Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#14769
Hallo allemaal, ik was anderhalfe week terug bij de dierenarts voor de jaarlijkse inenting (dit jaar alleen niesziekte, was voorheen ieder jaar in combinatie met kattenziekte) en tevens zou bij Dayna onder narcose haar tandsteen worden verwijdert (heb haar volgende week precies een jaar en ondanks versvlees had ze toch weer ontzettende tandsteen :(, moet wel even vermelden dat mijn katten pas 8 maanden versvlees krijgen dus Dayna heeft eerst vier mnd nog brokken gehad, ook zijn haar tanden nog nooit onder narcose helemaal schoon en glad gemaakt). Zegt de dierenarts over Nero en Dante of hun gebit vorig jaar misschien al een keer onder narcose is schoon gemaakt omdat hun tanden er nog zo mooi uit zagen. Nee zeg ik, ik geef een compleet versvlees voer met stukjes bot  ;D (jullie moesten die koppen eens zien van de da en zijn assistente, hadden ze nog nooit van gehoort). Kan je na gaan dat mijn twee jongens bijna 3 jaar zijn en dat het al heel normaal is als hun gebit onder de tandsteen zou zitten >:(. Nu moet ik zeggen dat ik Nero iedere dag toch wel een keer een stukje bot hoor kraken (zijn tanden zij ook nog echt spierwit) terwijl ik Dante nooit zie kauwen (hij heeft ook aanleg voor tandsteen en zijn tanden zijn niet meer zo wit, maar er is nog geen sprake van echt tandsteen), voor hem heb ik dan ook een tandenborstelte zodat ik volgend jaar bij controle weer een complimentje kan krijgen  ;D. Met Dayna gaat het trouwens erg goed, de eerste week kon ze alleen maar blik eten (haar grootste kies onder is aan bijde kanten getrokken en rechts boven haar eerste kiesje), maar vandaag had ze alweer wat carnibest op (even 10 sec in de magnetron). Ook bij haar wil ik de tanden gaan poetsen zodat ze volgend jaar ook een complimentje kan krijgen.

Groetjes Rosita
Door sylvia
#14770
Hoi Rosita,
Ga eens achter kippennekken aan voor de katten om op te kauwen.Ik deed de nekkn voor tijger in het begin vast houden zodat hij er op kon kauwen,nu doet hij dat al helemaal zelf,soms heeft hij nog wel eens een bui dat hij het fijn vindt als ik een nek voor hem vast houd.
In iedergeval zou het voor dayna haar gebitje goed zijn.
Kuikens kan ook ,tijger lust die niet rauw.
Door Rosita
#14771
Tips gevraagd,

Het is nu bijna twee weken geleden dat Dayna's gebit is behandeld en ik ben bang dat de stukjes bot in carnibest toch te grof zijn voor mijn meisje om nog te eten :'(. Telkens als ze van een klein schoteltje eet lijkt het net alsof er een stukje bot (denk ik) komt klem te zitten of haar pijn doet in de mond waardoor ze niet of met tegen zin verder eet (maakt ook een beweging met haar kopje, dit gebeurt haast bij elk schoteltje en had ze vroeger nooit). Ze heeft vrijdag al wel twee keer een klein schoteltje rauw op (toen gebeurde het ook) en eet het vandaag alleen maar weer uit de magnetron (ook dan heeft ze last met eten). Nu geef ik maar weer blik, maar is natuurlijk geen langtermijn oplossing. Morgen ga ik weer na de dierenarts om te zien of alles wel goed is genezen (zodat ik een ontsteking kan uitsluiten). Voor vanavond heb ik wat carnibest door de gehaktmolen gehaald (de kleinste gaatjes) en dat ziet er mooi fijn uit, ik denk niet dat dit nog voor problemen zal zorgen met eten. Nu komt mijn vraag: als ik een worstje van 250 gram door de molen haal blijft er een eetlepel achter met merendeels bot wat Dayna dus niet meer te eten krijgt (kan het misschien wel een paar keer opnieuw er door heen gooien zodat het wat minder wordt, maar dan toch nog een kleine eetlepel). Mijn vraag is kan dit kwaad op langtermijn  :-/(met het balans enzo en een tekort). Ik moet wel zeggen dat de bibi die ze hiervoor kreeg naar mijn inzicht minder bot bevatte en dus meer vlees. Ik ben morgen van plan om carnibest te bellen en vragen of dit inderdaad kwaad kan, maar ik zou ook heel graag jullie mening willen horen. Als het nou wel kwaad kan dan heb ik al gedacht aan die nieuwe vervlees voeding van prins, zit volgens mij geen bot in en is toch nog beter dan brokken en blik, wat vinden jullie.

