Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Blitz
#1473689
Hallo,

Ik zal me ff voorstellen mijn naam is Petra en ik ben de zeer gelukkige eigenaar van een prettig gestoorde boxer Blitz.
Blitz heeft een probleem met haar gezondheid. behoorlijk veel last van allergie dit al vanaf dat zij een maand of 4,5 was (erg jong dus) met een maand of 7 zijn we al begonnen met hypersensibiliseren maar dit heeft na een jaar nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. We proberen de bijwerkingen jeuk en oorontstekingen onder controle te houden met atopica. Dit lukt zomers beter dan nu in de winter. Ik denk omdat ze vanaf het voorjaar tot in het najaar zo goed als dagelijks een duik neemt in de zee, maar daar is het nu echt te koud voor. Tevens ruikt (zeg maar gerust stinken) ze erg, en verhaart ze doorlopend behoorlijk. Nu kreeg ik van mijn speurinstructeur die een broertje heeft van mijn hond en ook last heeft van allergieen de tip om te gaan barfen. Zijn hond doet het er erg goed op. Maar alvorens over te gaan op barf heb ik wel wat vraagjes (ze krijgt nu Eukanuba jogging en behendigheid) ; Wij gaan zo'n 2 x per jaar op vakantie (kamperen) en Blitz gaat daarvan 1 keer mee, en 1 keer gaat ze naar haar oppasadres daar heeft ze het erg naar haar zin en ook ik ben erg tevreden hoe ze daar met haar omgaan. Maar je begrijpt dat ik deze mensen niet wil opzadelen met een berg rauw vlees en botten, en ook tijdens het kamperen is dit niet echt praktisch. Is het dan mogelijk om deze periodes over te gaan op kvv. En heeft iemand ervaring wat barf doet met allegie en huidproblemen en lucht die ze nu heeft. En oja nu denken jullie misschien zet die hond toch onder de douch als ze zo stinkt, maar dat verergt alleen maar de jeuk en het helpt maar voor 2 dagen ofzo.  Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden

groeten Petra en Blitz 
Door Stef@nie
#1473780
Welkom Petra :) ! Wat vervelend, dat Blitz zo veel klachten heeft :( . Ik denk zeker dat barf wat uit zal maken. Er zijn al heel wat honden met allergieën waarmee het stukken beter gaat als ze overgaan op barf. Wat de lichaamsgeur betreft; mijn hond heeft niet zo heel lang brokken gegeten, dus ik kan bij haar geen voor en na vergelijking maken, maar als ik haar vergelijk met andere honden die brokken eten, heeft zij amper een lichaamsgeur! Het valt mij elke keer weer op dat "brokkenhonden" veel sterker ruiken.

Wat de vakanties betreft, het is dan inderdaad een mogelijke oplossing om over te gaan op kvv (dan misschien wel even opletten welk merk, of daar evt. toevoegingen inzitten waar Blitz misschien niet goed op zal reageren). Dat is in ieder geval al een stuk makkelijker (en minder shockerend) voor een oppasadres  :) . Op vakantie zou je ook in de plaatselijke supermarkt wat barfdingetjes kunnen inslaan. Volgens mij zijn er ook mensen die vanuit praktische overwegingen tijdens zo'n weekje gewoon wat brokken voeren. Maar omdat je hond natuurlijk nog met allergieën zit, zou ik dat dan liever niet doen.

Ik hoop dat barf voor Blitz ook wat uit zal gaan maken en hij snel wat opknapt!
Door josevl
#1473840
leuk weer een boxer  :)

mijn boxer is ook allergies voor iets in brokken dus nu ruim een half jaar volledig op barf

gaat harstikke goed

huid ziet er super uit ( hij had allemaal van die kleine korstjes tig keer een antibiotica maar hielp allemaal niets)

en hij spuugde steed gal of wat dat ook was en dat doet hij nu ook niet meer

daarnaast verhaard hij ook een stuk minder dus ik vind het een aanrader!!!

zou alleen wel soortje voor soortje beginnen omdat je niet weet waar hij allergies voor is.
Door bulldelicious
#1473936
hoi hoi, welkom hier!
ik hoop dat Blitz van al zijn klachten snel afgeraakt eens je begint te barfen. Voor bij begonnen met barf hadden onze bullen regelmatig last van hun darmpjes en was hun stoelgang als eens onregelmatig. Nu we barfen hebben ze daar helemaal geen last meer van! Vroeger bleven de brokken als eens staan, en nu worden de barfmaaltijden altijd smakelijk opgegeten, dus ik denk dat Blitz ook tevreden zal zijn met je beslissing!
Veel inlees-plezier en daarna veel barf-plezier  :biggrin2:
Door Louk
#1473995
Ik ben benieuwd naar je volgende verslagen/verhalen. Want we willen hier natuurlijk graag weten hoe het zal gaan met je hond op barf.

