Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Karin05
#1478955
Goedemorgen allemaal,

ik heb weer een vraag blijf t toch lastig vinden die entingen en al die afkortingen daarvoor, kreeg van DA weer een oproep.

Ik denk dat ik t weet maar toch over zeker weten.

In 2008 heeft ze de enting Nobivac L+ DHPPi gehad.
In 2009 Nobivac Lepto en Nobivac Pi.

Volgens de da heeft ze nu weer een gehele enting nodig (L+ DHPPi) maar volgens mij is alleen de Weil nu voldoende toch? Daar Nobivac toch voor 3 jaar voldoende zal moeten zijn.

Wie o wie zou mij hier nadere uitleg over willen/kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1479172
De Nobivac cocktail is voor 3 jaar geregistreerd, dus die hoef je nu niet weer te doen als je dit aanhoud.
Weil is inderdaad maar 1 jaar dus die is dan wel weer aan de beurt.
Door Robian
#1479483
Van de DHPPi is het DHP gedeeltje 3 jaar geldig en de Pi 1 jaar.
Omdat je Pi (para influenza) in de enting had zitten zegt jou DA dat je nu weer moet komen. Had je alleen de DHP enting laten zetten dan had je pas over 3 jaar terug moeten komen.
Zelf zie ik niet de noodzaak om Pi te enten. Ik vergelijk het altijd met de griep.

Als je elk jaar de Weil wilt enten dan zou ik dat in het begin van de zomer doen en niet nu.

Heel veel DA's zijn ook erg "slim" als het op enten aan komt.
Als je namelijk alleen Weil wilt enten dan zeggen ze dat dat niet kan. Volgens hen kan het alleen opgelost worden in de DHP cocktail.
Ze vergeten dan even voor de makkelijkheid dat Nobivac gratis een oplosmiddel voor Weil mee kan leveren. Dat heet Solvens.
Door Karin05
#1479525
Robian schreef: Van de DHPPi is het DHP gedeeltje 3 jaar geldig en de Pi 1 jaar.
Omdat je Pi (para influenza) in de enting had zitten zegt jou DA dat je nu weer moet komen. Had je alleen de DHP enting laten zetten dan had je pas over 3 jaar terug moeten komen.
Zelf zie ik niet de noodzaak om Pi te enten. Ik vergelijk het altijd met de griep.

Als je elk jaar de Weil wilt enten dan zou ik dat in het begin van de zomer doen en niet nu.

Heel veel DA's zijn ook erg "slim" als het op enten aan komt.
Als je namelijk alleen Weil wilt enten dan zeggen ze dat dat niet kan. Volgens hen kan het alleen opgelost worden in de DHP cocktail.
Ze vergeten dan even voor de makkelijkheid dat Nobivac gratis een oplosmiddel voor Weil mee kan leveren. Dat heet Solvens.
Bedankt iig geval voor jullie reactie's alvast.
Is het dan handig om nu alleen de DHP te laten enten :-[.
Weil gaat er idd nu nog niet in.
Door Robian
#1479807
Karin05 schreef: Bedankt iig geval voor jullie reactie's alvast.
Is het dan handig om nu alleen de DHP te laten enten :-[.
Weil gaat er idd nu nog niet in.
Als jij in 2008 alleen DHP had geent dan had je pas in 2011 weer opnieuw gemoeten.
Maar doordat de Pi erbij zat kreeg je dit jaar weer een oproep

Het zit met de cocktail als volgt
DHP = 3 jaar geldig
DHPPi = DHP (3 jaar) Pi (1 jaar)
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#1479827
Die DHP hoef je nu inderdaad nog niet te laten enten, dat hoeft pas weer in 2011 als je het schema aanhoud.
Weil vergat ik inderdaad te zeggen dat je dat beter in het voorjaar kan laten doen.
Door Robert & Mirjan
#1480733
ik wou net hier een vraag over stellen zie ik dit topic staan dus stel ik de mijne hier ook maar.
Bij mijn vorige honden moest eerst elk jaar geent worden en toen in eens om de twee jaar.
Overigens had ik elke keer na de enting 3 honden met kennelhoest!!!

Nu bij deze hond moet het blijkbaar weer elk jaar een cocktail. Hoe zit dit nu???