Groetjes Rosita
Door sylvia
#14772
ja het lijkt me dat je calcium tekort gaat komen als er elke keer een lepeltje bot uit gaat.je zou er een beetje calcium poeder voor terug kunnen doen.......
Prins dat is gewoon energique als je het over het versvlees hebt dan.
Door Gaby
#14773
Tips gevraagd,

Het is nu bijna twee weken geleden dat Dayna's gebit is behandeld en ik ben bang dat de stukjes bot in carnibest toch te grof zijn voor mijn meisje om nog te eten :'(. Telkens als ze van een klein schoteltje eet lijkt het net alsof er een stukje bot (denk ik) komt klem te zitten of haar pijn doet in de mond waardoor ze niet of met tegen zin verder eet (maakt ook een beweging met haar kopje, dit gebeurt haast bij elk schoteltje en had ze vroeger nooit). Ze heeft vrijdag al wel twee keer een klein schoteltje rauw op (toen gebeurde het ook) en eet het vandaag alleen maar weer uit de magnetron (ook dan heeft ze last met eten). Nu geef ik maar weer blik, maar is natuurlijk geen langtermijn oplossing. Morgen ga ik weer na de dierenarts om te zien of alles wel goed is genezen (zodat ik een ontsteking kan uitsluiten). Voor vanavond heb ik wat carnibest door de gehaktmolen gehaald (de kleinste gaatjes) en dat ziet er mooi fijn uit, ik denk niet dat dit nog voor problemen zal zorgen met eten. Nu komt mijn vraag: als ik een worstje van 250 gram door de molen haal blijft er een eetlepel achter met merendeels bot wat Dayna dus niet meer te eten krijgt (kan het misschien wel een paar keer opnieuw er door heen gooien zodat het wat minder wordt, maar dan toch nog een kleine eetlepel). Mijn vraag is kan dit kwaad op langtermijn :-/(met het balans enzo en een tekort). Ik moet wel zeggen dat de bibi die ze hiervoor kreeg naar mijn inzicht minder bot bevatte en dus meer vlees. Ik ben morgen van plan om carnibest te bellen en vragen of dit inderdaad kwaad kan, maar ik zou ook heel graag jullie mening willen horen. Als het nou wel kwaad kan dan heb ik al gedacht aan die nieuwe vervlees voeding van prins, zit volgens mij geen bot in en is toch nog beter dan brokken en blik, wat vinden jullie.

Groetjes Rosita
Hoi Rosita,

Ik zou dat inderdaad gewoon even met Corinne van Bunschoten overleggen. Zei kan over het algemeen heel erg goed advies geven.
Mijn vier katten eten ook Carnibest, maar ik zie helemaal niet grote stukjes bot er in zitten.
Wel hele minuscule kruimeltjes, maar daar blijft het wel bij.

