Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#1463985
We hebben weer een oproep gekregen voor de cocktail enting van waffie en jiffie.
Ze hebben twee jaar geleden nog de cocktail gehad en vorig jaar weil, dus hoeven nu ook alleen weil.

Maar ik zit weer te twijfelen, vooral voor waffie, ik merk dat hij ouder wordt, dus wil zijn lichaam niet extra belasten. Daarbij geeft een bezoek aan de da hem veel stress.

Ik ben dus weer aan het zoeken naar info over weil. Ik lees dat weil onbehandeld een sterftepercentage van 5-10% heeft. Dus ALS je hond het al krijgt en je behandelt NIET (omdat je het niet merkt of herkent), dan nog heb je 90% kans dat ie het overleeft, maak ik daar dan uit op.. Daarbij lees ik dat per jaar ca 30 mensen met (ernstige) weil worden gediagnosticeerd, maar het waarschijnlijk meer voorkomt, welke (minder ernstige) gevallen niet worden gemeld omdat de ziekte niet wordt herkend, er wordt gewoon ab gegeven en daarmee is het opgelost...

Wat denken jullie over bovenstaande? Zo lijkt het voor mezelf wel te verantwoorden om geen weil meer te laten enten, het risico lijkt aanvaardbaar klein.. Of zie ik nu iets over het hoofd ???

Edit: ik ging er vanuit dat die 90% overlevingskans dan ook volledige genezing betekent, maar hoeft natuurlijk niet altijd... Misschien houdt de patient er wat aan over, beschadigde organen ofzo? Daar heb ik nog niets over kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1464015
Ja, de ziekte van Weil kan blijvende schade veroorzaken aan (volgens mij) nieren. En dat is natuurlijk echt heel naar.... Ik moet je zeggen dat ik Brutus en Pinkel beide niet meer laat vaccineren, ook niet tegen de ziekte van Weil. Ieder jaar hadden die twee net na de enting allerlei rare huidproblemen. En sinds ik een jaar of 4 geleden gestopt ben met ook de Weil enting, hebben ze nergens last meer van. Vraag me niet waarom, maar Linga wordt wel jaarlijks gevaccineerd met de Lepto enting.
Door K&D
#1464052
Het ligt er ook een beetje aan waar je woont en wandelt, of je hond een waterrat  ;) is die in elke sloot duikt, of niet.
Sommige gebieden zijn gevoeliger dan andere. Bosgebieden en ondergronden met een zure pH waarde zijn minder gevoelig omdat de leptospiren houden van een neutrale tot alkalische pH.
In combinatie met vocht en warmte (temp moet minimaal 11 gr.C. zijn - daaronder zijn ze niet aktief - en het liefst boven de 20 gr.C.) is het risico op Lepto dus verschillend.
Het blijft een lastige keuze; ik ent niet omdat ik de kans op bijwerkingen groter acht dan het risico dat ze het oplopen.
Maar het blijft een lastige keuze.
Door Eef+Stippels
#1464400
Ja, de ziekte van Weil kan blijvende schade veroorzaken aan (volgens mij) nieren. En dat is natuurlijk echt heel naar....
Dat is zeker naar :(
Het kan, maar in hoeveel procent van de gevallen zou dit dan zo zijn..
Bosgebieden en ondergronden met een zure pH waarde zijn minder gevoelig omdat de leptospiren houden van een neutrale tot alkalische pH.
Dat is wel goed om te weten.
Door dogsunlimited
#1464416
Eef+doggies schreef: Wat denken jullie over bovenstaande?
Ik ben van mening dat de voordelen van het niet vaccineren tegen Weil zwaarder wegen dan het wel vaccineren met zijn zovele nadelen. Deze vaccinatie heeft zulke gigantische bijwerkingen, dat het voor mij wel duidelijk is dat dit voor mijn vaccinosishond het grootste gif is dat er bestaat. De vaccinatie zelf biedt never nooit 100% garantie op een optimale werking. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat de vaccinatie bij sommige honden niet aanslaat en de werking maar drie maanden optimaal is, waarna het alweer op zijn retour gaat. Daarnaast zitten er maar 2 strains zwaar ziekmakende of dodelijke bacterie in het vaccin, terwijl er alleen al in Nederland minstens 6 rondwaren die je hond zwaar ziek kunnen maken zelfs met dodelijke afloop, afhankelijk van de weerstand van je hond. Het is niet te onderzoeken welk type bacterie jouw hond kan vellen, omdat er in leptogroepen wordt getiterd. Het kan dus zomaar zo zijn dat andere bacteriën de boosdoener zijn, die dus niet in het vaccin zitten. Er zijn kenners die beweren dat als je zo natuurlijk mogelijk voert en je hond dagelijks in aanraking komt met allerhande Lepto-vormen, dat de natuurlijke immuniteit groter is dan bij een hond die maar eens sporadisch in water zit of af en toe uit een plas drinkt en op foute voeding staat.
Onze honden worden al een aantal jaar niet gevaccineerd met Lepto en zitten dagelijks in allerhande drap.
Vanaf maart t/m oktober krijgen ze nosodes Weil, die tegen de herfst wordt afgebouwd naar eens in de zoveel weken. Ik kan je vertellen dat mijn vaccinosishond sindsdien alleen maar floreert in gezondheid. Dat wil ik vooral zo houden door niet te vaccineren met een goed dat zo ontzettend veel schade kan aanrichten. Daarnaast zet mij nog steeds aan het denken hoe het mogelijk is dat honden jaarlijks tegen Lepto 'moeten' worden gevaccineerd, terwijl mensen die veel in Weilomgevingen werkzaam zijn, zoals rioleringsbedrijven niet gevaccineerd worden, omdat er geen vaccin beschikbaar is. Het is naar mijn idee een beetje recht praten wat krom is.