Bij de ± 8 weken heeft ze Nobivac Puppy DP gehad
Bij de ± 11 weken heeft ze Nobivac KC en Vanguard 7 (CPV-Lepto) gehad
Bij de ± 14 weken heeft ze Vanguard 7 (CPV-Lepto) en Vanguard 7 (DA2PI) gehad.
En nu moet ze volgende maand weer een enting (dan is ze 1 jaar 3 maanden)

Nu kreeg ik dit te horen van de assistenten en vraag het zowieso ook aan de DA maar dan weet ik wat ik terug kan zeggen.
Beter goed beslagen te ijs vragen stellen.
Door K&D
#1480750
Als jouw honden elke keer ná de kennelhoest enting kennelhoest krijgen, dan zou ik dat dus niet meer laten zetten....

De 'booster' Distemper/Hepatitis/Parvo op de leeftijd van 15 maand is wel een nuttige. Daarna kun je een aantal jaren deze cocktail overslaan (behalve Lepto als je dat nodig vindt)  óf gaan titeren.
Uit onderzoek is gebleken dat honden die als pup voldoende geënt zijn, jarenlang bescherming hebben. Dat is ook aan te tonen middels titerbepaling.
Ik zou in elk geval aan je DA vragen om Nobivac te enten, of in elk geval iets wat een 3-jarige registratie heeft.

Met de zoekfunctie bovenaan kom je nog veel meer leesvoer tegen ;).
Overigens is het niet verkeerd een tikkeltje eigenwijs te zijn en verder te zoeken mocht je DA niet mee willen gaan met jouw ideeën.
Door Robert & Mirjan
#1480775
K&D schreef: Als jouw honden elke keer ná de kennelhoest enting kennelhoest krijgen, dan zou ik dat dus niet meer laten zetten....

De 'booster' Distemper/Hepatitis/Parvo op de leeftijd van 15 maand is wel een nuttige. Daarna kun je een aantal jaren deze cocktail overslaan (behalve Lepto als je dat nodig vindt) óf gaan titeren
Uit onderzoek is gebleken dat honden die als pup voldoende geënt zijn, jarenlang bescherming hebben. Dat is ook aan te tonen middels titerbepaling.
Ik zou in elk geval aan je DA vragen om Nobivac te enten, of in elk geval iets wat een 3-jarige registratie heeft.

Met de zoekfunctie bovenaan kom je nog veel meer leesvoer tegen ;).
Overigens is het niet verkeerd een tikkeltje eigenwijs te zijn en verder te zoeken mocht je DA niet mee willen gaan met jouw ideeën.
.????????? Titeren????
En kennelhoest enten is toch verplicht op veel clubs?

Verder wil mijn dierenarts wel overal in mee denken maar je moet wel weten wat je vraagt en evt een weerwoord hebben.
Nu kennen ze mij voortaan een beetje (de nieuwe artsen niet) en weten dat ik niet van onzin houdt en niet meega in commerciele verkooppraatjes en dingen ook uitzoek.
Bijv. met vers voeren, waren ze geen voorstander van (logisch nu zien ze me niet meer elke maand) maar nu beginnen ze ook om te switchen, dit ook door een nieuwe dierenarts die echt voor vers is.
Door Lizzy
#1481492
Kennelhoest is inderdaad vaak verplicht. Gelukkig zijn er niet veel clubs die ook daadwerkelijk controleren. Voor mij is kennelhoest een echte no-no enting. Ik heb jarenlang wel gevaccineerd en mijn honden hadden ieder jaar kennelhoest >:(. Inmiddels vaccineer ik al jaren en jaren niet meer tegen kennelhoest. En hebben ze ook nooit meer kennelhoest gehad. Ik vaccineer alleen tegen dodelijke ziektes. Vaccines zijn namelijk niet onschuldig, zoals sommige DA's ons doen willen laten geloven.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1481511
Robian schreef: Heel veel DA's zijn ook erg "slim" als het op enten aan komt.
Als je namelijk alleen Weil wilt enten dan zeggen ze dat dat niet kan. Volgens hen kan het alleen opgelost worden in de DHP cocktail.
Ze vergeten dan even voor de makkelijkheid dat Nobivac gratis een oplosmiddel voor Weil mee kan leveren. Dat heet Solvens.
Je bedoelt het vast andersom, de DHP moet opgelost worden in Solvens ;)
Door Robert & Mirjan
#1481564
Lizzy schreef: Kennelhoest is inderdaad vaak verplicht. Gelukkig zijn er niet veel clubs die ook daadwerkelijk controleren. Voor mij is kennelhoest een echte no-no enting. Ik heb jarenlang wel gevaccineerd en mijn honden hadden ieder jaar kennelhoest >:(. Inmiddels vaccineer ik al jaren en jaren niet meer tegen kennelhoest. En hebben ze ook nooit meer kennelhoest gehad. Ik vaccineer alleen tegen dodelijke ziektes. Vaccines zijn namelijk niet onschuldig, zoals sommige DA's ons doen willen laten geloven.
En dat vind ik zo jammer, je zou toch denken dat de gezondheid van dieren voorop staat maar af en toe denk ik weleens dat het puur om geld gaat en dat je zowieso terug moet komen. Daarom wil ik altijd weten hoe en wat, zodat ik evt indien nodig andere opties of een weerwoord weet.
Maar zoals al eerder gezegd nu weten ze negen van de tien keer voortaan hoe of wat, alleen de nieuwe artsen niet.
Verder zijn ze wel bijzonder kundig en ben ik ook zeer tevreden hoor, alleen dit soort dingen. Ze zien mij ook niet zoveel meer als voorheen, dus dat merken ze ook.(1 operatiekamer moet nog een bordje komen hangen met dank aan ..... ;D)