Ben benieuwd wat Corinne zegt, maar meestal kan ze wel helpen.., succes.
Door Rosita
#14774
Was vanavond met Dayna bij de DA omdat ze toch nog niet helemaal zichzelf was. Het is precies twee weken geleden dat drie kiezen zijn getrokken en het was nog niet helemaal genezen (had wel alang gemoeten), dus heeft ze een antibiotica kuurtje voor tien dagen mee gekregen (haar tandvlees was ook ontstoken  :(). Voorlopig (geduurende de kuur) dus alleen nog maar blik (helaas) en dan moet het over tien dagen over zijn. Voel me wel een beetje schuldig want ik ben redelijk snel alweer met carnibest gaan proberen, misschien als ze niet die kleine stukjes bot had gegeten (en tijdens het eten leek ze echt wel last te hebben) was het misschien al wel mooi genezen. Ook had ik gisteren met carnibest gesproken en ze zei me dat een klein koffie lepeltje bot op 250 gram niet echt kwaad kan. Helaas moet ik zeggen dat na meerdere maal pogingen het me niet lukt om maar een koffielepeltje over te houden dus dat is ook geen oplossing op langtermijn. Heb dus uit wanhoop maar even prins petfood gebeld om te kijken wat dat nou voor spul is dat vervlees en waar het tekoop is. Het bevat geen bot dus voor Dayna is dat wel een uitkomst en de adviesprijs is 1.95 per 300 gram. Dayna zou ongeveer 50 gram per dag moeten eten. Ik vroeg nog of dit echt niet te weinig zou wezen maar ze zei dat dit genoeg was (ze eet trouwens normaal nog geen 100 gram carnibest en weegt 3,5 kilo). Dus ik heb maar gelijk bij een dsz wat laten bestellen en als het goed is door gekomen (de vrouw aan de lijn dacht eerst dat het om een hond ging en dat ze nog wel wat energique had liggen) kan ik het volgende week al halen en hopenlijk al geven (waarschijnlijk nog niet rauw vanwege haar ontsteking). Ik weet dat carnibest de voorkeur geniet maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn meisje blik te blijven geven terwijl mijn jongens heerlijk carnibest eten, Prins versvlees lijkt me dan nog altijd beter dan blik.

Groetjes Rosita
Door sylvia
#14775
prins lijkt me een stuk beter dan blik ;)
Hopelijk is ze snel weer opgeknapt.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 16 sep 2003, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#14777
Ja, het is een moppie om te zien, maar hij hangt wel iedere dag nog in de gordijnen en heeft me een stem waar je U tegen zegt. Met Dayna gaat het trouwens geweldig goed. Ze is weer helemaal de oude  ;D. Twee dagen terug had mevrouw niet meer zoveel trek in het blikvoer (het is een hele slimme kat) en besloot maar bij Nero te kijken of daar nog wat anders te halen viel. Helaas had hij al zijn eten al op en is ze toen toch maar blik gaan eten. Gisteren had Nero geen zin om gelijk te beginnen aan zijn eten en voor dat ik het wist zat Dayna heerlijk alles weg te happen (wel wat rustiger en met iets meer moeite dan vroeger, maar toch). Dus vanmorgen heb ik ook haar maar gewoon weer carnibest gegeven (ongemalen dus) en heeft ze heerlijk gegeten  ;D. Ze krijgt nog wel antibiotica, maar als ze het zelf aangeeft het weer te willen eten laat ik het maar gaan. Ben ontzettend blij dat ze het nog kan eten. Misschien dat ze wel weer last gaat krijgen, maar ook dat geeft ze dan wel aan (ik heb nog twee blikjes staan voor in het geval dat). Ze heeft in ieder geval weer twee rauwen maaltijden naar binnen voor haar darmen, want al die antibiotica is natuurlijk ook niet goed.

