Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kattie
#14725
ik heb even een vraagje over dit voer.
op hun site staat dat de komplete veoding van AHV zowel geschikt is voor honden als voor katten.maar katten hebben toch een hele andere voedings behoefte als honden?en toch zou het kompleet zijn...
kan iemand van jullie me hier iets meer over vertellen?
en is het goed voer?en wat kost het?
nou dat zyn wel weer genoeg vragen.alvast bedankt!!
Door roger
#14726
<<[quote]ik heb even een vraagje over dit voer.
op hun site staat dat de komplete veoding van AHV zowel geschikt is voor honden als voor katten.maar katten hebben toch een hele andere voedings behoefte als honden?<<

Volgens mij berust dit alles op een fabeltje dat in het leven geroepen is door de brokkenindustrie.
Wetenschappelijk gezien heb je carnivoren, (vleeseters), herbivoren ,( planteneters) en omnivoren (buiten de viseters en de insecteneters maar die zijn buiten beschouwing hier)

Beiden, zowel kat als hond zijn carnivoren, met het enigeverschil dat een kat taurine zelf niet kan aanmaken en het wel degelijk uit vlees moet halen en een hond dus niet.
Dat wil niet zeggen dat beide niet hetzelfde kunnen eten of zelfs moeten eten.
Hier heeft men handig gebruikt van gemaakt en de kat dus (of katachtigen) de term opgekleefd van "obligate "carnivoor.
Voor mij is die term "obligate"onzin en kan een kat perfect gevoerd worden , met net hetzelfde waarmee je de hond voert, of hoort te voeren, nl. rauw vlees, bot, orgaan , vet enz..........

AHV heeft het hier bij het rechte eind volgens mij.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op di 30 sep 2003, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kattie
#14727
dit klinkt idd wel aannemlijk.... :D

maar nu had ik nog een vraagje.ik heb een poes van 6 maanden en een kitten van 5 weken.(ze is verstoten door de moederpoes)ze eten op het moment allebei brokken maar ik zou ze graag op versvlees willen zetten.kan ik dit ook aan de kleine geven?
Door kattie
#14728
maar..........dan zou het dus ook niet uit maken wat voor versvlees ik zou voeren (merk) ik zou dan bijv.ook gewoon rodi of iets dergelijks kunnen geven?het meeste vervlees is hier in de buurt moeilijk te verkrijgen namelijk...
Door Paul_Barte
#14729
Kattie,

Ben het niet eens met de rest :-))

AHV is niet geschikt voor katten (sterker nog...ik heb twijfels of het wel O.K. is als je hond 100% op dit voer staat maar dat terzijde).

De eiwitfractie van hondenvoer is veel te laag voor een kat. Normaal gesproken heeft hondenvoer een EF van 25% en vleesvoer voor katten een EF van 50%.

Het Taurineverhaal klopt. Katten kunnen dit aminozuur niet zelf aanmaken en moeten het dus uit het voer halen. Het zit inderdaad in vlees maar voor honden of kattenvlees worden andere vleessoorten en andere samenstellingen gebruikt. Eventueel wordt het is vleesvoeding voor katten nog extra aangevuld!

Tevens wordt voor kattenvoeding geselcteerd vlees gebruikt omdat katten veel kieskeuriger zijn dan honden en de kans bestaat dat katten het voer niet willen eten.

Een kat is een carnivoor pur sang terwijl een hond toch de neiging heeft naar carivoor/omnivoor.

De kans dat je kat 'na verloop van tijd' tekorten oploopt is m.i. best mogelijk indien de kat alleen maar hondenvoer eet.

Denk dat je inderdaad beter zelf het eten voor de kat kan klaarmaken als gebruik maken van een merk hondenvoer met vraagtekens.
Door roger
#14730
[quote]Kattie,


<<Tevens wordt voor kattenvoeding geselcteerd vlees gebruikt omdat katten veel kieskeuriger zijn dan honden en de kans bestaat dat katten het voer niet willen eten.<<

Paul , wat bedoel je met geselecteerd vlees?iets in de zin van meer spiervlees of zo?