Maar iig kennelhoest is dus niet echt noodzakelijk en dus ook niet echt schadelijk voor een hond? Mij was namelijk verteld als je dit niet ent de hond een zwaardere vorm van kennelhoest krijgt. Dus als ik het goed begrijp ook niet waar >:(
Laatst gewijzigd door Robert & Mirjan op wo 13 jan 2010, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1482045
Robert & Mirjan schreef: En dat vind ik zo jammer, je zou toch denken dat de gezondheid van dieren voorop staat maar af en toe denk ik weleens dat het puur om geld gaat en dat je zowieso terug moet komen. Daarom wil ik altijd weten hoe en wat, zodat ik evt indien nodig andere opties of een weerwoord weet.
Bij sommige is dat natuurlijk gewoon ronduit het geval. Bij veel ook niet. Dorothea hier boven je hoort beslist niet in die categorie DA's thuis. En zo zijn er gelukkig meer.
Maar zoals al eerder gezegd nu weten ze negen van de tien keer voortaan hoe of wat, alleen de nieuwe artsen niet.
Verder zijn ze wel bijzonder kundig en ben ik ook zeer tevreden hoor, alleen dit soort dingen. Ze zien mij ook niet zoveel meer als voorheen, dus dat merken ze ook.(1 operatiekamer moet nog een bordje komen hangen met dank aan ..... ;D)
Als je verder tevreden bent, ku je je natuurlijk gewoon als kritische klant/patient opstellen. Of zeggen "ik wil alleen deze enting, punt". En dan moet je duvelsgoed opletten want zoals Dorothea hierboven schrijft: als je alleen op een DHP enting vraagt, heb je dus dikke kans dat je DA daar ook lepto bij zet omdat hij/zij daar deze enting in oplost. Dus vraag ook welke oplosstof ze gaan gebruiken.
Maar iig kennelhoest is dus niet echt noodzakelijk en dus ook niet echt schadelijk voor een hond? Mij was namelijk verteld als je dit niet ent de hond een zwaardere vorm van kennelhoest krijgt. Dus als ik het goed begrijp ook niet waar >:(
Nee, dat klopt niet. Maar je hond zou van het zelfde virus wel meer last kunnen hebben, zonder enting. Zeggen ze. Ze vergeten dan alleen helaas 'voor het gemak' dat de weerstand hartstikke ondermijnd wordt door die rottige kennelhoest enting......
Door Robian
#1482296
*Dorothea* schreef: Je bedoelt het vast andersom, de DHP moet opgelost worden in Solvens ;)
oeps....ja ik bedoel precies andersom.
Ik wilde alleen DHP enten en geen weil. Dat kon niet volgens de DA omdat de DHP in Weil opgelost diende te worden.
Door Boez
#1490901
Lizzy schreef: Ik vaccineer alleen tegen dodelijke ziektes. Vaccines zijn namelijk niet onschuldig, zoals sommige DA's ons doen willen laten geloven.
Waartegen laat jij dan vaccineren Lizzy?
Want ik heb wel eens het balletje opgegooid welke ik achterwege zou kunnen laten, en eigenlijk zou ik alleen de kennelhoest weg kunnen laten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door