Groetjes Rosita
Door Paul_Barte
#14778
Rosita,
Denk absoluut niet dat de eetproblemen werden veroorzaakt door de Carnibest en je moet je dan ook zeer zeker niet schuldig voelen.
Carnibest is zo fijn gemalen dat zelfs poesjes van 6 weken het zonder problemen eten. De eetproblemen werden veroorzaakt door ontstoken tandvlees......
Daarnaast vind ik het vehaal van de Prins ongeloofwaardig. Het wordt gemaakt bij Energique en de samenstelling is nagenoeg gelijk. Energique gebruikt voor AL hun voedingen gemalen kraakbeen. Tja..dat is geen bot :-)))
Kan zijn dat het kattenvoer afwijkt van de rest maar om een onnatuurlijke calciumbron te stoppen in een versvleesvoeding te stoppen klinkt mij een beetje onlogisch.
Door Gaby
#14779
Ja, het is een moppie om te zien, maar hij hangt wel iedere dag nog in de gordijnen en heeft me een stem waar je U tegen zegt. Met Dayna gaat het trouwens geweldig goed. Ze is weer helemaal de oude ;D. Twee dagen terug had mevrouw niet meer zoveel trek in het blikvoer (het is een hele slimme kat) en besloot maar bij Nero te kijken of daar nog wat anders te halen viel. Helaas had hij al zijn eten al op en is ze toen toch maar blik gaan eten. Gisteren had Nero geen zin om gelijk te beginnen aan zijn eten en voor dat ik het wist zat Dayna heerlijk alles weg te happen (wel wat rustiger en met iets meer moeite dan vroeger, maar toch). Dus vanmorgen heb ik ook haar maar gewoon weer carnibest gegeven (ongemalen dus) en heeft ze heerlijk gegeten ;D. Ze krijgt nog wel antibiotica, maar als ze het zelf aangeeft het weer te willen eten laat ik het maar gaan. Ben ontzettend blij dat ze het nog kan eten. Misschien dat ze wel weer last gaat krijgen, maar ook dat geeft ze dan wel aan (ik heb nog twee blikjes staan voor in het geval dat). Ze heeft in ieder geval weer twee rauwen maaltijden naar binnen voor haar darmen, want al die antibiotica is natuurlijk ook niet goed.

Groetjes Rosita
Hoi Rosita,

Ik ben benieuwd, ik hoop voor je dat ze aan de Carnibest kan blijven.
Die van mij zitten er nu zo'n 8 maanden op en ik ben nog steeds iedere dag blij dat ze dat eten. Ze zijn er zo mooi van geworden, ze hadden eerst een hangbuikje en zien er nu prachtig uit.

succes, groetjes Gaby
Door sylvia
#14780
hoi Rosita gelukkig dat ze weer aan de carnibest is dan zal ze nu ook wel weer snel opknappen. :D
Door Rosita
#14781
Vandaag heeft Dayna weer alleen maar rauw gegeten  ;D. Ze eet wel langzamer en neemt kleinere hapjes, maar het lijkt niet alsof ze echt last heeft met eten. Natuurlijk is carnibest niet de oorzaak ik denk alleen wel dat het sneller had genezen als ze alleen maar zacht blik had gegeten ipv rauw vlees met bacterieen en stukjes bot (bedoel ik niks negatiefs mee  ;)). Toen ik haar ophaalde bij de DA zat haar bekkie helemaal onder het bloed. Ook bij het begin van haar tandvlees zal het schoongemaakt zijn, wat best wel een paar dagen pijn heeft gedaan. En als moeders dan (redelijk snel alweer) aankomt met een schooteltje carnibest met stukjes bot kan ik me indenken dat dat minder prettig eet en dan blik (zelf pijn doet). De DA had mij moeten vertellen dat het zou kunnen gaan ontsteken gezien er ook drie kiezen zijn getrokken, maar het enigste wat hij zei was dat ze over drie dagen nergens geen last meer van zou hebben. Ik leef nu ontzettend met haar mee omdat afgelopen vrijdag een verstand kies bij mij is getrokken (onder nog wel, schijnt pijnlijker te zijn dan boven). De tandarts zei dus wel tegen mij dat als het zou gaan ontsteken ik terug moest komen voor een spoeling met waterstofperoxide. Nu moeten de andere drie nog, maar daar wacht ik mee want ik heb nu nog ontzettende spierpijn met het opendoen van mijn kaak (en het is al meer dan drie dagen geleden  ;)).

Groetjes Rosita
Door sylvia
#14782
Aaaaaahhhhhh beterschap joh en je weet het nu geen carnibest eten   ;D ;D ;D ;D vla en yochurt de eerste dag zeker.en ja de onderste zijn erger dan de bovenste.Bij mij zijn de onderste door de kaak chirurg verwijderd en de bovenste gewoon door mijn eigen tandarts en zonder enig probleem overigens.Van de onderste heb ik een week met hoge koorts op bed gelegen. :-/
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door