Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
ibbi schreef: sorry maar ik heb helaas geleerd dat wat jij zegt dus onzin is.  er zijn manieren om de testen verkeerd te gebruiken.
snaptesten laten alleen zien dat de poes op dat moment geen felv heeft... mocht zij ( of de kater )  ervoor of erna met een felv-kat in aanraking komen en besmet raken met felv, zie je dat niet op een snaptest.  
Volgens mij is dat nu juist het probleem. Als jij je kat keurig laat testen, maar maar vervolgens los laat lopen, een nieuw ongetest poesje je cattery binnenhaalt. Of zoals, (sorry dat ik dit er zo ruw bijsleep) dat poesje wat in de bar staat ter herplaatsing. Van een boerderij een kitten zo bij je geteste katten zetten(ik zeg overigens niet dat in dit geval ook gebeurd is, maar geef een voorbeeld) is naar mijn idee onverantwoord. Zoals er ook vrij makkelijk met stambomen gesjoemeld kan worden kan dat ook met testen natuurlijk.

7 maart is de Felcan dag, met oa retrovirusinfecties bij de kat. Ik ben benieuwd of deze beste meneer ook de Elisa testen in twijfel trekt.
Door flin
ibbi schreef:
zo ie zo zijn de doorsnee raskatten zwakker en daarnaast komen zulke ziektes als felv vooral bij raskatten voor.  ( wist ik ook allemaal niet hoor, totdat ik 't van verschillende DA's hoorde tijdens de behandelingen van ons kitten* - wij hebben zelfs interferon geprobeert maar helaas .... )
'k ken geen doorsnee-raskatten  :D ,
en bij de Britjes is er toch een ruime genenpoel aanwezig, dus dat zou in dit geval niet opgaan,
daarnaast kan elk dier met 'n zwakke afweer Felv ontwikkelen, mocht 't dier daar mee in aanraking geweest zijn, of komen,
voor een gezond dier met sterke afweer, zal dit geen probleem zijn

'k denk wel dat een raskat-eigenaar eerder genegen is op de stoep te staan bij de DA, dan een 'gemiddelde' htk-houder, die z'n dieren ongecastreerd naar buiten wuift, en dit wat de DA-statistieken betreft beïnvloed
Door Limpy
Nee hoor, ik ren met mijn  (gecastreerde) HTK´s ook net zo snel naar de DA al met m´n mooie oosterlingen hoor, zal ik echt een uitzondering zijn?
Door hannabelgje
Mijn dierenarts raadt mij ook af om nog een raskat te nemen, hij ziet dit soort problemen ook voornamelijk bij raskatten. Hij adviseert ook om een htk te nemen ivm natuurlijke selectie.
Ik ben begonnen met htk's en daarvan is er eentje dus aan fip gestorven en eentje aan cardio myopathie, ook allebei op zeer jonge leeftijd, daardoor wilde ik overstappen naar raskatten, voor mijn idee was dat een stuk veiliger. Ik weet het nu eerlijk gezegd helemaal niet meer. Ik ben het vertrouwen in katten aardig kwijt op het moment.
Mijn honden doen het toch beter. Maarja ik heb nog een britje van 5 maanden rondlopen waarvan ik vind dat ze ook een maatje verdient, maar voorlopig nog even niet.

In mijn koopcontract van mijn britje staat dat sterven door virussen niet vergoed worden door de fokker, het is natuurlijk een virus, in hoeverre geldt dat in dit geval?

groetjes van Hanna.
Door ibbi
In mijn koopcontract van mijn britje staat dat sterven door virussen niet vergoed worden door de fokker, het is natuurlijk een virus, in hoeverre geldt dat in dit geval?

fijn koopcontract.... wat moet er dan gebeuren voordat ze 't kitten vergoeden? onder een trein komen?  :-X

ben bang dat je je geld kwijt bent straks. al maakt 't geld niet uit natuurlijk, je wilt gewoon een gezond kitten hebben en je lieverd niet kwijt!  :'(

hoe is 't vandaag ? 
Door Mevroi Kruim
Zo'n koopcontract is gewoon nietig als het bepalingen bevat die strijdig zijn met de wet. En besmettingen die de kat vanuit het nest meebrengt vallen onder de verantwoordelijkheid van de fokker.
Door verwonderd
Mevroi Kruim schreef: Zo'n koopcontract is gewoon nietig als het bepalingen bevat die strijdig zijn met de wet. En besmettingen die de kat vanuit het nest meebrengt vallen onder de verantwoordelijkheid van de fokker.
Ik heb toentertijd het door omstandigheden niet kunnen doorzetten, maar ik was naar het juridisch loket gegaan. En ik had een sterke zaak. Jij ook lijkt mij, ondanks zo'n zinnetje in het koopcontract.

Ik zou zoals ik nu ben, het er niet bij laten zitten. Het gaat niet alleen om dit kitten, het gaat niet om geld, het gaat er om dat dit soort fokkers even flink op de vingers worden getikt.
Door hannabelgje
Er staat ook in het koopcontract dat de kat in goede gezondheid verkeerd en dat er op dat moment geen redenen bekend zijn waarom er niet met de kat gefokt zou kunnen worden, terwijl ze al wisten bij de verkoop dat ze een hartafwijking had.
Er mocht dus ook niet mee gefokt worden.
Het gaat inmiddels steeds slechter met haar. Ze krijgt die astronautenvoeding en voor de rest wil ze niet echt eten. Het is hooguit een kwestie van dagen vrees ik voordat ik weer bij de DA sta. ik wil het ook niet zodanig rekken dat er voor haar helemaal geen lol meer aan is. Ze komt nog wel bij me enzo en slaapt ook bij me.

Ik zal morgen dapper worden en de fokker gaan bellen. Ik zit daar niet zo op te wachten aangezien ik nu al weet dat ik emotioneel wordt aan de telefoon. Maar ja het moet toch gebeuren, misschien wil hij haar nog zien.

groetjes van Hanna.
Door Borke
Hoe goed ken je die fokker Hanna?
Fokkers houden zich in de goede zin van het woord niet altijd aan hun contract.
Wij deden dat als Maine Coon fokkers in ieder geval niet, wij deden altijd meer dan er in het contract stond, maar lieten dat afhangen van het contact wat wij hadden en de daaruit voortvloeiende overtuiging dat een kittenkoper zelf het maximaal haalbare deed om het kitten gezond op te laten groeien (o.a. niet vrij buiten laten lopen e.d.).

Dit zijn altijd lastige situaties en ook enorm verdrietige situaties!
Misschien helpt het om voor jezelf een lijstje te maken van de dingen die je wilt zeggen en wilt vragen en pen en papier bij de hand te houden om aantekeningen te maken als de fokker nog interessante dingen zegt.

Sterkte!
Door hannabelgje
Vandaag heb ik Cleo in laten slapen, zelfs het astronautenvoer wilde ze niet meer eten. Ze zag ook lijkbleek en het ging duidelijk niet meer.
Ik heb via de mail contact opgenomen met de fokker, ik ben nu nog te emotioneel om het via de telefoon te doen.

Cleo meisje, je zult gemist worden.

groetjes van Hanna
Door ibbi
:'( :'( :'(

arme poezekind 

heel erg veel sterkte gewenst, die arme kleine schat,  er zijn geen woorden voor hoe afschuwelijk deze ziekte toch is  :'(

:-* :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door