Zelf geef ik mijn hond ook altijd KVV mee naar haar oppasadres. Meestal keurig in kant en klare porties in een aantal hondenbakken, zodat de oppas met zo min mogelijk moeite alles kan geven. Voor langere vakanties heb ik nu een pension in de buurt waar ze ook barf geven (als de hond dat gewend is).
Door Veerle-scrappyToo
#1474340
hoi hoi, welkom hier.  Ik kan je je ook alleen maar een positief verhaal geven.  Onze duitse herder pup Nena sukkelde ook met haar huid ( bactriële infectie) en een oorontsteking en onze dierenarts had ook een zwaar vermoeden van een allergie.  Zij at nochtans duck maar goed we zijn toch op zoek gegaan in haar voeding.  Van duck af en 6 weken op Alaska eend gezet en we zagen eindelijk eindelijk verbetering.  Haar buik werd rustig end at was niet gelukt met medicijnen.  Of toch maar als we stopten met de AB kwam het gewoon in alle hevigheid terug...
Na de 6 weken een andere kvv geprobeert met kip en ze stond op 3 dagen terug vol.  Wij dachten dat het aan de kip lag en zijn van dezelfde kvv rund gaan geven maar dat bracht niets op dus terug op de eend.  We zijn dan barf bij gaan geven waaronder ook kip als test en daar reageert ze helemaal niet op  ;D
Haar buikje is nog steeds goed rustig, de jeuk is weg. 
Mijn raad is dus om echt even heel rustig aan soort per soort te gaan proberen en voor langere tijd als je kvv wil gaan( niet na 2 dagen al overstappen of 't moest zijn dat het écht ontploft)  Of echt barf zodat je zelf heel goed weet wat ze eet maar ik weet dat die stap soms heel groot is. 
Bij Nena is het dus niet de diersoort maar een toevoeging die in bepaalde kvv's zit en dat vind je niet zo 1-2-3.
Wij hebben dus barf en één soort kvv waar ze het goed op doet die we achter de hand houden voor als we op vakantie moeten of ze gaat logeren...
Veel succes hoor, ben benieuwd hoe het gaat gaan!
Oh en nog een tip...ik heb een schriftje bijgehouden met alles wat ze at per dag en dan onder de datum een plus-2 plusjes of minnetjes om aan te geven hoe de jeuk was.  Altijd handig als je nadien nog kan terugkijken waar ze op zou kunnen gereageerd hebben.
Door sandrra
#1474378
Welkom,

ook hier een hond met een allergie.
Wij barfen en doen dat in de vakanties ook gewoon door wanneer we kamperen.
We kijken dan in de plaatselijke supermarkt voor spulletjes. Ook nemen we voor de eerste paar dagen bevroren vlees in een electrische koelbox mee. Werkt prima. Je zou idd ook een kvv mee kunnen nemen of aan de oppas geven waar ze niet op reageert. Of anders voor de oppas porties klaarmaken die ze dan zo kunnen voeren.

Maar eerst maar eens beginnen met een eliminatie dieet . Dus 6 weken 1 diersoort compleet geven, bijv eend. Verder niets anders erbij geven. Dus ook geen beloning van t een of ander iets. En dan voorzichtig een ander soort toevoegen. reageert ze niet na een week weer en ander soort toevoegen enz enz.

Suc6
Door Veerle-scrappyToo
#1474411
En aanvullend: als je een eliminatiedieet begint maar je hebt wel tussendoortjes nodig om te belonen...  Stel je neemt eend of konijn als diersoort ( moet wel een diersoort zijn dat ze nog nooit gegeten heeft voordien) dan kan je zelf koekjes drogen met die diersoort.  Is het kvv dan neem je een bakplaat en daar maak je lange slierten van die kvv ( niet te dik) en dat droog je rustig aan in de oven.  Nadien gewoon in kleine stukjes knippen met een snoeischaar.
Of heb je vlees van je diersoort: op een gril en drogen in de oven ( terug niet te dik gaan). Of kleine porties invriezen en dan rauw geven.  Heb dat een tijdje gedaan met eend op de HS en dat was best te doen.
Alleen oplettend at er geen stukken bot meegedroogt worden.  Bij mijn kvv heb ik zo wel wat zitten pritsen om de grote stukken bot er uit te halen voor ik het droogde.  Maar Nena was er dol op...
Let er op dat je een diersoort geeft waarvan je het bot kan geven als je barft.  Paard is dus eigenlijk zo goed als uitgesloten want paarderibben zouden knoerthard zijn...
Door HappyMandy
#1478453
Hai Petra,

