Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door serradomar
#146748
hoi,

ik schrok daarnet ontzettend toen ik bij ons op het veld poeppies aan het opruimen was...in een poeppie staken stukken bot uit van zo'n 4 a 5 cm :o
eerst dacht ik dat er stokjes uitstaken maar toen ik dus eens goed ging kijken zag ik dat het gewoon stukken bot waren. Onze honden eten nu bijna een half jaar volledig vlees waarvan een aantal dagen BARF. Ze zouden nu toch wel gewend moeten zijn aan het verteren van bot ?? Ze eten regelmatig kippennekken, vleugels, ruggen en poten en verder lamsnekken en ribben. Hoe kan het dan dat er opeens zulke grote, scherpe botstukken in de ontlasting zitten ??? ???
Het was me nog niet eerder opgevallen, en vaak hebben we dus ook juist van die witte, verpulverde ontlasting na het eten van bot. Maar dit vind ik dus wel een beetje eng...stel je voor dat zo;n stuk vast komt te zitten ? of iets beschadigd of perforeerd ?
hebben jullie dit wel eens en wat kan ik hier tegen doen ? ik zag opeens die foto voor me van een hond met een maag vol botsplinters die op zo'n anti-barf-site stond... :'(
Door serradomar
#146751
oh ja, op zich kauwen onze honden er redelijk goed op, maar ja, het zijn wel grote honden en na een paar keer kauwen slikken ze het toch verder door. maar hele stukken in één keer doorslikken doen ze niet.....
Door tieneke
#146756
Heeft er niet eentje per ongeluk water gedronken na de botmaaltijd?
Zelf haal ik meteen de waterbak weg,poedelbadjes etc.
Na een kleine 2 uur mogen ze weer water drinken.
Door tieneke
#146759
serradomar schreef: oh ja, op zich kauwen onze honden er redelijk goed op, maar ja, het zijn wel grote honden en na een paar keer kauwen slikken ze het toch verder door. maar hele stukken in één keer doorslikken doen ze niet.....
Tinus en Tara durven nog wel eens een ribbetje(botje) in zijn geheel door te slikken maar ik heb nog nooit wat teruggevonden.
Door Helen
#146775
Dat zie ik bij Balou ook wel eens en ik maak me er niet zo druk om. Het zit niet zo "los"in de darmen het zit er samen met de rest van de maaltijd (daarom is dat ook zo belangrijk) die als buffer fungeert. Een bot kan net iets te hard zijn of het valt ff verkeerd. Dat gebeurt gewoon af en toe.

groetjes Helen
Gebruikersavatar
Door Nitus
#146789
Denk ook dat het net een te hard bot was, misschien van een te oud dier? Ik heb dat pas gezien bij de kippennekken die ik op de markt had gekocht, toen ik die gegeven had zag ik de volgende dag de nekwerveltjes uit zijn poep steken, en nitus had ook duidelijk moeite (was waarschijnlijk pijnlijk) met poepen. Terwijl ze de keren daarvoor geen enkel probleem hadden met de kippennekken die ik bij Corine had gekocht.
Dus een beetje uitkijken met wat voor botten je geeft en zoals Tieneke al zei, het water even wegzetten (of de honden ;))
Door serradomar
#146797
ja, het kan door het water zijn gekomen ! doordat het zo warm was stond overal water, was 's morgens een uur bezig alle waterbakken te vullen met vers water, want een Newf met 31 graden is zit het liefst de hele dag met zijn kop onder water ;D
dus misschien dat ze daarna te snel water hebben gedronken, en misschien te veel....
maar halen jullie het water ook weg wanneer ze alleen een paar kippenvleugels of pootje gegeten hebben, samen met pens, spiervlees en groenten? Ik dacht dat het water alleen weg moest na een echte bottenmaaltijd..dus alleen een groot bot met vlees...
Door Lizzy
#146823
Ze hebben hier ook wel eens stukjes bot in de ontlasting. En meestal is dat bij botten die te hard waren.

Overvloedig water drinken na een maaltijd sta ik nooit toe. Maar meestal drinken ze hier ook niet na een maaltijd. Maar meestal als je bot in de ontlasting vindt, dan heeft de hond het niet goed kunnen verteren en da's meestal met een te hard bot.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#146982
Gelukkig is Bas met botten geen schrokop; ondanks dat het een newf is knabbelt en knaagt hij op de botten.

Tot zover is het nog maar 1x gebeurt dat hij een hele zware "bevalling" had van een stuk bot. Was echt sneu, hij stond maar te persen en te drukken en dat ding wilde er niet uitkomen :-X :-[ (en helpen ging ook niet want er was geen "houvast") Uiteindelijk is het er uitgekomen maar het hoe en het waarom hiervan weet ik niet.

Meestal geef ik Bas eerst pens te eten en daarna het bot en de dag erna krijgt hij ook nog pens en dat gaat eigenlijk altijd goed. Zelfs water haal ik niet meer weg want hij heeft hier geen problemen op (behalve die ene keer dan).

Waarschijnlijk is het bij jullie een combi van factoren geweest: door de hitte teveel water gedronken en wellicht een bot wat wat harder was.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door