen.
Kan iemand hier mij raad geven?

Wil
Een bedrijf wat "in slachtafval" doet moet qua hygiëne aan dezelfde eisen voldoen als ieder ander vleesverwerkend bedrijf. Slachtafval is een mooi woord voor die dingen aan een dier die wij (in Nederland) niet willen eten/gebruiken. Alles wat na uitbenen overblijft is in principe slachtafval, dus de organen, kopvlees, oren, snippers, botten enz. De verwerking van bepaalde delen zoals hersenen hebben eigen regels en die onderdelen zullen dan ook niet verhandeld worden.
als dit bedrijf vergunning heeft om aan particulieren te leveren dan kun je er dus gerust met een boodschappenlijstje heengaan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#149131
Jantien schreef: ja dat zou ik ook wel eens willen weten, ik ga vrijdag bellen naar een kleine slachterij. wat mag je wel en niet meenemen. ???

Ik hoorde namelijk van de biologische slager adt er een "verbod" zit op het verkopen van slachtafval, maar dat lijkt mij erg vreemd
Dat is allemaal erg vaag daar de een dus wel gewoon verkoopt en de ander niet. Er zijn zelfs slachthuizen die er een winkeltje bij hebben waar je gewoon alles kunt kopen. Ik weet wel dat het vervoer en de opslag gescheiden moet zijn van het consumptievlees, vandaar dat slagers die niet zelf slachten geen slachtafval kunnen/willen leveren. Hier halen we het slachtafval ook direkt bij de zelfslachtende slager af en daar wordt ook verder niet stiekem over gedaan oid. en elders op het forum biedt een bioslager ook gewoon met naam en toenaam zijn handel aan. Ik denk dan ook dat het met een echt verbod nog wel mee zal vallen en dat er eerder misschien sprake van is dat de betreffende slagers niet kunnen voldoen aan de regelgeving omtrent de opslag van het afval.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 19 aug 2004, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantien
#149144
Aha, ja ik dacht al dat het met vervoer van vlees voor menselijke consumptie en zo te maken had... :P
maar ik ga er morgen dan maar met een lijstje heen :D

bedankt
Laatst gewijzigd door Jantien op do 19 aug 2004, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Wil
#149410
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties en Angelique voor je duidelijke uitleg.
Lizzy, als ik het dus goed begrijp moet ik alleen spullen uit cat. 3 hebben (niet voor menselijke consumptie).
Ik heb net nog geprobeerd te bellen maar er wordt niet opgenomen dus ik ga het morgen nog eens proberen

Wil
Gebruikersavatar
Door Angelique
#149412
Wil schreef: Hoi,

Bedankt voor jullie reacties en Angelique voor je duidelijke uitleg.
Lizzy, als ik het dus goed begrijp moet ik alleen spullen uit cat. 3 hebben (niet voor menselijke consumptie).
Ik heb net nog geprobeerd te bellen maar er wordt niet opgenomen dus ik ga het morgen nog eens proberen

Wil
Zo zou je het kunnen zien, maar er staan dingen in dat lijstje die wij ook niet aan onze honden willen voeren.
Je zou de volgende dingen mee kunnen nemen: (vuile) pens, kopvlees, orgaanvlees (lever/hart/niertjes) luchtpijpen (voor de fun) strotten.
Dit lijstje is aanvulbaar met alles wat eetbaar is en wat ik vergeten ben:-)
Door willieD
#149495
slachtafval mag verkocht worden als het van dieren komt die voor menselijke consumptie is
pens MOET gespoeld worden en kleine slachterijen vinden dit te veel werk en kieperen dit weg.
Door Janet
#150472
tieneke schreef: Je biologische slager heeft gelijk ;)
Mijn gratis adres met de verse vuile pens,botten etc van de natuurkoeien ben ik sinds enkele maanden kwijt.
De pens gaat nu in de afvalbak!
Dit door allerlei regeltjes en wetgevingen :-X
Is het niet mogelijk dat het slachtafval op dezelfde dag wordt afgehaald als dat het wordt geleverd? Heeft de slager ook geen toestanden met opslag o.i.d.
Door tieneke
#150495
Janet schreef: Is het niet mogelijk dat het slachtafval op dezelfde dag wordt afgehaald als dat het wordt geleverd? Heeft de slager ook geen toestanden met opslag o.i.d.
Volgens mijn bio-boer mag hij het op straffe van een bekeuring niet meer zomaar weggeven :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door