Ook ik ben een beginner, ik heb een hond met huidproblemen, oorontstekingen en jeuk.
Sinds zij paardenvlees eet met rijst, zonnebloemolie en een schoolbordkrijtje, gaat het SUPER met haar!
Ben ook druk aan het nadenken over een droogmachine om voor haar snacks te maken.
Zodra ik haar iets anders geef, dan krijgt zij weer jeuk! Ik hoop dat Blitz straks weer jeuk en klachtenvrij is.
Wat de lucht betreft; onze hond stinkt helemaal niet meer sinds zij rauw vlees eet, ook laat zij geen windjes meer wat erg prettig is, hahaha.... ;D

Succes!

Happy Mandy
Door Stef@nie
#1478483
HappyMandy schreef: Hai Petra,

Ook ik ben een beginner, ik heb een hond met huidproblemen, oorontstekingen en jeuk.
Sinds zij paardenvlees eet met rijst, zonnebloemolie en een schoolbordkrijtje, gaat het SUPER met haar!
Ben ook druk aan het nadenken over een droogmachine om voor haar snacks te maken.
Zodra ik haar iets anders geef, dan krijgt zij weer jeuk! Ik hoop dat Blitz straks weer jeuk en klachtenvrij is.
Wat de lucht betreft; onze hond stinkt helemaal niet meer sinds zij rauw vlees eet, ook laat zij geen windjes meer wat erg prettig is, hahaha.... ;D

Succes!

Happy Mandy
Is dit alles wat ze eet? Dat is dan toch niet compleet? Dat schoolbordkrijtje is voor de kalk neem ik aan? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord :-\ . Wel apart dat ze rijst wel goed verdraagt, want dit valt eigenlijk onder de granen en daar kunnen veel honden met huidproblemen/jeuk juist niet tegen. Daar zou ik goed op letten ;)
Door sandrra
#1478670
HappyMandy schreef: Hai Petra,

Ook ik ben een beginner, ik heb een hond met huidproblemen, oorontstekingen en jeuk.
Sinds zij paardenvlees eet met rijst, zonnebloemolie en een schoolbordkrijtje, gaat het SUPER met haar!
Ben ook druk aan het nadenken over een droogmachine om voor haar snacks te maken.
Zodra ik haar iets anders geef, dan krijgt zij weer jeuk! Ik hoop dat Blitz straks weer jeuk en klachtenvrij is.
Wat de lucht betreft; onze hond stinkt helemaal niet meer sinds zij rauw vlees eet, ook laat zij geen windjes meer wat erg prettig is, hahaha.... ;D

Succes!

Happy Mandy

:o daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord.
Krijgt ze echt alleen maar vlees? geen bot en orgaan?  Je voert t wel rauw neem ik aan.
Rijst heeft een hond niets aan. De meeste honden met huidproblemen reageren daar meestal nog heftiger op.
Door Stef@nie
#1478692
[quote="SandRRa"]

:o daar heb ik nou echt nog nooit van gehoord.
Krijgt ze echt alleen maar vlees? geen bot en orgaan?  Je voert t wel rauw neem ik aan.
Rijst heeft een hond niets aan. De meeste honden met huidproblemen reageren daar meestal nog heftiger op.

[/quote

En dan maar 1 diersoort?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1478875
Schoolbordkrijt is calciumcarbonaat. Dus dat kan wel. het is wel een heel slecht opneembare calciumbron.
Als ik jou was zou ik proberen om ook aan paardenorgaanvlees te komen. Paardenbotten zijn te hard.
En inderdaad de rijst weglaten. Hooguit wat gemalen rauwe groente erbij.
Voor een periode van een week of 6 kan dat, maar daarna moet je toch echt gaan uitzoeken waar hij niet tegen kan. Want het is geen komplete voeding zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door