<<Een kat is een carnivoor pur sang terwijl een hond toch de neiging heeft naar carivoor/omnivoor.<<

Dat is een stuk van het verhaal waar ik dus mijn bedenkingen bij heb Paul.
Een mens en een varken dat zijn omnivoren, en sommige apensoorten ook maar voor mij bestaat er geen volbloed carnivoor (kat)en halfbloedcarnivoor (hond)

<<De kans dat je kat 'na verloop van tijd' tekorten oploopt is m.i. best mogelijk indien de kat alleen maar hondenvoer eet.<<


Wat dat kieskeurig zijn betreft:

De gezondste katten, en tevens de meest aanhankelijke katten die we ooit hadden warenopgegroeid in de bossen hier en hebben een tot twee jaar zelf hun kostje moeten samenscharrelen.
De enigste keer dat ze een dierenartspraktijk gezien hebben was altijd toen ze een paar maanden bij ons ingeburgerd waren om ze te laten castreren of stereliseren.


Gr.
Roger.
Door geer
#14731
Even inhaken op jou Paul, over die eiwitfractie...

Mijn kat was toen ze jong was continu aan de race...echt, ze scheet het HELE huis onder (lekker, op de buren, de boeken, schoenen, ze kon het gewoon niet ophouden)...
Na onderzoek zijn ze erachter gekomen dat ze bepaalde eiwit-afbrekende enzymen niet aanmaakt. Ze krijgt hiervoor nu pillen (Tryplase).
Zou dat inhouden dat mijn kat het dus beter moet doen op Rodi, aangezien de eiwitfractie lager is?

(ik snap dat ze dan niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, dus zal haar niet overzetten, maar het is meer een "stel dat" vraag)...
Door Paul_Barte
#14732
Even inhaken op jou Paul, over die eiwitfractie...

Mijn kat was toen ze jong was continu aan de race...echt, ze scheet het HELE huis onder (lekker, op de buren, de boeken, schoenen, ze kon het gewoon niet ophouden)...
Na onderzoek zijn ze erachter gekomen dat ze bepaalde eiwit-afbrekende enzymen niet aanmaakt. Ze krijgt hiervoor nu pillen (Tryplase).
Zou dat inhouden dat mijn kat het dus beter moet doen op Rodi, aangezien de eiwitfractie lager is?

(ik snap dat ze dan niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, dus zal haar niet overzetten, maar het is meer een "stel dat" vraag)...
Geer,
Je kat heeft een afwijking van de alvleesklier (pancreas) en krijgt hiervoor pancreasenzymen (Tryplase).
De diarree is dus niet afkomstig van het voer maar ligt (helaas) aan de stoornis van de kat.
Door sylvia
#14733
De gezondste katten, en tevens de meest aanhankelijke katten die we ooit hadden warenopgegroeid in de bossen hier en hebben een tot twee jaar zelf hun kostje moeten samenscharrelen.
De enigste keer dat ze een dierenartspraktijk gezien hebben was altijd toen ze een paar maanden bij ons ingeburgerd waren om ze te laten castreren of stereliseren.
Ik ben het dus hierin ook niet met je eens Roger,katten hebben een andere behoefte dan honden,dit wordt in de natuur geregeld door het soort prooi dat gevangen wordt.Hond achtigen vangen deels hetzelfde deels andere prooidieren dan katachtigen,waardoor hun voedselpatroon ook anders is.Ze eten ook andere delen van de prooi eerder dan de hond.

Vroeger had ik een oud tante die op een landgoed woonde en daar de nodige zwerfkatten had,en een keeshond.Toen ik daar als jonge tiener eens was zag ik één van de katten aankomen met iets in zijn bek en het bij beertje brengen (de keeshond) Beertje was al een oude hond en blind.Beer rook eraan en ging erop kauwen,dus ik liep erheen om te kijken wat het was.Daar aangekomen kreeg ik een hartverzakking want het was de romp van een jong konijn ( ik kon er toen nog niets moois inzien in dit verhaal ;) ;D ) Toen ik geheel ontdaan verhaal ging halen bij mijn tante,van wie ik minstens toch wel verwacht had dat ze boos zou zijn op die "rot`katten zei : ja ,en dat is wel zo netjes van ze,vroeger toen beer nog jong was ving hij altijd konijnen en bracht de koppen naar de katten,nu hij te oud is en blind en dus niets meer kan vangen,komen de katten als zij jonge konijnen vangen de rompen brengen de koppen eten ze zelf op.