Vaccinaties, al dan niet specifiek voor bevolkings-/beroepsgroepen met een verhoogd risico, worden of werden toegediend in China, Cuba, Japan, Vietnam, Spanje, Italië en Frankrijk.
Er is in Nederland geen vaccin voor mensen beschikbaar. Het lage aantal gevallen vormt geen aanleiding tot het laten registreren van een vaccin voor de Nederlandse markt.

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... /index.jsp
Door Deesje
#1464766
ik heb bij deze altijd een gemengd gevoel... als het echt zo dramatisch zou zijn zouden mensen ook gevaccineerd worden.... en zolang dat niet gebeurt...

@ eef.. kansberekening was niet mijn sterkste punt maar ze moeten het ook nog binnen krijgen via wondjes dus tel uit de kans...

ik zou met langharige honden de beslissing moeilijker vinden.. natuurlijk mis je ook bij de kortharige honden wel eens een wondje maar goed... ik vraag me echt af of er nu zo;n risico is

(die van mij zwemmen niet, gelukkig dus voor mij is het makkelijk beslissen)
Door Eef+Stippels
#1464868
Deesje schreef: ik heb bij deze altijd een gemengd gevoel... als het echt zo dramatisch zou zijn zouden mensen ook gevaccineerd worden.... en zolang dat niet gebeurt...

@ eef.. kansberekening was niet mijn sterkste punt maar ze moeten het ook nog binnen krijgen via wondjes dus tel uit de kans...

ik zou met langharige honden de beslissing moeilijker vinden.. natuurlijk mis je ook bij de kortharige honden wel eens een wondje maar goed... ik vraag me echt af of er nu zo;n risico is

(die van mij zwemmen niet, gelukkig dus voor mij is het makkelijk beslissen)
En het kan binnentreden via de slijmvliezen, dus dan is de kans alweer wat groter.

Maar voor Waffie en Jiffie is het voor mij ook makkelijker beslissen, die zwemmen niet.
Ik denk dat ik er voor hen wel uit ben. Voor Stippie is het lastiger, dat is wel een waterrat.

Ik moet ook steeds denken aan al die kinderen die in open water tussen de ratten zwemmen elke zomer...
Die worden ook niet gevaccineerd tegen weil en toch heb ik nog nooit gehoord dat een kind besmet is geraakt...
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op ma 22 apr 2013, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1464882
Mensen zijn hoogstwaarschijnlijk minder gevoellig voor Lepto dan honden.  En zo zijn katten bijv. helemaal niet gevoelig voor Lepto. Je kunt mensen, honden en katten derhalve niet met elkaar vergelijken, ook niet als het om gevoeligheid qua Lepto aangaat.
Door dogsunlimited
#1464962
Als ik alleen al naar mezelf kijk met het trainen van 1 hond en de hoeveelheid wondjes die ik toch regelmatig aan mijn handen heb, kan dat een net zo groot risico voor mezelf betekenen als voor mijn hond. Ik heb het er vaak over met trainingsmaatjes die ik regelmatig nog spreek. Zij ervaren hetzelfde en zitten bij wijze van in dezelfde drap met hun handen de apports weg te werken, waar de honden even later zoekapports moeten verrichten. Als je dat betrekt op het wel of niet zinvol vaccineren, dan is er maar weinig echt zinnige info op papier over de hoeveelheid honden die echt door Lepto geveld zijn. De info die van mensen bekend is, is gemiddeld 30 per jaar waarvan een onderverdeling van gemiddeld 9 die lepto in tropische gebieden hebben opgelopen. Mensen kunnen het dus wel degelijk oplopen, alleen is het meer gedetailleerd in kaart gebracht, voor zover mogelijk en goed gediagnostiseerd.
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op di 29 dec 2009, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1464979
Ik vind niet dat je al te luchtig moet doen over de ziekte van Weil, hier in het dorp is een man overleden die z'n handen had afgespoeld in de sloot. Ik weet ook dat er jaren geleden hier vlakbij een hond is overleden aan Weil. Ik vaccineer mijn honden ook niet meer, maar om nou zo stellig te verkondigen dat het risico wel meevalt.  :-\
Door Lizzy
#1464983
SandraH schreef: Als ik alleen al naar mezelf kijk met het trainen van 1 hond en de hoeveelheid wondjes die ik toch regelmatig aan mijn handen heb, kan dat een net zo groot risico voor mezelf betekenen als voor mijn hond. Ik heb het er vaak over met trainingsmaatjes die ik regelmatig nog spreek. Zij ervaren hetzelfde en zitten bij wijze van in dezelfde drap met hun handen de apports weg te werken, waar de honden even later zoekapports moeten verrichten. Als je dat betrekt op het wel of niet zinvol vaccineren, dan is er maar weinig echt zinnige info op papier over de hoeveelheid honden die echt door Lepto geveld zijn. De info die van mensen bekend is, is gemiddeld 30 per jaar waarvan een onderverdeling van gemiddeld 9 die lepto in tropische gebieden hebben opgelopen. Mensen kunnen het dus wel degelijk oplopen, alleen is het meer gedetailleerd in kaart gebracht, voor zover mogelijk en goed gediagnostiseerd.
Ik zeg ook niet dat mensen niet besmet kunnen raken. Ik zeg dat mogelijk mensen minder gevoelig zijn voor de bacterie dan de hond. Je kunt een hond en een mens niet met elkaar vergelijken, ook niet qua gevoeligheid mbt deze bacterie.
Door Eef+Stippels
#1465023
Lizzy schreef: Mensen zijn hoogstwaarschijnlijk minder gevoellig voor Lepto dan honden. En zo zijn katten bijv. helemaal niet gevoelig voor Lepto. Je kunt mensen, honden en katten derhalve niet met elkaar vergelijken, ook niet als het om gevoeligheid qua Lepto aangaat.
ah ok dat wist ik dus niet... Helaas heb ik geen concrete statistieken mbt het aantal gevallen weil en het verloop bij honden gevonden...
Enkel 1 site met de behandeling van een hond met weil, maar daar staat niet bij of de hond er iets aan heeft overgehouden..
Ik vind niet dat je al te luchtig moet doen over de ziekte van Weil, hier in het dorp is een man overleden die z'n handen had afgespoeld in de sloot. Ik weet ook dat er jaren geleden hier vlakbij een hond is overleden aan Weil. Ik vaccineer mijn honden ook niet meer, maar om nou zo stellig te verkondigen dat het risico wel meevalt. Undecided
Ik hoop dat het niet overkomt alsof ik er luchtig over denk, want dat is niet zo, dan was de beslissing niet zo moeilijk :)
Wat zijn jouw redenen om niet meer te vaccineren tegen weil?
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op di 29 dec 2009, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door vagebond
#1465746
Gek genoeg worden er al veel honden op een raar tijdstip gevaccineerd voor de Weil. In het najaar of winter, dat terwijl de enting geen jaar werkt. Dus er lopen al een boel honden niet gevaccineerd rond. Of praat ik nu raar? Ik hoor het zo vaak, zo van, nu eerst de trimbeurt en dan voor de jaarlijkse enting naar de da. Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1465770
Eef+doggies schreef: Ik hoop dat het niet overkomt alsof ik er luchtig over denk, want dat is niet zo, dan was de beslissing niet zo moeilijk :)
o sorry, ik doelde op de tekst van SandraH.
Wat zijn jouw redenen om niet meer te vaccineren tegen weil?
Sita kreeg vorig jaar een week na vaccinatie een enorme terugval met haar rugproblemen, kan toeval zijn, ik weet het niet.
Ze was nog nooit gevaccineerd en is er toch al 12 mee geworden, ik vind het wel best. Zij drinkt uit alle vieze slootjes en zwemt veel, ik denk dat ze zichzelf voldoende vaccineert.
Indy is wel braaf gevaccineerd, maar ik vind het nu wel welletjes na 6 jaar. Ik ben op de duur toch wel bang voor het effect van de adjuvantia, ik voel me er niet prettig bij.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op wo 30 dec 2009, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door