De katten die bij de meesten van ons wonen vangen niet zelf hun maaltje en moeten dus afwachten wat zij in hun bakje vinden,als het verstrekte een tekort heeft ,heeft de doorsnee kat niet de mogelijkheid om iets te vangen en dit tekort op te vullen met het gevolg dat er in het lichaam dingen gaan ontsporen.
Ik geloof er zelf in dat het lichaam aangeeft wat er nodig is,bij ons mensen is dat zelfs zo,laat staan bij dieren die leven op instinct.Ik zelf krijg bijvoorbeeld als ik ziek dreig te worden of koorts heb een dwangmatige zin in havermout,ik moet aan deze vraag voldoen en na dat ik mijn havermout op heb is mijn koorts verdwenen )soms helaas maar tijdelijk :-/ ) Ik weet dus zeker dat een kat prooidieren vangt die in al zijn behoefte voldoen zoals extra eiwit,tenslotte is het voor een katachtige niet raar om in de natuur vis te eten ,dit is het wel voor de hond,katachtige eten in de natuur ook vaker eieren dan een hondachtige en hebben op die manier al een veel eiwitrijker menu dan de hond.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 30 sep 2003, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#14734
Kattie,


<<Tevens wordt voor kattenvoeding geselcteerd vlees gebruikt omdat katten veel kieskeuriger zijn dan honden en de kans bestaat dat katten het voer niet willen eten.<<

Paul , wat bedoel je met geselecteerd vlees?iets in de zin van meer spiervlees of zo?

<<Een kat is een carnivoor pur sang terwijl een hond toch de neiging heeft naar carivoor/omnivoor.<<

Dat is een stuk van het verhaal waar ik dus mijn bedenkingen bij heb Paul.
Een mens en een varken dat zijn omnivoren, en sommige apensoorten ook maar voor mij bestaat er geen volbloed carnivoor (kat)en halfbloedcarnivoor (hond)

<<De kans dat je kat 'na verloop van tijd' tekorten oploopt is m.i. best mogelijk indien de kat alleen maar hondenvoer eet.<<


Wat dat kieskeurig zijn betreft:

De gezondste katten, en tevens de meest aanhankelijke katten die we ooit hadden warenopgegroeid in de bossen hier en hebben een tot twee jaar zelf hun kostje moeten samenscharrelen.
De enigste keer dat ze een dierenartspraktijk gezien hebben was altijd toen ze een paar maanden bij ons ingeburgerd waren om ze te laten castreren of stereliseren.


Gr.
Roger.
Hoi Roger,
Poeffff...ben me op glad ijs aan het begeven hoor want ik heb me eigenlijk nauwelijks in het 'beest' wat kat heet verdiept ;D
Wil wel voor je navragen wat voor vlees er hoofdzakelijk gebruikt wordt in kattenvoer. In het verleden heeft Bertus het mij haarfijn uitgelegd maar gezien mijn belangstelling naar honden uitgaat is het verhaal niet blijven hangen...excuses daarvoor.

Ben helemaal met je eens dat je bedenkingen hebt bij het carnivoor/omnivoor verhaal. (ik ook namelijk) 8)
Wat ermee bedoeld wordt is het volgende. Een kat is 100% een vleeseter en haalt amper of geen voeding uit andere zaken. Een hond kan 'overleven' op afval en alles wat maar eetbaar is. (in geval van nood).
Of dit helemaal waar is daar zet ik ook mijn vraagtekens bij.

De zelfbarfende katten in jouw voorbeeld hebben waarschijnlijk vogels, muizen, mollen, ratten enz. enz gegeten en hebben een rijke variatie voedsel binnengekregen..........één ding is zeker.....in ieder geval geen eenzijdig voedsel MET tekorten ;D
Door roger
#14735
[quote]
<<Ik ben het dus hierin ook niet met je eens Roger,katten hebben een andere behoefte dan honden,dit wordt in de natuur geregeld door het soort prooi dat gevangen wordt...............<<



Vind ik prima Sylvia dat we het eindelijk eens niet eens zijn :D :D :D.
Voor mij is een prooidier een prooidier, alleen de smaak , en de grote zullen verschillen.

Als mijn honden konijnekarkassen kregen dan kregen mijn katten dat ook, en idem met spiervlees en orgaan, en al de rest.
Ik stel het wel zelf samen, dus altijd zeker meer spier dan orgaan.



<<De katten die bij de meesten van ons wonen vangen niet zelf hun maaltje en moeten dus afwachten wat zij in hun bakje vinden,als het verstrekte een tekort heeft ,heeft de doorsnee kat niet de mogelijkheid om iets te vangen en dit tekort op te vullen met het gevolg dat er in het lichaam dingen gaan ontsporen.<<

Sylvia, als ik een kat moest hebben als jouw tijger ging ik gegarandeerd muizen kweken ! ;D ;D

<<Ik weet dus zeker dat een kat prooidieren vangt die in al zijn behoefte voldoen zoals extra eiwit,tenslotte is het voor een katachtige niet raar om in de natuur vis te eten ,dit is het wel voor de hond,katachtige eten in de natuur ook vaker eieren dan een hondachtige en hebben op die manier al een veel eiwitrijker menu dan de hond.<<

Ik denk wel dat een hond met ietwat nog natuurlijke kwaliteiten en dus niet rotgefokt dat ook nog kan, ik bedoel zichzelf voeden en gezond houden in de natuur.
En wat die eieren betreft , in de natuur dus,das per saldo maar een of twee maanden dat ze die mogelijkheid hebben om die te roven.


Gr.
Roger.
Door kattie
#14736
dus het wordt dan of bibi of carnibest.bibi heb ik al eens gevoerd aan de oudste poes.(een keertje geprobeert)beviel niet goed....carnibest is hier moeilijk te krijgen.
en hoe zit het met het prins versvlees?

en weet iemand misschien een (nederlandse)link met info over het zelf samen stellen van voeding voor de kat?
Door roger
#14737
[quote]


<<Poeffff...ben me op glad ijs aan het begeven hoor want ik heb me eigenlijk nauwelijks in het 'beest' wat kat heet verdiept ;D<<

Ik eigenlijk ook niet , maar volgens mij is niks zo makkelijk als een kat eten geven !

<<Wil wel voor je navragen wat voor vlees er hoofdzakelijk gebruikt wordt in kattenvoer.<<

Zou goed zijn Paul, we zijn nooit te oud om te leren toch ;D ;D ;D

<<Ben helemaal met je eens dat je bedenkingen hebt bij het carnivoor/omnivoor verhaal. (ik ook namelijk) 8)
Wat ermee bedoeld wordt is het volgende. Een kat is 100% een vleeseter en haalt amper of geen voeding uit andere zaken. Een hond kan 'overleven' op afval en alles wat maar eetbaar is. (in geval van nood).<<

Ja , maar das dan ook echt overleven ,en ten koste van wat ?
Kijk maar naar de huidige generaties brokken honden , zij overleven ook maar hoe?
Ik zou eens graag een echte wetenschappelijke site zien waar men op een wetenschappelijk of biologisch verantwoorde manier een verschil aantoont tussen een carnivoor en een "obligate" carnivoor.


<<De zelfbarfende katten in jouw voorbeeld hebben waarschijnlijk vogels, muizen, mollen, ratten enz. enz gegeten en hebben een rijke variatie voedsel binnengekregen..........één ding is zeker.....in ieder geval geen eenzijdig voedsel MET tekorten <<

Daar mag je zeker van zijn , maar is dat niet iets wat wij met onze versvoeding ook proberen te doen !

Gr.
Roger
Door sylvia
#14738
dus het wordt dan of bibi of carnibest.bibi heb ik al eens gevoerd aan de oudste poes.(een keertje geprobeert)beviel niet goed....carnibest is hier moeilijk te krijgen.
en hoe zit het met het prins versvlees?

en weet iemand misschien een (nederlandse)link met info over het zelf samen stellen van voeding voor de kat?
alstu :D

http://rauwvoer.pagina.nl/
Door Paul_Barte
#14739
Schiet me ineens iets te binnen. Taurine zit volgens mij o.a. in hersenen. Iets wat een zelfbarfende kat wel binnenkrijgt via zijn prooidieren en niet via een voeding aangezien hersenen 'verboden waar' is.

Zal het toch eens navragen en uitspitten..
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op di 30 sep 2003, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door